کد خبر: 187744
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶

شروع به‌ حرکت آنقدر سریع است که باید اجازه دهید در خیابان، خود گالاردو شروع به حرکت کند و نیازی به فشردن پدال گاز از سوی شما نیست، مگر زمانی که بخواهید شروعی سریع داشته باشید.

اخبار خودرو - گالاردو در زبان اسپانیایی با تلفظ صحیح گایاردو خوانده می‌‌شود که به معنای دلیر و بی‌باک است. این نام به معنای واقعی برازنده سوپراسپرت ایتالیایی است که در ادامه با جزئیات بیشتری از آن آشنا می‌شویم.

روند تولید این خودرو از سال ۲۰۰۰ و با کد L140 آغاز و در نهایت سه سال بعد در سال ۲۰۰۳ گاو خشمگین لامبورگینی متولد شد و اولین حضور جهانی خود را در نمایشگاه ژنو جشن گرفت.

[caption id="attachment_187750" align="aligncenter" width="700"]لامبورگینی گالاردوی اسپایدر در تهران لامبورگینی گالاردوی اسپایدر در تهران[/caption]

گالاردو یک خودروی اسپرت واقعی است که برای استفاده روزانه طراحی شده است. طرح اصلی این مدل با پیشنهاد ایتال‌دیزاین آغاز و توسط لامبورگینی سنتر وستیل تکمیل شد تا پارامترهای فلسفه لامبورگینی را دارا باشد.

دو نکته همواره مد نظر طراحان لامبورگینی بوده است، یعنی راحتی راننده و بالا بودن عملکرد و قدرت خودرو که به جرات می‌توان گفت این دو عنصر در تمام محصولات لامبورگینی مکمل یکدیگر هستند.

تاکنون مدل‌های مختلفی از این برند سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی توانسته‌اند به صورت گذرموقت پا به ایران بگذارند. حتی دو دستگاه اونتادور و گالاردو در مناطق آزاد کشور با پلاک دائمی در حال تردد هستند.

حال می‌خواهیم به سراغ آخرین مهمان ایتالیایی که با آمدنش خبرساز شد، برویم؛ لامبورگینی گالاردو اسپایدر مشکی رنگی که در همان بدو ورود به دلیل سرعت غیرمجاز توسط پلیس توقیف شد.

این خودرو که از کشور ترکیه به ایران آمده است در راه تهران با سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت توسط پلیس توقیف و پس از گذراندن دوره‌ای کوتاه‌مدت در پارکینگ دوباره راهی خیابان‌های تهران شد.

این خودرو تا پایان بهمن‌ماه مهلت تردد در کشور دارد اما با توجه به صحبت‌هایی که با مالک آن داشتیم، احتمال می‌رود مهلت ترددش تمدید شود.

یکی دیگر از اتفاقاتی که بار دیگر حرف و حدیث پیرامون این لامبورگینی را تشدید کرد؛ رنگ مشکی مات آن است که در همان روزهای ابتدای ورودش به تهران در یکی از مراکز خدماتی شهر تهران، پوششی از رنگ مات روی بدنه‌اش نشست و سبب شد لقب ماشین بتمن را به این گاو خشمگین ایتالیایی بدهند.

چهره خشن اما دوست‌داشتنی

همیشه محصولات لامبورگینی در میان سوپراسپرت‌های حاضر، از لحاظ طراحی، برتری نسبی داشته‌اند، زیرا در مواجهه با اغلب سوپراسپرت‌ها پس از گذشت مدت زمانی چهره و ظاهری خسته‌کننده از خود نمایان می‌کنند، اما این موضوع در لامبورگینی کمتر به چشم می‌خورد.

خطوط شکسته بدنه و طراحی آیرودینامیک آن به‌علاوه ارتفاع کم و ظاهر تند و تیز همگی موجب شده است در نگاه اول مجذوب این سوپراسپرت دوست‌داشتنی شوید.

گالاردو یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات لامبورگینی در طول فعالیت این کمپانی ایتالیایی است. همچنین مدل مورسیه‌لاگو عنوان قوی‌ترین فرزند لامبورگینی را به دوش می‌کشد.

اما با این حال گالاردو در بازه‌ ۱۰ ساله‌ای که روی خط تولید قرار داشت، توانست رکورد تولید را به مرز ۱۴ هزار دستگاه برساند و این در حالی بود که مورسیه‌لاگو فروش کمتر از ۵ هزار دستگاه را تجربه کرد. یقینا چهره زیبا و دوست‌داشتنی گالاردو در این قضیه بی‌تاثیر نبوده است و این خودرو توانست نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کند. خودرویی که در این شماره به تست و بررسی آن می‌پردازیم، یکی از نمونه‌های خاص گالاردو بوده که تاکنون وارد کشور شده است. گالاردو اسپایدر از آن جهت خاص است که می‌توانید حس و حال یک سوپراسپرت را با سقف باز، زمانی‌که باد موهایتان را نوازش می‌دهد، حس کنید.

همچنین صدای خروجی موتور را می‌توانید بدون هیچ سقف و مانعی گوش دهید و از این سمفونی گوش‌نواز لذت ببرید. رنگ مشکی مات بدنه موجب شده است گالاردو اسپایدر مدنظر بیش از پیش توجه را به خود جلب کند. ظاهر تهاجمی و خشن گالاردوی مشکی مات موجب شد در همان بدو ورود لقب ماشین بتمن را به آن بدهند.

[caption id="attachment_187751" align="aligncenter" width="700"]لامبورگینی گالاردوی اسپایدر در تهران لامبورگینی گالاردوی اسپایدر در تهران[/caption]

سپر بزرگی که در جلو قرار دارد دو دریچه ورودی هوا را در دل خود جای داده است که نقش بسزایی در هرچه خشن‌تر نشان دادن گالاردو بازی می‌کند. چراغ‌های جلوی بزرگ و کشیده که در طرفین خودرو جا دارند، یکی دیگر از نکات مثبت در نمای جلو هستند.

همچنین نشان لامبورگینی که روی در محفظه صندوق که در جلوی خودرو جای دارد، نقش بسته است. وجود چراغ‌های نارنجی در طرفین سپر جلو، تضاد زیبایی را با رنگ مشکی مات بدنه ایجاد کرده که جلوه‌ای خاص و چشم‌نواز را پدید آورده است.

در نمای جانبی می‌توان به خوبی خطوط شکسته و تند و تیز بدنه را مشاهده کرد. وجود دریچه ورودی هوا روی گلگیر عقب به منظور بهبود آیرودینامیک و همچنین خنک کردن سیستم ترمز و چرخ‌های عقب از نکات بارز در طراحی بدنه گالاردوست.

رینگ‌های پنج بازوی مشکی رنگ که در میان آن‌ها کالیپر ترمزهای بزرگ زرد رنگ که نام لامبورگینی روی آن‌ها حکاکی شده است، زیبایی ظاهری گالاردو را دوچندان کرده‌اند. علاوه‌بر این سقف پارچه‌ای مشکی رنگ را نمی‌توان در این زیبایی بی‌تاثیر دانست. چه در حالت بسته و چه در حالت باز این گاو خشمگین، چهره‌ای جذاب از خود به نمایش می‌گذارد.

بخش عقب گالاردو به دلیل وجود پیشرانه بزرگ و حجیم ۱۰سیلندر، سهم عمده‌ای از بدنه را به خود اختصاص داده است. چراغ‌های کوچک عقب که در نسل بعدی جای خود را به چراغ‌های کشیده‌تر داده‌اند، کمی ظاهر گالاردو را کسل‌کننده کرده‌‌اند که البته وجود دو خروجی اگزوز در طرفین سپر در میان توری‌های نصب شده روی آن، حس هیجان را صدچندان می‌کند.

در عقب خودرو پیشرانه بزرگ و حجیم ۱۰ سیلندر  با توان تولید ۵۰۰ اسب‌بخار قدرت قرار دارد

کابین کوچک اما مهیج

یکی از وجوه تمایز گالاردو اسپایدر با سایر محصولات لامبورگینی، درهای کابین آن است که مانند سایر خودروها باز می‌شود و خبری از درهای بال خفاشی یا اصطلاحا لولا قیچی نیست.

طراحی ساده کابین به دلیل سیاست‌های کمپانی است که این خودرو را سوپراسپرتی برای استفاده روزمره می‌داند. صندلی‌های چرمی قرمز رنگ در همان لحظه نخست ورود به کابین شما را به رانندگی پرهیجان با آدرنالین بالا دعوت می‌کند.

وجود دکمه‌های متعدد روی کنسول داشبورد، کابین لامبورگینی را بیش از هر چیز به کاکپیت هواپیما شبیه می‌کند. آمپرهای ساده دایره‌ای شکل که در میدان دید راننده قرار دارند از آن جهت حائز اهمیت هستند که می‌توانند با اعدادی که روی آن‌ها ثبت شده، قدرت بی‌بدیل لامبورگینی را به نمایش بگذارند.

به‌طور مثال ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعتی است که روی آمپر ثبت شده است. از امکانات و آپشن‌های این خودرو می‌‌توان به سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، گرم‌کن صندلی، سیستم کنترل پایداری خودرو، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز ضدقفل و ترمز الکترونیکی اشاره کرد.

همچنین سیستم صوتی مجهز به چنجر یکی دیگر از مواردی است که نشان می‌‌دهد گالاردو را می‌توانید مانند یک خودروی کامپکت به خیابان ببرید و با رانندگی در شهر از موسیقی دلخواه خود لذت ببرید.

تجربه رانندگی با گالاردو اسپایدر در تهران

در ابتدا سراغ قلب تپنده این گاو ایتالیایی می‌رویم تا با توانایی‌های ذاتی آن آشنا شویم. موتوری که درون سینه گالاردو نقش نیروگاه مولد نیرو را بازی می‌کند، از نوع ۱۰سیلندر با آرایش V شکل است که با ظرفیتی معادل ۴۹۶۱ سی‌سی با همراهی سیستم پاشش سوخت چندنقطه‌ای و بدون هیچ گونه سیستم کمکی اعم از توربوشارژ، به صورت تنفس طبیعی قادر به تولید ۵۰۰ اسب‌بخار قدرت در دور موتور ۸ هزار دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۵۱۰ نیوتون‌متر در دور موتور ۴۵۰۰ است. نکته قابل توجه در این پیشرانه بازده بالای عملکرد آن است، به طوری‌که ۸۰ درصد نیروی موتور در دور موتور ۱۵۰۰ حاصل می‌شود که نشان‌دهنده اوج‌گیری این گاو خشمگین در دورهای پایین است، به همین خاطر توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را تنها در ۲/۴ ثانیه دارد.

حال نوبت به تجربه رانندگی با این سوپراسپرت جذاب در خیابان‌های تهران می‌رسد. با نشستن پشت فرمان گالاردو بی‌شک میزان آدرنالین خون بالا می‌رود و حس هیجان در شما دوچندان می‌شود.

برای استارت زدن باید همزمان دو پدال شیفتر پشت فرمان را نگه دارید تا جعبه دنده آزاد شود و سپس پیشرانه را روشن کنید. صدای مهیب در لحظه روشن شدن موتور ممکن است کمی استرس در شما به‌وجود آورد که پس از گذشت چند ثانیه سمفونی اگزوز شما را به فشردن پدال گاز تهییج می‌کند.

با فشردن دکمه‌ای که با حرف A روی کنسول به‌جای اهرم دسته دنده قرار دارد، خودرو در حالت آماده باش برای حرکت قرار می‌گیرد. با خواباندن اهرم ترمز دستی و فشردن پدال گاز ناخودآگاه درون صندلی فرو می‌روید و شتاب لحظه‌ای را لمس می‌کنید.

شروع به‌ حرکت آنقدر سریع است که باید اجازه دهید در خیابان، خود گالاردو شروع به حرکت کند و نیازی به فشردن پدال گاز از سوی شما نیست، مگر زمانی که بخواهید شروعی سریع داشته باشید.

برای شتاب‌گیری راهی اتوبان‌های تهران می‌شویم تا با قابلیت‌های این سوپراسپرت بیشتر آشنا شویم. هندلینگ فوق‌العاده مطلوب در کنار قدرت بالای موتور موجب می‌شود بی‌محابا پدال گاز را فشار دهید و در میان خودروهای عبوری عرض اندام کنید. از آن‌جایی که محدودیت سرعت در اتوبان‌ها حاکم است، نتوانستیم سقف سرعت این خودرو را تجربه کنیم.

نکته‌ای که در مورد سواری گالاردو باید به آن اشاره کرد، قدرت مانور بالای آن است که به شما این امکان را می‌دهد تا با خیالی آسوده مسیر حرکت را درنوردید.

همچنین برخلاف تصور، گالاردو از سواری نرم‌تری نسبت به سایر سوپراسپرت‌ها برخوردار است که بازهم نشان از طراحی این خودرو برای مصارف شهری و روزمره دارد. تجربه رانندگی با این خودروی خاص آن‌قدر جذاب و دلنشین است که ممکن است شما را ساعت‌ها روی صندلی بنشاند و دل کندن از آن را برای شما سخت کند.

منبع : روزنامه دنیای خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =