دایس که از سال ۲۰۱۵ و ترک ‌ب‌ام‌و، به‌عنوان رئیس برند فولکس‌واگن مشغول به کار بوده، همچنان مسئولیت مدیریت تحقیق و توسعه و اتصال‌پذیری خودروهای این گروه خودروسازی را نیز برعهده خواهد داشت.

روز جمعه گروه خودروسازی فولکس‌واگن تایید کرد که هربرت دایس، به جای ماتیاس مولر، رئیس این گروه خودروسازی آلمانی شده است. ماتیاس مولر سپتامبر ۲۰۱۵ در بحبوحه رسوایی دیزلی و از زمان برکناری مارتین وینترکورن سکان امور را در فولکس‌واگن در دست گرفته بود.

[caption id="attachment_213504" align="aligncenter" width="937"]هربرت دایس هربرت دایس[/caption]

چشم‌اندازی جدید

به باور برخی از کارشناسان، هربرت دایس در برهه‌ای پست ریاست یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی جهان را عهده‌دار شده است که این شرکت به تحولی اساسی و ساختاری احتیاج دارد و باید چنددستگی و نفاق خصمانه‌ای را که همواره مانع اصلاحات در این گروه خودروسازی بوده‌اند، برطرف کند.

دایس در یک کنفرانس مطبوعاتی که در مقر اصلی گروه فولکس‌واگن برگزار شد، تلاش کرد میزان تغییرات برنامه‌ریزی شده را کوچک جلوه دهد و مراقب بود موجب برانگیختن هراس کارکنان و مدیرانی نشود که در برابر تغییرات و تجدیدنظرهای پیشین مانع‌تراشی کردند.

دایس ۵۹ساله در این نشست خبری به خبرنگاران گفت: «این تغییر بیشتر تکاملی است تا انقلابی.»

او در ادامه درباره برنامه‌های خود درخصوص تقسیم فولکس‌واگن به واحد‌های جدید صحبت کرد و افزود که جزئیات بیشتر در خصوص این تغییرات در ماه‌های آینده اعلام خواهد شد.

او درعین‌حال از بزرگ‌ترین تغییر و تحول پس‌از بدل‌شدن فولکس‌واگن به یک شرکت مختلط متشکل از چند برند توسط مدیرعامل پیشین فولکس‌واگن یعنی فردینان پیه‌چ، نوه طراح بیتل فردیناند پورشه، سخن گفت.

وی افزود: «مدت‌هاست ایجاد گروه‌های برند، تحت‌بررسی ما است.»

اظهارات مدیرعامل جدید فولکس‌واگن موجب خوشبینی تحلیل‌گران نسبت به اقدامات اساسی و واقعی توسط بزرگ‌ترین خودروساز آلمان شده که اغلب اوقات تغییرات ساختاری در آن با مخالفت سهامداران نگران مواجه بوده است. این در حالی است که فولکس‌واگن از زمان رسوایی دیزلی خود مجبور به پرداخت میلیاردها یورو جریمه و غرامت شده است.

آرنت الینگورست تحلیل‌گر موسسه اورکور ISI در یادداشتی در این خصوص نوشت: «این تمام چیزی است که ما می‌خواستیم و انتظار داریم بازار نسبت به این اخبار واکنش مثبتی نشان دهد.» با توجه به افزایش ۰٫۷درصدی ارزش سهام فولکس‌واگن در روز سخنرانی مدیرعامل جدید، به نظر می‌رسد که می‌توان به بالاتررفتن ارزش فولکس‌واگن امیدوار بود.

رودررو با رسانه‌ها

در نشست خبری روز جمعه، دایس و هانس دیتر پوتش، رئیس هیات‌مدیره فولکس‌واگن، تنها مدیرانی بودند که به پرسش‌ها در خصوص آینده این خودروساز آلمانی پاسخ دادند.

دایس که از سال ۲۰۱۵ و ترک ‌ب‌ام‌و، به‌عنوان رئیس برند فولکس‌واگن مشغول به کار بوده، همچنان مسئولیت مدیریت تحقیق و توسعه و اتصال‌پذیری خودروهای این گروه خودروسازی را نیز برعهده خواهد داشت.

در ادامه تغییرات ساختار صورت‌گرفته در گروه خودروسازی فولکس‌واگن، روپرت استدلر، مدیرعامل آئودی، به‌عنوان رئیس فروش، اولیور بلوم مدیرعامل پورشه به‌عنوان رئیس تولید، گانر کیلیان به‌عنوان رئیس منابع انسانی و فرانک ویتر به‌عنوان رئیس IT کل گروه خودروسازی فولکس‌واگن انتخاب شده‌اند.

این تغییرات ساختار شبیه به تغییراتی است که چندی پیش در گروه خودروسازی فیات کرایسلر صورت گرفت. دایس در ادامه این نشست گفت: «ما می‌خواهیم یک کمپانی آراسته با برندهایی قوی خلق کنیم.»

او در ادامه توضیح داد که آئودی به برند اصلی این گروه در بازار خودروهای لوکس بدل خواهد شد و هدف پیشی‌گرفتن از مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و را دنبال خواهد کرد. بلوم، مدیرعامل پورشه، هدایت گروه خودرو‌های «فوق لوکس» را دنبال خواهد کرد که شامل برندهای بنتلی، پورشه، بوگاتی و احتمالا لامبورگینی خواهد شد که در حال حاضر با آئودی ادغام شده است.

دایس نیز خود هدایت گروه برندهای با حجم فروش بالا را برعهده خواهد داشت که شامل برند فولکس‌واگن، برند اسپانیایی سئات، برند چکی اشکودا و همچنین خودروهای کار و تجاری فولکس‌واگن خواهد شد.

بانکاس متزلر تحلیل‌گر موسسه یورگن پایپر با اشاره به هزینه‌های مربوط به بازاریابی و توسعه گفت: «قراردادن برندهای مختلف در گروه‌های واحد به افزایش هم‌افزایی (سینرژی) کمک می‌کند. به این ترتیب می‌توان هزینه‌ها را در هرجایی که ممکن است کاهش داد.»

پایانی شیرین برای مدیر بحران‌ها

دایس که از شهرت خوبی برای کاهش هزینه‌ها برخوردار است، به‌لطف توافق فولکس‌واگن با سران قدرتمند اتحادیه کارگری که شامل یک کرسی در هیات مدیره برای آنان می‌شود، جانشین ماتیاس مولر شد. این جایگزینی پس‌از آن صورت گرفت که تلاش‌های مولر برای متحول ساختن این گروه خودروسازی با مخالفت‌های اعضای اتحادیه کارگری بی‌سرانجام ماند.

مولر چند روز پس‌از فاش‌شدن رسوایی دیزلی فولکس‌واگن در سپتامبر ۲۰۱۵ به عنوان مدیرعامل این گروه خودروسازی انتخاب شد. طبق گزارش‌های اعلام‌شده، فولکس‌واگن قصد لغو قرارداد مولر را ندارد و این بدان معناست که این مدیر ۶۴ساله همچنان می‌تواند انتظار داشته باشد که ظرف ۲ سال آینده و تا هنگام سررسید قرارداد خود، ماهانه چندین میلیون یورو درآمد داشته باشد. سال گذشته درآمد مولر با احتساب مزایا به ۱۰میلیون یورو رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =