بازار خودرو

بازار خودروهای داخلی و مونتاژی که طی روزهای گذشته نوسانات متعددی را تجربه کرده بود، بار دیگر به سمت کاهش تمایل نشان داده و بسیاری از خودروهای داخلی با کاهش نسبی قیمت همراه شده‌اند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، هفته گذشته درپی اشکالات سیستمی در بخش صدور دعوتنامه‌های مشتریانی که ماه‌ها پیش اقدام به خرید خودرو  از یک شرکت بزرگ خودروسازی کرده‌ بودند، شاهد افزایش چشمگیر برخی تولیدات این شرکت بودیم، که بلافاصله تاثیرات خود را بر روند افزایشی قیمت‌ها در بازار آزاد داشت. اما روز گذشته ایران‌خودرو با اعلام قیمت‌های جدید و اصلاح دعوتنامه‌های ارسالی، بار دیگر قیمت محصولات خود را به همان نرخ قبلی بازگرداند و همین امر موجب شد باردیگر روند نزولی در بازار آزاد شکل بگیرد. اما نکته قابل‌توجه درخصوص واکنش و فعالیت‌های بازار، کم‌تحرکی و بی‌میلی خریداران به خرید خودرو است که برخلاف انتظار بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار، شاهد رکود اندکی در بازار خودرو کشور هستیم.

پیش‌بینی می‌شود این روند به تدریج با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته کاهش یابد و در روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد افزایش میزان معاملات صورت‌گرفته در بازار باشیم. زیرا بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند در تعطیلات پایان هفته اقدام به خرید خودرو کنند.

همچنین بسیاری از دلال‌ها به منظور زیان کمتر، خودروهای دپوشده خود را به بازار عرضه کرده‌اند که این امر نیز مزید بر علت شده است. زیرا همزمان با تحویل خودرو توسط خودروسازان، میزان عرضه نسبت‌به تقاضا افزایش یافته که البته این موضوع موجب افت قیمت‌ها شده است. با نگاهی به جداول قیمتی در بازار آزاد درمی‌یابیم بهای اکثر خودروهای داخلی و همچنین خودروهای مونتاژی در کشور با کاهش همراه شده‌اند.

بر این اساس سایپا پراید 111 با قیمتی حدود 48 میلیون و 800 هزار تومان در بازار خریدوفروش می‌شود. سایپا 131 نیز با قیمتی حدود 43 میلیون و 700 هزار تومان در بازار ارزش‌گذاری شده، تیبا صندوقدار نیز با کاهش یک میلیون تومانی به بهای معاملاتی 51 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. در حالی نسخه هاچ‌بک این خودرو با نام تیبا 2 در بازار آزاد با قیمتی حدود 57 میلیون و 200 هزار تومان خریدوفروش می‌شود. البته ساینا EX نیز در بازار آزاد قیمتی حدود 57 میلیون تومان را برای خود ثبت کرده است.

از محصولات خانواده رنو نیز می‌توان به رنو ساندرو استپ‌وی اتوماتیک اشاره کرد که قیمتی حدود 179 میلیون تومان را برای خود ثبت کرده و نسبت به روزهای ابتدایی هفته گذشته، با کاهش 2 میلیون تومانی مواجه شده است. رنو ساندرو اتوماتیک نیز در بازار آزاد قیمتی حدود 170 میلیون تومان دارد. همچنین رنو تندر پلاس اتوماتیک با قیمتی حدود 164 میلیون تومان به فروش رسید. قیمت رنو تندر 90 ایران‌خودرو نیز حدود 122 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

لیست قیمت محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد نیز به شرح زیر است: پژو 405 بنزینی با قیمتی حدود 74 میلیون و 200 هزار تومان، پژو پارس دوگانه‌سوز با قیمت 98 میلیون و 600 هزار تومان، پژو 207 جدید اتوماتیک با قیمت 163 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 98 میلیون و 200 هزار تومان و پژو 206 تیپ 2 با قیمت 82 میلیون تومان معامله شده است.

همچنین محصولات خانواده سمند نیز از این رویه پیروی کرده و با میانگین 2 میلیون و 500 هزار تومانی کاهش در بازار معامله شده‌اند. بر این اساس آخرین نرخ معاملاتی برخی مدل‌های سمند به شرخ زیر است:

سمند LX با قیمت 77 میلیون تومان، سمند EF7 دوگانه‌سوز 87 میلیون تومان، سمند سورن  ELX93 تومان خرید و فروش شده‌اند. همچنین قیمت دنا پلاس 2 ایربگ نیز حدود 150 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

اما بازار خودروهای مونتاژی کاهش بیشتری را طی روزهای پایانی هفته و نخستین روز کاری هفته جاری تجربه کرده است. بر این اساس روز گذشته قیمت پژو 2008 در بازار حدود 312 میلیون تومان برآورد شد. همچنین مزدا 3 مونتاژی نیز نسبت به هفته گذشته ارزان‌تر شده و به بهای معاملاتی 396 میلیون تومان رسیده است. جک S5 که یکی از کراس‌اوورهای چینی پرفروش و محبوب در بازار شناخته می‌شود نیز با کاهش 3 میلیون تومانی به بهای 283 میلیون تومان رسیده است. هاوال H2 با کاهش 2 میلیون تومانی به قیمت 277 میلیون تومان نزدیک شده است. همچنین چانگان CS35 با کاهش 3 میلیون تومانی در بازار به قیمت 174 میلیون تومان خرید و فروش شده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =