کد خبر: 208041
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱

خودروسازی چین در حال طی کردن یک روند جهانی است و می‌توان گفت آنها اکنون خودروساز شده‌اند.چینی‌ها از مهندسی معکوس و کپی‌کاری کارشان را آغاز کردند، به طراحی رسیدند و حالا با طراحان بزرگ کار می‌کنند

به گزارش « اخبار خودرو » ، واردات خودرو از اواخر بهار با مشکل بسته بودن ثبتارش روبه‌رو شدند و این مساله همچنان تا امروز گریبانگیر آنهاست. اما بر‌اساس برخی شنیده‌ها احتمال بازگشایی ثبت‌سفارش تا اواسط دی‌ماه بسیار زیاد است.

حال‌ این پرسش مطرح می‌شود اگر این اتفاق رخ بدهد، این بخش از بازار خودرو که بازار تابستانی را از دست داده است، می‌تواند سهم مناسبی از بازار آخر سال را در اختیار داشته باشد؟ ضمن اینکه در میان برخی مدعی هستند رقابت اصلی در این بازار میان تولیدکنندگان داخلی و چینی‌ها انجام خواهد شد.

در این زمینه برخی کارشناسان ازجمله بابک صدرایی ، مدیر بازاریابی برند چری معتقد است تولیدکنندگان چینی مستقر در ایران قابلیت پوشش‌دهی حجم عظیمی از تقاضای آخر سال را خواهند داشت. او می‌گوید:

[caption id="attachment_208043" align="aligncenter" width="621"]چری تیگو 7 چری تیگو ۷[/caption]

طبق شنیده‌ها تا اوایل دی‌ماه ثبت‌سفارش باز خواهد شد و مجددا مسیر واردات هموار می‌شود. آیا در این فاصله وارداتی‌ها می‌توانند سهم مناسبی از بازار آخر سال را در اختیار داشته باشند؟

اتفاقی که افتاد، غیرقابل انتظار بود (یعنی به‌این‌شکل جلوی خودروهای وارداتی گرفته شود) هرچند این اتفاق دلایل متعدد خود را داشت اما اگر تا زمانی که به‌آن اشاره شده است، این سایت باز شود و خودروهای جدید ثبت‌سفارش وارد بازار شوند، فکر می‌کنم نتوانند شب عید را خوب پوشش بدهند.

هرچند فرصتی پیش می‌آید تا خودروسازان داخلی و خودروسازان چینی که در ایران به‌صورت مونتاژی کار می‌کنند، بتوانند استفاده بهتری از بازار ببرند و آن را پوشش بیشتری بدهند. درهرحال شاید امسال تا حدودی بهتر پوشش دهند.

بحث افزایش قیمت خودروهای وارداتی باعث خواهد شد ، بازار خودروهای وارداتی با شوک سال را به پایان برساند. درواقع قیمت‌هایی که بی‌رویه بالا می‌روند، شوکی را به بازار وارد می‌کند و ممکن است این موضوع چند ماه زمان ببرد تا جامعه بتواند این واقعیت را بپذیرد و دوباره روند خرید‌‌و‌فروش خودروها با قیمت‌های جدید برای مردم منطقی و انجام شود.

در این صورت بازار با شوک دیگری مواجه می‌شود. چگونه می‌توان این شوک را از بین برد؟ آیا تولیدکنندگان باید با همان قیمت‌های قبلی محصولاتشان را به‌فروش برسانند؟

درواقع قیمت‌ محصولات دست خودروساز یا واردکننده نیست، بلکه تحت شرایط تحمیلی است که ایجاد می‌شود. درحال‌حاضر آماده‌سازی‌های روانی انجام می‌شود تا قیمت‌ها افزایش یابند.

به نظر من برنامه اصلی دولت این است واردات خودرو را تا حدودی کنترل کند. به هر صورت قراردادهای جدید خودرویی با شرکت‌هایی مثل رنو، پژو، سیتروئن بسته می‌شوند.

هرچند بحث‌های دیگری هم مطرح می‌شوند اما باید بازار با یک حاشیه امن برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود. اما درعمل اتفاقی که می‌افتد این است طیف بیشتری به‌سمت خودروهای وارداتی می‌روند.

درجایی گفتید خودروهای چینی یا تولیدکننده‌هایی که در کرمان هستند، می‌توانند بازار شب عید را پوشش دهند. بر چه اساسی این نکته را مطرح کردید؟

من به‌عنوان یک کارشناس خودرو دوست دارم بازار، رقابتی باشد و همه رقابت کنند. رقابت در داخل موجب ایجاد سازندگی خواهد شد اما به لحاظ آنکه تنوع و کیفیت محصولات در خودروهای چینی نیز در حال افزایش است، این موضوع را عنوان کردم.

[caption id="attachment_204556" align="alignleft" width="332"]بابک صدرایی - کارشناس صنعت خودرو بابک صدرایی - کارشناس صنعت خودرو[/caption]

به‌عنوان مثال قیمت یک خودروی رقیب کره‌ای یا ژاپنی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بالا می‌رود، در این شرایط برای بسیاری خرید این نوع خودروها توجیه ندارد و آنها به سوی خودروهای چینی متمایل می شوند.

بنابراین یک فرصتی پیش می‌آید تا خودروهای چینی که تولید می‌شوند، بتوانند بازار مناسب‌تری را برای خود فراهم کنند. هرچند من علاقه دارم بازار رقابتی شود و چنین فضایی به وجود نیاید اما آنچه در ذهن مشتری شکل می‌گیرد، این است که قدرت خرید یکسری از مشتری‌ها از بین می‌رود.

به‌هرصورت وقتی قیمت کالایی از ۱۵۰ به ۲۵۰ میلیون‌تومان افزایش می‌یابد، مفهومش این است که می‌خواهید تقاضا را برای آن کالا به‌دلیل سیاست‌هایی که دارید، کاهش دهید.

سال ۷۴ تعرفه واردات خودرو ۳۰۰ درصد و عملا واردات ممنوع شد، درحالی‌که اعلام نکردند واردات ممنوع است، بلکه تعرفه واردات از ۵۰درصد به ۳۰۰ درصد رسید. گاهی عملا گفته نمی‌شود واردات ممنوع است اما اقداماتی انجام می‌شود که میزان تقاضا کاهش یابد. الان هم مفهوم بالابردن تعرفه‌ها و قیمت‌ها این است که می‌خواهیم میزان تقاضا برای خودروهای وارداتی را با توجه به سیاست‌های کشور کاهش دهیم.

به‌رغم این‌که کیفیت محصولات تولیدکننده‌های چینی در ایران افزایش پیدا کرده است اما با این حال همچنان نگاه مبتنی‌بر نبود کیفیت وجود دارد. به‌شکلی که برخی معتقد هستند اگر توان رقابتی در قیمت‌گذاری وجود نداشته باشد، چینی‌ها نمی‌توانند چندان موفق شوند.در این خصوص چه تحلیلی دارید؟

خودروسازی چین در حال طی کردن یک روند جهانی است و می‌توان گفت آنها اکنون خودروساز شده‌اند.چینی‌ها از مهندسی معکوس و کپی‌کاری کارشان را آغاز کردند، به طراحی رسیدند و حالا با طراحان بزرگ کار می‌کنند.

هنگامی‌که به نمایشگاه‌های مختلف مانند نمایشگاه تهران یا نمایشگاه دیگری می‌روید و برخی خودروهای چینی را می‌بینید، تعجب می‌کنید آیا این محصول ساخت چین است یا خیر؟

یعنی به لحاظ مهندسی، تکنولوژی، فنی و طراحی کاملا با خودروهای روز برابری می‌کنند. در نمایشگاه خودرو تهران که برندهای چینی حضور داشتند، به‌خصوص در برندهای چینی که برندهای به‌نام و معتبری هستند، شما این فاصله را در حداقل ممکن می‌بینید.

حال‌آنکه بعضی‌ها می‌گویند این خودروها بی‌کیفیت هستند، یک بحث روانی است. شاید مثلا سال‌ها پیش و بعد از جنگ جهانی دوم در مورد محصولات ژاپنی این ذهنیت وجود داشت، اما الان امروز برعکس است و همگان محصولات تولید ژاپن مظهر و منشأ کیفیت می‌دانند.

به‌عنوان مثال وقتی از تویوتا نام می‌برید، این نام منبع و منشأ کیفیت است و حتی در بحث مدیریت کیفیت، شیوه تویوتا تدریس می‌شود.

طبق تحقیقات یک موسسه آمریکایی تا سال‌ ۲۰۲۰ خودروسازان بزرگ و به‌نام چینی کاملا به‌کیفیت مشابه رقبای جهانی‌شان دست خواهند یافت و حتی ممکن است برخی از آن‌ها این کیفیت پشت سر بگذارند و بالاتر بروند.

خودروسازی به هر حال یک روند است و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. متاسفانه چون در کشور ما این روند رعایت نمی‌شود، مردم منتظر این موضوع هستند که از نظر کیفی شاهد عقبگرد باشند اما در کشوری مثل چین که با مدیریت درست و تعامل جهانی حرکت کرده است، پیشرفت قدم‌به‌قدم انجام می‌شود.

ذهنیت ما نیز شاید مربوط به اولین سری خودروهایی باشد که وارد شدند اما سرعت تحول آنچنان سریع است که شاید سرعت تغییر ذهنیت با این تحول هماهنگ نمی‌شود، ولی من اعتقاد دارم در نهایت این‌ها با یکدیگر هماهنگ خواهند شد و در پی آن دیدگاه تغییر می‌کند.

پیشرفت صنعت خودرو بیشتر مدیون ثبات در مدیریت، برنامه‌ریزی صحیح است یا پارامترهای دیگری در این امر دخیل هستند؟

وقتی می‌خواهید در هر صنعتی، به‌خصوص صنعت خودرو پیشرفت کنید، به یک برنامه جامع و کامل نیاز دارید. این برنامه جامع مباحث سیاسی، اقتصادی و صنعتی را دربرمی‌گیرد و در دل آن برنامه‌های اقتصادی هستند که صنایع را پوشش می‌دهند، یعنی شما نمی‌توانید بگویید من اول می‌خواهم خودروساز شوم، ولی ۹۰درصد صنایع ورشکست باشند.

نخست باید یک برنامه جامع اقتصادی- صنعتی داشته باشید و در دل آن خودروسازی را در کنار صنایع دیگر هم ببینید. مساله بعدی ثبات قوانین است. اما وقتی چنین ثباتی وجود نداشته باشد، سرمایه‌ها فرار می‌کنند درکنار آن سرمایه‌های خارجی نیز وارد کشور نمی‌شوند. یعنی نمی‌توانید با دنیای بیرون تعامل داشته باشید.

دنیای بیرون، دنیای نظم، ثبات، و آرامش است. اگر قرار باشد تعرفه را هر روز عوض کنیم، قوانین را هر روز تغییر دهیم، امروز بگوییم تعرفه ۹۰درصد است و روز دیگر ۷۰ درصد، امروز بیایید، فردا نیایید، خودمان چیزی را می‌سازیم و سر هم می‌کنیم آن موقع هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود، پیشرفت به‌واسطه دو چیز اتفاق می افتد: نخست باید فرهنگ‌سازی انجام شود. دوم آنکه باید کسانی که در مسند کار هستند، باید با دنیا تعامل داشته باشند در واقع تعامل یک سازنده. امتیاز بدهند، امتیاز بگیرند و در عین حال ثبات قوانین هم داشته باشند.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، بازار ایران به‌رغم تمام ناملایمتی‌ها رقابتی‌تر از گذشته است. آیا مدیران‌خودرو در این رقابت می‌تواند خود را حفظ کند و در این زمینه تا به حال چه کارهایی انجام داده است؟

مثالی برای شما می‌زنم. اگر ۵ یا ۷ سال پیش می‌پرسیدید قیمت روز یک خودروی چینی ۱۰۰‌میلیون‌تومان است، تعجب می‌کردند و شما را یک مغلوب بزرگ در بازار می‌دیدند. اما الان خودروهای چینی مانند چری را با قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون‌تومان می‌فروشند. حال باید دید چه اتفاقی افتاده است؟

هرچند شما می‌گویید بعضی‌ها معتقدند خودروهای چینی بی‌کیفیت هستند اما در ضمیر ناخودآگاه ما جاافتاده است که یک خودروی چینی را ۱۰۰ میلیون‌تومان بخریم.

فکر می‌کنم پشت این موضوع یک برنامه خوب جامع بازاریابی و برندینگ بوده است. البته هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله بسیاری دارد و ما هم این موضوع را قبول داریم، اما فکر می‌کنم در این سال‌ها اقدامات منسجمی انجام شد تا اعتماد در مردم ایجاد شود تا یک خودرو را در بازه قیمت نزدیک به رقبای بین‌المللی بخرند. من این امر را بزرگ‌ترین دستاوردی می‌دانم که شاید در چند سال قبل وجود نداشت.

اصولا مطلوبیت یک برند به نقدشوندگی سریع آن ارتباط دارد. در حال حاضر وضعیت خودروهای چینی به چه شکل است؟

به هر صورت مشتریانی که خودروهای چینی را می‌خرند، نمی‌توانند انتظار داشته باشند این خودروها تمام پارامترها داشته باشند. به‌هرحال نقدشوندگی سریع از بحث‌های تحلیل روانی است و به‌زمان احتیاج دارد اما در زمان مناسب خود این اتفاق برای آن‌ها می‌افتد.

مثلا شما الان می‌گویید بسیاری از محصولات که خودروسازان داخلی تولید می‌کنند، از نظر کیفی در سطح پایین‌تری از چینی‌ها هستند و نقدشوندگی بالاتری دارند. مفهومش این است که گذر زمان شرایطی را ایجاد می‌کند تا این اتفاق برای خودروهای چینی هم بیفتد.

یعنی مردم شاهد پیشرفت و حرکت هستند، همچنین همه حوزه‌ها ازجمله خدمات پس‌از فروش تقویت می‌شود. رقبا کارهای خوبی انجام می‌دهند و نتیجه این‌ها در چند سال آینده دیده خواهد شد و بازار دست‌دوم این خودروها و قیمت آن‌ها از نظر کاهش قیمتی به شرایط بسیار بهتری دست خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    لعنت خدا بر قوم ظالمین
  • خودم ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    مدیر بازاریابی خودت خوب میدونی هیچ جای دنیا نمیتونیین ماشین چینی رو ۱۳۰ میلیون بفروشین پس الکی از, انحصار ناجوانمردانه درایران به نفع کیفیت برای ماشینهای های چینی استفاده نکن, و طبق گفته دوستمان لعنت خدا بر قوم ظالمین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =