رنو

اوایل سال 2017 کارخانه رنو در پاریس، نسخه الکتریکی ون مستر را تولید کرد که رقابت شدیدی با فورد ترانزیت و رام پرومستر داشرد. این ون که برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو بروکسل، رونمایی و معرفی شد.

  به گزارش «اخبار خودرو»،  حدود دو سال و نیم پیش نیسان در بیانیه‌ای خود را بزرگ‎ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در دنیا خواند. در همان زمان برخی کارشناسان با بررسی تیراژ و تنوع محصولات الکتریکی دیگر خودروسازان جهان بر این ادعا صحه گذاشتند. زیرا گرچه نام‎هایی مانند تسلا و بی‎وای‎دی در این عرصه درخشیده‎اند اما همچنان نیمی از خودروهای الکتریکی که بدون ایجاد هر نوع آلایندگی در خیابان‎ها و جاده‌های سراسر دنیا در حال رفت‎وآمد هستند، حاصل تولید نیسان و شریکش رنو هستند. گروه رنو-نیسان از دسامبر ۲۰۱۰ و با آغاز فروش نیسان‎لیف تاکنون ۳۵۰هزار دستگاه خودرو الکتریکی فروخته است. هم‎اکنون نیز بیش از نیمی از خودروهای الکتریکی فروخته‎شده در دنیا متعلق به گروه خودروسازی رنو-نیسان هستند. این گروه خودروسازی فرانسوی-ژاپنی، رکورد جهانی فروش خودروهای الکتریکی را در حالی به خود اختصاص داده است که مجموعه‌ای مختلف از انواع خودروهای الکتریکی را بین مدل‌ها خود دارد و فقط نیسان‎لیف و رنو Zoe نیست که این روزها خوب می‌فروشند. بلکه علاوه‌بر مدل‎هایی از رنو مانند سدان SM3Z.E.، مدل توئیزی و یک خودرو دو سرنشین کوچک شهری، این گروه، خودروهای تجاری سبک نیسان  e-NV200 و ون‎های مستر و رنو کانگو  Z.E را بین محصولات خود دارد. در این میان، رنو کانگو الکتریکی با قیمت ۲۵هزار و ۸۲۶ یورو یکی از خودروهایی است که مقبول بازار واقع شده است.

   مستر و کانگو در بازار اروپا
اوایل سال 2017 کارخانه رنو در پاریس، نسخه الکتریکی ون مستر را تولید کرد که رقابت شدیدی با فورد ترانزیت و رام پرومستر داشرد. این ون که برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو بروکسل، رونمایی و معرفی شد. باتری این ون 33‌کیلووات‌ساعت توان داشته و 76.43‌اسب‌بخار قدرت دارد. پیشرانه این خودرو نیز در مکانی واقع شده که پیش از این در نسخه دیزلی، باک خودرو در آن‌جا قرار داشته است. همچنین با یک بار شارژ این خودرو می‌توان تا 200‌کیلومتر مسافت را طی کرد. مستر Z.E را به‎سختی می‌توان در دسته وسایل نقلیه الکتریکی با بُرد بلند قرار داد. رنو در حالی این خودرو را مناسب کسب‎وکارهای درجه یک شهرهای بزرگ معرفی کرده است که شارژ کامل این خودرو شش ساعت طول می‌کشد. اما رنو برای برآورده‌کردن خواسته مشتریان خود، ون کانگو تمام‌برقی را نیز تقریبا همزمان معرفی کرد. کانگو Z.E که کوچک‌تر از مستر است، در واقع مدل برقی همان ون کانگو مشهور است و با پیشرانه مستر به بازار ارائه شده است. این ون قدرت پیمایش 270‌کیلومتر را با یک بار شارژ کامل دارد. کانگو Z.E از تابستان 2017 وارد بازار اروپا شد، اما عرضه مستر Z.E در آستانه سال 2018 آغاز شد.
   موفقیت رنو در بازار خودروهای الکتریکی
رنو در سال 2017 شاهد یک موفقیت و جهش بزرگ بود و توانسته است با رشد 38‌درصدی 36هزار دستگاه خودرو الکتریکی خود را به فروش برساند. این کمپانی فرانسوی موفق شد حدود 25‌درصد از بازار خودروهای الکتریکی در اروپا را از آن خود کند. به این ترتیب رنو، بیشترین سهم از این بازار را در اختیار دارد و سایر برندهای خودروسازی نتوانستند به محبوبیت این خودروساز برسند. از یک سو، مدل زئو (ZEO) این کمپانی که یک خودرو هاچ‌بک مجهز به باتری 41‌کیلووات ساعتی است، با فروش‌ نزدیک به 32هزار دستگاه، لقب پرفروش‎ترین ماشین الکتریکی را از آن خود کرد. از سوی دیگر، رنو در سال 2018 ون مستر Z.E را که از یک باتری 33 کیلووات ساعتی برخوردار است، راهی بازار کرد که قدرتی برابر با 80‌اسب‌بخار دارد و با یک‎بار شارژ می‎تواند مسافتی در حدود 200‌کیلومتر را بپیماید. شارژ مستر Z.E حدود 6‌ساعت طول می‎کشد و با توجه به مسافت قابل پیمایش توسط این وسیله نقلیه، بسیاری معتقدند به‎سختی می‎توان آن را در دسته خودروهای بُرد بلند قرار داد. از این‌رو ون الکتریکی مستر، فروشی کمتر از کانگو Z.E داشته است. ون محبوب این کمپانی یعنی کانگو Z.E با 33‌کیلووات‎ساعت به‎عنوان پربازده‎ترین و سریع‎ترین خودرو در کلاس خود شناخته می‌شود. 
کانگو Z.E جدید با توجه به تغییر موتور و بهبود باتری‎های خود می‎تواند مسافتی در حدود 270 کیلومتر را در یک‌بار شارژ بپیماید. البته مدیران رنو می‎گویند به احتمال زیاد و با توجه به بارهایی که این ون کوچک حمل خواهد کرد، این توان پیمایش کاهش پیدا کرده و به 200کیلومتر خواهد رسید که باز هم نسبت به رقبای خود بسیار بهتر است. کانگو با تصاحب 42درصد از بازار فرانسه در سگمنت خودروهای تجاری سبک‎وزن (LCV)، به‎عنوان پرفروش‎ترین وسیله نقلیه الکتریکی در کشور سازنده خود شناخته می‎شود.

   به‌دنبال باتری‌های چینی
با توجه به تجاری‎سازی فناوری باتری خودروهای برقی در چین، یک تولیدکننده چینی وظیفه تامین باتری‌های مورد نیاز شرکت‌های نیسان و رنو را بر عهده گرفته است. بدین ترتیب، شرکت CATL در نخستین همکاری خود با این گروه خودروسازی فرانسوی-ژاپنی، تامین باتری‌های مورد نیاز برای تولید نیسان را با سدان برقی سلفی آغاز کرده است. نیسان قصد دارد طی مدت ۵‌سال، دستکم ۲۰ مدل خودرو تمام‎برقی در بازار چین عرضه کند که سلفی نخستین آن‎هاست. رنو نیز به‎کارگیری باتری‌های این شرکت چینی را در نسخه برقی ون کانگو آغاز کرده است. شرکت CATL باتری‌های مورد نیاز خودروسازان آلمانی نظیر فولکس‌واگن و ب‌ام‌و را نیز تامین می‌کند. این شرکت که از حمایت دولت چین نیز بهره‌مند است، در سال 2017 شاهد رشد ۳۴درصدی فروش بود. گفتنی است خودروهایی برای دریافت کمک‎هزینه برقی‌سازی دولت چین در اولویت هستند که باتری‌های‌ چینی در تولید آن‎ها به کار گرفته شده باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =