بورس

در نخستین روز از دادوستدهای گروه خودرویی در هفته جاری دو نماد ایران‎خودرو و پارس‎خودرو کار خود را نزولی آغاز کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در کنار این دو، نمادهای دیگر نظیر زامیاد، سرمایه‎گذاری رنا، موتورسازان تراکتورسازی ایران، لنت ترمز ایران و نیرو محرکه منفی خوردند. اما در مقابل نمادهای ایران‎خودرو،  محورسازان ایران‎خودرو، سایپا آذین، قطعات اتومبیل ایران، گروه بهمن، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، صنایع ریخته‎گری ایران و آهنگری تراکتورسازی ایران مثبت شدند. همچنین دیروز در گروه خودرویی طی 31هزار و 452 نوبت معاملاتی، 322میلیون و 956هزار سهم به ارزش 72میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 28هزار و 363میلیارد تومان شد. شاخص صنعت خودرو نیز با افزایش 150 واحدی در تراز 32هزار و 75 واحدی ایستاد.

   رشد بهتر و بیشتر آبی‎پوشان
بررسی معاملات دیروز گروه خودرویی حاکی از آن است که ایران‎خودرو شرایط بهتری نسبت‌به سایپا دارد. این در حالی است که آبی‎پوشان نسبت‌به رقیب سنتی خود طی مدت گذشته رشد بهتر و بیشتری در بورس را تجربه کردند. ازسوی‌دیگر، افزایش سرمایه  ناشی‌از تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای ایران‎خودرو با سنگینی بیشتری نسبت به سایپا انجام خواهد شد. درنهایت باید دید این امر چه زمانی جنبه عملیاتی به خود خواهد گرفت.

   حرکت بازار به سمت سهم‎های کوچک
برخی کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی به‎صورت منطقی بازار باید به سمت شرکت‎های بزرگ پیش برود اما به دلیل کمبود نقدینگی در این سهم‎ها، بازار به دنبال تک‎سهم‎هایی است که دارای بازیگرند و امکان رشد در آن‎ها وجود دارد. همچنین به نظر نمی‎رسد در وضعیت کنونی شاهد انتقال سرمایه از دیگر بازارها به سمت بازار سرمایه باشیم. باید این نکته را مدنظر قرار داد هر بازاری در هر شرایطی دارای مشتریان خاص خود است. از سوی دیگر، بازار به سمت سهم‎های کوچک در حرکت است و این خطر ایجاد می‎شود تا سهم‎هایی که قیمتشان از ارزش ذاتی آن‎ها بیشتر است، در حال معامله باشند. روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۱۴۲ واحد رشد کرد و به رقم ۲۵۵هزار و ۳۰۵ واحدی رسید. ارزش کل معاملات تالار حافظ نیز به رقم ۹۶۸میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی‌از دست‎به‎دست شدن بیش‌از 3میلیارد سهم و اوراق مالی رسید. همچنین تعداد معاملات این بازار رقم ۳۰۸هزار و ۸۳۴ را تجربه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =