همایش وسپاسواران در پیست آزادی

در سال ۲۰۱۸ میزبان برگزاری این همایش شهر بلفاست ایرلندشمالی بود و همایش روز جهانی وسپا را در ۱۷ژوئن برگزار کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، آخرین روز از هفته گذشته بهترین فرصت برای فدراسیون اتومبیلرانی بود که از فرصت‌های از دست‌رفته برای برگزاری مسابقات کشوری در پیست آزادی طی دوماه گذشته بهترین استفاده را بکند، فرصتی که متاسفانه به خاطر برخی بی‌توجهی‌ها به روند مرسوم در دنیا از دست رفت.

تاریخچه وسپا

وسپا یکی از قدیمی‌ترین موتورسیکلت‌های شناخته‌شده در دنیاست. برندی که توسط کمپانی ایتالیایی پیاجیو (Piagio) ثبت‌شده است. این برند در سال ۱۹۴۶ یعنی ۷۳سال پیش در شهر پونتدرا ایتالیا با تولید موتورسیکلت‌های جدید، نام خود را به‌سرعت برسر زبان‌ها انداخت. 

وسپا در ایران نیز با استقبال بسیار بالایی از سوی مردم روبه‌رو شد.

موتورسیکلتی که شاید تعویض قطعات آن برای برخی تعمیرکاران سخت‌تر از موتورهای هوندا ‌بود اما همیشه ظاهری زیبا و محکم‌تر نسبت‌به دیگر رقبای خود داشت. در ایران استفاده‌های فراوانی از این موتورسیکلت ایتالیایی می‌شد اما هیچ‌وقت کسی فکرش را هم نمی‌کرد زمانی وسپا در ایران یک برند لوکس و گران‌  محسوب شود. 

قبل و بعد از انقلاب اسلامی نیز موتورهای وسپا برای فرش‌فروشان بازار یکی از بهترین گزینه‌ها برای جابه‌جایی کالا محسوب می‌شد. البته در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی نیز استفاده از موتور وسپا باتوجه به حضور برندهای موتورسازی دیگر بازهم رونق خود را داشت.

بازگشت وسپا با کویر موتور

پس از مدت‌ها شرکت کویر موتور اقدام به اخذ نمایندگی کمپانی ایتالیایی پیاجیو کرد تا برند وسپا دوباره  وارد بازار ایران شود. موتورهایی که از همان ابتدای عرضه در بازار با قیمت‌های نه چندان پایین عرضه شدند.

اگرچه به‌رغم مونتاژ داخل بودن این محصولات به‌دلیل قیمت بالای قطعات واردشده از سوی شرکت پیاجیو، قیمت نهایی این محصولات نیز برای تمام مصرف‌کنندگان مناسب نبود، اما به‌هرحال مشتریان خاص خود را داشت. موتورهایی که در شرایط فعلی برخی مدل‌هایش قیمتی بیش از ۲۰۰‌میلیون‌تومان دارند.

روز ملی وسپا 

اما ماجرای روز جهانی وسپا چیست؟ هرسال در هفته‌های نخستین ماه ژوئن گردهمایی سراسری با محوریت برگزاری در یک کشور و ازسوی کلوپ‌های هواداری وسپاسواران به‌پاس آغاز تولید این محصول در ماه ژوئن برگزار می‌شود.

امسال نیز کلوپ جهانی وسپا، شهر زنکا در کشور مجارستان را در روزهای ۶ تا ۹ ژوئن (برابر با ۱۶ تا ۱۹ خردادماه) برای برگزاری مراسم روز جهانی وسپا درنظر گرفته بود. البته نمایندگی‌های این کلوپ در سایر کشورها این اختیار را داشتند که در هفته‌های بعد و قبل نیز اقدام به برگزاری همایش اختصاصی خود کنند. 

در سال ۲۰۱۸ میزبان برگزاری این همایش شهر بلفاست ایرلندشمالی بود و همایش روز جهانی وسپا را در ۱۷ژوئن برگزار کرد. به‌این‌ترتیب برگزاری این همایش روز پنجشنبه در ایران امکان‌پذیر بود و با توجه به تعطیلات رسمی ایام عید فطر می‌شد این مراسم را در روز جمعه یعنی روز اختصاصی مسابقات رسمی کشوری برگزار نکرد. 

اما فدراسیون با اختصاص محیط پیست آزادی در نخستین جمعه بعد از ماه مبارک رمضان، به این همایش فرصت طلایی خود را برای جبران تعطیلی حدودا سه‌ماهه پیست آزادی و برگزاری مسابقات رسمی از دست داد.

مشکلات برگزاری همایش روز جهانی وسپا در ایران

مهم‌ترین نقد وارد به برگزاری این همایش، نامشخص بودن محل اصلی برگزاری بود. برگزارکنندگان ابتدا درنظر داشتند شرکت‌کنندگان از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح در ضلع‌جنوبی پارک پردیسان جمع شوند و پس از عکس‌های یادگاری به سمت پیست آزادی حرکت کنند. بنابراین دو محل برای برگزاری همایش انتخاب‌شد و حتی استفاده از محیط پیت‌استاپ پیست آزادی نیز امکان‌پذیر بود تا برنامه برگزاری مسابقات رسمی کشوری یک هفته زودتر انجام شود. 

به‌غیراز این در مسیر پارک پردیسان تا پیست آزادی تعدادی از ۵۰‌دستگاه موتورسیکلت حاضر در همایش از دور خارج و درنهایت تعداد کمتری در محل پیست آزادی حاضر شدند.

نکته بعدی، عدم حضور نماینده رسمی فعلی محصولات پیاجیو در کشور یعنی شرکت کویرموتور هنگام برگزاری همایش بود. زیرا در کانال‌های رسانه‌ای این شرکت درزمینه برگزاری همایش روز جهانی وسپا اطلاع‌رسانی چندانی صورت نگرفت.

در این گردهمایی باید به استفاده نکردن از کلاه ایمنی توسط برخی شرکت‌کنندگان اشاره کرد که نشان‌دهنده نبود هماهنگی برگزارکننده با شرکت‌کنندگان یا بی‌توجهی مسئولان برگزاری به نکته فرهنگی مهم یعنی استفاده از کلاه‌ایمنی مخصوص موتورسیکلت‌سواران بوده که طبق آمارهای ارائه‌شده توسط پلیس راهنمایی‌ورانندگی بخش قابل‌توجهی از تلفات موتورسیکلت‌سواران مربوط به راکبانی است که از کلاه‌ایمنی استفاده نمی‌کنند. با این حال امید است در آینده شاهد برگزاری مراسم‌های رسمی‌تر با برنامه‌ریزی دقیق و جامع باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =