بازار خودرو

روزهای ابتدایی هفته به‌دلیل رکود سنگینی که در بازار به‌علت شوک ناگهانی کاهش قیمت ارز شکل‌گرفته بود، قیمت بسیاری از خودروها با کاهش چشمگیری همراه شد. به‌طوری‌که خودروهای پرفروشی که بعضا با افزایش چند ده‌میلیون تومانی در بازار قیمت‌گذاری می‌شدند، تا 10 تا 15 میلیون‌تومان هم ارزان شدند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودرو این روزها بیش از هر زمان دیگری به نوسانات نرخ ارز واکنش نشان داده است و بلافاصله پس از تغییر قیمت‌ها، با کاهش و افزایش نرخ همراه می‌شود. شاید اصلی‌ترین دلیل این اتفاق را بتوان تغییر دیدگاه مصرف‌کنندگان به این کالا دانست زیرا تا پیش‌ازاین خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای شناخته نمی‌شد، اما مدتی است که با جهش ناگهانی نرخ ارز، طلا و سکه، بسیاری از مصرف‌کنندگان و دلال‌ها، با روی آوردن به بازار خودرو، آن را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده‌اند. همین موضوع سبب شد در هفته‌ای که گذشت، شاهد کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم، زیرا روزهای ابتدایی هفته گذشته نرخ ارز به‌ویژه دلار با کاهش همراه بود و بسیاری از خریداران دلار اقدام به فروش کردند و میانگین نرخ ارز را پایین آوردند. اما این روند حدودا تا اواسط هفته ادامه داشت و با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی هفته مجددا شاهد افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بودیم.
به همین خاطر می‌توان گفت که روزهای ابتدایی هفته به‌دلیل رکود سنگینی که در بازار به‌علت شوک ناگهانی کاهش قیمت ارز شکل‌گرفته بود، قیمت بسیاری از خودروها با کاهش چشمگیری همراه شد. به‌طوری‌که خودروهای پرفروشی که بعضا با افزایش چند ده‌میلیون تومانی در بازار قیمت‌گذاری می‌شدند، تا 10 تا 15 میلیون‌تومان هم ارزان شدند. به‌عنوان‌مثال قیمت رنو ساندرو استپ‌وی که به مرز 135‌میلیون‌تومان رسیده بود، اوایل هفته گذشته با کاهش 15‌میلیون‌تومانی، حدود 120‌میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد. اما این روند چندان پایدار نبود و در واپسین روزهای هفته برچسب قیمتی 125‌میلیون‌تومانی به خود دید. پژو 207 اتوماتیک نیز که از دیگر خودروهای محبوب در بازار است، اوایل هفته قیمت 102میلیون‌تومانی را تجربه کرد، اما  در روزهای پایانی هفته حدود 107میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد. 
گفتنی است خودروهای چینی مونتاژ داخل نیز از همین رویه پیروی کردند و شاهد نوسانات قابل‌توجهی در بازار آزاد بودند. علاوه‌بر اینها چری تیگو7 که این روزها به یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای چینی بازار تبدیل‌شده است، اوایل هفته قیمتی حدود 265میلیون‌تومان و آخر هفته قیمت 269میلیون‌تومانی پیدا کرد.
اما در این میان برخی از مدل‌ها عکس‌العمل متفاوتی از خود نشان دادند و در پایان هفته با کاهش قیمت همراه شدند. ازجمله این خودروها می‌توان به هاوال H2 اشاره کرد که طی روزهای ابتدایی هفته در بازار آزاد، قیمت حدود 205میلیون‌تومانی داشت و آخر هفته با کاهش 5 تا 7میلیون‌تومانی، حدود 198میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد. مزدا 3 نیز که به یکی از خودروهای پرحاشیه در بازار تبدیل شده است، با کاهش 4 تا 5میلیون‌تومانی، حدود 279میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده است.
گفتنی است بازار خودروهای وارداتی که وابستگی خاصی به بازار ارز دارد، در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد رشد قیمت بود و برخی از مدل‌های پرفروش افزایش 15تا 20میلیون‌تومانی را به خود دید.
به‌عنوان‌مثال قیمت هیوندای النترا 2018 که این روزها متقاضی زیادی دارد، از 350 به 370میلیون‌تومان رسیده است. همچنین نیسان ایکس‌تریل 2018 افزایش قیمت کمتری داشته و از 570 به 575میلیون‌تومان رسیده است. فولکس‌واگن گلف GTI که یک خودرو تازه‌وارد بازار محسوب می‌شود، حدود 10میلیون‌تومان افزایش قیمت داشته و از 620 به 630میلیون‌تومان در بازار آزاد رسیده است.
اما نکته قابل‌توجهی که این روزها در بازار خودرو شاهد هستیم، کاهش شدید نقل و انتقالاتی است که به‌واسطه نوسانات پیش‌آمده در بازار ایجادشده است. گفتنی است واکنش فروشندگان و خریداران هنگام کاهش قیمت ارز کاملا متناقض است و فروشندگان تصمیم به فروش سریع خودرو خود می‌گیرند، اما در عوض خریداران به‌دلیل روند نزولی قیمت‌ها از خرید خودرو امتناع می‌کنند و تنها شاهد رکود و کاهش قیمت در بازار هستیم. همچنین هرسال در ماه‌های ابتدایی پاییز شاهد کاهش خریدوفروش در بازار خودرو هستیم که امسال به‌دلیل نوسانات بازار ارز این امر تشدید شده و رکود سنگینی در بازار ایجاد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =