صنعت خودرو

آخرین گزارش ارزشیابی کیفی انواع خودروهای تولید داخل در اردیبهشت‌ماه 98، روز گذشته توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد منتشر شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، جدیدترین تغییرات جدول رتبه‌بندی خودروهای تولید داخل از لحاظ کیفیت نشان می‌دهد خودرو دناپلاس ایران‌خودرو برای اولین‌بار با یک درجه ارتقا، از میان سه‌ستاره‌ها، در این ماه به جمع چهارستاره‌های جدول ملحق شده است. همچنین به نظر می‌رسد چانگان CS35 تولید سایپا-سیتروئن که در جدول فروردین‌ماه غیبت داشت، بار دیگر در جمع چهارستاره‌های ماه‌جاری قرار گرفته است.  هایما S5 اتوماتیک محصول ایران‌خودرو خراسان نیزکه جای آن در جدول فروردین‌ماه خالی بود، بار دیگر در جمع سه‌ستاره‌های جدول ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی قرار گرفته است.

تولید 55هزار و 532دستگاه در ماه دوم

بر اساس گزارش ارزشیابی خودروهای ساخت داخل بر مبنای استانداردهای ملی، تیراژ تولید خودروسازان در اردیبهشت‌ماه 55هزار و 532دستگاه بوده است که در مقایسه با آمار تولید خودرو در فروردین‌ماه، یعنی ماه پیش از آن که تولید خودرو 28هزار و 861دستگاه بود، حدود 26هزار و 671دستگاه افزایش یافته است. این در حالی است که مقایسه آمار تولید خودرو در دی‌ماه امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 40هزار و 960دستگاه کاهش یافته است.

بر این اساس خودروهای تولید شده در اردیبهشت‌ماه امسال شامل 47 مدل خودرو در گروه سبک و 7 مدل خودرو سنگین بوده است. ضمن اینکه همچون گذشته، از کل خودروهای تولید شده در این ماه، 99 درصد از حجم تولیدات مربوط به خودروهای سبک و یک درصد تولید خودرو در گروه خودروهای سنگین بوده است.

چهارستاره‌ها و پنج‌ستاره‌ها؛ دوازده به‌علاوه یک

گزارش ارزشیابی خودروهای ساخت داخل در دومین ماه از سال‌جاری حاکی از آن است که تعداد خودروهای چهارستاره با اضافه شدن دناپلاس و بازگشت چانگان CS35 به جدول، به 12 مدل خودرو رسیده است. این در حالی است که پژو 2008 در میان خودروهای قرار گرفته در سطح قیمتی دو، چند ماهی است به عنوان تنها خودرو پنج‌ستاره، جایگاه خود را از سایر مدل‌ها جدا کرده است.

بر این اساس در جدول سطوح کیفی خودروهای سبک داخلی، نیومزدا3 بهمن‌موتور و سوزوکی گرند ویتارا محصول ایران‌خودرو خراسان در گروه خودروهای سطح قیمتی یک، کیا سراتو تولید سایپا و هایما S7 اتوماتیک تولید ایران‌خودرو خراسان در سطح قیمتی دو، B30 محصول بهمن‌موتور و چانگان CS35 سایپا-سیتروئن به عنوان خودروهای قرارگرفته در سطح قیمتی سه و پژو 207، پژو207اتوماتیک، تندر90 پلاس اتوماتیک و تندر90پلاس و به تازگی دناپلاس به عنوان تولیدات ایران‌خودرو و پارس تندر  از محصولات پارس‌خودرو در گروه قیمتی چهار، 12مدل خودرویی هستند که همچنان در جمع با کیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل سطح‌بندی می‌شوند.

لازم به ذکر است دو محصول کرمان‌موتور شامل هیوندای i20 و اکسنت، هاوال H2 تولید بهمن‌موتور و رنو ساندرو اتوماتیک محصول پارس‌خودرو، به دلیل به صفر رسیدن تولید، به مرور از بهمن‌ماه و اسفندماه سال گذشته، از میان چهارستاره‌های جدول ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی حذف شدند.

14 مدل سه‌ستاره تولید داخل

نگاهی به محصولات سه ستاره جدیدترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد از کیفیت انواع خودروهای تولید، نشان‌دهنده آن است که تعداد خودروهای این گروه پس از ارتقای سطح دناپلاس و بازگشت هایما S5 اتوماتیک، 14 مدل است.

جزئیات جدول منتشرشده در این ماه حاکی از آن است که هایما S5 اتوماتیک ایران‌خودرو خراسان، تیگو5 تولید مدیران خودرو و جک S5  و جک S3 به عنوان محصولات کرمان موتور در سطح قیمتی دو، آریزو5 و ام‌وی‌ام X22 از تولیدات مدیران‌خودرو در گروه خودروهای سطح قیمتی سه و دنا، تندر90، رانا، پژو 206، پژو 206SD و دانگ‌فنگ H30 از محصولات ایرن‌خودرو، نیو ام‌وی‌ام 315 تولید مدیران خودرو و کوییک سایپا در سطح قیمتی چهار، مجموعه محصولات تولید داخل هستند که بر اساس گزارش این ارزشیابی، موفق به دریافت سه ستاره کیفیت شده‌اند.

با نگاهی به جدول ارزشیابی کیفی خودرو در ماه‌های گذشته مشخص می‌شود که هایما S7 اتوماتیک محصول ایران‌خودرو خراسان و برلیانس پارس خودرو نیز به دلیل توقف تولید، به مرور از بهمن و اسفندماه سال گذشته، از جدول حذف شده‌اند.

حذف یکی از مدل‌های گران با کیفیت پایین از جدول

بررسی گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخل نشان می‌دهد تعداد خودروهای تولید داخل با دو ستاره کیفیت در جدول مقایسه سطوح کیفیت خودروهای سبک، در اردیبهشت‌ماه نسبت به ماه پیش از آن، تفاوتی نداشته است. به این ترتیب آخرین بررسی‌ها حاکی از آن است که دو ستاره‌ها به عنوان کم‌تعداد ترین گروه جدول تلقی می‌شوند. 

بر این اساس نیو ام‌وی‌ام X33S محصول مدیران‌خودرو در سطح قیمتی دو، بی‌تناسب‌ترین مدل از نظر کیفیت و قیمت در جدول ارزیابی کیفی خودروهای داخل به‌شمار می‌رود.

غیر از آن،پژو پارس ایران‌خودرو کرمانشاه، پژو 405 ایران‌خودرو خراسان، سورن و سمند تبریز محصول ایران‌خودرو تبریز، تیبا2 سایپا، تیبا و ساینا محصولات سایپا سیتروئن در سطح قیمتی چهار و سایپا 131X محصول پارس‌خودرو و سایپا 132X، سایپا 131X و سایپا 111X از تولیدات سایپا در سطح قیمتی پنج، در ارزیابی‌های انجام شده مانند گذشته همان دو ستاره کیفیت را دریافت کردند.

نکته قابل توجه در این گروه این است که لیفان X60 اتوماتیک تولید کرمان‌موتور که سال‌ها با کیفیت پایین در گروه خودروهای با سطح قیمتی سه قرار داشت، به جای ارتقای کیفیت، در گزارش دوماه گذشته به دلیل صفر شدن تولید از جدول حذف شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    0 0
    تورو قران جلوی این خودروسازها به ایستید نزارید دیگ هرروز فروش کنن فروش فوری رابندازن مثلا خواستن بااین کار بازار خودرو درست بشه نخواستیم بابا شما بفکر جیب خودتی اقایون خودروساز نه بفکر مردم اگه مردم خودرو مورد نظر خودشون از بازار تهیه میکردن خیلی سنگین تر بودن خیلی سودهای دیگ هم داشت اخه مردم چه گناهی کردن پولشون سرازیر کردن حساب خودرو سازها نه خودرو تحویل میدن نه پولشون ایرانخودرو باکمال پروی هرروز فروش فوری میکنه به قیمت مثلا تنظیم بازار ک ۳۰روزه خودرو تحویل بدن اما بازم ازتحویل خبری نیست قراردادشون ک محکم بستن حق انصراف یا فروش ندارد فروش فوری واسچی گفتن اصلا خودرو توزیع نمیشه از قصد بازار خودرو میخوان خراب کنن تمام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =