بازار خودرو

خودروهای 60میلیونی پارسال، امروز تا 200میلیون تومان دربازار و تا 120میلیون درکارخانه قیمت خورده‎اند که هر دو کاذب است

 به گزارش «اخبار خودرو»، صنعت‌خودرو یک‌سالی است که درگیر حواشی بسیاری بابت قیمت‌ خودرو، خرید و پیش‎خرید و تحویل خودرو شده؛ حاشیه‎هایی که منجر به‌تغییر مدیران عامل شرکت‌های خودروساز شده است. به‎هرحال، نکته اصلی بازار و صنعت خودرو از سال گذشته تاکنون بحث قیمت‌ خودروهاست. شکی وجود ندارد که قیمت خودرو و قطعات مانند تمام کالاهای دیگر که از سال گذشته به‌سبب تورم و افزایش قیمت ارز، رشد قیمتی داشته‌اند، باید افزایش پیدا می‌کرد. اما نکته اصلی دراین خصوص نجومی‎شدن قیمت‌ برخی خودروها و ناهمخوانی قیمت‌های بالا به‌مدل و امکانات خودرویی است که از سوی خودروسازان عرضه می‌شود.

قیمت‌هایی که به‌قیافه خودروها نمی‌خورند!

درهمین زمینه یک کارشناس صنعت‌خودرو با بیان اینکه قیمت‌ برخی خودروها اعم از داخلی‌ها و چینی‌ها به‌کیفیت و امکاناتی که عرضه می‌کنند نمی‌خورد، به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «واقعیت این است که هرچند ارزش ریال افت کرده و هزینه تولید خودرو و قطعه بالا رفته، اما اینکه خودرویی از 50میلیون به 120میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کند، صحیح نیست.»

فرمول 5درصد حاشیه بازار موفق نبوده است

این کارشناس صنعت‌خودرو که خواسته نامی از او برده نشود، درادامه با اشاره به فرمول پنج‌ درصد حاشیه بازار تاکید می‌کند: «واقعیت دیگر درخصوص این روزهای صنعت‌خودرو این است که فرمول پنج درصد قیمت حاشیه بازار به‌هیچ‌وجه موفق نبوده است. هرچند من از ابتدا طرفدار اجرای این فرمول بوده‌ام، اما بر کسی پوشیده نیست که شرایط فعلی اقتصادی و بین‌المللی کشور قابل مقایسه با وضعیت اقتصادی دهه 70 و حتی 80 هم نیست.»

میل خودروها به‌صعود و رسیدن به سقف قیمت

وی می‌افزاید: «هرچند این فرمول ناقص اجرا شد، تجربه همین چند ماه اخیر نشان داد درصورت اجرای کامل این فرمول قیمت‌ها بیشتر به‌سقف می‌چسبید و میل صعودی خواهند داشت تا نزولی.» این کارشناس صنعت‌خودرو همچنین به‌مقایسه قیمتی برخی خودروها از سال گذشته تاکنون پرداخت و اظهار کرد: «برخی خودروها که سال گذشته چیزی حدود 55 تا 60 میلیون تومان قیمت داشتند، امروز بین 150 تا 200 میلیون تومان دربازار معامله می‌شوند. خودروساز نیز قیمت را بین 110 تا 120 میلیون تومان قرار داده است. اما واقعیت این است که قیمت خودرو نه این است و نه آن.»

قیمت‌ها در بازار و کارخانه؛ فیک و تقلبی

وی تاکید می‌کند: «درحال‎حاضر معامله آن‌چنانی دربازار انجام نمی‌شود و قیمت‌ها به‎اصطلاح فیک یا تقلبی است. قیمت‌گذاری برخی خودروها توسط خودروساز نیز کاذب است.»

وی با بیان اینکه خودروسازان باید قیمت‌ها را اصلاح کنند، اظهار می‌کند: «به‌نظر می‌رسد قیمت‌ها باید اصلاح و عرضه خودرو به‎روز شود. درصورتی‎که عرضه خودروها به‎روز شود و میزان عرضه افزایش پیدا کند، اصولا دیگر نیازی به‌فرمول پنج درصد حاشیه بازار که عملا نتوانسته تاثیر مثبتی بر بازار خودرو بگذارد، نیست.»

عرضه به‎روز، قیمت خودرو را تعیین می‌کند

به‌نظر می‌رسد افزایش و به‎روز بودن عرضه خودرو می‌تواند بازار خودرو را دچار تحول کند. چرا که در درازمدت و با توجه به‌کاهش درآمدهای مردم نمی‌توان خیلی روی فرمول پنج درصد برای ادامه‌دار بودن فروش خودروسازان حساب کرد. به‌نظر می‌رسد فروش خودرو با سودی مناسب و عرضه به‌روز آن درحدی که مشتری نیازی به‌خرید از بازار آزاد نداشته باشد هم می‌تواند قیمت‌ها را دربازار تعدیل کند و هم به‌خودروساز کمک می‎کند تا زیانی بابت قیمت دستوری خودرو متحمل نشود.

رکود سنگین درانتظار بازار

آن‎طور که این کارشناس صنعت‌خودرو پیش‎بینی می‌کند، بازار درسال آینده دچار رکود سنگین‌تری خواهد شد و خودروسازان باید از حالا به‌فکر پیدا کردن مشتری از طریق تعدیل قیمت و فروش اقساطی با شرایط مناسب باشند. چراکه سال آینده مانند سال گذشته مردم برای خرید خودرو صف نخواهند کشید. از این منظر بهتر است قیمت‌ها نه با فرمول پنج درصد یا حتی 20درصد حاشیه بازار بلکه به‌شکلی منطقی و مشتری‎پسند لحاظ شوند.

به‌صف شدن خودروها برای مشتریان

بسیاری از کارشناسان صنعت‌خودرو معتقدند بازار خودرو برای ماه‌های آینده و سال آینده دچار رکود بسیار شدیدی خواهد شد؛ رکودی که صنعت و بازار خودرو را می‌تواند دچار شوک بزرگی کند. به‌همین دلیل پیش‌بینی می‌شود سال آینده، نه سال خودروساز که سال مشتری باشد. یعنی این‌بار خودروها برای مشتریان به‌صف خواهند شد، نه مشتریان برای خودروها. تعدیل قیمت‌ها می‌تواند رونق را به‌بازار بازگرداند اما ادامه روند فعلی، هرروز بازار خودرو را کوچک‌تر می‌کند. ممکن است قیمت‌ها افزایش پیدا کند، اما تعداد فروش خودروها به‌نظر می‌رسد هر روز کمتر و کمتر شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    1 0
    قیمت رو سه برابر بالا بردن اپشنها رو جالبه!!!!!حذف کردن به بهانهای چرند،چقدر بی عدالتی و دروغ ؟چرا کاری میکنید همه مردم از شما مسولان نا امید بشن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =