روانکارهای خودرویی

شیوه‌های فروش سنتی روغن‌ موتور آرام‌آرام جای خود را به‌شیوه‌های مدرنی می‌دهند که خودروهای روز دنیا و راننده‌های امروزی آن را ترجیح می‌دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»، فروشگاه‌های آنلاین، ‌استارت‌آپ‌های ارائه خدمات خودرویی و البته مراکز فروش متعلق به‌شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روغن‌موتور که باعث می‌شود مصرف‌کنندگان نهایی بدون ترس از تقلب،‌ خرید کنند. اما بازار روانکارها درایران هنوز سنتی است.

‌ازعمده عوامل آن شرکت‌های پالایشگاهی هستند که با لیست‌های قیمت غیررسمی،‌ برای بازار نرخ تعیین می‌کنند تا تعویض‌روغنی‌هایی که برای اندک درصدی سود بیشتر، روغن‌های بی‌نام و نشان را حتی به‌محصولات باکیفیت ایرانی ترجیح می‌دهند و برای مشتریان نسخه‌هایی با سود بیشتر برای  خودشان می‌پیچند. اینکه درایران روغن‌های موتوری از چه مسیرهایی به‌دست مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسد،‌ خود موضوعی است که می‌توان با بررسی آن به‌نقاط ضعف و قوت شیوه‌های فروش دربازار پی برد و حتی برای اصلاح آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

  شبکه نمایندگی خودروسازان داخلی و خارجی در قامت تعویض روغنی!

وقتی خودرو صفرکیلومتر را از نمایندگی‌های خودروسازان داخلی یا واردکنندگان خودروهای خارجی تحویل می‌گیرید،‌ برای حفظ گارانتی خودرو هم که شده، ‌انجام سرویس‌های دوره‌ای را به‌شبکه تعمیرگاه‌های مجاز می‌سپارید.

هرچند حداکثر زمان پوشش گارانتی خودرو درایران پنج‌سال است اما درهمین‌مدت هم اکثر افراد سرویس‌های روغن و فیلتر را به‌نمایندگی‌ها می‌سپارند. روندی که ممکن است به‌دلیل هزینه‌های بالای سرویس دراین مراکز  نسبت به‌اتوسرویس‌های متفرقه، تنها به زمان پوشش گارانتی خودرو محدود شود و کمترکسی حاضر است پس از طی دوران گارانتی، برای تعویض روغن خودرو خود از نمایندگی وقت بگیرد، ‌درصف‌های طویل بایستد و هزینه‌های بیشتر را پرداخت کند.

درچنین شیوه‌ای اگرچه مصرف‌کننده ازاصالت روانکارهای موجود درتعمیرگاه‌ها مطمئن است، اما تجربه نشان داده است بااتمام گارانتی،‌ کمترکسی راهش به‌مراکز خدمات پس از فروش می‌افتد.

لازم به‌ذکر است که دو خودروساز بزرگ کشور به غیر از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش، ‌قطعات مصرفی  اصلی مانند روانکارها را نیز درفروشگاه‌های خود توزیع می‌کنند که می‌تواند به‌محلی مطمئن برای خرید روغن‌های موتوری تبدیل شود. 

تعویض‌ روغنی‌ هایی که بر بازار فرمانروایی می‌کنند

تشابه ایرانی‌ها با آمریکایی‌ها درنحوه برخورد با خودرو باعث شده کمتر کسی نسبت به‌خرید روغن‌موتور از بازار و تعویض آن درپارکینگ منزلش اقدام کند. اکثر راننده‌ها ترجیح می‌دهند سرویس‌های خودرو را با اتوسرویسی که سال‌ها با او ارتباط دارند، انجام دهند و البته به‌نسخه‌ای هم که او برایشان می‌پیچد اطمینان می‌کنند.

شایع‌ترین روش برای ریختن روغن داخل کارتل خودروهای خارج از گارانتی مراجعه به‌اتوسرویس‌هاست و  به‌همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند انتخاب روغن مناسب برای خودرو خود را به‌دست سرویس‌کار بسپارند.

جدا از کارشناسی‌های غیرعلمی سرویس‌کارها برای انتخاب روغن مناسب، این افراد روغن مناسبی را نیز برای موتور خودروهای وارداتی ارائه نمی‌دهند. پس  بهتر است تنبلی را کنار گذاشته و پیش از اعتماد کامل به‌اصالت روغن‌های موجود دراتوسرویسی که به‌آن مراجعه کرده‌اید نگاهی هم به‌دفترچه راهنمای خودرو بیندازید.

البته اخیرا پالایشگاه‌داران و بسیاری از بلندینگ‌هایی که حجم فروش بالایی دارند، محصولات خود را ازطریق توزیع مویرگی درسطح اتوسرویس‌ها عرضه می‌کنند که همین اقدام باعث کاهش احتمال حضور روغن‌های تقلبی دربازار می‌شود. 

  خرید مستقیم از دل بازار 

بسیاری از افراد با توجه به شرایط اقتصادی و با هدف دسترسی به‌روغن ارزان‌تر به مراکز عمده فروش روغن‌موتور مراجعه می‌کنند.  غرفه به غرفه این مراکز را زیر پا می‌گذارند تا به مناسب‌ترین قیمت و شاید مطمئن‌ترین محل برای خرید برسند.

بدون‌شک بازوی نهایی فروش عواملی که باشرکت‌های اصلی به‌صورت مستقیم درارتباط هستند را می‌توان فروشگاه‌های موجود دربورس فروش روغن درشهرها دانست. اما این باعث نمی‌شود احتمال وجود روغن‌های تقلبی در این مراکز کاهش پیدا کند؛ چراکه بسیاری از افراد با  درنظر گرفتن قیمت پایین‌تر به‌این مراکز مراجعه می‌کنند و باید خیلی خوش‌شانس باشند که هنگام خرید به‌جای محصول اصلی،‌ با نمونه‌ای پُرشده درکارگاه‌های زیرزمینی به‌خانه برنگردند.

باتوجه به‌اینکه این مراکز را سنتی‌ترین بخش از زنجیره توزیع روغن موتور در ایران می‌توان به‌حساب آورد، حذف آن‌ها تبعات زیادی خواهد داشت و زمان ثابت کرده است که کوتاه شدن دست این بخش از بازار می‌تواند زنجیره توزیع را با چالش مواجه کند.

روغن‌فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

 از اوایل دهه ۷۰ شمسی با رواج بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعدادی از تولیدکنندگان روانکار هم اقدام به‌عرضه  محصولاتشان در قفسه‌های مراکزی از این‌دست کرده‌اند. 
در این روش توزیع، مصرف‌کننده این اعتماد را پیدا می‌کند که محصولی را به‌خانه خواهد برد که از سمت تولیدکننده اصلی تامین شده و تقلبی درکار نیست. اما برای افرادی که نمی‌دانند چه روغنی مناسب خودروشان است، این فروشگاه‌ها هیچ خدماتی ارائه نمی‌کنند. 

  خرید روغن‌ موتور تنها با یک کلیک

برای افرادی که نمی‌توانند به‌هیچ‌یک از این گزینه‌ها اعتماد کنند و البته حساسیت بیشتری نسبت به‌خرید دارند، فروشگاه‌های اینترنتی یکی از گزینه‌های پیش‌رو است. جالب اینجاست که بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم این روزها فروش روانکارهای خود را ازطریق درگاه اینترنتی انجام می‌دهند. درهر صورت وقتی با اینترنت کار می‌کنید، می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده روغن مناسب خودرو خود را انتخاب کنید.

استارت‌ آپ‌ های سرویس در محل

سرعت پیشرفت فناوری سریع‌تر از آن است که اتوسرویس‌های سنتی فکرش را می‌کنند. چندسالی است که ارائه خدمات خودرویی به‌صورت درمحل باب شده و متقاضی می‌تواند با مراجعه به‌سایت یا نرم‌افزار تلفن‌همراه این سرویس‌ها را بامشخص کردن موقعیت خودرو، درخواست دهد. 

اگر هم نگران تقلبی بودن روغن استفاده‌شده توسط عوامل این استارت‌آپ‌ها هستید، باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از آن‌ها برای خدمات ارائه‌شده تضمین و گارانتی می‌دهند؛ به این ترتیب که اگر خودتان یا پس از مدتی تعمیرکار موتور خودرو متوجه شد روغن استفاده‌شده علت ایجاد عیب و مشکل درپیشرانه است، می‌توانید  هزینه‌های تعمیر موتور را از شرکت تولیدکننده روغن‌موتور دریافت کنید.

فروش روغن در قوطی،‌ رسمی که درایران محبوبیت دارد

فروش روغن‌های موتوری در اتوسرویس‌ها به‌صورت بالک یا بشکه‌ای امری نامرسوم است و به‌همین دلیل تولیدکنندگان روانکار نیز روغن‌های با کیفیت بالا را هیچ‌گاه به‌صورت فله‌ای دراتوسرویس‌ها توزیع نمی‌کنند. برعکس کشورهای اروپایی که به‌عملکرد اتوسرویس‌ها و روغنی که از درون بشکه‌ها درکارتل خودروشان می‌ریزند اطمینان دارند و موضوع فله‌فروشی روغن‌های باعملکرد بالا در بازارشان کاملا جاافتاده است.

 اما متاسفانه به‌دلیل تقلب‌هایی که درزمان عرضه بشکه‌ای روغن درایران اتفاق افتاد، شاهد ممنوعیت عرضه به‌این روش از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنندگان هستیم.

از سویی تولیدکنندگان روغن‌موتور هم می‌توانند بااحداث اتوسرویس‌ها و مراکز توزیع تاییدشده اطمینان مصرف‌کننده را جلب کنند. درحال‌حاضر شرکت نفت «بهران» به‌غیر از فروش مستقیم  محصولات خود درپمپ‌بنزین‌هایی که دراختیار دارد، اتوسرویسی را نیز به‌منظور توزیع محصولات خود ایجاد کرده است که صرفا به‌توزیع وتعویض رایگان محصولات بهران می‌پردازد. روشی که درصورت موفقیت درآن می‌توان انتظار افزایش این مراکز را داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =