کد خبر: 181891
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵

ورود خودروهای جدید به بازار درحالی انجام می‌شود که اختلاف قیمت‌های فاحشی از زمان تحویل در کارخانه تا رسیدن به بازار را تجربه می‌کنند.

بسیاری از مردم همچنان به خودروی با قیمت مناسب نیاز دارند و با توجه به تنوع نه چندان بالا در بازار خودروی کشور، باید به مشتریان حق داد برای محصولات جدید صف بکشند. خریداران امیدوار بودند با عرضه این خودروها به بازار بتوانند آن را خریداری کنند اما این بازار نیز همانند دیگر بازارهای کشور شد. در کشور ما مادامی که تقاضا برای کالایی افزایش می‌یابد، به‌دلیل کم بودن تولید و عرضه آن کالا، بازار دستخوش افزایش قیمت شده و آشفته‌بازار را تجربه می‌کند.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از کسب و کار ، با کمی دقت در این موضوع متوجه می‌شویم که درنهایت مشتریان که همین مردم هستند ، از این مشکلات متضرر می‌شوند. بنابراین می‌توان با کنترل عوامل دخیل در این افزایش قیمت، از تشدید اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای جدید جلوگیری کرد.

نگاه ۱:

بازار معاملات خودروهای جدید خوب است

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل

این روزها خریدوفروش خودروهای تازه به بازار آمده مناسب است اما متاسفانه دیده می‌شود که خودروهای جدید تا زمانی که به بازار برسند، یعنی با طی مسیر کارخانه تا بازار، یک اختلاف قیمت را تجربه می‌کنند که این اختلاف کم هم نیست. خودروهای جدید که این روزها استقبال از آنها خوب است، متاسفانه تا به بازار می‌رسند، تا ۱۴ میلیون نیز اختلاف قیمت پیدا می‌کنند. رنو کپچر- Renault Captur – که این روزها خیلی در خیابان دیده می‌شود، ۱۰۵ میلیون تومان در کارخانه قیمت‌گذاری شده اما این خودرو با اختلاف قیمت ۱۱ تا ۱۴ میلیون تومانی در بازار به فروش می‌رسد. هایما اس۷  Haima S7- هم در کارخانه ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده اما در بازار با اختلاف حدود ۷ میلیون تومان با قیمت ۸۶ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. قیمت کراس‌اور H30 در کارخانه ۴۵ میلیون تومان است اما در بازار با اختلاف ۸ تا ۱۰ میلیون تومانی با قیمت ۵۳ تا ۵۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین برلیانس H320 با اختلاف ۷ میلیون تومانی با قیمت ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد. مزدا تیپ ۴ هم از ۱۱۷ میلیون تومان کارخانه در بازار با قیمت ۱۲۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. رنو ساندرو «استپ وی» در کارخانه ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده اما در بازار با اختلاف ۸ میلیونی با قیمت ۶۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. البته در قیمت نهایی این خودروها باید هزینه پلاک‌گذاری را هم محاسبه کرد. خودروی دنا قیمت کارخانه ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است اما با رشد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در بازار ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. پژو پارس هم با رشد ۲ میلیون تومانی در بازار ۳۷ میلیون تومان معامله می‌شود. پژو ۴۰۵ نیز در کارخانه ۲۹ میلیون و ۳۸ هزار تومان اما در بازار با قیمت ۳۰ میلیون و ۴۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. تیبا هم با رشد بیش از یک میلیون تومانی از قیمت کارخانه که ۲۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است با قیمت ۲۵ میلیون و ۱۰۰هزار تومان  مورد معامله قرار می‌گیرد.

نگاه ۲:

خودروهای داخلی ‌مهمان همیشگی و ثابت تعمیرگاه‌ها هستند

رضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو

خودروهای جدیدی به بازار ایران آمده‌اند و گویا بازار خریدوفروش مناسبی نیز دارند. اینکه تمایل برای خرید این خودروها هرچند چینی باشند، بیشتر است، این است که کیفیت خودروهای داخلی چندان تعریفی ندارد و در حال حاضر ۷۰ درصد مراجعه خودروها به تعمیرگاه‌ها مربوط به تولیدات داخلی است.

در حال حاضر و با این شرایط مشاهده می‌شود که مراجعه خودروهای داخلی نسبت به خارجی برای تعمیر سه برابر است. قطعات تقلبی، روغن، فیلتر بی‌کیفیت و خیابان‌های غیراستاندارد، دلیل اصلی نیاز خودروها به تعمیرهای متعدد است. قطعات تقلبی مهم‌ترین مشکل صنف تعمیرکاران خودرو است و بیشترین دلیل مراجعه خودروها به تعمیرگاه‌ها برای تعمیر قطعات مهم خودرو از جمله چرخ‌ها، کلاچ، موتور و گیربکس است. در حال حاضر واردات قطعات بی‌کیفیت و قاچاق به کشور ادامه دارد و تولید زیاد خودرو در کشور نیازمند تولید بالای قطعات است که این امر نظارت بر کیفیت این قطعات را با مشکل مواجه کرده است. متاسفانه خریداران خودروهای صفر نیز از این مشکل در امان نیستند و دفعات تعمیر خودروهای صفر در کشور بیش از حد جهانی آن است. قطعات ایرانی نصب شده بر خودروهای داخلی باوجود گذراندن استانداردهای ویژه در مقایسه با خودروهای خارجی، کیفیت کمتری دارد.

نگاه ۳:

در ایران همواره عرضه با تقاضا همخوانی ندارد

علیرضا اشراقی، فعال بازار و نمایشگاه‌دار

دلایل مختلفی در ایجاد تفاوت و شکاف قیمت محصولات جدید از کارخانه تا بازار دخیل هستند. در ایران همواره عرضه با تقاضا همخوانی ندارد. این اتفاق تنها مختص به بازار خودرو نیست؛ در تمام بازارها این موضوع دیده می‌شود. به عبارت دیگر به‌دلیل اینکه استقبال از این محصولات در بازار زیاد شد ه و میزان عرضه آن با این تقاضا برابر نیست، به همین جهت قیمت آنها در بازار بالا رفت که در بازار این روزها شاهد هستیم که این اختلاف به چند میلیون تومان هم رسیده است.

از سوی دیگر تاخیر در تحویل خودروها به مشتریان، خود یکی دیگر از عوامل اثرگذار در بالا رفتن قیمت خودروهای جدید در بازار است، حال آنکه اگر تحویل‌ها سر وقت انجام شود، این موضوع به نوبه خود در کمتر شدن شکاف قیمتی اثرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پراید سوار ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    قطعات تقلبی خودرو رو کی با حجم بسیار زیاد وارد میکنه؟ کسی میدونه؟
  • پراید سوار ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    دیسک و صفحه ای که به اسم والئوی اصل فرانسه برای ماشین عوض کردم، بعد از ۲۰۰۰ کیلومتر کارکرد سبک و بدون فشار، تاب برداشت، ۵۰۰۰۰۰ تومان بابت تعویض و مسائلی که این تاب برداشتن ایجاد کرد خرج رو دستم موند.اگه اعتراض کنم میشم برانداز، میشم خائن، میشم کافر.مقاله مینویسی که چی بشه اخبار خودروی عزیز؟!!! درست بشو نیست. نیست برادر. نیست. به خدا نیست. بیخیال شو.
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    باید از فروش بیش از یک دستگاه به یک کارت ملی جلوگیری شود و از سوی دیگر حواله ثبت نام این خودروها غیر قابل واگذاری شوند تا تنها مصرف کننده واقعی این خودروها را بخرد و دست دلالان را کوتاه کنید چون الان کسی که ثبت نام می کند نیاز به خودرو ندارد بلکه برای کسب سود بیشتر و فروش حواله در بازار اقدام به پیش خرید خودرو می کند. همین امر ساده باعث این بلبشو و اشفته بازار و تفاوت قیمت شده است.دولت محترم باید در دفاع از حقوق ملت به این موضوع ورود کند و این شرکت ها را ملزم به رعایت موارد فوق و سایر موارد نماید البته اگه لابی قدرتمند خودرو سازان این اجازه را بدهند چون اینها بدشون نمی اید که بازارشون به این تب و تاب بیفتد تا پز رونق را بدهند ولی مطمعن باشند خبری نیست و زود فروکش می کند پس در این دوران به مشتریان خودتون سخت نگیرید چون بعدا به انها نیاز خواهید داشتو....
  • علی ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    دیگههه همه، به نوعی ماشین صفر بی کیفیت و قطعات بی کیفیت خودرو ساز و وارد کننده داخلی رو تو این ۳ الی ۴ سال اخیر هم خریدن و همه تجربه کردن.. گذاشتن این مطالب هم چیزی رو دوا نمیکنه ، چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است، خب مسولین در عمل یک اقدامی کنید برای مردم ملموس باشه و رضایت بخش.. واقعا کیفیت خودرو های داخل یک زمانی اگه عالی نبود لااقل بد هم نبود.. ولی الان، چه خودرو داخلی و چه قطعات وارداتی چینی بی کیفیت معضلی شده.. دست اورد برجام و فرجام این بود؟ واردات خودرو خارجی، بیخیال خودرو های داخلی ؟؟
  • ماها ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    نصب قطعات تقلبی بر رو خودرو یکی از بزرگترین و وحشناکترین جرم است ...که موتسفانه تو ایران به ساده گی این جرم نادیده می گیرند شاید در حد یک جریمه کم...ایا اماری هست سالیانه چند نفر بر اثر این تقلب بزرگ تو ایران کشته میشن....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =