کد خبر: 187718
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳

اشمیت شنبه شب به وقت شرق آمریکا در فلوریدا دستگیر شد و انتظار می‌رود که او با اتهام مربوط به ماجرای تقلب در مورد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و رسوایی «دیزل‌گیت» فولکس‌واگن محاکمه شود.

به گزارش اخبار خودرو ، گروه فولکس‌واگن روز سه‌شنبه اعلام کرد که فروش جهانی محصولات خودروسازی‌های زیرمجموعه‌اش ۳٫۸ درصد در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است.

افزایش فروش نتیجه افزایش تقاضا در بازارهای چین و اروپا بود که نه فقط کاهش فروش در آمریکای شمالی و جنوبی ناشی از رسوایی موسوم به «دیزل‌گیت» فولکس‌واگن را جبران کرد، بلکه از آن نیز پیشی گرفت و فولکس‌واگن را از تویوتا پیش انداخت.

این در حالی است که روز گذشته خبر بازداشت یکی از مدیران ارشد فولکس‌واگن در پیامد ماجرای رسوایی دستکاری در ارقام آلایندگی و همچنین موافقت فولکس‌واگن با پرداخت غرامتی ۴٫۳ میلیارد دلاری برای جبران آلایندگی خودروهای دیزل آن منتشر شد.

[caption id="attachment_187719" align="aligncenter" width="700"]رکوردشکنی، پرداخت غرامت رسوایی و بازداشت مدیر رکوردشکنی، پرداخت غرامت رسوایی و بازداشت مدیر[/caption]

در بیانیه رسمی گروه فولکس‌واگن آمده است که ۱۲ برند زیرمجموعه این گروه، از جمله برندهای لوکس آئودی و پورشه به رکورد فروش ۱۰٫۳ میلیون دستگاه در سال گذشته میلادی رسیده‌اند.

با این ارقام فولکس‌واگن در اصل آلمانی از تویوتا در مقام بزرگ‌ترین تولید کننده خودرو در جهان از لحاظ حجم فروش پیش افتاده است. همچنین فروش جهانی گروه VW در ماه دسامبر ۲۰۱۶ (آذر-دی ۹۵) با ۱۲ درصد افزایش به ۹۳۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسیده است.

ماتیاس مولر مدیر عامل فولکس‌واگن در این بیانیه گفت که این خودروساز کسب و کار خود را در یک «سال بسیار چالش برانگیز» تثبیت کرده است.

در همین حال، رویترز روز چهارشنبه گزارش داد که گروه فولکس واگن تایید کرده است در مذاکره برای نگارش پیش‌نویس لایحه حل و فصل دعوی دولت ایالات متحده با پرداخت ۴٫۳ میلیارد دلارغرامت موافقت کرده است تا مساله آلودگی زیست محیطی ناشی از تقلب در نرم‌افزارهای مشخص‌کننده میزان آلایندگی خودروهای دیزل رفع شود و به گناهکار بودن در پرونده سوء‌رفتار جنایی اعتراف کند.

اقرار مصلحتی بخشی از یک معامله مدنی و کیفری با دستگاه قضایی آمریکاست که خودروساز برای بازیابی حیثیت مخدوش شده برندهای خود در سطح جهانی به آن نیاز دارد.

فولکس واگن گفته است که علاوه بر این از غرامت، هزینه ماجرای دیزل آن بالغ بر ۱۸٫۲ میلیارد یورو (۱۹٫۲ میلیارد دلار) شده که آن گروه برای رفع مشکل کنار گذاشته است.

همچنین یک ناظر مستقل قرار است در طول سه سال آینده رفتارهای آن شرکت را مورد بازرسی و نظارت مداوم قرار دهد. خبر دیگری که این هفته در رسانه‌ها انعکاس گسترده‌ای داشت، بازداشت الیور اشمیت، یکی از مدیران اجرایی فولکس واگن بود که البته سه شب پیش اتفاق افتاد.

اشمیت شنبه شب به وقت شرق آمریکا در فلوریدا دستگیر شد و انتظار می‌رود که او با اتهام مربوط به ماجرای تقلب در مورد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و رسوایی «دیزل‌گیت» فولکس‌واگن محاکمه شود.

اشمیت که قبلا یکی از مدیران کلیدی فولکس‌واگن در ایالات متحده بود، هنگامی بازداشت شد که در فرودگاه بین المللی میامی در فلوریدا منتظر بود تا سوار یک هواپیما به مقصد آلمان شود.

به گزارش وال استریت ژورنال، بازداشت اشمیت پس از آن اتفاق افتاد که دادستان پرونده اشمیت به دولت خبر داده که این مدیر اجرایی برای تعطیلات به فلوریدا سفر کرده است.

اشمیت ۴۸ ساله متهم است به فریب دولت ایالات متحده، کلاهبرداری و نقض قانون هوای پاک که روز دوشنبه در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در میامی حاضر شد. او ظاهرا نقشی محوری در پنهان کردن این واقعیت از دولت آمریکا داشته است که حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فولکس واگن و آئودی دارای موتورهای دیزلی دو لیتری فروخته شده در ایالات متحده آمریکا به انواع مختلفی از نرم افزارهای غیر قانونی طراحی شده برای دور زدن تست میزان انتشار آلاینده‌ها مجهز بوده‌اند.

گفته می‌شود اشمیت از زمانی که گروه فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) شروع به استفاده از این نرم‌افزار در مدل‌های آئودی کرده، از وجود این نرم‌افزار غیر قانونی آگاه بوده است، اما اتهامات دولت آمریکا علیه او بر فاصله زمانی آوریل ۲۰۱۴ (فروردین ۹۳) تا هنگام انتشار اخبار رسوایی در سپتامبر ۲۰۱۵ (شهریور ۹۴) متمرکز است.

در آن زمان اشمیت در دیترویت میشیگان به سر می‌برد و پس از آنکه شورای بین المللی حمل و نقل پاک (ICCT) و دانشگاه ویرجینیای غربی گزارشی در مورد آلایندگی بالا و تقلب در بسیاری از موتورهای دیزلی فولکس‌واگن منتشر کردند، او نیز برکنار شد.

وقایع‌نگاری

در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت؟

رسوایی «دیزل‌گیت» فولکس‌واگن در فاصله روزهای ۲۸ شهریور ۹۴ تا ۲۵ مهر ۹۴ آن شرکت را زیر و رو کرد. پیامدهای  آن ماجرا هنوز هم گریبانگیر یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای دنیاست.

۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵ فولکس‌واگن برای بازپس گرفتن ۴۸۲ هزار دستگاه خودروی فروخته شده در ایالات متحده فراخوان داد. این زمانی بود که ماجرای تقلب در نرم‌افزارهای نمایشگر میزان آلایندگی که امکان انتشار گازهای آلاینده تا چهل برابر حد مجاز را می‌دادند، برملا شد.

۲۰ سپتامبر ۲۰۱۵ گروه فولکس‌واگن شروع به ابراز پشیمانی کرد و دستور اجازه تحقیقات خارجی را صادر کرد. مارتین وینترکورن، مدیرعامل وقت گروه فولکس‌واگن اعلام کرد «عمیقا متأسف» است.

۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵

[caption id="attachment_187723" align="aligncenter" width="501"]در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت[/caption]

در همان چند دقیقه اول صبح با باز شدن بازار سهام فرانکفورت ۱۵ میلیارد یورو از قیمت سهام فولکس‌واگن از بین رفت. دولت آلمان هشدار داد که این رسوایی شهرت خودروسازی کل آن کشور را تهدید می‌کند.

۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵

[caption id="attachment_187724" align="aligncenter" width="650"]در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت[/caption]

فولکس‌واگن اقرار کرد که نرم‌افزار معیوب در یازده میلیون دستگاه خودروی آن شرکت در سراسر جهان نصب شده است. وینترکورن «تأسف بی‌حساب» خود را اعلام کرد و مایکل هورن مدیر ایالات متحده فولکس‌واگن گفت که شرکت «به کلی ضایع شده است».

۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ وینترکورن استعفا کرد اما اصرار داشت که «به هیچ وجه از کارهای خطا آگاه نبوده است». پرونده حقوقی در این مورد در ایالات متحده و کانادا ثبت و تحقیقات جنایی توسط وزارت دادگستری آمریکا آغاز شد.

۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ آلمان تایید کرد که وسایل نقلیه فولکس‌واگن با نرم افزار تقلبی نصب شده در سراسر اروپا فروخته شده است. وزارت حمل و نقل بریتانیا تحقیقات و اقدامات کیفری علیه فولکس‌واگن را آغاز کرد. ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ ماتیاس مولر مدیر پورشه مدیر اجرایی گروه فولکس‌واگن شد. این خودروساز گناه رسوایی را به گردن یک «گروه کوچک» از افراد انداخت و اعلام کرد تعداد اندکی از کارکنان از کار معلق شده اند. [caption id="attachment_187725" align="aligncenter" width="501"]در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت[/caption]

۲۶ سپتامبر ۲۰۱۵ فروش خودروهای دیزلی فولکس‌واگن در سوئیس ممنوع شد.

۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵ دادستان آلمان تحقیقات قضایی علیه وینترکورن را به حریان انداخت. ۱ اکتبر ۲۰۱۵ وزیر علوم سابق بریتانیا ، لرد درایسن اذعان کرد که که پشتیبانی دولت حزب کارگر از خودروهای دیزلی یک اشتباه بود و گفت که این خودروها «مردم را به معنای واقعی می‌کشند».

[caption id="attachment_187721" align="aligncenter" width="501"]در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت[/caption]

۲ اکتبر ۲۰۱۵ تحقیقات قضایی در فرانسه و ایتالیا در مورد رسوایی فولکس‌واگن آغاز شد.

۳ اکتبر ۲۰۱۵ توقف فروش برخی از مدل‌های فولکس‌واگن در استرالیا. ۶ اکتبر ۲۰۱۵ مولر اعلام کرد فراخوان خودروهای دیزلی تحت تاثیر قرار در ژانویه شروع و اتومبیل‌ها تا پایان سال ۲۰۱۶ تعمیر خواهند شد.

[caption id="attachment_187720" align="aligncenter" width="501"]در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت[/caption]

۸ اکتبر ۲۰۱۵ پلیس آلمان به مقر فولکس‌واگن در ولفسبورگ یورش برد. مایکل هورن رئیس واحد ایالات متحده فولکس‌واگن گفت شخصا احساس می‌کند در این رسوایی فریب خورده است و برایش سخت است باور کند که فقط دو مهندس خودسر منشاء این همه هرج‌ومرج باشند.

۹ اکتبر ۲۰۱۵ فولکس‌واگن استرالیا فراخوان ۹۰ هزار دستگاه اتومبیل فروخته شده را صادر کرد. وزارت حمل‌ونقل آلمان گفت ۳٫۶ میلیون خودرو در اروپا نیاز به تغییرات سخت افزاری عمده، مانند یک مخزن سوخت جدید دارند.

۱۱ اکتبر ۲۰۱۵

بانک سرمایه‌گذاری اروپا اعلام کرد در این مورد که آیا فولکس‌واگن از هرگونه وام اتحادیه اروپا در این تقلب استفاده کرده باشد، بررسی می‌کند و پولش را پس می‌گیرد.

۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ دیده بان کیفیت چین اعلام کرد که در مورد ابزار تقلبی نصب شده در خودروهای دیزلی فولکس واگن «بسیار نگران» است.

[caption id="attachment_187722" align="aligncenter" width="405"]در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت در کمتر از یک ماه بر فولکس‌واگن چه گذشت[/caption]

۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ فولکس‌واگن اعلام کرد که ۷۵۰ میلیون پوند از درآمد ناشی از صرفه‌جویی در هزینه‌های خود را صرف پرداخت هزینه تغییر روال کار و گرایش به خودروهای الکتریکی و هیبرید می‌کند. شرکت تولید فیلم متعلق به لئوناردو دی کاپریو اعلام کرد فیلمی در مورد این رسوایی می‌سازد.

۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ گروه فولکس‌واگن اعلام کرد که برای ۸٫۵ میلیون خودروی دیزلی در سراسر اروپا فراخوان می‌دهد.

منبع : روزنامه دنیای خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =