پژو301

پیشرانه، سیستم ترمز، شاسی، گیربکس، اکسل‌ها، سیستم تهویه و سیستم الکتریکی 301 داخلی‎سازی شده است

نگاهی به 301 بدون پژو 

پژو301 که اکنون در کشور در حال تولید است، نسخه 2017 این خودرو بوده که آن را در داخل با هدف خودکفایی داخلی‎سازی کرده‌اند. این خودرو محصولی به‎روز و دارای تکنولوژی بالاست که در دو مدل LX مجهز به موتور EC5 و گیربکس دستی و ALX با پیشرانه EC5 و گیربکس اتوماتیک 6سرعته روانه بازار خواهد شد.

پیشرانه این خودرو همان TU5 بوده که ارتقا یافته و قدرتی معادل 114 اسب‌بخار و 150 نیوتون‌متر گشتاور با حجم 1600 سی‌سی و چهار سیلندر  و 16 سوپاپ مجهز به سیستم CVVT دارد. نسخه دستی این خودرو فاقد نمایشگر و شیشه عقب برقی بود. اما در مدل اتوماتیک آن تجهیزاتی از قبیل نمایشگر و شیشه‌های برقی و... وجود داشت.

این خودرو که تولید انبوه آن امسال آغاز می‌شود، موتوری با 80 درصد خودکفایی خواهد داشت. گیربکس‌های آن نیز توسط شرکت نیرو محرکه تامین می‌شود که با لانچ دو نسخه دستی و اتوماتیک روانه بازار خواهد شد. هدف از تولید این خودرو که استانداردهای 85گانه را پاس می‌کند، دسترسی به تولید محصول با تکنولوژی بالاتر و توسعه سبد محصولات است.

براساس بیان مسئولان گروه صنعتی ایران‌خودرو، در سه ماه نخست سال 1399 این خودرو به بازار عرضه خواهد شد. اما هیچ یک از مسئولان قیمت احتمالی یا قطعی این خودرو را بیان نکردند و عنوان شد این موضوع هنوز مشخص نشده است.

فرش قرمز برای پلت‌فرم جدید

یکی از اهداف این پروژه، دستیابی به پلت‌فرم جدید است. ایران‎خودرو درحال‎حاضر صاحب چهار پلت‌فرم شامل پژو206، پژو405، سمند و دناست و با پلت‌فرم 301 تعداد پلت‌فرم‎های این کمپانی به 5 عدد خواهد رسید. اما پلت‎فرم پنجم ایران‎خودرو یعنی 301 قرار است در آینده برخی پلت‎فرم‎های مورد اشاره را از خط تولید خارج کند. 

سطح تکنولوژی این پلت‌فرم نسبت به سایر پلت‌فرم‌ها متفاوت است و امکان صادرات به‌عنوان شرط بقای صنعت خودرو و ارتقای دانش فنی مجموعه‌ها نیز برای آن دیده شده است.

یکی از مزایای این خودرو کاهش ارزبری آن از زمان عرضه به بازار است که نشان از درصد خودکفایی بالای آن - حدود 61درصد  - داشته و برنامه خودکفایی 80درصدی نیز برای آن وجود دارد. همچنین امکان صادرات قطعات و مجموعه این خودرو نیز وجود خواهد داشت.

در حوزه قطعات و مجموعه‌ها 63میلیون‌یورو سرمایه‌گذاری توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو و زنجیره تامین انجام شده است. تولید این محصول براساس مزیت قیمت و هدف رقابتی انجام می‎شود. از این رو، در ابتدای تولید آن سطح انتظار کیفی قطعات را به تولیدکنندگان ابلاغ کرده‌اند.

برای پروژه301 ابتدا از 500 قطعه‎ساز دعوت به عمل آمد که درحال‎حاضر 300 واحد از آن‎ها درگیر این پروژه هستند. از این میان نیز 198 سازنده اصلی شناسایی و ارزیابی شده‎اند که 96 سازنده از میان آن‎ها بیشترین مسئولیت‎ها انتخاب شده و بیشترین مسئولیت‎ها را تقبل کرده‎اند.

در مجموع بیش از 500 قطعه برای این خودرو داخلی‎سازی شده است. در این پروژه قطعاتی مانند اکسل عقب با تکنولوژی جدید، کاهش وزن برای راحتی سفر، فرمان برقی شبکه الکترونیک و... بومی‎سازی شده که قرار است از این تکنولوژی‌ها برای سایرخودروهای ایران‎خودرو نیز استفاده شود. چهارمحصول بعد از 301 روی این پلت‌فرم نصب می‌شوند که شامل کلاس‌های سدان، هاچ‌بک، CUV ( کراس)  و نهایتا پیکاپ است.

خط رباتیک مجهز به تکنولوژی جوش‌لیزر

هنگام بازدید از خط تولید این خودرو به بررسی مراحل مونتاژ بدنه خودرو پژو301 پرداختیم؛ سالن مونتاژ بدنه و اجزای این خودرو خطی جدید دارد که از 48 ربات برخوردار است. برای احداث این سالن بدنه جدید 38میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده که گروه صنعتی ایران‌خودرو انجام داده است.

این سالن چندمنظوره است و مبتنی بر قابلیت‎ها و ویژگی‌های خاص، امکان تولید همزمان 4 نوع بدنه را دارد. تکنولوژی جوش لیزر توسط فرآیند CMT مستقر در این سالن، برای اولین بار در صنعت خودرو و تولید بدنه در ایران و خاورمیانه در حال استفاده است که نشان از جایگاه ویژه این خودرو در سال‌های آینده دارد. لازم به ذکر است جوشکاری لیزر هر خودرو در این سالن زیر سه دقیقه آن انجام می‌شود. 

سه‌وجه تمایز فرایند قطعه‎سازی 301 

در مراسمی که برای تبیین اهداف پروژه 301 برگزار شد، دبیر انجمن سازندگان و مجموعه‎های قطعات که اعضای آن سهم بسزایی در داخلی‎سازی این پروژه دارند، به سخنرانی پرداخت.

مازیاربیگلو سه نکته مهم در این پروژه را بیان کرد؛ نخست این‎که سال‌ها بود چنین سطحی از هم‎افزایی و شفافیت در هیچ پروژه‎ای وجود نداشت. شفافیت کامل پروژه 301 در میزان پیشرفت آن بی‎بدیل بوده است؛ تمام قطعه‎سازان در مراحل مختلف پروژه می‌دانستند اکنون چه قالبی ساخته شده و چه قطعاتی بسیار زیاد تولید و چه قطعاتی کم تولید شده است.

دوم این‎که این پروژه در سخت‎ترین زمان اجرایی شده، زمانی که تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است، اما وفادارترین قطعه‎سازان از جیب خود نیز هزینه کرده و پروژه را پیشرفت داده‎اند.

دبیر انجمن قطعه‎سازان نکته سوم را این‎گونه بیان کرد: «برای اولین‌بار است که در ایران‌خودرو جمع می‌شویم و خودرویی را تولید می‌کنیم، بی‎‌آن‎که فرد یا شرکت خارجی در این میان ما باشد، سرانجام پس از سال‌ها فریاد ما قطعه‎سازان به نتیجه رسید که بدون نیاز به خارجی‌ها توان طراحی و تولید قطعات خودرو را داریم.»


عادل پیرمحمدی، معاونت تحقیقات مهندسی گروه صنعتی‌ ایران‌خودرو و  مدیر پروژه پژو301

داخلی‎سازی گیربکس اتوماتیک در دستور کار است 

آیا موتور نصب‎شده روی پژو 301 نسخه ارتقایافته TU5 است که آن را با کد EC5 معرفی کردید؟

بله، کاملا درست است. موتوری که از پیش در ایران‌خودرو وجود داشت با انجام مراحل تحقیقاتی ارتقا یافت. همچنین از نظر کالیبراسیون و... نیز تغییراتی داشته، به عنوان مثال، برای آن سیستم CVVT نصب شده است. انجام این تغییرات و ارتقا یافتن آن سبب شد که کد آن به EC5 تغییر یابد.

یکی از ضعف‌های پیشرانه‌های پژو در کشورما، تنش حرارتی فراوان موتور و جوش آوردن آن است. آیا این مشکلات در این نسخه مرتفع شده است؟ 

این موتور مطابق شرایط جوی کشور ما کالیبره شده و در حال ساخت است. درست است که این پیشرانه متعلق به فرانسوی‌ها بوده، اما آن را بازطراحی و تولید کردیم و در حال ساخت آن هستیم. مجموعه‌های بزرگ دیگر مانند سیستم ترمز، شاسی، پیشرانه، گیربکس، اکسل‌ها، سیستم تهویه و سیستم الکتریکی را نیز خودمان در کشور با اتکا به دانش و توان داخل تولید کردیم. هم‎اکنون که با شما در حال گفت‌وگو هستیم، چهار دستگاه از این خودرو در جنوب کشور در حال تست هستند و تست کولینگ روی آن در حال انجام است.

کدام‎یک از استاندارد آلایندگی را این پیشرانه پاس می‌کند؟ 

استاندارد آلایندگی یورو5.

یکی از ضعف‌های خودروهای قبلی خانواده پژو در ایران، پر استهلاک بودن سیستم الکتریکی آن‎ها بود. آیا این مشکل در این خودرو باتوجه به داخلی‎سازی قطعات الکترونیکی و الکتریکی مرتفع شده‌است؟

خوشبختانه سیستم الکتریکی این خودرو بومی و مشکلات حل شده است و اکنون ایرادی وجود ندارد. در یک مقطع خاص زمانی در سال‌های گذشته با سیستم مولتی‎پلکس را که VAN پژو بود، تبدیل به CAN کردیم.

در آن زمان پژو به‎واسطه تحریم‌های قبلی از کشور رفته بود. بر این اساس، ما با اتکا به توان فنی مهندسی خود، سیستم مولتی‎پلکس را طراحی، بومی‎سازی و به کمک سازنده‌ها تولید کردیم. این سیستم دچار باگ‌هایی بود که شناسایی و حل شده است. بر این اساس، اکنون در 301 سیستم مولتی‎پلکس و شبکه بومی‎سازی‎شده خودمان استفاده شده است.

آیا ECU پژو 301 را نیز داخلی سازی کرده‌اید؟ تولید این قطعه مربوط به کجاست؟ 

برای ECU در حال گفت‌وگو با شرکت‌های خارجی هستیم. صنایع دفاع نیز در حال کار روی این قطعه است. البته ساختن ECU از نظر طراحی برای ما مشکلی ندارد و این توانمندی را داریم. اما برای ساخت سخت‎افزار آن نیازمند قطعات الکترونیکی هستیم که باید از خارج کشور وارد شود و در شرایط فعلی کسی آمادگی ساخت آن‌ها را ندارد. با این‎حال اگر صنعت الکترونیک این قطعات را تولید کند و به ما دهد، ما استقبال می‌کنیم و از آن حمایت خواهیم کرد.
 
وقتی به خودرو از جلو نگاه می‎کنیم، حالت تخت دارد و در نگاه نخست این تصور را ایجاد می‌کند که در زمان تصادف با عابر پیاده ممکن است به عابر آسیب وارد کند. آیا از نظر ایمنی این مورد ضعف تلقی نمی‌شود؟

ایمنی عابرپیاده در این خودرو مطابق استاندارد است. یعنی طوری طراحی شده است که در زمان تصادف با عابرپیاده، عابر باید روی درِ موتور بیفتد و آسیب نبیند. این استاندارد بین‎المللی عابرپیاده بوده که جز استانداردهای 85گانه است و خوشبختانه این خودرو آن را پاس می‌کند.

مهم‌ترین قطعاتی که در این خودرو داخلی‎سازی شده‌اند، چیست؟ 

تمام قطعات بدنه این خودرو تا آبان‌ماه کاملا داخلی‎سازی خواهند شد؛ داشبورد، سپرها و قطعات تریم و اغلب قطعات در ایران تولید می‌شوند. اگر ما در تامین مواد اولیه مشکل نداشته باشیم، تمام قطعات را می‌توانیم در اینجا تولید کنیم. درواقع، مشکل فقط تامین مواد اولیه است.
 
باتوجه به این‎که در شرایط تحریم برای تامین گیربکس اتوماتیک با مشکل مواجه هستیم، چگونه گیربکس اتوماتیک برای این محصول تامین خواهد شد و طراحی و ساخت آن متعلق به کجاست؟

برای تامین گیربکس اتوماتیک با شرکت نیرومحرکه همکاری داشته‎ایم که یک شریک خوب خارجی برای این قطعه دارد. بر این اساس، در آینده نزدیک اقدام به داخلی‎سازی این گیربکس خواهیم کرد.

این در حالی است که گیربکس اتوماتیک تاکنون در داخل ایران حتی مونتاژ هم نشده است. خوشبختانه تولیدات اولیه گیربکس اتوماتیک را برای خودرو دنا انجام داده‌ایم و در اوایل آبان‌ماه تولید انبوه گیربکس اتوماتیک را آغاز خواهیم کرد. بر این اساس، دنا پلاس مجهز به گیربکس اتوماتیک خواهد شد و سایر محصولات از جمله 301 به گیربکس پیشرفته 6سرعته تیپ‌ترونیک مجهز خواهند شد.
 
گیربکس دستی که اکنون روی این محصول نصب شده است، متعلق به پژو با کد BE است؟ 

گیربکس دستی BE این محصول ارتقا یافته و سیستم کلاچ هیدرولیک نیز روی آن نصب شده که تعویض دنده را ساده کرده است.

در فاز نخست چنددستگاه از این خودرو تولید خواهد شد؟

در فاز اول که امسال خواهد بود، برنامه تولید 4هزار خودرو را داریم. اما از سه‎ماهه اول سال آینده برنامه تولید 10هزار دستگاه را خواهیم داشت. البته ظرفیت خط تولید 100هزار دستگاه بوده که اکنون موجود است و قابل ارتقا به 170هزار دستگاه در سال نیز خواهد بود.

علاوه‌بر این محصول ما چهار محصول دیگر روی این پلت‌فرم تولید خواهیم کرد که مبتنی بر پلت‌فرم داخلی‎شده و متعلق به خودمان خواهد بود. لازم به ذکر است این محصولات با موتورهای EF7، EC5 و توربوشارژر به بازار خواهند آمد.
 
موتور این خودرو چه مقدار توان دارد؟ چرا پیستون‌های این خودرو پوشش گرافیت دارد؟

موتور این خودرو 85 کیلووات معادل 114 اسب بخار قدرت و 150 نیوتون‌متر گشتاور دارد. در پاسخ به سوال دوم نیز باید گفت بله، پوشش آن گرافیتی بوده که کاهش اصطکاک، افزایش کیفیت و افزایش راندمان احتراقی را به همراه دارد.
 
اگر قرار باشد 301 صادرشود، با لوگو پژو صادر می‌شود یا لوگو ایران‌خودرو؟

اگر بتوانیم این محصول را صادر می‌کنیم و اگر هم نشود محصولات آتی خودمان را که بسیار بهتر از این خودرو است، صادر خواهیم کرد. برای محصولات آینده از این پلت‌فرم کمک گرفته‌ایم، اما سایر محصولات جدید با پلت‌فرم خودمان تولید خواهند شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منتقد FR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    2 2
    اینا تو این تحریم ها، دنا و سمند نمی تونن تحویل بدن. چه برسه به این محصول؟!
  • یک شهروند FR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    1 2
    این محصول ایران خودرو فقط ظاهرش تغییر کرده است و موتور آن به همرا تغییراتی همان موتور tu5 است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =