دیتر زتشه ، مدیرعامل گروه خودروسازی دایملر بدون ترتیب خودروهای مرسدس-بنز ۳۰۰SL، جیپ رانگلر، پورشه ۹۱۱ و فورد موستانگ را به‌عنوان «ماندگارترین خودروهای تاریخ» نام برد.

به گزارش« اخبار خودرو » ، اتومبیل به معنایی که امروزه می‌شناسیم، به‌لطف اختراع بنز پتنت-موتورواگن دردهه ۱۸۸۰ میلادی به‌وجود آمد. اما فورد خودروسازی را با ساختن مدل T در ابتدای قرن بیستم متحول کرد و زمینه را برای به‌وجود آمدن خودروهای کلاسیکی مانند فولکس‌واگن تایپ ۱ و مینی فراهم کرد. به باور ماشین‌دوستان دو‌آتشه، خودروهایی مانند فولکس‌واگن بیتل، لامبورگینی میورا و کنتاک، فورد GT40، جگوار ای-تایپ، فراری F40، سیتروئن DS، شورولت کوروت و لندروور دیفندر خودروهایی ماندگار در تاریخ خودروسازی هستند که هرگز فراموش نخواهند شد.

۳ویژگی‌ خودروهای ماندگار

در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ و در مراسم رونمایی مدل۲۰۱۹ کلاسG مرسدس‌بنز، یکی از محترم‌ترین چهره‌های خودروسازی، از چهارخودروی شاخصی نام برد که در میان تمام خودروها با ذائقه او بیشتر از همه جور هستند.

[caption id="attachment_209893" align="aligncenter" width="720"]مراسم رونمایی مدل2019 کلاسG مرسدس‌بنز مراسم رونمایی مدل۲۰۱۹ کلاسG مرسدس‌بنز[/caption]

دیتر زتشه، مدیرعامل گروه خودروسازی دایملر بدون ترتیب خودروهای مرسدس-بنز ۳۰۰SL، جیپ رانگلر، پورشه ۹۱۱ و فورد موستانگ را به‌عنوان «ماندگارترین خودروهای تاریخ» نام برد.

به‌گفته دکتر زتشه این چهارخودرو سه‌ویژگی مشترک را در خود دارند، ازجمله این حقیقت که همه آن‌ها به چیزی متعهد بوده‌اند و هیچ بهانه و مصلحتی را قبول نکرده‌اند.

این رویکرد شامل هر چیزی از طراحی و سادگی تا عملکرد یا کاربردی بودن آن‌ها می‌شود. ویژگی مشترک بعدی خودروهای ماندگار به باور زتشه، جذابیت دائمی و همیشگی آن‌هاست که فارغ از این‌که چه زمانی در بازار بوده‌اند، همچنان خواستنی و جذاب هستند.

به باور زتشه بخشی از این جذابیت به خاطر آن است که این خودروها ظاهری تعریف شده و مشخص دارند و به آن وفادار مانده‌اند.

سومین و آخرین ویژگی این است که آن‌ها به اسطوره‌هایی بدل شده‌اند و داستان‌هایی برای گفتن دارند. زتشه به این نکته اشاره کرد که کلاس G تمام این ویژگی‌ها را دارد و این بدان معناست که به اعتقاد او این خودروی آفرود لوکس هم می‌‌تواند در آینده به این فهرست اضافه شود.

شاسی‌بلند لوکس مرسدس

طراحی شاخص و منحصربه‌فرد این شاسی‌‌بلند از آزمون گذر زمان سربلند بیرون آمده و این یکی از دلایلی است که مدل ۲۰۱۹ کلاس G هم ظاهری بسیار شبیه به مدل قبلی آن دارد. مرسدس بنز امیدوار است با معرفی مدل جدید این ماشین به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند.

همیشه طراحی مجدد خودرویی شاخص دشوار بوده است، اما به‌نظر می‌رسد مرسدس‌بنز موفق شده در طراحی مدل جدید، روح مدل قبلی را حفظ کند.

در قسمت جلوی این ماشین می‌توان جلوپنجره آشنایی را مشاهده کرد که دو طرفش را چراغ‌های گرد محاصره کرده‌اند. این خودرو همچنین دارای کاپوتی تکامل‌یافته و یک سپر جلوی جدید است که برای بهبود آیرودینامیک از لبه‌های آن کاسته شده است.

در قسمت عقب نیز کلاس G ظاهر جعبه‌ای و به اصطلاح گلخانه‌ای خود را حفظ کرده است. اما به‌رغم ظاهر مشابه، مدل جدید ۵۳ میلی‌متر درازتر و ۱۲۱میلی‌متر پهن‌تر از مدل قبلی است.

تغییرات ظاهری در کابین این ماشین هم ادامه داشته و رانندگان می‌توانند از فرمان جدید و زه‌های چوبی یا فیبرکربنی ماشین لذت ببرند. اگرچه کنسول آمپرهای این ماشین کاملا آنالوگ طراحی شده اما مشتریان می‌توانند یک ۱۲٫۳اینچی دیجیتال را سفارش دهند. به‌علاوه این خودرو دارای یک نمایشگر ۱۲٫۳اینچی اینفومنت (سیستم سرگرمی و اطلاع‌رسان) نیز هست.

در زمان عرضه، این مدل با یک موتور ۴لیتری V8 ارائه خواهد شد که ۴۱۶اسب‌بخارنیرو و ۶۰۹نیوتون‌مترگشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این موتور به یک سیستم انتقال نیروی ۹سرعته متصل است که به وضوح با یک سیستم چهارچرخ متحرک جفت شده است.

مراسم رونمایی کلاس G 2019 توسط ستاره مشهور هالیوود و فرماندار سابق کالیفرنیا، آرنولد شوارتزنگر اجرا شد و پس از معرفی این خودرو توسط زتشه، شوارتزنگر از او پرسید که آیا احتمال دارد مرسدس نسخه‌ای تمام‌الکتریکی از این ماشین را به بازار عرضه کند یا خیر که مدیرعامل دایملر خیلی کوتاه پاسخ گفت: «گوش به‌زنگ بمانید!»

[caption id="attachment_209892" align="aligncenter" width="720"] آرنولد شوارتزنگر و دیتر زتشه در مراسم رونمایی مرسدس‌بنز کلاس G 2019 آرنولد شوارتزنگر و دیتر زتشه در مراسم رونمایی مرسدس‌بنز کلاس G 2019[/caption]

مصائب استانداردهای سخت‌گیرانه

دکتر زتشه در حاشیه رونمایی شاسی‌بلند جدید بنز، مساله قابل‌تاملی را نیز مطرح کرد. به گفته او کمپانی نمی‌تواند درحال‌حاضر تضمین کند که استانداردهای سفت و سخت اتحادیه اروپا را که از چند سال آینده لازم‌الاجرا می‌شوند، رعایت خواهد کرد.

زتشه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که معلوم نیست محصولات دایملر بتوانند از پس استانداردهایی که از سال ۲۰۲۱ اجرایی می‌شوند، بر‌‌آ‌یند. او بعدتر در مصاحبه‌ای گفت: «ما این کار را شدنی خواهیم کرد چراکه هدف‌مان همین است، اما نمی‌توانم آن را تضمین کنم.»

طبق قانونی که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسیده، خودروسازانی که در اتحادیه اروپا خودروهای خود را می‌فروشند، باید تا اوایل سال ۲۰۲۱ به سقف آلایندگی ۹۵گرم دی‌اکسیدکربن در هرکیلومتر دست پیدا کنند. حداکثر آلایندگی مجاز در سال ۲۰۱۵، ۱۳۰گرم دی‌اکسیدکربن در هرکیلومتر بود.

خودروسازانی که نتوانند به این سطح دست پیدا کنند، برای هر ماشین، به‌ازای هرگرم آلایندگی بیشتر باید ۹۵یورو جریمه پرداخت کنند. این قانون به‌طور بالقوه می‌تواند به پرداخت ده‌ها یا صدها میلیون یورو جریمه توسط خودروسازان منجر شود.

سرجیو مارشیونه مدیرعامل فیات‌کرایسلر در واکنش به اظهارات دکتر دیتر زتشه گفت که می‌تواند مخمصه دایملر را به‌خوبی درک کند و شرکت او هم به‌دنبال پیدا کردن راهی برای برآورده کردن استانداردهای سختگیرانه اتحادیه اروپا است.

به گفته کارشناسان، خودروسازان آلمانی که موتور بزرگ خودروهایشان، دی‌اکسیدکربن بیشتری را نسبت‌به مدل‌های کوچک‌تر تولید می‌کند، در تلاشند تا راهی برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده پیدا کنند.

تا این‌جای کار آن‌ها بیشتر بر کاهش آلایندگی دیزل‌ها متمرکز بودند، اما در نتیجه رسوایی دیزلی فولکس‌واگن، خودروهای دیزل به‌کلی جذابیت خود را میان مشتریان از دست داده‌اند و خودروسازان از توقف تولید خودروهای دیزل صحبت می‌کنند.

وضعیت به وجود آمده و سخت‌گیری‌های اتحادیه اروپا، خودروسازان بزرگ اروپایی و خودروسازانی را که بازار اروپا را هدف گرفته‌اند، دچار مشکلات فراوانی کرده است و آنها با از بین رفتن گزینه تولید خودروهای دیزل، هرچه بیشتر به تولید طیف متفاوتی از خودروهای الکتریکی فکر می‌کنند. این درحالی است که هنوز خودروسازان از استقبال خریداران از این خودروها مطمئن نیستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =