ائتلاف قریب‌الوقوع فورد و فولکس‌واگن

مقامات رسمی فولکس‌واگن بارها تاکید کرده‌اند که تنها راه تبدیل بازار خودروهای الکتریکی به بازاری فراگیر ازطریق صرفه تولید انبوه صورت خواهد گرفت که قیمت این خودروها را تا حد ممکن پایین می‌آورد و اجازه می‌دهد که آن‌ها حتی از خودروهای دیزل نیز ارزان‌تر عرضه شوند

به گزارش «اخبار خودرو»، در روزهای اخیر خبرگزاری رویترز اعلام کرد که دو گروه خودروسازی بزرگ فولکس‌واگن و فورد موتور در حال انجام مذاکراتی برای توسعه و ساخت مشترک خودروهای خودران و الکتریکی هستند.

براساس گزارش رویترز این همکاری از طریق یک ائتلاف استراتژیک صورت خواهد گرفت که به هر دو شرکت امکان پس‌انداز و جلوگیری از صرف شدن میلیاردها دلار را خواهد داد.

براساس گفته‌های یک منبع آگاه که نخواسته هویتش فاش شود، این انتظار وجود دارد که این دو خودروساز آلمانی و آمریکایی تا پیش از پایان سال میلادی جاری گزارشی را از پیشرفت مذاکرات خود در اختیار رسانه‌ها قرار دهند. اما در حال حاضر مقامات رسمی این دو شرکت صرفا همکاری در زمینه تولید خودروهای تجاری را تایید می‌کنند و تاکنون از ارائه اطلاعات در خصوص ائتلاف مذکور اجتناب کرده‌اند.

راهی برای توسعه به صرفه

 آلن هال سخنگوی فورد، در پاسخ به ایمیلی از سوی رویترز چنین جواب داده است: «یادداشت تفاهم ما با فولکس‌واگن شامل مذاکراتی با همکاری‌های بالقوه در زمینه‌های گوناگون می‌شود. فعلا زود است که جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر شود.»

این‌طور که به‌نظر می‌رسد این رویه درحال گسترش یافتن است و خودروسازان زیادی در سراسر جهان در حال مذاکره برای همکاری به منظور تقسیم کردن هزینه‌های توسعه و ساخت خودروهای الکتریکی و خودران هستند. نکته قابل توجه این است که مشارکت‌ها در زمینه توسعه فناوری رانندگی خودران از ناحیه‌های مختلف فرق دارند.

هوندا موتور در ماه جاری اعلام کرده که می‌خواهد 2.75 میلیارد دلار را صرف خرید سهام شرکت کروز اتومیشن کند که به جنرال موتورز تعلق دارد و برای ساخت خودروهای خودران در تلاش است.

هوندا هدف خود را از این سرمایه‌گذاری مشارکت برای ساخت خودروهای خودران جهت به کارگیری در ناوگان‌های خدمات همسفری در سراسر جهان اعلام کرده است. از سویی فورد و فولکس‌واگن در اروپا، به خاطر وضع‌ قوانین سختگیرانه برای میزان آلایندگی خودروها که در واکنش به رسوایی دیزلی فولکس‌واگن صورت گرفت، در مورد  عرضه خودروهای الکتریکی بیشتر تحت فشار هستند. 

آمادگی برای مشارکت

هفته گذشته فرانک ویتر، مدیر مالی ارشد فولکس‌واگن اعلام کرد که این شرکت آماده همکاری‌ها و ائتلاف‌های‌ عمیق‌تر با شرکت‌های دیگر خصوصا در زمینه فناوری خودران است.

ویتر همچنین گفت به لحاظ نظری به اشتراک گذاشتن پلت‌فرم خودروهای الکتریکی فولکس‌واگن (MEB) با فورد امکان‌پذیر است، هرچند فولکس‌واگن در حال حاضر تمرکز خود را روی توسعه و ترویج فناوری‌های خودروهای الکتریکی در میان برندهای جانبی خود گذاشته است.

مقامات رسمی فولکس‌واگن بارها تاکید کرده‌اند که تنها راه تبدیل بازار خودروهای الکتریکی به بازاری فراگیر از طریق صرفه تولید انبوه صورت خواهد گرفت که قیمت این خودروها را تا حد ممکن پایین می‌آورد و اجازه می‌دهد که آن‌ها حتی از خودروهای دیزل نیز ارزان‌تر عرضه شوند.

گروه فولکس‌واگن تا سال 2022 ،34میلیارد یورو را صرف حمل و نقل الکتریکی و خودران خواهد کرد و قصد دارد تا سال 2025 سالانه دو تا سه میلیون خودرو الکتریکی را به بازار بفرستد.

پروژه پلت‌فرم MEB فولکس‌واگن نیز سرمایه‌گذاری 50میلیارد یورویی در زمینه توسعه باتری‌ها را تا سال 2025 شامل می‌شود. مدیران فورد و سایر منایع آگاه نیز پیش‌تر به رویترز گفته بودند که این دو خودروساز در حال انجام مذاکراتی در خصوص گسترش ائتلاف‌هایی در زمینه تولید و فناوری هستند.

فولکس‌واگن و فورد به همراه ب‌ام‌و و دایملر در جوینت‌ونچری با نام آیونیتی مشارکت دارند که ساخت یک شبکه شارژ فوق‌سریع خودروهای الکتریکی در سراسر اروپا را دنبال می‌کند.

در ماه ژوئیه، فورد یک واحد جداگانه 4میلیارد دلاری را برای توسعه عملیات‌های مربوط به خودروهای خودران خود راه‌اندازی کرد و شبیه به اقدام جنرال موتورز در تاسیس بخش کروز، اعلام کرد که به دنبال سرمایه‌گذارهای برون‌سازمانی برای این واحد خود است.

فورد در آن زمان گفت که تا سال 2023، 4 میلیارد دلار را در واحد خودروهای خودران فورد LLC سرمایه‌گذاری خواهد کرد که شامل 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی آرگو خواهد شد، یعنی استارت‌آپی که سال 2017 توسط این شرکت خریداری شد و در زمینه فناوری خودران‌ها فعال است.

به نظر می‌رسد هر یک از این دو شرکت در یکی از فناوری‌ها دارای مزیتی نسبی است (فولکس‌واگن در خودروهای الکتریکی و فورد در خودران‌ها) و به این ترتیب مشارکت این دو خودروساز می‌تواند به پیشرفت سریع‌تر و کاهش هزینه‌های هردو کمک کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =