قطعه‌سازان

انبارها درمورد چند قلم کالای موردنیاز تولید فیلتر خودرو، شارژ کمتر از یک‌ماه دارند. اما بعد از این مدت نه شارژ انبار وجود دارد و نه کاغذ کافی برای ادامه تولید فیلتر

به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از مهم‎ترین آثار تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه کشور، قطع همکاری برخی از بانک‌های جهانی و به‌دنبال آن محدود شدن همکاری‌های پولی و مالی در این سطح است. مساله‌ای که در نتیجه آن، واردات مواداولیه، قطعات و لوازم یدکی کاهش یافته و در نتیجه شرایط تولید در صنعت خودرو و بازارهای مرتبط نیز تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت. این در حالی است که بعضی از فعالان در حوزه خودرو و قطعات، راه‌های تازه‌ای را در پیش گرفته‌اند تا ارتباط درسطح جهانی به‌هرحال ادامه یابد.

یک فعال قطعه‌سازی در این رابطه با اشاره به مسیرهای تازه به‌منظور ادامه همکاری و فعالیت در سطح بین‌المللی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» گفت: «برخی واردکنندگان کانال‌هایی در کشور روسیه ایجاد کرده‌اند تا از این طریق بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند. اگرچه فعالان انگشت‌شماری در فضای قطعات خودرو هستند که این راه را برای دور زدن تحریم‌ها انتخاب کنند.»

موجودی کمتر از یک‌ماهه انبارها

مهدی میری با تاکید بر این‎که ادامه فعالیت در این حوزه ازطریق ایجاد کانال در کشور روسیه بسیار هزینه‌بر است، اظهار کرد: «همچنین اکثر فعالان این حوزه با ساز و کار فعالیت ازطریق این کشور آشنایی ندارند. درواقع بیشتر آن‎ها از چگونگی ایجاد ارتباط و انجام کار در این مسیر اطلاع دقیق ندارند.»

این فعال در حوزه فیلتر خودرو با بیان این‎که قطع همکاری کونلون‎بانک چین خلأ قابل‌توجهی در حیطه تعاملات خارجی ایجاد کرده است، افزود: «مثلا در زمینه تامین کاغذ موردنیاز برای تولید فیلتر، تا حدود 90درصد کمبود به وجود آمده است. یعنی به ندرت امکان تامین کاغذ فیلتر وجود دارد.»

وی با اشاره به کاغذهایی که مدتی قبل از گمرک ترخیص شده، خاطرنشان کرد: «این موضوع باعث شد بسیاری از فیلترسازان با سرعت زیادی تولید خود را افزایش دهند. بر این اساس باید گفت انبارها درمورد چند قلم کالای موردنیاز تولید فیلتر خودرو، شارژ کمتر از یک‌ماه دارند. اما بعد از این مدت نه شارژ انبار وجود دارد و نه کاغذ کافی برای ادامه تولید فیلتر.»

میری با بیان این‏که حدود یک‌ماه است بازار به شدت راکد شده است، گفت: «بی‌شک قطع همکاری بانک‌های خارجی تاثیر خود را بر بازار گذاشته است.»

بازار غیرقابل پیش‌بینی شده است

وی با اشاره به این‎که در شرایط فعلی دیگر هیچ چیز قابل‌پیش‌بینی نیست، تاکید کرد: «درحال‌حاضر بازار بسیار آشفته است و تنها مساله قابل‌پیش‌بینی این است که در صورت ادامه روند موجود، نهایتا تا پایان سال قطعات، لوازم یدکی و مواداولیه در بازار موجود باشد.»

مهدی میری در پاسخ به این سوال که اگر روابط بانکی تا حدی ایجاد شود و موانع داخلی و خارجی موجود در زمینه واردات نیز برطرف شود، وضعیت چه تغییری خواهد کرد، توضیح داد: «با این فرض باید توجه داشت که در سریع‌ترین زمان ممکن، حدود 60روز طول می‌کشد محموله و بار ثبت‌سفارش‌شده وارد کشور شود. بر این اساس آیا در آخرین ماه سال، کسی فرصت تولید و عرضه خواهد داشت یا خیر. بنابراین به هر حال این حوزه یک دوره تعلیق را تجربه می‌کند و تاثیر تغییری که در سوال به آن اشاره شد، سال آینده مشخص خواهد شد.»

به گفته میری، درحال‎حاضر نزدیک به 70درصد بازار دست نگه‌داشته‌اند، چون نمی‌دانند چطور باید این چالش‌ها را پشت‌سر بگذارند. ضمن این‎که آن افرادی که راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها یافته‌اند نیز ترس و واهمه دارند که مبادا الان با وجود سختی‌های موجود، واردات را انجام دهند، اما در آینده قیمت ارز کاهش یابد و آن‌ها متحمل ضرر شوند و یا نگران این هستند که ارز را حواله کنند اما طبق یک قانون یا دستورالعمل جدید گمرکی، نتوانند بار را وارد کرده و یا ترخیص کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =