رنو

ما به دنبال ایجاد فرصت‎های جدید به‎ویژه در آفریقا هستیم تا از طریق ایجاد رشد قوی، فرصت‎های ازدست‌رفته در بازار ایران را جبران کنیم.

به گزارش «اخبار خودرو» ،  مدیر اجرایی شرکت خودروسازی فرانسوی رنو در جریان یک کنفرانس ویدیویی از توقف احتمالی فعالیت‎های این شرکت در ایران خبر داد. تیری بولور (Thierry Bollore) اعلام کرد این شرکت احتمالا به منظور تبعیت از تحریم‎های آمریکا فعالیت خود در ایران را متوقف خواهد کرد. این در حالی است که مدیران شرکت رنو در ماه گذشته از ادامه یک حضور حداقلی در صنعت خودرو ایران همچون حضور این شرکت در دور قبلی تحریم‎ها سخن گفته بودند. حال اما مدیر اجرایی رنو از بازار آفریقا به‎عنوان جایگزین بازار ایران برای این شرکت نام برده و گفته است: «ما به دنبال ایجاد فرصت‎های جدید به‎ویژه در آفریقا هستیم تا از طریق ایجاد رشد قوی، فرصت‎های ازدست‌رفته در بازار ایران را جبران کنیم.» اما هم تیری بولور و هم سهامداران رنو به‌خوبی می‎دانند در بازار آفریقا راه درازی در پیش دارند که هرگز قابل مقایسه با بازار آماده ایران نیست. مدیران رنو که پیش‎تر از مذاکره و هماهنگی با وزارت خزانه‎داری آمریکا درخصوص ادامه حضورشان در ایران خبر داده بودند، حال با مشکلی علاوه بر تحریم صنعت خودرو ایران مواجه شده‎اند؛ مشکل نقل و انتقال پول که ناشی از بازگشت تحریم‌های بانکی است.
   اذعان خودروسازان داخلی به مشکلات تامین
در هفته گذشته پس از انتشار بخشنامه ایران‌خودرو مبنی‌بر ارائه پیشنهاد تبدیل خودروهای تندرE2 دستی و تندرپلاس اتوماتیک ثبت نامی به خودروهای H30کراس، برخی رسانه‎ها از توقف تولید این دو محصول رنو در ایران خبر دادند. 
گمانه‎زنی‎ها مبنی بر این است که نبود امکان پرداخت هزینه قطعات از سوی خودروسازان کشورمان خطوط تولید محصولات خانواده لوگان رنو یعنی تندر90، تندرپیکاپ، تندرپلاس و ساندرو (تندر هاچ‎بک) را با دست‎اندازهای مضاعفی مواجه کرده است و این خودروها با کمبود قطعه و نقص در تولید مواجه شده‌اند. 
معاون بازاریابی و فروش ایران‎خودرو نیز گرچه خبر توقف تولید تندر90 را تکذیب کرد و از ادامه روند تولید و تحویل آن در این شرکت خبر داد اما اذعان داشت «عرضه محصول تندر به دلایل مشکلات تامین نسبت به قبل سرعت کمتری دارد و این موضوع موجب تاخیر در بخشی از تعهدات شده است». 
با توجه به قطع همکاری بانک‌های بزرگ با خودروسازان ایرانی - که مدیرعامل سایپا نیز در اوایل خردادماه امسال از آن خبر داد - رنو دیگر نمی‌تواند هزینه قطعات ارسالی به کشورمان را دریافت کند و همین مساله سبب شده است تا طی ماه‌های اخیر شاهد کاهش تولید و ناقص بودن قطعات خودروهای این شرکت در کشورمان باشیم. 
 بدین ترتیب حتی معافیت مشروطی که رنو از وزات خزانه‌داری آمریکا گرفته است نمی‎تواند متضمن ادامه حضورش در بازار ایران باشد. 

   عذر بقای رنو در ایران برای OFAC
از سال 2004 با راه‎اندازی شرکت رنو پارس در ایران که حاصل مشارکت شرکت رنو، سازمان گسترش، ایران‎خودرو و سایپا بود و 51درصد سهام آن نیز متعلق به رنو است، آزمایشگاه کیفیت رنو که در محل شرکت پارس‎خودرو قرار دارد نیز تاسیس، تجهیز و تقویت شد. 
تا جایی که این آزمایشگاه تبدیل به تنها مرجع مورد تایید رنو در خاورمیانه شد و تمامی آزمون‎های رنگ و مواد شیمیایی خودرو و آزمون‎های مکانیکی مواد فلزی، پلیمری و کالیبراسیون تجهیزات مرتبط با خودرو با استانداردهای روز این شرکت در آن قابل اجرا است و پرسنل آن نیز با گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی در مرکز تحقیقات شرکت رنو فرانسه (تکنوسنتر) موفق به اخذ گواهینامه انجام آزمون از این مرکز شده‎اند. 
بدین ترتیب، رنو آزمایشگاه پارس‎خودرو را به‌عنوان تنها مرجع موردتایید خود برای انجام تست‎هایی همچون تست خوردگی (ECC1) در خاورمیانه معرفی کرده و از این بابت مورد حمایت مالی قرار داده است. 
این آزمایشگاه به جریان نقل و انتقال پولی قرارداد رنو با خودروسازان ایرانی نیز کمک کرده و عذر بقای رنو در ایران برای دفتر کنترل دارایی‎های خارجی وزارت خزانه‎داری آمریکا (OFAC) بوده است. توفیق نسبی پارس‎خودرو نیز در جلوگیری از توقف کامل تولید محصولاتی همچون تندر 90 – چه در دوره قبلی تشدید تحریم‎ها و چه در شرایط حاضر - تا حدودی به استقرار آزمایشگاه مرجع رنو در محل این شرکت برمی‎گردد.
 حال اما با آغاز تحریم‎های بانکی، امکان انجام نقل و انتقالات پولی از بین خواهد رفت و این مانع از حضور موثر رنو در ایران است. از سوی دیگر، با شروع تحریم‎های درآمدی ایران همچون تحریم نفت، بخش پولی قرارداد رنو نیز که وابسته به بنیه مالی طرف ایرانی آن است، آسیب خواهد دید. 
بر این اساس، دیگر نمی‎توان مانند قبل روی این موضوع حساب کرد که چون فرانسوی‎ها سهمی از بازار خودرو آمریکا نداشته یا سهام‌دار و شریک آمریکایی ندارند، در ایران باقی خواهند ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =