صنعت خودرو

تسریع در روند داخلی‌ سازی قطعات میزهای تعمیق ساخت داخل، نیازمند سرمایه‌ گذاری چه در بعد تکنولوژی، دستگاه و فناوری و چه در بعد تامین مواد اولیه است

به گزارش «اخبار خودرو»، بحث داخلی‌سازی درصنعت‌خودرو یکی از مباحث قدیمی و چندساله است که معمولا درتنگناهایی مانند تحریم‌ها که اجازه واردات قطعات به‌کشور وجود ندارد، مطرح می‌شود. اما به‌جرات می‌توان گفت دردوره فعلی وزارت صمت با بیشترین اصرار و تاکید، داخلی‌سازی صنعت‌خودرو و تولید قطعاتی که تا پیش از این یا تولیدشان درکشور صرفه اقتصادی نداشته یا نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین برای تولید بوده‌اند، پیگیری شده است.  

درهمین‌زمینه، مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه توسعه و تعمیق ساخت داخل را یکی از مهم‌ترین راهبردهای وزارت صمت می‌داند و اظهار می‌کند: «براساس هدف‌گذاری انجام‌شده تا پایان سال ۱۴۰۰، اگر حدود چهارمیلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود، می‌توان ۱۰میلیارد دلار از واردات کشور را با ساخت داخل جایگزین کرد.»

این اعداد بزرگ درحالی مطرح می‌شود که نه‌خودروسازان نقدینگی برای تولید و سرمایه‌گذاری دارند و نه‌قطعه‌سازان سرمایه درگردش برای تولید روزمره خودشان دارند.

تسهیلاتی که به‌صنعت خودرو نرسید

طی روزهای اخیر رئیس‌کل بانک‌مرکزی هم آب پاکی را روی دست خودروسازان ریخته و اظهار کرده است خبری از تسهیلات ارزی و ریالی برای خودروسازان و همچنین قطعه‌سازان نیست و تسهیلات تخصیص‌یافته به‌علت عدم‌قبول خودروسازان خرج مصارف دیگری شده است.

مازیاربیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو پیش از این درخصوص میزهای تعمیق داخلی‌سازی اظهار کرده‌ بود: «تسریع درروند داخلی‌سازی قطعات میزهای تعمیق ساخت‌داخل، نیازمند سرمایه‌گذاری چه دربعد تکنولوژی، دستگاه و فناوری و چه دربعد تامین مواد اولیه است.» اما درحال‌حاضر که خودروساز درپرداخت‌های روزانه خود با مشکل روبه‌رو است، چگونه می‌خواهد پول بیشتری بابت تجهیز قطعه‌سازان پرداخت کند؟

این موضوع خطری است که باعث شده حرکت و پیشرفت خودروسازان کُند شود. بنابراین لازم است وزارت صنعت راهکاری بیندیشد و از محلی، پولی را برای قطعه‌ساز و خودروساز تامین کند تا بتوانند کارها را پیش ببرند.

نمی‌توان در انتهای کار به‌دنبال بودجه رفت

این موارد باعث شده است برخی کارشناسان به آینده میزهای تولید قطعات و تعمیق داخلی‌سازی قطعات امیدی نداشته باشند. در همین زمینه یک کارشناس صنعت خودرو که نخواست نامی از او برده شود، به‌ «دنیای خودرو» می‌گوید: «واقعیت این است که انجام چنین‌پروژه‌هایی با دستور پیش نخواهد رفت. وزیر یا معاون یا هرکس دیگری نمی‌تواند به قطعه‌ساز یا خودروساز بگوید که داخلی‌سازی را افزایش دهد، اما زیرساخت‌ها را دراین‌خصوص فراهم نکند.»

وی اظهار می‌کند: «چنین پروژه‌هایی نیازمند یک برنامه‌ریزی صحیح و هدفمند و البته با بودجه مشخص است.» این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند: «برای انجام چنین پروژه‌ای قبل از شروع به‌کار باید بودجه، نقشه‌راه، تجهیزات مورد نیاز و مواردی از این قبیل فراهم شود. نه‌اینکه دوستان بعد از شروع کار و به‌قول خودشان با پایان میز دوم تازه به‌دنبال تامین بودجه باشند.»

درپایان میز دوم ساخت داخل بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت از قول مساعد بانک‌مرکزی برای تامین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای صنایع خبر داد. این درحالی‌است که آن‌طور که رئیس بانک‌مرکزی به‌صراحت بیان کرده؛ قرار نیست تسهیلات و نقدینگی دراختیار بخش خودرو و قطعات قرار بگیرد.

تاسیس مرکز ساخت داخل و ماشین‌ سازی و تجهیزات

گرچه حفظ ۱۰میلیارد دلار ارز با داخلی‌سازی ، آن‌هم تا سال ۱۴۰۰ که یک‌سال‌ونیم دیگر است، امری دور از ذهن به‌نظر می‌رسد، اما وزارت صمت برای دستیابی به‌این رقم ایده‌آل‌گرایانه اقدام به‌تاسیس مرکز ساخت داخل و ماشین‌سازی و تجهیزات کرده است.

صادقی‌نیارکی دراین‌خصوص می‌گوید: «امروزه توسعه و تعمیق ساخت داخل به‌یک ضرورت تبدیل شده است. به‌دلیل اهمیت و سهمی که توسعه ساخت داخل دراشتغال‌زایی و صرفه‌جویی ارزی می‌تواند نصیب کشور کند، این بخش به‌مرکز ساخت‌داخل ارتقا یافته است.»

معاون وزیر صمت با اشاره به اجرای قانون حداکثر توان تولید داخل و حمایت از کالاهای ایرانی می‌گوید: «اگر این قانون به‌طور اثربخشی پیاده‌سازی شود، ساخت داخل معنا و مفهوم واقعی خود را پیدا می‌کند و تجمیع تقاضا اتفاق می‌افتد و براساس تجمیع تقاضا، توجیه فنی و اقتصادی برای بسیاری از رشته‌ها برای ساخت داخل ایجاد می‌شود.»

تجربه نشان داده طرح‌های فراوانی در سال‌های اخیر پیاده‌سازی شده اما به‌دلیل نبود برنامه مشخص در میانه راه از بین رفته است. حال باید دید وزارت صمت که چندین‌ماه است درمتقاعد کردن بانک‌مرکزی برای پرداخت تسهیلات به‌خودروسازان ناکام بوده است، چگونه می‌تواند تا سال ۱۴۰۰ عدد بزرگ ۱۰میلیارد دلار داخلی‌سازی را محقق کند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاشم IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    2 0
    جون مادراتان شما خودرو رو ول کنین برین افتابه بسازین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =