کامیون بتا

تویوتا پیش از این اتوبوس هیدروژنی سورا و کامیون‌ هیدروژنی آلفا را به نمایش گذاشته بود

به گزارش «اخبار خودرو​»،  با گسترش مسائل زیست‌محیطی و افزایش آلاینده‌ها در کشورهای سراسر جهان، خودروسازان بین‌المللی بر آن شدند محصولات خود را بر پایه سوخت‌های پاک طراحی و تولید کنند. ازجمله این خودروسازان می‌توان به شرکت تویوتا اشاره کرد که اولین برند خودرویی پرفروش جهان نیز محسوب می‎شود. این خودروساز ژاپنی درحالی که دنیا به سمت تولید خودروهای هیبرید و الکتریکی می‌رود، بخش عظیمی از سرمایه‌گذاری خود را به طراحی و تولید نمونه‌های هیدروژنی به‌ویژه روی خودروهای کاروتجاری اختصاص داده است. در این راستا تاکنون دو مدل اتوبوس هیدروژنی سورا و کامیون‌ هیدروژنی آلفا را به نمایش گذاشته بود و به‌تازگی نیز از نمونه توسعه‌یافته آلفا با نام «بتا» رونمایی کرده است. پافشاری تویوتا بر تولید خودروهای هیدروژنی به‌معنای دوری این خودروساز از نمونه‌های الکتریکی نیست بلکه در دوره‌ای که بسیاری از خودروسازان شناختی از سوخت‌های پاک نداشتند، تویوتا در زمینه تولید خودروهای هیبرید فعالیت می‌کرد. از این رو می‌توان تویوتا را پیشگام تولید براساس سوخت‌های جدید دانست. حالا باید منتظر ماند و دید آیا این خودروساز ژاپنی می‌تواند با محصولات هیدروژنی خود دنیا را در اختیار بگیرد. 

  کامیون هیدروژنی «بتا»

تویوتا به‎تازگی از نسخه پیشرفته کامیون هیدروژنی آلفا، به نام «بتا» در میشیگان رونمایی کرد. این خودروی جدید که در سگمنت کامیون‌های کلاس 8 قرار داد، قادر است با هر بار سوختگیری مسافتی حدود 500کیلومتر را طی کند.

همچنین این کامیون هیدروژنی از پیل‌سوختی (Mirai) میرای و باتری 12کیلووات ساعتی برخوردار است. دو کامیون هیدروژنی آلفا و بتا از نظر قدرت و وزن شبیه یکدیگر هستند و تویوتا تفاوت چندانی را در زمینه فاصله بین‌ محورها و فضای کابین ایجاد نکرده است.

خودروساز ژاپنی تلاش کرده است عملکرد این کامیون را در مقایسه با نسل پیشین آن بهبود ببخشد. ازجمله دیگر تغییراتی که در این خودرو اعمال‌شده می‌توان به طراحی کابین و جبعه سوخت آن اشاره کرد.

  کامیون هیدروژنی آلفا

شرکت تویوتا سال 2017 میلادی از برنامه خود برای تولید کامیون‌های هیدروژنی خبر داد و درهمین‌راستا از نخستین نمونه آن‌ها با نام آلفا رونمایی کرد. این کامیون از دو واحد پیلی سوختی استفاده خواهد کرد. تویوتا این سیستم را قبلا در مدل سواری پیل سوختی خود یعنی تویوتا میرای استفاده کرده بود.

باتری‌های این کامیون پیل سوختی، ۱۲کیلووات ساعتی است که برق لازم را برای موتور الکتریکی ۶۷۰ اسب‌بخاری این کامیون تامین می‌کنند. این موتور الکتریکی ۱۸۰۰نیوتون‌متر گشتاور دارد و می‌تواند ۳۶تن بار را جابه‌جا کند.

کامیون هیدروژنی تویوتا با نام آلفا با هر بار سوختگیری ۳۲۰کیلومتر را طی خواهد کرد. این خودرو برای سوختگیری به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد. مدل مفهومی آلفا درحال‎حاضر تست‌های جاده‌ای خود را پشت سر می‌گذارد و تاکنون توانسته است 10هزارمایل را به‌صورت آزمایشی و بدون بروز هیچ مشکلی طی کند.

خودرو آلفا می‌تواند بیش از 36 تن محموله را حمل کند، هرچند مسافت قابل‌پیمایش آن از بتا کمتر گزارش شده است. به‌گفته تویوتا، درحال‎حاضر بیش‌از 43هزار کامیون در بنادر ایالات‌متحده فعالیت می‌کنند که باعث آلودگی هوا شده و می‌توانند با کامیون‌های مدرن‌تر جایگزین شوند.

  اتوبوس هیدروژنی سورا

پیش‌از این شرکت تویوتا در کنار تولید خودروی سواری هیدروژنی با نام میرای، از اتوبوس پیل‌سوختی خود به‌نام سورا رونمایی کرده بود. سورا سال گذشته به مرحله تولید در ژاپن رسید. اتوبوس Sora به دو پکیج پیل‌سوختی با قدرت ۱۱۴کیلووات مجهز شده است که هرکدام برق مورد نیاز برای موتورهای الکتریکی متناوب سنکرون ۱۱۳کیلووات را فراهم می‌کند. البته تویوتا هنوز هم از باتری نیکل-  فلز هیبرید (NiMH) در سطح بسیار کم استفاده می‌کند. اتوبوس ۱۰.۵۲۵ متری Sora قادر است ۷۹ نفر مسافر را حمل کند که از این تعداد، ۲۳نفر نشسته (با احتساب راننده) و ۵۶نفر ایستاده هستند. 

در مقایسه با اتوبوس‌های معمولی، اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی Sora از ۱۰مخزن هیدروژن با مجموع ۶۰۰لیتر و تحت فشار اسمی ۷۰مگاپاسکال استفاده کرده و شعاع حرکتی تقریبا برابری برای آن ایجاد می‌کند.

یکی از ویژگی‌های اضطراری جالب در اتوبوس Sora برخورداری سیستم منبع تغذیه خارجی از اینورتر مخصوصی است که به‌وسیله CHAdeMO به اتوبوس پیل سوختی متصل می‌شود و تا ۹کیلووات برق را برای آن تامین می‌کند؛ در نتیجه این سیستم می‌تواند ۲۳۵کیلووات ساعت انرژی الکتریکی به اتوبوس تحویل دهد که به نظر می‌رسد بسته به شرایط استفاده، بین یک تا دو روز کاری ظرفیت داشته باشد.

این اتوبوس پیل سوختی شهری توانایی جابه‌جایی ۷۰مسافر را دارد و قرار است تا سال۲۰۲۰ حدود ۱۰۰دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد سیستم حمل‌ونقل توکیو شوند. این اتوبوس توسط شرکت هینو زیرمجموعه شرکت تویوتا توسعه یافته است .

  برنامه‌های آینده تویوتا

به‌نظر می‌رسد تولید این سه خودروی کاروتجاری و یک مدل سواری هیدروژنی تنها محصولات هیدروژنی تویوتا نباشند بلکه این خودروسازی اعلام کرده است قصد دارد نسل‌های دیگری از خودروهای پیل سوختی را هم تا سال 2020 روانه بازار کند که این مدل‌ها شامل کامیون‌های تجاری، پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها خواهد شد.

این خودروسازی تاکنون توانسته است 500 کیلومتر شعاع حرکتی را به محصولات هیدروژنی خود اختصاص دهد اما اعلام کرده این میزان را در گام نخست به 750 کیلومتر و تا سال 2025 به 1000 کیلومتر خواهد رساند.

همچنین این شرکت قرار است در آینده نزدیک به تولید انبوه خودروهای هیدروژنی روی بیاورد و هدف از این کار را کاهش استفاده از مواد گرانبها مانند پلاتین در اجزای محصولات پیل‌سوختی اعلام کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =