کد خبر: 209768
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷

با ایجاد فازدوم کارخانه خود در منطقه ویژه تجاری ارگ جدید ۱۰۰‌هزاردستگاه به ظرفیت تولیدات مدیران‌خودرو اضافه خواهد شد

به گزارش« اخبار خودرو » ، به باور برخی کارشناسان و فعالان صنعت بازار خودروی کشور، فضای به‌وجود‌آمده در این صنعت برای تولیدکنندگان داخلی به‌مثابه یک فرصت طلایی است تا این بخش از صنعت خودرو، باتوجه به عدم استفاده از این فرصت در سال‌های گذشته فاصله خود با خودروهای وارداتی کمتر کنند و بتوانند با ارتقای سطح کیفی محصولات خود بخشی از خلاء بازار را به‌خود اختصاص بدهند.

به‌گفته جواد اکبری، کارشناس صنعت خودرو و معاون فروش برند ام‌وی‌ام مدیران‌خودرو «شاید این امکان صددرصد وجود نداشته باشد اما امر غیرممکنی نبوده و قابل‌تحقق است.

باتوجه به شرایط پیش‌آمده و به‌وجود‌آمدن گپ قیمتی، تولیدکنندگان داخلی باید بتوانند با افزایش کیفیت و تولید محصولات موردنیاز بازار، حرف جدید بزنند و بخشی از خلاء موجود در بازار را برطرف کنند.‌»

او همچنین از خیز مدیران‌خودرو برای افزایش تولید با ایجاد فازدوم کارخانه خبر داد که براساس آن میزان تولید سالانه مدیران‌خودرو به ۱۶۰هزار دستگاه خواهد رسید.

[caption id="attachment_209834" align="aligncenter" width="565"]جواد اکبری معاون بازاریابی و فروش مدیران خودرو جواد اکبری معاون بازاریابی و فروش مدیران خودرو[/caption]

به‌عنوان کارشناس صنعت خودرو، چه تحلیلی از وضعیت کنونی این صنعت نسبت‌به تفکیک تولید و واردات دارید؟

نکته مشهود در صنعت و بازار خودرو نه به‌تفکیک تولید و واردات روز‌به‌روز، بلکه با گذشت زمان و بدون توجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن هستند و همچنین فارغ از فرازونشیب‌هایی که دارد، گسترش بازار است، به‌ویژه در زمینه تولید و فروش به‌وضوح چه در دو خودروساز بزرگ کشور و چه خودروسازان بخش خصوصی مانند مدیران‌خودرو و سایر فعالان در این عرصه قابل‌مشاهده است.

البته این افزایش تولید و فروش طی سال‌های اخیر مجددا آغاز شده و امیدوارم دوباره به سال‌های خوب این صنعت از نظر حجم تولید و فروش بازگردیم، هرچند به نظر من در‌حال نزدیک شدن به وضعیت مطلوب در بازار خودرو هستیم.

باتوجه به مدت زمانی که از برجام گذشته است، چه تغییر محسوسی را در صنعت خودروی کشور مشاهده می‌کنید؟

رونقی که در بازار به‌چشم می‌خورد و همچنین افزایش تولید طی سه سال اخیر بعد از برجام رخ داده است، هرچند شاید تاثیر و انتظار اولیه مبتنی‌بر حضور پررنگ برندهای پرشمار و سرمایه‌گذاری‌های مد‌نظر چندان محقق نشده است ولی در عین حال نمی‌توان منکر بهبود شرایط از نظر میزان تولید و فروش‌وعرضه محصولات بود.

به‌هر‌حال شرایط به‌سمتی حرکت می‌کند که تولیدکنندگان اروپایی و آسیای جنوب‌شرقی و همچنین کشورهای خاور‌دور در بازار ایران حضور موثرتری داشته باشند. هرچند در‌حال‌حاضر بازار و گاهی صنعت خودرو متاثر از برخی شرایط خارجی و داخلی متلاطم می‌شود ولی با این‌حال به‌هیچ‌وجه نمی‌توان منکر اثرات مثبت برجام بر صنعت و بازار خودروی کشور شد.

باتوجه به اینکه پس از اعلام شرایط جدید واردات خودروهای وارداتی ناچار با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، به‌عنوان یک کارشناس صنعت خودرو فکر می‌کنید شرایط بازار آن‌ها چگونه خواهد بود؟

افزایش به‌وجود‌آمده تا این حد شوک بزرگی را به بازار خودروهای وارداتی وارد کرده است و این بخش از بازار باتوجه به نوسانات شدید قیمتی با رکود نسبی ناشی‌از سردرگمی مشتریان روبه‌رو است.

البته ما به‌عنوان خودروساز داخلی از ممنوعیت و محدودیت استقبال نمی‌کنیم اما نکته این است همواره خودمان را رقیب خودروهای وارداتی می‌دانستیم، بااین‌حال افزایش تعرفه‌ها موجب شد قیمت محصولات وادراتی فاصله معناداری با تولیدات داخلی پیدا کنند.

در این میان اگر تولیدکننده‌ای بتواند خودروهای باکیفیت‌تر و با آپشن‌های بیشتری تولید و عرضه کند، تاحدودی محصولات خود را به وارداتی‌ها نزدیک کرده و با قیمت مناسب‌تر نسبت‌به سی‌بی‌یو وارد بازار کند، طبیعتا می‌توانند شرایط بهتری برای حضور و رقابت در این بازار به‌دست بیاورند.

در‌واقع این یک فرصت بسیار عالی و بی‌نظیر برای تولیدکنندگان است تا بتوانند محصولاتی را عرضه کنند تا خلاء به‌وجود آمده پر شود.

آیا خودروسازان داخلی باتوجه به اینکه کلاس‌های قیمتی و محصولات متفاوت دارند، از این توان برای پرکردن خلاء موجود برخوردار هستند ؟

شاید صددرصد این امکان وجود نداشته باشد ولی غیرممکن نیست و این امر تاحدودی امکان‌پذیر است. مثلا در شرکت مدیران‌خودرو و برند چری که محصولات لوکس‌تر و باآپشن‌های بیشتر را ارائه می‌کنیم، پیش از به وجود آمدن شرایط فعلی، در تلاش بودیم سطح کیفی و خدماتی محصولاتمان را افزایش بدهیم. به‌عنوان مثال ارائه خدمات پس‌از‌فروش توسط ما فراتر از الزامات وزارت صنعت، معدن‌وتجارت است.

مجموعه مدیران‌خودرو، خدمات و گارانتی‌هایی را برای محصولات خود ارائه کرد که دقیقا منطبق با شرایط خدمات محصولات وارداتی بودند، ازجمله ۵سال یا ۱۵۰هزارکیلومتر و به‌تازگی دوسال سرویس ادواری کاملا رایگان که پیش‌تر این موارد در حوزه محصولات داخلی دیده نمی‌شدند.

این مسائل نشان می‌دهند تولیدکنندگانی مانند مدیران‌خودرو پیش‌از به‌وجود آمدن این شرایط، درصدد رقابت با وارداتی‌ها بودند. اما همان‌طور که اشاره کردم باتوجه به شرایط پیش‌آمده و به‌وجود آمدن گپ قیمتی، تولیدکنندگان داخلی باید بتوانند با افزایش کیفیت و تولید محصولات مورد نیاز بازار، حرف جدیدی بزنند و بخشی از خلاء موجود در بازار را برطرف کنند.

درواقع تولیدکنندگان داخلی در این فضا باید از نظر کیفیت، آپشن طراحی محصول به‌سرعت خود را ارتقای بدهند تا فاصله موجود با خودروهای وارداتی را به‌حداقل برسانند و بتوانند شانه‌به‌شانه آنها حرکت کنند.

ضمن اینکه آن ها از توان ارائه محصول با قیمت پایین‌تر نیز برخوردار هستند و طبیعتا قیمت در این بازار فاکتور تعیین‌کنند‌ه‌ای محسوب می‌شود.

مدیران‌خودرو یکی از تولیدکنندگان خصوصی صنعت خودرو به‌شمار می‌رود. هرچند طی سال‌های اخیر افزایش تولید داشته است اما هنوز سهم بالایی در بازار ندارد. در این زمینه چه برنامه‌ریزی دارید؟

هرچند دولت به‌عنوان متصدی امر در حوزه صنعت خودرو، رویکرد و دیدگاهی مبتنی‌بر پشتیبانی داشته است اما ظرفیت‌های پشتیبانی بیشتر به‌سمت تولیدکنندگان دولتی هدایت می‌شود.

امیدواریم این رویکرد باتوجه به شعارهایی که درباره تقویت بخش خصوصی مطرح می‌شود، بیش‌از پیش به سمت تولیدکنندگان بخش خصوصی هدایت شود و شرکت‌های خصوصی در راستای تلاشی که می‌کنند، بیشتر تحت چترهای حمایتی عادلانه قرار بگیرند تا بتوانند اثربخشی بیشتری در این حوزه داشته باشند. البته چنین مجموعه‌هایی اثرگذاری خوبی بر صنعت و ایجاد اشتغال دارند.

به‌عنوان مثال مجموعه مدیران‌خودرودر منطقه چندان توسعه‌یافته‌ای ایجاد نشده است. این منطقه در ارگ جدید بم و پس از زلزله‌ای‌که بسیاری از ساختارهای تولید در آن از بین رفتند و ویرانی‌های بسیاری به وجود آمده بود، ایجاد شده است.

درحال‌حاضر۲۵۰۰نفر در این مجموعه مشغول کار هستند. همچنین این مجموعه اولین شرکت خصوصی بود که توانست در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند.

به‌همین‌دلیل باتوجه به فعالیت‌هایی که انجام داده و در حال انجام است، انتظارات بیشتری هم دارد. امیدواریم باتوجه به رویکردی که دولت نسبت‌به بخش خصوصی دارد، بیش‌از پیش شاهد اقدامات حمایتی باشیم.

چگونه مدیران‌خودرو درصدد توسعه بازار خود است؟

مدیران‌خودرو به‌دنبال افزایش کیفیت محصولات خود است، در راستای ارتقای کیفیت، از پشتیبانی شرکت اصلی برخورداریم و با توافقات ‌انجام‌شده برای ساخت فاز دوم کارخانه در منطقه ویژه تجاری ارگ جدید بم، به‌دنبال ایجاد تکنولوژی‌های رباتیک در حوزه تولید هستیم.

ضمن اینکه با ایجاد فازدوم کارخانه خود در منطقه ویژه تجاری ارگ جدید، ۱۰۰‌هزاردستگاه به ظرفیت تولیدات مدیران‌خودرو اضافه خواهد شد و به‌این‌ترتیب د‌رمجموع میزان تولید به ۱۶۰هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

امیدوارم با پشتیبانی مناسب سازمان‌های مربوطه به این روند سرعت بیشتری بدهیم و شاهد توسعه بیشتر باشیم. مدیران‌خودرو همواره ‌هم‌ مسیر با دولت و سازمان‌های ذی‌ربط مانند استاندارد و شرکت بازرسی کیفیت از نظر پیاده‌سازی استانداردهای جدید بوده است. مسلما شرکتی که پیش‌از الزام، به سمت اخذ یورو۵ حرکت کرده و آن را دریافت می‌کند، به‌دنبال استانداردهای بالاتر هم خواهد بود.

آیا محصولات مدیران‌خودرو می توانند استانداردهای ۸۵گانه اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت را پاس کنند؟

می‌توانم ادعا کنم ما در این حوزه جدی‌ترین شرکت هستیم و پیش‌از این با پیروی از قوانین موجود و استانداردهای تعیین‌شده سعی کردیم در این حوزه پیشتاز باشیم.

همیشه تلاش کرده‌ایم قوانین و الزامات را رعایت کنیم و تغییری در این رویه ایجاد نشده است. ضمن اینکه ما این خدمات را ارائه می‌دهیم تا شانه‌به‌شانه محصولات وارداتی در بازار حضور داشته باشیم.

همچنین با افزایش کیفیت، ارتقای آپشن‌ها و محصولات جدید و گسترش نمایندگی در سراسر کشور به‌دنبال رقابت هستیم و از هر فرصتی برای رقابت با سی‌بی‌یوها استفاده می‌کنیم.

از سوی دیگر به‌دنبال توسعه خدمات پس‌از فروش و ارائه خدماتی فراتر از انتظار مشتریان و مدعی هستیم زیرا یکی از بهترین ضریب‌های تامین قطعات یدکی در ایران را در اختیار داریم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا. ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    حیف سایت شما نیست از خودرو های چینی مطلب میذارید خواهشا اگه ملت و مملکت تونو دوست دارید چیز از خودروهای چینی ننویسید باز تولید داخل بهتر از برند های چینی است. ...شما را بخدا
  • جگوار ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    نابلدخودروشکل این حرفانیست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =