ب‌ام‌و X6 M50i

از نگاه کارشناسان و صاحب‌نظران دنیای پرهیجان خودرو، 2020 شروع فصل و دهه‌ای جدید و آغاز جدالی نو بر سر تکنولوژی‌هایی است که ماحصل آن به‌تلاش‌های مستمر و مضاعف یک‌دهه منتهی می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،از نگاه کارشناسان و صاحب‌نظران دنیای پرهیجان خودرو، 2020 شروع فصل و دهه‌ای جدید و آغاز جدالی نو بر سر تکنولوژی‌هایی است که ماحصل آن به‌تلاش‌های مستمر و مضاعف یک‌دهه منتهی می‌شود. برهمین اساس خودروسازان مطرح جهان سخنان بزرگان را که فرصت‌ها را باید غنیمت شمرد سرلوحه خود قرار داده‌اند و تاکنون شاهد فناوری‌هایی بوده‌ایم که به‌شکل فزاینده‌ای خودروها را بیش از چنددهه قبل متحول کرده است. درواقع ایمنی کامل، رفاه هرچه بیشتر سرنشینان و کاهش میزان خطای رانندگی و پیشرفت خودران، موضوعات مهمی هستند که این روزها کارزاری را به‌راه‌انداخته تا جایگاه برتر کمپانی‌های خودروساز را به‌چالش جدی بکشد. با این تفاصیل 2020 دروازه‌ای برای ورود خودروهای فراتر از تصور‌ به این صنعت خواهد بود و برهمین‌اساس جدیدترین محصولاتی را که بازار سال آتی را با تغییراتی اساسی مواجه می‌کند، معرفی خواهیم کرد.

ولوو «XC40 ریچارج»؛ کراس‌اوور برقی 
کمپانی ولوو، چندی پیش کراس‌اوور برقی خود یعنی XC40 ریچارج را به‌عنوان نخستین محصول تمام‌الکتریکی تولید انبوه خود معرفی کرد. این کراس‌اوور برقی قابلیت پیمایش 400 کیلومتر مسافت را با یک‌بار شارژ کامل دارد. از آنجا که ماهیت خودروهای الکتریکی قدرت و گشتاور عملی پایین‌تری از بنزینی را دارد، بنابراین مهندسان ولوو موتورهای الکتریکی نسل جدید و توسعه‌‌یافته‌ای را در XC40 ریچارج تعبیه کرده‌اند تا 408 اسب‌بخار توان را به هرچهار چرخ خودرو منتقل کند تا بتواند نیازهای مشتریان را در این زمینه مرتفع سازد. ضمن اینکه از دیگر معضلات خودروهای الکتریکی و هیبرید، مدت‌زمان طولانی شارژ کامل باتری‌هاست که در این راستا ولوو تضمین می‌دهد درصورت استفاده از شارژرهای سریع، 80 درصد ظرفیت باتری درعرض 40 دقیقه شارژ می‌شود. از نظر طراحی و استایل ولوو XC40 ریچارج همانند کراس‌اوور زیبای XC40 است که باتغییراتی درطراحی و جزئیات آن مانند جلوپنجره‌ای بسته فاقد منافذ ورودی هوا چهره‌ای برقی به‌خود گرفته است. از سویی دربخش سازه بدنه نیز مهندسان ولوو دربخش جلو و عقب از مواد آلومینیوم و آلیاژ سبک‌وزن استفاده کرده‌اند تا از وزن خودرو کاسته  شود و نیرو و تنش وارده به‌کابین به‌حداقل برسد و ایمنی سرنشینان را همانند دیگر محصولات ولوو درسطح بالایی تضمین کند. 


شورولت کوروت کانورتیبل؛ دو در جذاب اسپرت

درمیان خودروهای دودر بدون سقف عملکردی، فراری و همچنین لامبورگینی زبان‌زد هستند. اما پس از معرفی نسل جدید سوپراسپرت محبوب و باعملکرد بالا جنرال‌موتورز یعنی کوروت قضیه تاحدودی متفاوت‌تر از قبل شد. چراکه با تولید نسخه C8 Stingray کانورتیبل و مزین شده به‌پیشرانه میانی علاقه‌مندان به‌سبک اسپرت را به خود مجذوب کرد. با در نظر داشتن نصب پیشرانه هشت‌سیلندر وی‌شکل 6.2 لیتری تنفس‌طبیعی به‌قدرت 495 اسب‌بخار و گشتاور 637 نیوتون‌متری تنها در سه‌ثانیه از حالت سکون به 100 کیلومتر برساعت می‌رسد و این نتیجه طراحی سیستم انتقال قدرت فوق‌العاده و تحسین‌برانگیزش است که با گیربکس هشت‌سرعته دوکلاچه چنین شتاب هیجا‌ن‌انگیزی را به‌وجود آورده است. مهندسی بی‌نظیر دو واژه‌ای است که در وصف شورولت کوروت C8 Stingray کانورتیبل مطرح است؛ چراکه یکی از دلایل این عبارت قرارگیری پیشرانه درقسمت میانی برای کاهش وزن، راندمان بالاتر موتور و هندلینگ در سطح بالاست. به‌دلیل قرارگیری پیشرانه در قسمت میانه، نیروی عمودی یا همان وزن بیشتری اعمال شده و درنتیجه مرکز ثقل پایین آمده و پایداری خودرو از یک سو افزایش یافته و از سوی دیگر به‌دلیل تعادل وزنی مناسب، هندلینگ بی‌نظیری را به ارمغان می‌آورد. همچنین سازه جدید مونوک برای کاهش وزن و ایمنی بالاتر و ساخته شدن قطعات شاسی از آلومینیوم سبب کاهش وزن چشمگیر و افزایش ایمنی بالا می‌شود. با اینکه کوروت C8 Stingray کانورتیبل یک خودرو سوپراسپرت به‌حساب می‌آید، هنگامی که وارد کابین خودرو می‌شوید، کیفیت بالای ساخت و مواد اولیه آن جلب توجه می‌کند.

پورشه «تایکان‌توربوS»؛ تمام‌الکتریکی پرفورمنسی
اسپرت‌ساز آلمانی پس از موفقیت‌های فراوان دربخش طراحی خودروهای هیبرید عملکردی مانند پانامرا توربو اس‌ای هیبرید، درصدد تولید خودرو تمام‌الکتریکی پرفورمنسی برآمد. نتیجه سرمایه‌گذاری و متمرکز شدن برقوای محرکه الکتریکی و تولید این دسته از خودروها به‌مدل تایکان توربو S ختم شد. 
تایکان‌توربو S از نظر استایل مشابه کوپه‌های چهاردر بوده و دربخش فنی با وجود طراحی موتورالکتریکی جدید و بهینه‌سازی دربخش مدیریت کنترل انرژی و باتری‌های استفاده‌شده توانایی تولید 761 اسب‌بخار قدرت را دارد. نکته مهم درطراحی و تولید تایکان‌توربو S باتری‌های لیتیوم‌یونی 800 ولت است که به‌عنوان اولین خودرو برقی جهان با ولتاژ سیستم 800 ولتی است که اغلب درخودروهای الکتریکی 400 ولت مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی سازه بدنه با اِلِمان جدید مهندسی و قوای محرکه قدرتمند و گیربکس منحصربه‌‌فرد دوسرعته باسامانه چهارچرخ محرک دراین مدل منجربه این شده که شتاب اولیه صفر تا 100 کیلومتر برساعت را در 2.8 ثانیه بپیماید. 
مضاف براین موارد پیمایش حرکتی در نسخه توربو S به 412 کیلومتر رسیده و حداکثر سرعت نیز به 260 کیلومتر برساعت می‌رسد. شاید جالب باشد بدانید کمپانی پورشه هوشمندترین سیستم تهویه مطبوع را درتایکان به‌کار گرفته که تنظیم دریچه‌های کولر برای هدایت جریان هوا به‌هر بخش از کابین به‌صورت کاملا الکتریکی با مکانیزم مکانیکی روی صفحه نمایشگر بزرگ 10.9 اینچی میان داشبورد انجام می‌شود. درحال حاضر پورشه تایکان توربو و توربوS لقب خودرو تمام الکتریکی پرفورمنسی تولید انبوه جهان با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و متمایز را از آن خود کرده است. 


ب‌ام‌و X6 M50i؛ کوپه کراس هوشمند
زبان طراحی جدید باواریایی‌ها استایل خاص و بدیع و در عین حال خشن و تهاجمی را به‌وجود آورده که در کنار استایل جذاب به‌سیستم‌های الکترونیکی فوق‌هوشمندی تجهیز شده تا بیش از قبل حرف برای گفتن داشته باشد. دربخش فنی، پیشرانه هشت‌سیلندر وی‌شکل 4.4 لیتری تویین‌توربو اصلاحاتی داشته که باوجود ری‌دیزاین شدن سیلندر و بهینه‌سازی سیستم تایمینگ سوپاپ‌بندی ونوس حداکثر 530اسب‌بخار قدرت و 750نیوتون‌متر گشتاور را با گیربکس هشت‌سرعته استپ‌ترونیک به‌چهارچرخ می‌رساند. از سویی سیستم ‌تعلیق تطبیقی ام با وجود ساختار دابل‌ویشبون درمحور جلو و فایولینک درمحور عقب با هماهنگی کنترل دینامیکی دامپرها و کنترل الکترونیکی دامپرها، شتاب حرکتی و نوع حرکت خطی دامپر را باتوجه به‌شرایط حرکتی محاسبه کرده و سواری‌های متفاوت برای آفرود و جاده را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. اما سه‌سیستم کمکی رانندگی، کمکی رانندگی حرفه‌ای کاربردی و کمکی پارک از سنسورها و دوربین‌های نسل جدید بهره می‌گیرند که باتوجه به شرایط و هماهنگی با سیستم کنترل پایداری دینامیکی، ترمز اضطراری و فرمان الکتریکی، کنترل و هدایت خودرو را بهبود بخشیده و در بخش ایمنی با همین منطق دوربین‌‎ها و سنسورها به‌کمک آمده تا عابرپیاده و دوچرخه‌سوار را شناسایی و با هماهنگی با سیستم پیشگیری از برخورد ایمنی عابرپیاده و دوچرخه‌سوار را افزایش می‌‌دهد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =