کد خبر: 204736
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۸

براساس آخرین گمانه‌زنی‌ها در این رابطه، قرار است ظرف نیمه اول آبان‌ماه، دنا به‌عنوان اولین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو در بورس کالا عرضه شود.

به گزارش اخبار خودرو ، بعد از این‌که نارنجی‌پوشان جاده مخصوص، سراتو را در بورس کالا عرضه کردند، حال نوبت به آبی‌پوشان جاده مخصوص رسیده است. براساس آخرین گمانه‌زنی‌ها در این رابطه، قرار است ظرف نیمه اول آبان‌ماه، دنا به‌عنوان اولین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو در بورس کالا عرضه شود.

[caption id="attachment_114225" align="aligncenter" width="533"]دنا دنا[/caption]

براساس این گزارش، هدف نهایی از عرضه خودرو در بورس کالا این است که در ابتدا، خودرو به صورت فیزیکی عرضه شود و زمانی‌که دادوستدها به‌صورت مستمر ادامه پیدا کرد، انتشار اوراق به صورت کاغذی نیز ادامه پیدا کند.

برهمین اساس انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا به‌منظور تامین مالی، تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که آن کالا قبلا در این بازار، پذیرش و عرضه شده باشد، به همین دلیل، یکی از جذابیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروسازان، فراهم شدن امکان انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا و استفاده از فرصت تامین مالی از این طریق است.

از سویی بر اساس اعلام مسئولان بورس کالا، خودروسازان به‌راحتی می‌توانند با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، سرمایه در گردش خود را تامین کنند.

همچنین اگر تولیدکنندگان بخواهند برای راه‌اندازی یک خط تولید و اجرای پروژه‌ای از بورس کالا تامین مالی انجام دهند، می‌توانند به انتشار گواهی مشارکت خودرو اقدام کنند و هدف این است که شرکت‌های خودروساز بتوانند پیش‌فروشی را که اکنون به‌صورت سنتی در بازار انجام می‌دهند، به‌صورت ساختاریافته و منسجم از طریق بورس کالا پیش ببرند.

این در حالی است که روش کنونی پیش‌فروش خودرو به‌عنوان یک روش سنتی دارای معایب مختلفی است. درواقع ‌اکنون خودروسازان با پیش‌فروش خودرو برای آینده، بخشی از مبلغ خودرو را به‌عنوان سرمایه درگردش در فرایند تولیدشان استفاده می‌کنند. مثلا یک خودرو را برای ۹‌ماه آینده می‌فروشند و بخشی از قیمت آن را به‌عنوان مبلغ اولیه دریافت می‌کنند.

این در حالی است که عرضه خودرو در بورس کالا در ابتدای راه قرار دارد و باید گفت، در این زمینه نباید عجله به خرج داد، درمورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا به‌صورت فیزیکی نیز قیمت‌گذاری بدین نحو است که خودروساز برای محصول خود یک قیمت پایه تعیین می‌کند و بسته به اینکه چه تعداد خریدار برای خودرو وجود داشته باشد، قیمت خودرو به‌صورت رقابتی تعیین خواهد شد.

براساس این گزارش، با‌توجه به اینکه خودروهایی که در شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت قرار نگیرند، می‌توانند در بورس کالا عرضه شوند، برنامه خودروسازان این است که در صورت موفقیت اولین محصولات، خودروهای بعدی نیز در تالار نقره‌ای عرضه شوند و درصورت موفقیت عرضه دنا در بورس کالا، پژو‌۲۰۰۸ و سایر محصولات ایران‌خودرو و سایپا نیز در بورس کالا عرضه خواهد شد.

بنا‌به این گزارش، براساس اعلام مسئولان ایران خودرو طبق برنامه قرار است در سال جاری ۲۶‌هزار دستگاه خودروی دنا تولید شود که ۲۵‌درصد میزان تولید، معادل ۶‌هزار و ۵۰۰ دستگاه آن از طریق بورس کالا عرضه می‌شود.

مسئولان خودرویی معتقدند، عرضه خودرو در بورس کالا موجب کشف قیمت واقعی خودرو خواهد شد، چراکه عرضه و تقاضا موجب تعیین قیمت واقعی محصولات می‌شود. درواقع بورس محل تلاقی عرضه و تقاضا و کشف قیمت منصفانه است.

استفاده از معافیت مالیاتی ۱۰‌درصدی مالیات بر درآمد حاصل از فروش،‌ شفافیت در قیمت و معاملات، انتشار اوراق سلف‌موازی استاندارد در مسیر تامین مالی جدید و آزاد‌سازی قیمت خودرو، از اهداف عرضه دنا در بورس کالا از سوی ایران‌خودرو برشمرده می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =