بازار سرمایه

پیش‎بینی تحلیلگران از گروه خودرویی نوید روزهای مثبت و سبزی را می‌دهد. در همین زمینه، کارشناسان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» به تحلیل شرایط این روزهای بازار سرمایه و همچنین گروه خودرویی پرداختند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار سرمایه روز گذشته و پس از مدتی که روند صعودی را در شاخص‌های مختلف خود تجربه می‌کرد، دچار کاهش 7هزار واحدی شد؛ کاهشی که به‌عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه، بیشتر از این‎که ریزش محسوب شود، اصلاح بوده و قطعا طی روزهای آینده روند بازار سرمایه به سمت رشد دوباره حرکت می‌کند. 
هرچند امروز اکثر گروه‌های بورسی قرمزپوش بودند، اما پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده شاخص‌کل در سرمایه دوباره روند افزایشی خود را پیش بگیرد و احتمالا از 350هزار واحد عبور کند. 
پیش‎بینی تحلیلگران از گروه خودرویی نوید روزهای مثبت و سبزی را می‌دهد. در همین زمینه، کارشناسان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» به تحلیل شرایط این روزهای بازار سرمایه و همچنین گروه خودرویی پرداختند.

حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سرمایه:گروه خودرویی؛ گل سرسبد این روزهای بازار سرمایه

بازار سرمایه همچنان روزهای داغی را سپری می‌کند و باتوجه به نقدینگی موجود در بازار که گاه به 3هزار میلیارد تومان هم در روز می‎رسد، می‌توان انتظار ادامه روند فعلی را تا پایان سال داشت. شاخص نیز با توجه به شرایط فعلی اهداف ۴۰۰ و ۴۵۰ را نشانه گرفته است. نکته قابل‌تامل در روزها و هفته‎های گذشته توجه به روزهای منفی بازار است که اغلب بدون دلیل خاص و صرفا به‌علت رشد بازار بوده است و اصلاح محسوب می‎شود، نه ریزش .ضمنا این روزها نهایتا یک یا دو روز بوده که این مساله نشان از قدرت روند صعودی بازار دارد. بی‎دلیل بودن افت شاخص کل بورس نشان می‌دهد این شرایط گذراست و در آینده‌ای نه‎چندان دور، شاخص‌کل می‌تواند سقف‌های جدیدی را بشکند و رکورد خود را افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود بازار طی روزهای آینده دوباره به مسیر صعودی خود بازگردد و قیمت سهام شرکت‌های مختلف افزایش و رنگ سبز بر تابلوی بورس بنشیند. یکی دیگر از موضوعاتی که در یک‌ماه اخیر به چشم آمد، ورود کدهای حقیقی جدید به بازار بود. به‎عنوان مثال در آخرین عرضه اولیه بیش از ۸۰۰هزار نفر متقاضی داشتیم که در تاریخ بورس بی سابقه بوده است. البته باتوجه به کم‎رونقی بازارهای موازی، انتظار ادامه این مشارکت دور از ذهن نیست. در روزهای اخیر دو گروه خودرو و بانک گل سرسبد بازار محسوب می‎شدند و بیشترین حجم معاملات به این دو صنعت اختصاص داشت که نشان از پتانسیل‌ آن‎ها دارد. این‎طور که از شواهد پیداست، سه‎ماهه سوم سال به این دو گروه اختصاص می‌یابد. امید بسیاری به خودرویی‌ها برای افزایش قیمت سهام طی سال‌ جاری و البته برای سال آینده وجود دارد. افزایش سرمایه و خارج‎شدن این شرکت‌ها از ماده 141 قانون تجارت در کنار سرمایه‌گذاری مناسبی که در بازار سرمایه انجام شده است، می‌تواند سهام خودرویی‌ها به‎خصوص ایران‌خودرو و سایپا را جذاب‌تر از گذشته کند. در این بخش، بسیاری امیدوار هستند تا قیمت سهام خودرویی‌ها رشد قابل‌توجهی تا پایان سال جاری و البته اوایل سال آینده داشته باشد. محرک بعدی بازار می‌تواند گزارش‎های شش‎ماهه باشد که به‎زودی منتشر خواهند شد، به‎عنوان مثال عملکرد گروه پالایشی می‎تواند تحت‌نظر گرفته شود. به‎عنوان جمع‎بندی می‌توان اذعان کرد شرایط صعودی همچنان پابرجاست و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، کام سهامداران همچنان شیرین باقی خواهد ماند.

محمدحسین درویش‎زاده، کارشناس بازار سرمایه:حرکت روان گروه خودرویی در بازار سرمایه

بررسی بازار سرمایه طی روز گذشته نشان داد بازار به سمت اصلاح پیش می‌رود. بر این اساس، به‌نظر می‌رسد کاهش 7هزار واحدی شاخص بورس موقتی است و  طی روزهای آینده بازار به تعادل بازمی‌گردد. بیشترین ارزش معاملات روز گذشته به‎ترتیب متعلق به گروه‎های بانک، مواد دارویی، فلزات اساسی، شیمیایی و خودرو بوده است. در گروه خودرو به‎صورت کلی شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم، ولی گروه خودرو در این بازار، متعادل، روان و بعضا سهم‎هایی مانند «خگستر» در این گروه مثبت دیده شده‎اند که این نشان می‎دهد وضعیت این گروه نسبت‌به سایر گروه‎ها متعادل‎تر و بهتر است. برای مثال، در نماد خودرو طی 20 دقیقه ابتدایی بازار، قیمت سهم تا کف 7700 ریال ریزش داشته است سپس با کاهش فشار فروش، قیمت سهم به سمت مقاومت 8000 ریال حرکت کرد و در ادامه به نوسان در محدوده قیمت 7900 ریال به کار خود ادامه داد و با قیمت پایانی ریال 7846 و 3درصد کاهش نسبت به روز قبل کار خود را به اتمام رساند. حجم معاملات دیروز نماد خودرو 25میلیون سهم بوده که فاصله زیادی با میانیگین ماهانه 47میلیونی نماد داشته است. روند معاملات نماد «خساپا» نیز تا حدودی مشابه نماد «خودرو» بوده و در این نماد هم ریزش قیمتی تا منفی 5 درصد در دقایق ابتدایی بازار رقم خورده و در پایان معاملات در قیمت پایانی 2191ریال و 3.48 درصد کاهش کار خود را به اتمام رسانده است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

آخرین اخبار