سرجیو مارشیونه

در روزهای اخیر این گروه خودروسازی بزرگ آمریکایی-ایتالیایی مایک منلی، رئیس برند جیپ را به عنوان مدیرعامل جدید خود معرفی کرد.

به گزارش«اخبار خودرو» ،  از مدتی پیش فیات کرایسلر خبر بازنشستگی قریب‌الوقوع سرجیو مارشیونه، مدیرعامل این گروه خودروسازی را منتشر کرده بود. اما هیچ‌گاه مشخص نشده بود که دقیقا چه زمانی قرار است این اتفاق رخ دهد و خود مارشیونه هم همواره از پاسخ دادن به این سوال طفره رفته بود. اما در روزهای اخیر شرایط اضطراری سلامت آقای مارشیونه باعث شد که فیات کرایسلر به شکلی غیرمنتظره و سریع جانشینی را برای مدیرعامل خوش‌نام و بااعتبار خود معرفی کند.

در روزهای اخیر این گروه خودروسازی بزرگ آمریکایی-ایتالیایی مایک منلی، رئیس برند جیپ را به عنوان مدیرعامل جدید خود معرفی کرد. ظاهرا این تصمیم بعد از حاد شدن وضعیت سلامتی سرجیو مارشیونه 66 ساله پس از یک جراحی گرفته شده است. 

پدر فیات-کرایسلر

14سال پس از آن‌که نخستین بار سکان فیات ایتالیا را در دست گرفت، سرجیو مارشیونه با بالاترین سمت در گروه خودروسازی فیات کرایسلر (FCA) که خود آن را بنیان‌گذاری کرد، خداحافظی می‌کند.

براساس گزارش‌های منتشر شده او از عوارض جدی جراحی شانه رنج می‌برد و سلامت او در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است. فیات کرایسلر از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرده است.

موفقیت مارشیونه در متحول ساختن فیات باعث شده در ایتالیا جایگاهی افسانه‌ای پیدا کند و همچون یک ستاره راک موردستایش قرار گیرد. این حسابدار و دانشجوی سابق فلسفه هرگز لباس‌های رسمی نپوشیده و به شوخی همیشه این تصمیمش را راه‌حلی برای صرفه‌جویی در وقت معرفی کرده است.

تازه سال گذشته بود که او مصرف بالای سیگارش را قطع کرد، اما به هر حال ساعت کاری طولانی به بدتر شدن شرایط سلامتی مارشیونه دامن زد. او مدام از دیگران نیز می‌خواست تا مانند خودش یک برنامه‌کاری فشرده و فرسایشی را در نظر بگیرند و همین باعث شده که در میان دوستان و دشمنانش به عنوان فردی لجوج‌ و متکبر معروف شود.

بانکداری که در سال‌های اخیر در معاملاتی مختلف با مارشیونه همکاری داشته درباره او می‌گوید: «احساس می‌کردم در یک تونل زندگی می‌کنم. او فقط از شما درخواست نمی‌کند، بلکه می‌خواهد تمام زندگی‌تان را به او اختصاص دهید.»

واضح است که برخی نمی‌توانند با این رویکرد کاری شبانه‌روزی او کنار بیایند. بانکدار دیگری درباره مارشیونه می‌گوید: «او در هر ساعتی از شبانه‌روز به شما ایمیل می‌زند و می‌خواهد ظرف پنج دقیقه به او پاسخگو باشید، حتی در نیمه شب، و اگر فورا پاسخش را ندهید، از کار برکنار می‌شوید. من تازه پس از قطع همکاری‌ام با او بود که توانستم به زندگی خانوادگی‌ام بازگردم.»

وضعیت اضطراری

مارشیونه در آخرین حضور عمومی خود در 26 ژوئن (5 تیر) که به مناسبت معرفی از جیپ رانگلر به نیروی نظامی ایتالیایی موسوم به کارابینری حاضر شده بود، در لباس‌های همیشگی‌اش خسته و از نفس افتاده به نظر می‌رسید.

یک روز بعد از آن او به سوئیس رفت تا طبق گفته فیات کرایسلر یک جراحی روی شانه‌اش انجام گیرد. فیات کرایسلر اعلام نکرده پس از مرخص شدن او از اتاق عمل چه اتفاقی افتاده است اما مشخص شده که وضعیت سلامت او ناگهان در روز شنبه وخیم شده است. در نتیجه در یک جلسه اضطراری که روز شنبه برگزار شد، هیات‌مدیره فیات کرایسلر مایک منلی، رئیس برند جیپ را به عنوان جانشین مارشیونه معرفی و اندوهی عمیق را در خصوص وضعیت مدیرعامل سابق خود ابراز کرد.

مارشیونه کاری را انجام داده که به باور بسیاری غیرممکن بوده و مهم‌ترین این کارها قماری بود که او یک دهه پیش با پیوند دادن کرایسلر در حال ورشکستگی با فیات به آن دست زد. همان‌طور که می‌دانیم در حال حاضر این گروه خودروسازی هفتمین خودروساز بزرگ جهان است و هیچ گونه بدهی‌ را در حساب‌هایش ندارد. 

یک اسطوره معاصر 

ماکس واربرتون، تحلیل‌گر موسسه برنستین مدتی قبل درباره او گفته بود: «مدت کار سرجیو مارشیونه در فیات به تنهایی برای بدل کردن او به یک اسطوره کافی است.»

معاملات زیرکانه او همواره با موافقت سرمایه‌گذاران همراه بود و او حتی از سوی رقبا مورد احترامی فراوان قرار می‌گرفت. ارزش برند فیات زیر نظر او بیش از 11برابر شد و این مهم با کمک مدیریت برندهای جانبی CNH اینداستریال (که در زمینه تولید کامیون و تراکتور فعال است) و برند سوپراسپرت فراری به دست آمد و انجام تغییرات آتی را ممکن ساخت.

یکی از همکاران مارشیونه درباره او می‌گوید: «ممکن است بگویند سرجیو آدم بداخلاقی است. یا بگویند پدر بدی است، چون او هرگز وقتش را با فرزندانش سپری نمی‌کند، اما هرگز نمی‌توان قدرت رهبری او را در مقام یک مدیر زیر سوال برد. کاری که او در فیات انجام داد یک معجزه بود».

سال 2004 پس از آن‌که مارشیونه به‌عنوان مدیرعامل فیات انتخاب شد گفت: «من درست کردن چیزها و رک بودن را دوست دارم.» ظرف 14 سال بعد او تمام زندگی خود را به رسیدن به همین اهداف اختصاص داد و برای سرو سامان دادن برندهای مختلف گروه بزرگ فیات کرایسلر دائما در دیترویت، تورین و لندن در سفر بود و به یکی از چهره‌های شاخص و ماندگار در خودروسازی بدل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =