کد خبر: 200643
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳

برنده در بازار خودرو کسانی هستند که تمرکزشان را به‌جای این که روی بهتر کردن فیزیکی خودرو بگذارند روی توانایی آپدیت کردن خودرو از طریق نرم افزار می‌گذارند

به گزارش اخبار خودرو ، صنایع و کمپانی‌های بزرگ خودروسازی برای پیش بردن اهدافشان و تولید تکنولوژی‌‌های جدید از محققان و پژوهشگران مختلف استفاده می‌کنند.

رمز موفقیت کمپانی‌های مطرح خودروسازی در تعامل و اشتیاق همکاری با جوانان و افرادی محقق و نخبه است. زیرا اکثر تکنولوژی‌ها را کمپانی‌های خودروسازی طراحی نمی‌کنند، بلکه تیم‌های R&D و دانشجویانی که به استخدام و همکاری با این کمپانی‌ها در آمده اند این تکنولوژی‌ها را تولید می‌کنند.

در یک دهه اخیر شاهد رشد سرسام آور و پیش رفتن علم مکانیک به سمت الکترونیک و ساخته شدن علم نو مکاترونیک بودیم. استعدادهای فراوانی در کشور وجود دارد که توانایی بالایی در علوم و صنایع خودرویی دارند و متاسفانه در کشور مطرح و دیده نمی‌شوند.

اغلب با بولد کردن تحقیقات و اختراعات خود به استخدام و همکاری کمپانی‌های خودروسازی خارجی درمی‌آیند که ماحصل دانش آنها سبب پیشرفت آن کمپانی‌ها می‌شود.

[caption id="attachment_200648" align="aligncenter" width="700"]ایرانی ها ی مقیم خارج با کمپانی‌های خودروسازی تعامل دارند ایرانی ها ی مقیم خارج با کمپانی‌های خودروسازی تعامل دارند[/caption]

گاهی در اخبار نام نابغه‌های داخلی را می‌شنویم که طرح‌های فوق‌العاده‌ای را به چرخه صنعت وارد کرده‌اند. برای پی بردن به ساخت تکنولوژی‌های جدید و اهداف این افراد و موانعی که در سر راهشان وجود دارد، مصاحبه‌ای داشتیم با مهندس مصطفی کرزالدین بنیانگذار شرکت R&D AiiM در آلمان که آن را می‌خوانید.

چه مدت است درزمینه خودرو فعالیت دارید و تاکنون چه پروژه‌هایی انجام داده‌اید؟ تخصصتان در این صنعت چیست؟ ما در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کردیم ولی می‌خواستیم بدون قیدوبندهایی که محیط دانشگاهی برای ما ایجاد می‌کرد با قوانین خودمان وارد صنعت شویم، به‌طوری‌که برای پایان‌نامه لیسانس الگوریتم بهینه تقسیم مصرف انرژی بین ابرخازن و باتری در خودروهای الکتریکی را به دست آوردیم.

اما در محیط دانشگاهی معادل هزار جلد دیگر در کتابخانه دانشگاه ارزش برای آن قائل شدند. به خاطر همین با تاسیس شرکت استارت آپ AiiM در کشور آلمان، ایده‌های خود را از روی کاغذ به داخل کارخانه‌های خودروساز بردیم.

با توجه به ورود سرسام‌آور تکنولوژی و علم مکاترونیک در صنعت خودرو، آینده این صنعت را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ برنده در بازار خودرو کسانی هستند که تمرکزشان را به‌جای این که روی بهتر کردن فیزیکی خودرو بگذارند روی توانایی آپدیت کردن خودرو از طریق نرم افزار می‌گذارند، این صنعت همانطور که هر روز از خبر‌ها قابل پیگیری است به سوی Auto Pilot هرچه بیشتر پیش می‌رود، جا دارد خودروسازان داخلی ما به این مقوله توجه کنند و دست از استمرار فروش خودرو‌های قرن بیستم بردارند و به سوی همگام شدن با واقعیت روز قدم بردارند.

همانطور که با دیدن حقیقت رفتار خودروسازان در قدم اول پیشنهاد افزایش راندمان خودروهای فعلی را دادیم تا بتوانیم با جلب اعتمادشان در آینده بسیار نزدیک تکنولوژی‌های نوین و پاک خود را عرضه کنیم.

امروزه توجه کمپانی‌های خودروسازی بیشتر به چه بخش است؟ امروزه کمپانی‌های دوراندیش ۳ مقوله را بیشتر مدنظر دارند. راندمان بالاتر اجزا (قطعات و مخصوصا آیرودینامیک تا به ضریب درگ زیر ۰٫۲۰ برسند) که این زمینه را شرکت AiiM برای شروع هدف‌هایش انتخاب کرده، الکتریکی کردن کامل تولیدات (تکنولوژی باتری‌های لیتیوم یون) و رانندگی خودکار (کار روی هوش مصنوعی که چند صد بار از انسان بهتر بتواند رانندگی را انجام دهد)

فناوری سیستم الکتریکی و هیبریدی چه مشکلی دارد و کمپانی‌ها چه تلاشی برای حل آن کرده‌اند؟ از نظر آماری حداکثر چقدر یک نفر در یک روز سفر می‌کند؟ ۲۰ کیلومتر را موافقید؟ بازه تسلا مدل S تقریبا ۴۰۰ کیلومتر در هر شارژ است. خودرو‌های هیبریدی از دید ما شانس کمتری در تقابل با خودرو‌های تمام الکتریکی دارند، در ابتدای ظهور خودروهای الکتریکی، مانع و سد اول فشار کمپانی‌های نفتی بود که به دلیل سهامدار بودن در کمپانی‌های بزرگ خودروساز از پیشروی تکنولوژی خودرو‌های الکتریکی جلوگیری می‌کردند که خوشبختانه این موضوع تا حد زیادی مرتفع شده و از دلایل این هموارسازی می‌توان به قرارداد پاریس اشاره کرد. در مورد خودروهای هیبریدی ممکن است الان موضوع داغ روز باشند، ولی در آینده نشان خواهد داد یک سازش بی هدف بوده است. وقتی می‌شود یک خودروی خیلی عالی ساخت حالا بنزینی یا الکتریکی، چرا باید این همه انرژی گذاشت تا هر دو مدل را در یک کاپوت جا داد و از نظرعملکرد ( (Performance از هر دو مدل کمتر باشد؟ ما در این شرکت یا ترجیح می‌دهیم راندمان خودروهای بنزینی و دیزلی را بالاتر ببریم یا قطعات را سبک‌تر طراحی کنیم تا واقعا مصرف آن‌ها کم شود.

با توجه به تخصص شما، در صنعت خودروهای هیبریدی چرا می‌گویند این خودروها به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند و اغلب مخالف تولید آن هستند؟ به خاطر این که سازنده‌ها سوال درست را از خودشان نمی‌پرسند، سوال درست این هست که چگونه به محیط‌زیست کمک کنیم؟ نه اینکه از برقی که باز هم از سوزاندن بنزین به‌دست می‌آید کمک بگیریم برای اینکه صرفا عملکرد(پرفورمنس) ماشین بهتر شود. اصل کار خودروهای هیبریدی و یا هیدروژنی از نظر منطقی اشتباه است ولی برای هرکاری نیاز به یک آغاز است، مثل اینکه شما در خانه خودتان یک تغییر بزرگ می‌خواهید انجام دهید اما چون شخصی هستید که خیلی به مدل قبلی دل بسته‌اید. هر روزکمی بیشتر فقط جلو می‌روید و نه ناگهانی، اما خودروهای برقی مسیرشان بسیار هموارتر است و سرمایه گذاری تیم R&D ما در حال حاضر روی این گروه جهت دهی شده است.

ضعف‌های خودروهای خودران چیست؟ آیا می‌تواند مانع ورود به خودروهای الکتریکی باشد؟ فرض کنید تا زمانی که الگوریتم رانندگی عالی شود صدها نفر کشته بشوند و مقصر ۱۰۰ درصد هم خودرو باشد... به‌جای تمرکز روی اینکه در همین زمان جان چند هزار نفر را نجات داده روی اشتباهاتش تمرکز می‌شود در صورتی که اگر این تکنولوژی را کنار می‌گذاشتیم تلفات ده‌ها برابر بود از دید ما تست این خودروها در خیابان‌های امروزی مقداری دشوار است. چون ما یک ماتریس داریم با ورودی‌های بسیار، اما تنها یک خروجی داریم که عکس العمل خودرو است. اگر خودرو در محیطی باشد که اکثر خودروهای دیگر هم Auto Pilot باشند، خودرو با استفاده از سیستم تعاملی هم زمان با بقیه بسیار بهتر عمل می‌کند. هوش مصنوعی آنها و سنسورها هنوز جای بسیاری برای رشد دارند، که این فشار آزمایش در خیابان‌های امروزی به واقع کمک شایانی است برای شرکت‌ها که بدانند چطور از این قضیه برای پیشرفت محصولشان استفاده کنند. از موانع ورود به خودروهای تمام الکتریکی هم میتوان افراد و گروه‌هایی را نام برد که در همه مسائل به ذات منفی نگر هستند مانند قانون گذاران. در حال حاضر که تمامی خودروها توسط انسان کنترل می‌شوند، روزانه شاهد حوادث بسیاری هستیم و کسی سوال نمی‌پرسد چرا؟ اما اگر تنها یک خودروی خودران تصادف خفیفی داشته باشد همه رسانه‌ها آن را بولد می‌کنند، که عکس العمل صحیحی نیست. اما چون باعث جلب توجه مردم می‌شود آن را انعکاس می‌دهند. ما در شرکت مانیتورینگ زیادی روی تصور تیممان در مورد این وقایع داریم. باید یک تیم به هدف ایمان داشته باشد.

آینده خودروهای الکتریکی چه خواهد شد؟ انرژی پاک واقعا توان جایگزین شدن در صنعت خودروسازی را دارد؟ هر چقدر هم که راجع به این سوال بحث شود هیچ فرقی نمی‌کند! چون درحال حاضر این کار انجام شده و قضیه تمام شده است! اگر هنوز هم کسانی با شک به این قضیه نگاه می‌کنند، در آینده نزدیک که گیگافکتوری تسلا با تمام ظرفیت راه افتاد و تولید انبوه مدل ۳ شروع شد، خواهند دید پیروزی از آن کدام یک است. تیم ما بسیار خوش‌بین است به افق پیش روی خودرو‌های الکتریکی و تمام تلاش تیم هم گذاشتن تاثیر مثبت در این راستا است. محققان و موسسات بسیاری در حال تست و خلق راهکار‌های بیش از پیش در جهت گسترش انرژی‌های پاک هستند. همیشه ضرورت و نیاز، خلاقیت را به همراه دارد و ما چاره‌ای جز پیروزی نداریم و بایستی هرچه بیشتر و سریع‌تر از انرژی‌های تجدیدناپذیر فاصله بگیریم. مشکل اینجاست که فوریت کار را کسانی که می‌توانند تغییر ایجاد کنند، درک نمی‌کنند، مثل فردی که به آن بگویند اگر سیگار بکشی ۲۰ سال آینده سرطان می‌گیری، طبیعتا درد این بیماری آنقدر به نظرش دور می‌آید که تمایلی به رها کردن لذت دم دستی نخواهد داشت. اما ما از روز اول گفتیم اگر نمی‌خواهند خودروی بنزینی را رها کنند لااقل ما کاری کنیم که کمتر بنزین مصرف کنند! این استراتژی وقت را برای رسیدن گازهای گلخانه‌ای به حد Critical بیشتر می‌خرد تا خودروهای الکتریکی بتواند اکثر جاده‌ها پر کنند.

باتوجه به تخصص شما آیا توان تولید و بومی سازی خودروهای الکتریکی در کشور وجود دارد؟ بله، این توان بسیار هم مشهود است، اما خودرو سازهای ما تمایلی برای آن ندارند و تا دهه آینده نیز همچنان تمایل به فروش خودروهای از دور خارج شده خود دارند. شرکت‌های دانش بنیان در این راه گام برداشتند و در خبرها شنیده‌ایم که یکی از محصولات دانشگاهی در مراحل پلاک شدن است و این باعث افتخار است و امید داریم که امکانات بیشتر و نگاه بازتری به این مقوله اختصاص پیدا کند. اگر مدیریت عوض شود یا یک شرکت تمام تمرکزش فقط روی ساخت خودروی الکتریکی باشد چرا که نه! لازم نیست در شروع با سطح تسلا خودشان را مقایسه کنند که بگویند نمی‌شود و خیلی در خارج جلو هستند! تازه تمام اختراع‌های تسلا هم که به صورت رایگان در اینترنت پخش شده دیگر چی می‌خواهند!؟

آیا توان بومی سازی تکنولوژی‌های جدید در کشور وجود دارد؟ مشکل خودروسازان ما در این چند دهه دویدن پشت حریف به جای آغاز کردن از مرز تکنولوژی است! خوشبختانه با توجه به بازگشت خودروسازان بزرگ به کشور و رفع شدن سایه‌ها از صنعت کشور این امکان بیش از پیش فراهم آمده که استعدادهای جوانان کشور را با تکنولوژی روز دنیا در هم آمیخت و از آن‌ها یاد گرفت. بگذارید مثالی از هند بزنیم. آنها هنگامی که به چیزی نیاز پیدا می‌کنند، سعی در ورود تکنولوژی نمی‌کنند، آنها سعی می‌کنند از پایه تکنولوژی جدیدی را بسازند. این عالی است اما بسیار زمان بر، اما ما سعی در مهندسی معکوس داریم! حال که فضا باز است، تکنولوژی ها Open Source و ثبت اختراع ها هم در کشور ما قابل استفاده رایگان، ما هم می‌توانیم سرعت ببخشیم و تکنولوژی ها را با کیفیت بالا بومی‌سازی کنیم. کمااینکه این پیشنهادها را برای اختراع‌های خودمان به داخل کشور مطرح کردیم اما خب در آلمان بسیار استقبال گرم‌تری رخ داد.

یک خودروساز برای تولید تکنولوژی چه مسیری را باید طی کند؟ زمانی که یک بیزینس به گلوگاهش می‌رسد تنها مسئول آن گلوگاه مدیرش است. مدیران می‌گویند کارمندانم بد بودند و جالب است کارمندان هم می‌گویند مدیر! اما اگر مدیر می‌توانست اشتیاق ایجاد کند در مهندسانش و کارمنداش قطعا می‌توانست به تکنولوژی دست یابد. این دقیقا کاری است که ایلان ماسک کرد، یک مدیر خودرو ساز بایستی نیاز واقعی را درک کند و پروژه را طوری برای گروه تحقیقاتش تعریف کند که مشتاق عمل باشند و نه یک کارمند صبح بیاید و شب برود! در عین حال نگاهش به گروه‌های فعال در این زمینه در خارج از شرکت هم باشد و عاری از همکاری نباشد، کمااینکه ما با چندین کمپانی برای همکاری و تبادل تکنولوژی وارد مذاکره شدیم.

رقابت اصلی خودروسازان بر سر چه تکنولوژی است؟ آیا توان وارد شدن کمپانی‌های داخلی به این زمینه وجود دارد؟ چالش جدید بودن تکنولوژی Auto Pilot است و این تکنولوژی نیازمند ثابت کردن خود بیش از پیش است که در حال حاضر در مسیر اثبات قدم برمی‌دارد، مورد دیگر توانایی آپدیت کردن توسط نرم افزار و با اینترنت بدون اینکه لازم باشد به صورت فیزیکی کسی کاری انجام بدهد. با توجه به وضعیت حال حاضر اصلا توان رقابتی وجود ندارد. اما دست از تلاش نباید برداشت. صنعت خودرو بایستی بخواهد به جلو برود با کپی کردن و خریدن طرح‌های سوخته کمپانی‌های دیگر و ثبت آن به عنوان خودروی ملی این موضوع بعد از یک هزاره هم محقق نمی‌شود. از نو باید اندیشید و باید متفاوت دید!

آیا هدف ندارید در کشور فعالیت کنید؟ چگونه و چرا با کمپانی‌های خارجی همکاری می‌کنید؟ این سبب افتخار است که بتوانیم در کشور فعالیت کنیم. اما برای ما مهم بود که ایده‌هایمان در سریع‌ترین حالت به نتیجه برسند و R&D نیاز به حمایت هدفدار دارد که این موضوع در خارج از کشور برای ما بسیار سریع محقق شد. اما به طور قطع و یقین در هرجا مثل ثبت اختراع‌های بین المللی که پیوسته داریم انجام می‌دهیم، بتوانیم اسم کشورمان را در کار جای بدهیم امیدواریم بتوانیم در آینده در ایران بیشتر فعالیت کنیم ولی نکته‌ای است که تحت کنترل ما نیست. ما فقط روی خودمان کنترل کامل داشتیم و برای همین هم این استارت آپ را با هم تاسیس کردیم تا منتظر تصمیم کس دیگری نباشیم

شما مشغول به ساخت و طراحی چه سیستمی هستید؟ تیم استارت آپ AiiM در مورد فعالیت‌های فعلی خود یک فلسفه دارد، تا زمانی که خودروسازان تمام توانشان را روی خودروهای تمام الکتریکی بگذارند و دست از خودروهای بنزینی دلبسته خود بردارند، بهترین کاری که از پس ما برمی‌آید کاهش آلودگی‌ای است که این خودروها تولید می‌کنند. در شرکت ما تیم هایی مشتمل بر مهندسین و اساتید توانمند داخلی و خارجی در زمینه‌های متفاوت است و در حال حاضر تمرکز خودمان را روی کاهش آلودگی خودرو‌های بنزینی و دیزلی موجود و افزایش راندمان آنها تا ۲۰ درصد گذاشتیم و درزمینه خودرو‌های الکتریکی هم روی افزایش برد و کاهش درگ مشغول فعالیت هستیم. اما AiiM فقط در این زمینه نیست! همچنین در زمینه‌ای تکنولوژی‌های جدید در دنیا چندین سیستم چرخ‌دنده انحصاری مانند چرخ‌دنده‌هایی با خاصیت ضدلقی و ... را تولید کرده و حتی در ایران هم ثبت اختراع آنها را دریافت کرد و در حال حاضر در حال مذاکره برای لیسانس کردن این تکنولوژی‌ها به کمپانی‌های اروپایی است.

در پایان اگر موردی است که باید به آن اشاره شود، اشاره کنید. ای کاش الگو برداری ما از ژاپن بعد از جنگ بود. ای کاش مدیران ما مثل آن‌ها می‌توانستند تمام تفکرات سنتی و روش‌هایی که صرفا به‌خاطر این‌را که در قبل به این منوال انجام می‌شود به چالش بکشند و از خودشان سوال می‌پرسیدند، چرا اینطوری؟ آیا راه بهتری است؟ نیاز واقعی مردم چیست؟ چطور امروز از روز قبل بهتر شویم؟ اما از آنجایی که این آرزوها به احتمال خیلی قوی آرزو بمانند این آرزو را می‌کنیم که جوانانی که به فکر تاسیس استارت آپ هستند این کارها را انجام دهند. تا زمانی که دانشجویان به فکر مقاله باشند و نه کاری که واقعا در صنعت عملی شود، شاید برگی به درخت دانش اضافه کرده باشند ولی برگی که چشم صنعت هیچ وقت میان هزاران برگ دیگر نخواهد دید.

مصطفی کرزالدین: CEO of AiiM محمدرضا روحی: CTO of AiiM

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =