مراسم آغاز فعالیت نرم‌افزار اتواپ

در نرم‌افزار ما تمام تعمیرگاه‌های سطح شهر تهران وجود دارند، بنابراین هرنقطه از تهران که باشید به محض ورود به این نرم‌افزار، نزدیک‌ترین تعمیرگاه‌های منطقه به شما نشان داده می‌شود

به گزارش «اخبار خودرو»، ورود علم الکترونیک و توسعه فناوری‌های دیجتال علاوه‌بر دگرگون کردن صنعت خودرو، در یک دهه اخیر نیز سبب تغییر رویکرد بسیاری از صنایع وابسته به  این صنعت ازجمله خدمات پس از فروش و تعمیرات شده است. امروزه در دنیا شیوه ارائه سرویس و تعمیرات خودرو متفاوت بوده و به لطف هوشمند شدن تلفن‌های همراه، نرم‌افزارهایی طراحی شده که با استفاده از آن‌ها مالکان خودرو می‌توانند مشکلات تعمیراتی خودرویشان را شناسایی یا درخواست تعمیرکار در محل برای انجام امورخدماتی داشته باشند.

استارت‌آپ‌ها و سازمان‌های مربوطه در این بخش نیز از این توسعه غافل نبوده و همگام با پیشرفت روز دنیا، عملکرد خود را دستخوش تغییرات قرار داده‌اند. روز گذشته در اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران همایشی برگزار و در آن از یک نرم‌افزار جدید به نام «اتواپ» رونمایی شد که درواقع مراسم رسمی آغاز فعالیت این نرم‌افزار در اتاق اصناف تهران بود.

در همایش فرصتی دست داد تا با علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو و علیرضا صفاصفت، رئیس هیات‌مدیره تعاونی خودرو به نام «فاوا» گفت‌وگویی در باره هدف طراحی و چگونگی ارائه خدمات این نرم‌افزار داشته باشیم که بخشی از آن را در زیر مرور می‌کنیم.

 «اتواپ» قرار است چه خدماتی را ارائه دهد و چه هدفی دارد؟

«اتواپ» خلأ تعمیرات در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را مرتفع می‌کند. این نرم‌افزار توسط اتحادیه طراحی و با تشکیل شرکت تعاونی، تحویل آن شده، البته این تعاونی متشکل‌ از اعضای صنف تعمیرکاران خودرو است. از آن‌جاکه ما به دنبال تعمیرات شفاف در سطح شهر تهران هستیم، این نرم‌افزار را طراحی و تعبیه کردیم. البته طراحی این نرم‌افزار سه‌سال زمان برده است.

در نرم‌افزار ما تمام تعمیرگاه‌های سطح شهر تهران وجود دارند، بنابراین هرنقطه از تهران که باشید به محض ورود به این نرم‌افزار، نزدیک‌ترین تعمیرگاه‌های منطقه به شما نشان داده می‌شود که براساس ستاره درجه‌بندی شده‌اند. کاربران می‌توانند مشاهد کنند مکانیک‌ها چه تخصصی دارند و دارای چندستاره هستند. از خدمات این نرم‌افزار می‌توان به تعمیر در منزل( سرویس درمحل)، امداد، کارشناسی خودرو و خرید قطعه یدکی اشاره کرد.

 آیا می‌توان گفت یکی از اهداف شما کوتاه کردن دست امدادهای متفرقه در بحث امدادرسانی و تعمیرات است؟ 

هدف ما این است که این کارانجام شود، ما نمی‌گوییم می‌خواهیم خدمات آن‌ها را قطع کنیم. بلکه می‌گوییم آن‌ها نیز به ما پیوندند، آموزش‌های لازم را ببینند و براساس قوانین و شرایط ما خدمات ارائه دهند. در سطح شهر تهران این مبحث قانون‌مند نشده است به‌همین‌دلیل ما به دنبال قانون‌مند کردن امداد هستیم. خودروهای امداد مذکور در شهر تهران با مراجعه به ما و پذیرش قوانین می‌توانند همکاری خود را آغاز کنند. 

 شما گفتید کاربران می‌توانند خرید قطعه انجام دهند. باتوجه به وسعت بازار لوازم‌یدکی قرار است چگونه قطعات را تامین کنید؟ آیا قطعات عرضه‌شده توسط شما دارای گارانتی خواهد بود؟ 

همان‌طور که اشاره کردید، فعالیت در راستای عرضه قطعه بسیار سخت است. اگر دقت کنید در سایت‌های عرضه محصولات متوجه می‌شوید قیمت یک کالا(مانند ماشین لباس‌شویی) برای مدت مشخصی ثابت است. اما نرخ قطعات دارای نوسان لحظه‌ای و تغییر است و در کنار این مورد باید به بحث تقلبی بودن آن‌ها نیز اشاره کرد.

ما با واردکنندگان و تولیدکنندگان قطعات یدکی که دارای شرکتی به نام «شناسا» هستند، کار مشترکی درزمینه تامین نیازهای خود شروع کرده‌ایم. قطعاتی که توسط این شرکت عرضه می‌شود، دارای کد هستند و مشتریان با ارسال آن به سامانه پیامکی مندرج‌شده روی بسته قطعات می‌توانند از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند. درواقع تاکید ما درباره قطعاتی که عرضه می‌شوند، داشتن گارانتی است. همچنین باید دارای اصالت مشخص و حمل رایگان باشند. 

 چه کسانی قرار است خدمات را ارائه دهند و شما چه تعداد نیروی فعال دارید؟ 

پنچ هزار آدرس در داخل نرم‌افزار مشخص شده است، البته در این نرم‌افزار قابلیت وقت گرفتن برای مشتری وجود دارد. به بیانی دیگر شما می‌خواهید به محض ورود به تعمیرگاه، خودرویتان مورد تعمیر قرار گیرد، این نرم‌افزار به شما وقت می‌دهد که چه زمانی خودرو را تحویل دهید تا کارهای آن انجام شود.

همچنین باید گفت امروز 40‌دستگاه موتورسیکلت برای انجام ارائه خدمات درمحل آغاز به کارکردند، اما هدف ما این است که بتوانیم در هر تعمیرگاه یک امداد داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم اشتغال‌زایی بزرگی را به دست صنف خودمان ایجاد کنیم.

 شما پیش‌تر به بحث آموزش افراد اشاره کردید، این افراد کجا و چگونه آموزش خواهند دید؟ آیا از خودروسازها کمک می‌گیرید؟

خودروساز باما همکاری مناسبی نداشته و ندارد. در همین خصوص ما با وزارت کار و سازمان فنی‌وحرفه‌ای نشست‌های فراوانی داشته‌ایم، خوشبختانه دیدگاه آن‌ها نسبت به آموزش برای صنف ما مثبت است. طی همکاری که با آن‌ها داشتیم، توانستیم یک آموزشگاه پرقدرت در اتحادیه ایجاد کنیم، از اساتید خودروسازی، دانشگاهیان و افراد باتجربه و باسابقه در زمینه تعمیرات در این کارگروه برای آموزش دعوت شده است. 

 آیا «اتواپ» فقط مختص تهران است یا در سراسر کشور فراگیر خواهد شد؟ 

فعلا به صورت آزمایشی در شهر تهران شروع به کارمی‌کنیم و هرزمان که نتیجه مطلوب را به‌دست آوردیم، همین عملکرد را در شهر کرج اجرا خواهیم کرد و سپس آن را در تمام شهرها گسترش خواهیم داد. 

 چرا کار را از اتاق اصناف آغاز کردید؟ 

به هرحال متولی انجام این کار، اتاق اصناف است که امروز به دست هیات‌رئیسه افتتاح شد و می‌توان‌گفت اولین استارت‌آپ اتاق اصناف است. 

گفت‌وگو با علیرضا صفاصفت رئیس هیات‌مدیره تعاونی خودرو «فاوا»

«فاوا»چه کاری انجام می‌دهد و هدف آن چیست؟

این تعاونی درراستای حذف خدمات موازی‌گری در سطح شهر تهران زیرنظر اتحادیه شروع به کار کرده است. به عبارت دقیق‌تر بر تعمیرات و خدمات پس از فروش قطعات که همان وارانتی است و کسی زیربار آن نمی‌رود، نظارت دارد. نظارت ما بر فروش قطعات در فروشگاه‌های سطح شهر تهران است، طبق مصوبه‌ای که تعیین‌ شده، باید هر قطعه دارای شناسنامه، کدپیگری، گارانتی و وارنتی مربوطه باشد. متاسفانه از این نقیصه‌ که در بازار وجود دارد، برخی‌ سوءاستفاده و قطعات تقلبی و چینی را جایگزین می‌کنند که البته در این بین مکانیک و مصرف کننده متضرر می‌شوند. 

آیا راهی برای جمع‌آوری و عدم ورود این قطعات وجود دارد؟ چرا قطعات تقلبی زیاد شده است؟

زمانی که شالوده اصلی برای نظارت به استانداردسازی قطعات وجود نداشته باشد، مشتریان به‌دلیل کاهش قدرت خرید، به دنبال تهیه قطعات ارزان هستند، افرادی نیز در این بین با کم‌کاری، نوسازی یا بازسازی سعی می‌کنند متناسب با توان مالی شما اقدام به عرضه قطعاتی کنند که دارای عمرمفید کمتری هستند. در چنین فضای است که تعاونی به عنوان اهرم قوی اداره استاندارد و اتحادیه وارد بازار می‌شود.

براساس آموزش‌های لازم به افراد خود، سبب بهبود فرآیند بهینه‌سازی و نظارت بر فروش می‌شود. در نرم‌افزار «اتواپ» بخشی را تعبیه کردیم که در مرحله اول محصولات تولیدکنندگان داخلی به مشتریان و مکانیک‌ها عرضه  می‌شود که از اصالت و کیفیت مناسب برخوردار است. 

چرا قطعات الکترونیکی شامل گارانتی نمی‌شوند؟

این فرآیند نوعی بدعت و تصور اشتباه است که متاسفانه رایج شده، خریدار به دلیل پرداخت هزینه باید از تمام مزایا منتفع شود، اما این مورد در کشور ما کمی با چالش همراه است. 
به‌عنوان‌مثال قطعه برقی که از مبدأ وارد یا تولید می‌شود، تولیدکننده خود را ملزم و موظف می‌داند در شرایط رقابتی برای حفظ بازار اقدام به ارائه گارانتی کند. اما گاهی ممکن است فردی، در محلی اقدام به عرضه و فروش قطعه زیر قیمت بازار کند و تعهدی نیز به کسی ندهد. 

توصیه می‌کنید مالکان خودرو برای کاهش چالش‌ هنگام خرید و مشکلات بعداز تعمیر چه اقدامی انجام دهند؟

باتوجه به این آشفته‌بازار، بهترین راه، خریداری قطعه توسط خود تعمیرکار است. زیرا در این شرایط مکانیک یا تعمیرکار متعهد خرید قطعه می‌شود، با چنین عملکردی 90درصد مشکلات حل می‌شود. برای تعمیرکار بسیار ساده است که مالک  قطعه را تحویل داده و هر اتفاقی هم رخ بدهد، او و فروشنده پاسخگو خواهند بود.

نرم‌افزار «اتواپ» امکان نظارت و پیگیری را به تعاونی می‌دهد که دنبال افراد متخلف باشند و قیمتی بیشتر از ارزش افزوده برای مکانیک در نظر گرفته نشود. برخی فروشنده‌ها هستند که قطعات درجه دو یا سه چینی را تهیه و مشتری را ترغیب به خرید آن‌ها می‌کنند.

مشتریان به‌واسطه نداشتن دانش‌فنی کافی از این موضوع مطلع نبوده، فقط فروشنده و مکانیک قدرت تشخیص دارند، براین اساس برای پیشگیری از مشکلات بعداز خرید پیشنهاد می‌شود مسئولیت خرید را به مکانیک‌ها واگذار کنید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =