کد خبر: 180615
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹

هر عملی که باعث گردد شرایط آیرودینامیک خودرو شما تحت تاثیر منفی قرار گیرد در بالا رفتن مصرف سوخت تاثیر دارد. از جمله وجود بار بند بر روی سقف و مهمتر از آن پایین بودن شیشه حین حرکت

اخبار خودرو - خودرو ها با هر نوع تکنولوژی و موتور های با قدرت مختلف نیاز به مصرف سوخت دارند تا بتوانند با احتراق آن، انرژی تولید کنند. بیشترین سهم  مصرف سوخت در خودرو ها را بنزین به خود اختصاص داده است. بنزین در یک فرآیند بصورت پودر در هر سیلندر پاشش می شود و توسط یک جرقه منفجر شده و با این احتراق انرژی تولید شده و در نهایت این انرژی توسط متعلقات موتور و  انتقال قدرت به حرکت تبدیل می شود. به جهت این که بنزین با نهایت راندمان بتواند بهینه ترین بازده را داشته باشد تمامی خودرو سازان در سال های اخیر تمامی توان علمی خود را در کاهش مصرف این ماده ارزشمند با حفظ توان و گاها با افزایش توان در دستور کار و ساخت خودرو های خود قرار داده اند.

در کشور ما نیز با سهمیه بندی و افزایش قیمتی که در فروش بنزین اعمال شد این مهم در ذهن همگان نقش بست که در مصرف بنزین صرفه جویی کرده و به تبع آن خرید خودرو های با مصرف کمتر با استقبال بیشتری همراه خواهد شد . قابل توجه است که بعضی از خریداران نیز به جهت محدودیت هایی که برای خودروهای گازسوز وجود دارد ، همچنان علاقمند به استفاده از خودرو های بنزین سوز هستند.

با مقدمه بالا این یک حقیقت غیر قابل انکار است که خودرو خود را درشرایطی مورد استفاده قرار دهیم که بهینه ترین میزان مصرف را داشته باشد و این را بدانید که وقتی توسط خودرو سازی مصرف بنزین خودرو یک عدد به طور مثال شش لیتر در مسافت یکصد کیلومتر گزارش داده می شود این میزان مصرف در شرایط خاص و در بهینه ترین وضع خودرو اندازه گیری شده که شاید در تمام طول عمر خودرو  هیچ وقت این شرایط برای خودرو محیا نشود ولی می توان با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن اشاره می شود به مصرف بهینه آن نزدیک شد.

نوع رانندگی شما مهمترین سهم را در مصرف بنزین دارد. رفتار های غلط در رانندگی که متاسفانه عادت نیز می شوند باید جای خود را با رانندگی درست عوض کند.

  • لحظه ای که اقدام به روشن کردن خودرو می کنید یکی از حساس ترین زمان های کارکرد خودرو است، به جهت راحت تر روشن شدن خودرو حتما پای خود را روی پدال کلاچ بگذارید تا توان استارت فقط برای چرخاندن موتور بکار رود.در این زمان نیازی به گاز دادن شما نیست در خودرو های انژکتوری هنگامی که شما سوئیچ را برای استارت زدن می چرخانید حدود چهار ثانیه سوخت در ریل سوخت جریان می یابد و اگر چنانچه پدال گاز را بفشارید مصرف بنزین را بی دلیل بالا برده اید که به دلیل غنی بودن سوخت به طور ناقص از راه اگزوز خارج می شود.
 
  • بعد از استارت زدن موتور خودرو باید گرم شود تا بازده آن در بهینه ترین وضعیت باشد. برای این کار هیچ وقت خودرو را برای مدت زمان طولانی درجا روشن نگذارید. در این صورت به جهت سرد بودن و سکون خودرو گاز های تولیدی حاصل از احتراق خروجی درستی نداشته و کربن نسوخته زیادی تولید شده که همچون ذرات سمباده در بین قطعات خودرو شما باقی مانده و باعث استهلاک بیش از حد قطعات موتور می شود. بهترین روش برای گرم کردن خودرو این است که پس از حدود یک دقیقه پس از روشن کردن موتور که روغن از کارتل توسط پمپ روغن به تمامی نقاط موتور رسید شروع به حرکت کنید. با دنده یک مسافتی را طی کرده و بنا به درجه هوای محیط و دیگر عوامل محیطی در دنده دو نیز مسافتی را طی کرده و با رسیدن دمای موتور به حدود ۷۰ درجه موتور خودرو و دیگر متعلقات نیروی محرکه گرم شده است. در این روش زمان گرم شدن موتور خودرو کاهش یافته و کمترین آسیب به موتور خودرو رسیده و میزان انتشار گازهای مضر حاصل از احتراق ناقص کاهش یافته و در نهایت میزان مصرف بنزین را بهینه می کنید.
 
  • برای مصرف بهینه بنزین در موتور خودرو نوع رانندگی تاثیر زیادی دارد. تعویض دنده ها را در دور های ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ انجام دهید. بسته به شرایط بر روی پدال گاز پا بفشارید. آنقدر گاز ندهید که مجبور به ترمز زدن های پشت سر هم شوید و سپس مجبور به گاز دادن از سرعت پایین تا سرعت بالا شوید که این نوع رانندگی اغلب مصرف بنزین را تا چندین برابر افزایش می دهد. همیشه آنقدر سرعت داشته باشید که با برداشتن پای خود از پدال گاز بتوانید خودرو خود را کنترل کنید بطور مثال در پیچ های جاده ای رانندگان ماهر بدون زدن ترمز و فقط با برداشتن پدال گاز طول پیچ را طی می کنند اما رانندگان ناشی قبل از رسیدن به پیچ ترمز می زنند تا سرعت خود را چندین کیلومتر کاهش دهند و با گذراندن پیچ پای خود را روی پدال گاز می گذارند تا با شتاب مضاعف سرعت خودرو را به میزان اولیه خود برسانند. همین عمل غلط مصرف بنزین را افزایش می دهد. به یاد داشته باشید در دنده های سبک و بدون تغییر سرعت های زیاد شما بهینه ترین حالت مصرف بنزین را خواهید داشت.

بعد از نکات اشاره شده بالا شرایط نگهداری خودرو نیز تاثیر بسزایی در مصرف بنزین دارد. البته بدانید که عوامل تاثیر گذار در مصرف بنزین بسیار زیاد است و در این مقاله شاخص ترین عوامل تاثیر گذار عنوان شده است.

  • لاستیک تنها قطعه ای است که خودرو را به زمین متصل می کند. حتی نوع آج های آن در مصرف خودرو تاثیر دارد. ولی یک عامل تاثیر گذار میزان باد لاستیک هاست اگر میزان باد بنا به توصیه سازنده تنظیم نشده باشد علاوه بر ساییدگی بیش از حد و غیر متقارن لاستیک مصرف بنزین را بطور قابل توجهی افزایش می دهد. و در نظر داشته باشید که هرچه آج بیشتر خورده شود سطح اتکای خودرو به زمین بیشتر شده و برای حرکت نیاز به مصرف بیشتر بنزین می باشد این امر در شرایط مناسب دینامیکی خودرو هم بسیار موثر است.
  • شمع های خودرو نیز از قطعات مصرفی خودرو محسوب می شوند که با گذشتن از مرز زمان تعویض موجب احتراق ناقص در سیلندر ها می شود که در نتیجه برای اینکه راننده سرعت دلخواه را بدست آورد پدال گاز را می فشارد و مصرف را برای رسیدن این سرعت افزایش می دهد. پس حتما شمع های خودرو خود را در هر ۲۰۰۰۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.البته این مطلب در مورد خودرو های با شمع های لیتیومی حدود ۱۶۰۰۰۰کیلومتر است.

و در نهایت گفتن این مهم ضروریست که هر عملی که باعث گردد شرایط آیرودینامیک خودرو شما تحت تاثیر منفی قرار گیرد در بالا رفتن مصرف سوخت تاثیر دارد. از جمله وجود بار بند بر روی سقف و مهمتر از آن پایین بودن شیشه حین حرکت،لازم است بدانید اگر خودرویی برای ایجاد شرایط مطلوب تهویه شیشه هایش پایین باشد به مراتب بیشتر از خودرویی که کولر آن روشن است بنزین مصرف می نماید.

* نویسنده : سجاد همتی - پژوهشگر صنعت خودرو

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز حسینی ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    مهندس سجاد همتی از پژوهشگران برتر ایران و جهان است که مطالب را خیلی زیبا برای خوانندگان می نویسد او را همه دوست دارند کسی است که به کشور خدمت میکند امیدوارم پژو هشهای جدیدتر و مهمتری انجام دهد. بهروز حسینی
  • سایبان خودرو ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    ممنون میشم اطلاعات بیشتری در این مورد بدهید
  • جهاني ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    آنچه مخاطب از سایت دنیای خودرو انتظار خواهد داشت درج مقالات و مطالب تخصصی، ارزرشمند و معتبر است.
  • مهدي احمدي ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    درکل به نظر نمی رسید خیلی پژوهش خاصی در موردش صورت گرفته باشه!
  • صادق ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    از قرار دادن اطلاعات مفید متشکرم.
  • فريدون ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    بعنوان یه مطلب دم دستی برای مطالعه بد نبود ولی بهتر میشد اگر حاصل پژوهش بود ونه Copy/Paste .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =