کد خبر: 192872
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵

آلمان،آمریکا، ژاپن و چین کشورهایی هستند که به ماکت‌باز بودن شهرت دارند. به‌تازگی ویتنام، ترکیه و کویت نیز به شمار لیست کشورهای ماکت‌باز اضافه شده و بازار خوبی برای فروش ماکت به‌وجود آورده‌اند.

به گزارش اخبار خودرو ، در ایران نیز هرچند علاقه به ماکت خودرو و کلکسیون داشتن عمومیت ندارد، ولی ماکت‌بازانی هستند که حاضرند چند هزار دلار برای خرید ماکت‌های کلکسیونی پرداخت کنند.

[caption id="attachment_192895" align="alignleft" width="345"]بازار داغ ماکت در ایران شانه‌به‌شانه خودروهای واقعی بازار داغ ماکت در ایران شانه‌به‌شانه خودروهای واقعی[/caption]

تاثیر جزئیات در افزایش قیمت وارد بازار ماکت که بشوی، می‌بینی قیمت‌ها دائم در حال نوسان است، گویی وارد بازار خودروهای اصلی شده‌ای. برای هرکدام از این نوسانات قیمتی هم دلیلی وجود دارد.

حسام ذوالفقاری، مدیر فروشگاه کارمدلز در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره دلایل تاثیرگذار در تغییر قیمت ماکت‌ها گفت: «قیمت‌گذاری ماکت‌ها بر اساس جزئیات، تعداد تولید و کیفیت آنهاست. جزئیات موتور و داخل اتاق ماکت هرچقدر شباهت بیشتری به خودروی واقعی داشته باشد، قیمت بالاتری دارد. ضمن آن که محبوبیت ماشین هم موجب افزایش قیمت ماکت آن می‌شود. مخصوصا زمانی‌که تولید خودرو اصلی متوقف شود، قیمت ماکت بیشتر می‌شود. مثلا ماکت خودروی فراری F40 تولید شرکت کیوشو که جزو ماکت‌های نایاب است، قیمتی حدود ۲ میلیون تومان دارد.»

ماکت‌ها هم شناسنامه دارند برخی ماکت‌ها تولید محدود دارند و شناسنامه‌دار هستند، بنابراین قیمت بالاتری دارند اما برخی ماکت‌ها این‌گونه نیستند. ذوالفقاری درباره قیمت‌گذاری ماکت‌های تولید انبوه اظهار کرد: «ماکت‌هایی که تولید محدود ندارند، زمانی‌که تولیدشان متوقف ‌شود، قیمت بالاتری پیدا می‌کنند و هرچقدر از زمان قطع تولید آنها بگذرد، قیمت بالاتری پیدا می‌کنند.» وی در ادامه افزود: «زمانی که تولید ماکت‌ها قطع شده باشد و دیگر مغازه‌داران آن جنس را در بازار نداشته باشند، قیمت‌گذاری از طریق سایت ebay و قیمت جهانی تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال ماکت خودروی مرسدس‌بنز ۶۰۰ پولمان که تولید اتوآرت است و هیچ کدام از مغازه‌داران آن را ندارند، قیمتی حدود ۱۵۰۰ دلار دارد که از طریق سایت ebay تعیین شده است.»

کلکسیونی‌ها برای بالای ۱۴ سال در ایران ماکت‌ خودروهای بنز و ب‌ام‌و بیشترین طرفدار را دارند. بعد از آن فراری، لامبورگینی و خودروهای سوپراسپرت پرطرفدار هستند. ذوالفقاری درباره ماکت‌بازان و محبوبیت ماکت در بین آنها عنوان کرد: «مشتریان ما علاقه‌مندان به خودرو هستند و بیشترشان خودروهای کلاسیک دارند.»

ماکت‌ها با جزئیات و کیفیت‌های متفاوت برای گروه‌های سنی مختلف تولید می‌شوند. ذوالفقاری در این مورد توضیح داد: «ماکت‌های حرفه‌ای برای گروه سنی بالای ۱۴ سال تولید می‌شود. این ماکت‌ها ارزش کلکسیونی بیشتری دارند، زیرا قطعات ریزتر در آنها بیشتر است و جزئیات بیشتری مثل آینه بغل، برف پاک‌کن و... دارند. در بعضی ماکت‌ها از پیچ‌هایی برای بستن ماکت استفاده شده‌است که به جرات می‌توان گفت از پیچ ساعت هم ریزتر هستند.»

بهترین‌ ماکت سازان ۹۰ درصد ماکت‌ها در چین تولید می‌شوند که شرکت‌های مادر در آمریکا، آلمان و ژاپن قرار دارند. ماکت‌ها در مقیاس‌های مختلف وجود دارد اما مقیاس‌های متداول ۱٫۴۷، ۱٫۴۳، ۱٫۲۴ و ۱٫۱۸ است، ولی تا زمانی که شرکت تولیدکننده ماکت، لیسانس ماکت را از شرکت مادر مثل بنز و ب‌ام‌و نگیرد، نمی‌تواند از اسم خودروسازان روی تولیداتش استفاده کند.

ذوالفقاری درخصوص بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماکت عنوان کرد: «اتوآرت، مینی چمس، کیوشو، سی‌ام‌سی و اگزوتو معروف‌ترین برندهای تولیدکننده ماکت در جهان هستند. آن‌ها در سال‌های گذشته فقط از فلز برای تولیدات خود استفاده می‌کردند، ولی در ۵ سال اخیر ماکت‌هایی با جنس رزین تولید می‌شود که درهای آن‌ها باز نمی‌شود و مثل مجسمه هستند.

مثلا ب‌ام‌و M5 با جنس رزین تولید فرانسه را داریم و قیمت آن بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان است. برند اتوآرت که میان مدل‌بازان بسیار شناخته شده‌است، جدیدا به‌جز فلز از مواد کامپوزیت هم برای ساخت مدل‌های خود استفاده می‌کند. قیمت مدل‌های این برند از ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.»

تعداد دقیقی از واردکنندگان ماکت به ایران وجود ندارد اما می‎توان تعداد واردکنندگان عمده ماکت را نزدیک به ۱۰ شرکت اعلام کرد. ذوالفقاری درباره تعداد سفارش‌های ماکت گفت: «سیستم کاری ما به‌صورت سفارشی است و نمی‌توان تعداد دقیقی از واردات ماهانه یا سالانه را تعیین کرد و ۹۵درصد مدل‌هایی که ما وارد می‌کنیم، ماکت‌هایی هستند که تولید آن‌ها متوقف شده است. مشتری از سایت‌های خارجی انتخاب می‌کند و ما در ایران تحویل می‌دهیم.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =