بورس

می‌توان از گروه‌های خودرو، سیمان و دارو با توجه به چارت قیمتی آن‌ ها انتظار بازده معقول تا پایان سال را داشت

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها ورق معاملات در بورس تهران برگشته و شاخص‌کل دو هفته‌ است که به‌صورت کلی سیر نزولی را تجربه می‌کند. از سوی دیگر بسیاری از سهام‌داران به دنبال نقد کردن دارایی‌های خود هستند و به‌زعم آن‌ها بورس دیگر جذابیت شش ماه نخست سال را ندارد. این در حالی است که گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار که توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود، این روزها همگام با کلیت بازار سهام، سیر نزولی را تجربه می‌کند. حال در این رابطه، برخی کارشناسان معتقدند درصورتی‌که افزایش سرمایه خودرویی‌ها به مرحله اجرا برسد، جاده‌مخصوصی‌ها دوباره می‌توانند در مسیر صعود قرار بگیرند.

حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سرمایه

انتظارات از بازار سرمایه در ادامه سال باید معقول باشد

 درحال‌حاضر وضعیت بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازار سرمایه بعد از روزهای پرفروغی که در سال جاری سپری کرد، مدتی است تابلوی قرمزرنگ را تجربه می‌کند و قیمت‌ها به همان سرعتی که رشد کرده بودند، در حال پایین‌آمدن هستند، به‌طوری‌که در یک‌سری از نمادها شاهد کاهش 40 و حتی 50درصدی بوده‌ایم. 

حال این سوال مطرح می‌شود روند فعلی ریزش است یا اصلاح و این‌که آیا همچنان می‌توان به بازار در سال جاری امید داشت یا خیر؟

 پاسخ این پرسش چیست؟

برای جواب‌دادن به این دو سوال توجه به چند نکته حائز اهمیت است؛ اول این‌که سهام‌دار با چه دیدی وارد بازار شده و مدت زمان مدنظرش برای سرمایه‌گذاری در بورس چقدر است. دوم این‌که چه زمانی وارد بازار شده و دست آخر سهمی که در آن سرمایه‌گذاری کرده، چه سهمی قلمداد می‌شود.

 سقوط اخیر شاخص کل را باید به نزول تعبیر کرد یا اصلاح؟

در شرایط فعلی می‌توان از روند نزولی فعلی بیشتر به‌عنوان اصلاح یاد کرد تا ریزش، به‌طوری‌که قیمت بسیاری از سهم‌ها جذاب هم شده‌اند و احتمال پایان ریزش حداکثر تا 10درصد دیگر وجود دارد. اگر این فرضیه درست باشد، بازار با دید میان‌مدت همچنان موقعیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد، مخصوصا در سهم‌های بنیادی که سودسازی مناسبی دارند و گزارش‌های شش‌ماهه مناسبی نیز خواهند داشت.

 چه سهم‌هایی طی دو هفته اخیر با بیشترین ریزش مواجه بودند؟

مسلما درپی رشد چشمگیر شاخص، شماری از سهم‌ها که تعدادشان کم نیست، بدون دلیل بنیادی و صرفا با تکیه بر مسائل تکنیکی یا سفته‌بازی رشد کرده‌اند و بیش از ارزش واقعی قیمت خوردند که طی دو هفته گذشته نیز ریزش بیشتری نسبت به سهم‌های بنیادی داشتند. البته باید انتظارات از ادامه سال را معقول کرد و دنبال سودهای آنچنانی نیز نبود.

از چه صنایعی تا پایان سال می‌توان انتظار رشد دوباره را متصور بود؟ 

به‌جز سهم‌های بنیادی که باتوجه به عملکردشان بعد از فروکش هیجان فروش فعلی به قیمت‌های طبیعی خود برخواهند گشت، می‌توان از گروه خودرو، سیمان و دارویی با توجه به چارت قیمتی‌شان انتظار بازده معقول تا پایان سال را داشت.

 دلیل فشارهای فروش در تالار حافظ طی روزهای معاملاتی اخیر چیست؟

یکی از دلایل فشار فروشی که بازار در چند وقت اخیر تجربه کرده، تسویه اعتبارات معامله‌گران است.  همچنین سهام‌داران در پی ذخیره‌کردن سود خود هستند که البته این امر نیز چندان غیرمعقول نبوده و انگیزه آن هزینه ندادن در مسیر اصلاح قیمت‌هاست.
 
 آیا می‌توان به آینده بازار امیدوار بود؟

بله؛ چون هنوز اخبار منفی خاصی وجود ندارد و بازار همچنان پتانسیل خوبی در دل خود دارد. بنابراین می‌توان به آینده امیدوار بود و به این روزها به چشم فرصت ورود نگاه کرد.

 برآیند آتی شاخص‌کل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از نظر تکنیکالی حمایت 290هزار واحدی برای شاخص‌کل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در صورت حمایت محکم از شاخص، کانال 400هزار واحدی همچنان پیش روی بازار قرار خواهد داشت.

 با توجه به اشاره‌ای که به گروه خودرویی داشتید، روند حرکتی این صنعت بورسی را چگونه می‌بینید؟

با توجه به این‌که خودرویی‌ها یکی از صنایعی هستند که از پتانسیل رشد برخوردارند، باید گفت سرمایه‌گذاری در این گروه می‌تواند سودده باشد.  اما باید به این نکته توجه کرد که این سرمایه‌گذاری در میان‌مدت و چه‌بسا بلند مدت جواب خواهد داد. چراکه محرک این صعود خودرویی‌ها بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد بود و تا زمانی‌که این امر به مرحله اجرا نرسد، می‌توان انتظار رشد شتابانی را از جاده‌مخصوصی‌ها  مشاهده کرد.

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه

باید از سهم‌ های کوچک حمایت کرد

 درحال‌حاضر وضعیت گروه خودرویی را با توجه به نزولی‌بودن کلیت بازار سرمایه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خودرویی‌ها پس از آن‌که روند پرقدرتی را در نیمه اول سال جاری پشت سر گذاشت، این روزها در مرحله اصلاح قیمتی به‌سر می‌برند. اما در مورد این صنعت بورسی دو نکته مهم و حائزاهمیت وجود دارد؛ اول این‌که درحال‌حاضر از لحاظ بنیادین تحولی را تجربه نخواهد کرد. بنابراین از لحاظ عملیاتی باید اتفاقی در گروه خودرویی بیفتد تا دوباره روند معاملات مثبت شود.

 این اتفاق چه موضوعی را شامل می‌شود؟

نکته‌دوم درخصوص همین امر است؛ تنها اتفاقی که این روزها می‌تواند گروه خودرویی را با تحول روبه‌رو کند، موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست که شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا می‌خواهند آن را اجرایی کنند، اما به دلیل این‌که تاکنون مصوبه معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به تأیید شورای نگهبان نرسیده، این امر انجام نشده است. به بیان دیگر، در این رابطه شرکت‌های بورسی و فرابورسی منتظر نهایی‌شدن این مصوبه هستند تا با تکیه بر آن سرمایه خود را افزایش دهند.

وضعیت کلی بازار را چگونه می‌بینید؟ چه اتفاقی افتاده که شاخص کل این‌طور با نزول همراه شده است؟

یک نوع ترس در دل تمامی اهالی بازار چه حرفه‌ای‌ها و چه تازه‌واردان افتاده؛ مبنی بر این‌که این نزول بازار ادامه‌دار خواهد بود و ممکن است شاخص کل افت بزرگی را تجربه کند. بنابراین آن‌ها قصد نقد کردن دارایی‌های خود را دارند و همین عامل فشار فروش را در تالار بورس بسیار زیاد کرده است.

 برای از بین بردن این ترس چه باید کرد؟

راهکار آن حمایت از تمامی سهم‌ها و صنایعی بورسی و فرابورسی است؛ سهام‌داران حقوقی و صندوق‌ها باید حمایت خوبی از سهم را به عمل آوردند تا این ترس از بازار خارج شود و ورق معاملات برگردد.

 در معاملات چهارشنبه هفته گذشته شاهد این حمایت از برخی سهم‌های بزرگ و لیدرهای بازار بودیم. تحلیل شما از این حمایت‌ها چیست؟

 مشکل همین‌جاست؛ حمایت‌ها از سهم‌های بزرگ صورت گرفت و به‌رغم این‌که شاخص در این روز مثبت شد، اما اکثر سهم‌ها منفی شدند. نکته مهم این است که با حمایت از سهم‌های بزرگ بازار برنمی‌گردد، بلکه باید از سهم‌های کوچک حمایت کرد. به بیان دیگر، پشتیبانی از نمادهای کوچک کلید از بین بردن این ترس است. در غیر این صورت، در کوتاه‌مدت بازار به ریزش خود ادامه خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =