کد خبر: 203703
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۹

درحالی‌که واردکنندگان پیش از این نگران انحصار فروش تایر در کشور توسط تولیدکنندگان این محصول بودند اما برخی اقدامات صورت‌گرفته توسط خودروسازان، حکایت از اقدام آنها برای واردات مستقیم تایر از دیگر کشورها دارد.

به گزارش اخبار خودرو ، با وجود دستور صریح وزیر صنعت به خودروسازان برای استفاده از تایرهای ایرانی در تولیدات خود، فعالان صنعت تایر از عزم جدی برخی خودروسازان برای واردات تایرهای خارجی و استفاده از آن در تولیدات خود خبر می‌دهند.

[caption id="attachment_203704" align="aligncenter" width="303"]واردات بدون واسطه لاستیک توسط برخی خودروسازان واردات بدون واسطه لاستیک توسط برخی خودروسازان[/caption]

کمتر از یک ماه پیش بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان را مکلف به استفاده از تایرهای تولید داخل در خودروهای خود کرد و تنها در مواردی آنها را معاف از این قانون دانست که تایر موردنیاز برای یک خودرو در سبد محصولات داخلی وجود نداشته باشد و تولیدکنندگان مجبور به استفاده از نمونه‌های وارداتی شوند.

حال اما در شرایطی که تولیدکنندگان تایر از یک سو به فکر بالا بردن حجم تولید خود و شاید افزایش قیمت‌ها ناشی از کمتر شدن رقابت در این بازار افتاده‌اند از سوی دیگر واردکنندگان رسمی برندهای معتبر تنها بازار پیش رو را بازار پس از فروش می‌دانند، فعالان حوزه صنعت تایر از عزم جدی و حتی نامه‌نگاری برخی خودروسازان برای واردات بی‌واسطه تایر از خارج کشور خبر می‌دهند.

انحصار در صنایع خودروسازی که تا چندی پیش قرار بود حتی به تایرهای زیر خودرو نیز بسط داده شود، این‌بار حتی تولیدکنندگان این محصول را نیز به نگرانی فرو برده است.

درحالی‌که واردکنندگان پیش از این نگران انحصار فروش تایر در کشور توسط تولیدکنندگان این محصول بودند اما برخی اقدامات صورت‌گرفته توسط خودروسازان، حکایت از اقدام آنها برای واردات مستقیم تایر از دیگر کشورها دارد.

فرهنگ فرهنگی، جانشین مدیر اداره فروش شرکت بارز با تایید برخی اقدامات صورت‌گرفته توسط خودروسازان برای واردات بی‌واسطه تایرهای رادیال سواری از خارج از کشور به «دنیای خودرو» می‌گوید: «متاسفانه واردات بی‌رویه تایر به کشور، نفس تولیدکنندگان را به شماره انداخته و در ۵ ماه اخیر حتی باعث کاهش ۷درصدی قیمت تایرهای رادیال سواری در بسیاری از کارخانه‌ها ازجمله گروه صنعتی بارز شده است.

در حالی که در شرایط فعلی برخی خودروسازان به جای حمایت از تولید ملی، خودشان نسبت به واردات تایر اقدام کرده‌اند.»

وی یادآور شد: «عرضه بیش از حد تایر به بازار از طریق واردات باعث شده است تولیدکنندگان داخلی تایر با مشکلات فراوانی برای فروش و بازاریابی محصولات خود مواجه شوند. در این شرایط تولیدکنندگان دو گزینه بیشتر پیش رو ندارند، کاهش قیمت یا کاهش حجم تولید که نتیجه آن تعدیل نیروی انسانی خواهد بود.

به همین دلیل گروه صنعتی بارز به منظور حفظ جایگاه نیروی انسانی خود، کاهش قیمت را در دستور کار خود قرار داده و با وجود زیان‌ده بودن این کار، قیمت محصولات خود را در بازه زمانی اردیبهشت تا شهریورماه به میزان ۷درصد کاهش داده است.

به‌گفته نامبرده، مدیریت صحیح عرضه و تقاضا به منظور حمایت از تولید داخل و جلوگیری از نوسان قیمت تایر در بازار که نتیجه آن حفظ حقوق مصرف‌کنندگان نهایی و امری ضروری و مهم است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    معنی اقتصاد مقاومتی رو هم فهمیدیم
  • مدافع جان ملت ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    بابا در این دو شرکت مافیایی را ببندید ملت و تولیدکننده خهای صنعتی را از شرشان برهانید!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =