علی لاجوردی 
پیشکسوت و پدر لنت‌ ترمز در ایران

متاسفانه روزبه‌روز بر تعداد لنت‌ترمزهای تقلبی افزوده می‌شود و می‌توان گفت حدود ۵۰درصد لنت‌ترمزهای موجود در  بازار تقلبی بوده که معضل اصلی است.

عملکرد لنت‌ترمز کاهش سرعت یا توقف خودرو است. بنابراین شاید اغراق نباشد اگر بگوییم لنت‌ترمز مستقیما با جان سرنشینان سروکار دارد و هر نوع ضعف عملکردی در آن قطعا می‌تواند حادثه‌ساز شود. اما فرآیند تولید همین قطعه به‌ظاهر ساده با پیچیدگی فراوانی همراه است. در کشور ما توانمندی مناسبی در زمینه تولید و عرضه این قطعه به بازار داخل و خارج وجود دارد. اما متاسفانه در یک‌سال‌ونیم گذشته صنعت لنت‌ترمز با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شده است. با این تفاصیل، سراغ پیشکسوت و پدر صنعت لنت‌ترمز ایران، علی لاجوردی مدیرعامل لنت‌پارس رفتیم تا معضلات موجود در صنعت و بازار لنت‌ترمز را بررسی کنیم، در ادامه بخشی از گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانیم.

دلیل اینکه در بازار قیمت لنت‌ترمز تقلبی و قاچاق با لنت‌ترمزهای داخلی برابری می‌کند، چیست؟

دلیل اصلی این است که افرادی به‌صورت قاچاق و  زیرپله‌ای دست‌به تولید می‌زنند اما با اسم خود تولیداتشان را در بازار عرضه نمی‌کنند بلکه  با نام برندهای معتبر داخلی و خارجی لنت‌ها را عرضه می‌کنند. باتوجه به اینکه مصرف‌کننده هم از این موضوع اطلاع ندارد، با هر قیمتی و حتی بالاتر، چنین محصولاتی را عرضه می‌کنند. این امر طبیعی است.

 به‌تازگی گفته می‌شود هنگام مراجعه مشتریان به نمایندگی شما،‌ به‌جز یک فروشگاه، مابقی سبد محصولاتشان تکمیل نیست یا کارخانه برخی محصولات موردنیاز خودروها را ندارد، دلیل آن چیست؟ آیا در آینده این سبد تکمیل می‌شود؟

هرکس این موارد را عنوان کرده  حتما قصدی داشته است. شاید یا واردکننده است یا از واردکننده حمایت می‌کند و می‌خواهد تولیدکننده را در شرایط فعلی (امسال را به‌عنوان رونق تولید می‌شناسیم و باید از تولید داخلی حمایت شود) ناتوان جلوه بدهد وگرنه خودرویی نیست که شرکت لنت‌پارس، لنت‌ترمز آن را تولید نکرده باشد. 

 پس برای خودروهای تولید داخل کشور کمبودی در زمینه تامین لنت وجود ندارد؟

ما لنت‌ترمز موردنیاز برای تمام خودروهای تولید داخل و خودروهای خارجی  را تولید می‌کنیم. در حال حاضر به کشورهای دیگر مانند عراق، پاکستان و افغانستان صادرات داریم. البته در این کشورها خودروها خارجی هستند و متعلق به خودروسازان ایرانی نیستند اما برای آن‌ها هم تولید داریم. اکنون تنها خودروهایی را که در کشور به‌عنوان خودرو کلاس‌بالا می‌شناسیم ب‌ام‌و، پورشه، مازراتی و... هستند و شرکت لنت‌پارس برای تمام این خودروها در انبار لنت موجود دارد. 

دیروز نامه‌ای از وزارت صنعت دریافت کردیم مبنی‌بر اینکه یکی از واردکننده‌ها برای دریافت مجوز ورود اقدام کرده است که  به ایشان پاسخ داده شد باید به انجمن یا شرکت لنت‌پارس مراجعه کنید.

البته مشکل‌ این بود که نمی‌خواستند از داخل لنت خریداری کنند. درواقع هدف این بود از تولیدکننده داخلی مجوز بگیرند تا به وزارت صنعت مراجعه کنند و بگویند لنت‌پارس هم می‌گوید من این قطعه را ندارم. آن‌هم در شرایطی که لنت‌ها در انبار موجود هستند،  بلافاصله پاسخ نامه را دادم و گفتم در انبار لنت داریم. شاید شما قصد دارید لنت وارد کنید که سه‌ماه دیگر برسد اما به‌جای این کار می‌توانید به‌راحتی این محصول را از لنت‌پارس با کیفیت و قیمت قابل‌رقابت خریداری کنید.

 بزرگ‌ترین چالش و مشکل اصلی تولیدکننده‌های لنت ترمز در کشور چیست؟ آیا درزمینه تهیه مواد اولیه با مشکلاتی مواجه هستند یا مسائل گمرکی بر این بخش از صنعت سایه انداخته است؟ تولیدکننده‌های داخلی لنت چنددرصد از نیاز بازار را می‌توانند تامین کنند؟

درپاسخ به بخش آخر سوالتان باید بگویم تولیدکننده‌های داخلی لنت می‌توانند صددرصد نیاز داخل را تامین کنند و حتی صادرات هم داشته باشند. درزمینه تامین مواداولیه هم با هر دشواری که همراه باشد، باتوجه به اینکه تولیدکننده هستیم و در شرایط تحریم  هم فعالیت می‌کنیم، توانسته‌ایم مواداولیه مورد نیاز را تامین کنیم و در آینده هم این کار را انجام خواهیم داد. مشکل اصلی این است که متاسفانه نمی‌توان جلوی کسانی که به‌صورت تقلبی دست به تولید می‌زنند یا به‌صورت زیرپله‌ای تولید دارند و محصول با کیفیت بسیار پایین را به نام برندهای معتبر ازجمله لنت‌پارس  عرضه می‌کنند، بگیریم. ما این افراد را شناسایی و آن‌ها را به قوه قضاییه معرفی کرده‌ایم و البته هزینه بسیار زیادی برای آن پرداختیم.

 به‌گفته برخی کارشناسان و فروشندگان در یک‌سال‌ونیم اخیر درپی تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور ما اعمال شد، چالش‌ها و مشکلات بسیاری بر سر راه صنعت شکل گرفته است که سبب شده‌اند تولیدکننده و واردکننده  فقط ۸۰درصد از نیاز بازار را ( درصورت فعالیت با تمام ظرفیت) تامین کنند و ۲۰درصد دیگر به‌صورت قاچاق و غیره تامین می‌شود. این موضوع تا چه حد درست است؟

به نظر من اشتباه به اطلاع شما رسانده‌اند و اگر هم گفته‌اند به این دلیل است که بسیاری‌از عاملان فروش لنت عنوان لنت‌پارس را یدک می‌کشند. این نام اعتبار است و ما برایش زحمت کشیده‌ایم. اما در کنار این موضوع آن‌ها  از ما یک کامیون جنس خریداری می‌کنند، چهار کامیون هم واردات دارند. به این دلیل است که می‌گویند لنت‌پارس توانایی تولید ندارد

. الان باتوجه به اینکه واردات محدود شده است، امضا جمع می‌کنند تا به وزارت صنایع بگویند تولیدکننده‌های داخل توان تامین نیاز داخل را ندارند، پس اجازه واردات را صادر کنید. درصورتی‌که این‌گونه نیست، اجازه بدهند حداقل شش‌ماه بگذرد  و ببینند تولیدکننده داخل چنین توانی دارد یا خیر؟ من که تنها تولیدکننده نیستم. البته ممکن است ادعا کنم تولیدکننده قدیمی و سرآمد هستم اما حدود ۳۵ تولیدکننده فعال در این زمینه در کشور داریم که همگی مشغول تولید هستند.

می‌خواهم این را به واردکننده‌ها بگویم با هر اسم و مشخصاتی که شما نیاز دارید، آمادگی تولید را داریم. البته مشروط براینکه نام لنت‌پارس ضمیمه آن باشد. حتی اگر می‌خواهید محصول با نام خودتان تولید شود این کار را انجام خواهیم اما تولیدکننده آن لنت‌پارس است.  شاید برخی از واردکننده‌ها سودی از واردات لنت‌ترمز می‌بردند که امروز منافعشان در خطر افتاده است، به‌هرحال ما محصول را با همان کیفیت و حتی با قیمت بسیار مناسب‌تری تولید و عرضه می‌کنیم.

 چه پاسخی به افزایش قیمت لنت ترمز از یکسال گذشته دارید؟

اگر در بازار جست‌وجو کرده‌ باشید می‌بینید دو، سه‌ماه یا حداکثر ۶‌ماه‌یک‌بار قیمت‌ها به‌طور ناگهانی باتوجه به نرخ ارز و مواداولیه و غیره افزایش می‌یافت. الان من به سهم خودم می‌گویم از ابتدای سال ۹۸ تا امروز که ۸ماه از سال می‌گذرد فقط به‌خاطر اینکه بهانه‌ای دست واردکننده‌ها ندهیم، حتی یک‌ریال هم افزایش قیمت نداشتیم و حتی در برخی موارد کاهش قیمت هم داشته‌ایم.

این امر کاملا مشخص است. البته در آینده قیمت‌گذاری بستگی به نرخ تورم و اعلام بانک‌مرکزی دارد. هرچند نمی‌توان افزایش قیمت نداشت اما این‌طور هم نیست که هرکس به هرمقدار که بخواهد قیمت‌ها را افزایش بدهد. آن‌قدر رقابت بین تولیدکننده‌های داخلی زیاد شده است که نمی‌توانند بدون دلیل و مدرک قیمت‌هایشان را افزایش دهند. 

 آیا کیفیت و تکنولوژی ساخت لنت‌های داخلی با لنت‌های درجه‌یک خارجی برابری می‌کند؟

در ابتدا از تکنولوژی کانادا استفاده می‌کردیم اما حدود ۱۰سال پیش تکنولوژی جدیدتر اروپا را از اتریش وارد کردیم، آن زمان متوسط نرخ یورو ۵‌هزارتومان بود، کسی چنین کاری را انجام نمی‌داد که با این قیمت ارز، ماشین‌آلات وارد کند. ما با همان ارز آزاد، ماشین‌آلات مدرن و تکنولوژی روز دنیا را خریداری کردیم. حتی اتریشی‌ها و آلمانی‌ها معتقد بودند ایران نمی‌تواند از این ماشین‌آلات استفاده کند چون تکنولوژی این وسایل بسیار بالا بود. یک‌سال هم منتظر  بودیم تا دستگاه‌ها را تحویل گرفتیم، و آوردیم.

همان‌ کسانی که می‌گفتند مهندسان ایرانی قادر به استفاده از این دستگاه‌ها نیستند امروزه این دستگاه‌ها را که برای اورهال به ۳ تا ۴ ماه زمان نیاز دارند، متخصصان باتجربه ما طی ۱۰روز باز و اورهال می‌کنند، این موضوع برای کشور باعث افتخار است. 

وقتی به آن‌ها می‌گوییم دستگاه مشکل داشت و آن را برطرف کردیم، تعجب می‌کنند. هرچند کنترل این ماشین‌آلات از آن‌جا انجام می‌شد اما گاه با معایبی روبه‌رو می‌شدند که باید یا آن‌ها می‌آمدند یا دستگاه را برایشان می‌فرستادیم که در هردوصورت هزینه بالایی داشت. الان مهندسان ما در مدت ۱۰روز دستگاه‌ها را عیب‌یابی و بازسازی می‌کنند. تاکنون در این ۱۲-۱۰ سال که ماشین‌آلات را وارد کرده‌ایم حتی یک‌بار به حضور آنها نیاز نبوده است.

 چند درصد از مواداولیه لنت ترمز وارداتی است؟

از زمانی که شروع به تولید کردیم، شاید ۸۰‌درصد مواداولیه لنت‌ترمز  وارداتی بود اما امروز این میزان به ۴۰درصد رسیده است که روزبه‌روز کاهش می‌یابد. این میزان تا سال گذشته ۵۰ و امسال به ۴۰ درصد کاهش یافته است و در آینده این ۴۰درصد حتما به صفر خواهد رسید. البته به تکنولوژی برخی  مواداولیه پرمصرف  که به خارج کشور وابسته بودیم، دست یافتیم و آن‌ها را داخلی‌سازی کرده‌ایم. درحال‌حاضر کارخانه ما بخشی از مواد اولیه موردنیازمان را تولید می‌کند. بخشی هم معدنی است که آن‌ها را از معادن اطراف ایران خریداری می‌کنیم.

 با ‌توجه به توضیحات شما، تولید لنت‌ترمز باکیفیت به دانش‌فنی و تکنولوژی ساخت برمی‌گردد. باتوجه به این موضوع، آیا ایران در رنکینگ جهانی بین تولیدکننده‌های برتر دنیا قرار می‌گیرد؟

به نظر من بله، دانش‌فنی ما به اندازه آن‌ها پیشرفت کرده است. چون همکاران ما در ایران شم فنی بالایی دارند. تنها سواد کلاسیک ملاک نیست، دربسیاری‌از موارد که نیاز به واردات داشتیم، خودمان اقدام به تولید می‌کنیم.

 چند درصد از لنت‌های ترمز موجود در بازار تقلبی هستند؟

متاسفانه روزبه‌روز بر تعداد لنت‌ترمزهای تقلبی افزوده می‌شود و می‌توان گفت حدود ۵۰درصد لنت‌ترمزهای موجود در  بازار تقلبی بوده که معضل اصلی است.

لنت‌ترمز انواع گوناگونی دارد. یک نوع مربوط به خودروهای داخلی مانند پیکان، پراید، پژو، مگان و غیره است و مصرف نسبتا بالایی دارند. کسانی که به‌صورت زیرپله‌ای دست به تولید می‌زنند لنت بنز، ‌ب‌ام‌و و غیره را تولید نمی‌کنند، بلکه برای خودروهای پرمصرف داخلی کالای بی‌کیفیت تولید می‌کنند. این اقلام حدود ۵۰درصد بازار مصرفی لنت‌ترمز را تشکیل می‌دهد.

 تولیدکنندگان با چه چالش‌های در لنت‌ترمز مواجه هستند؟ 

مهم‌ترین چالش، تولیدکنندگان زیرپله‌ای هستند و پس از آن مشکلات گمرکی و تامین‌اجتماعی و... است. 

 آیا به نمایندگی خودروهای وارداتی نیز لنت ترمز عرضه می کنید؟

بله، نمایندگی‌ها عموما از قطعات باکیفیت استفاده می‌کنند. البته برای آن‌ها صرفه اقتصادی دارد که واردات داشته باشند. اما ازآنجاکه امروزه حمایت از تولید داخلی مدنظر قرار دارد، بسیاری‌از عاملان فروش یا خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی به استفاده از قطعات داخلی روآورده‌اند. اما در این بین برخی همچنان مقاومت می‌کنند. 

 در تهران و کل کشور چند نمایندگی دارید؟ 

مجموعا در تهران ۱۰ نمایندگی و در سراسر ایران ۳۵۰ نماینده داریم. 

آیا با خودروسازان در تعامل هستید؟ 

در شرایط فعلی با برخی از آن‌ها تعامل و همکاری نداریم، زیرا تاکنون موفق به دریافت مطالبات دوسال گذشته نشده‌ایم. یکی از خودروسازان داخلی، کارخانه‌ای دارد که از طریق آن نیازش را تامین می‌کند. هرچند ممکن است از دیگر تولیدکنندگان نیز خرید داشته باشد اما اگر این حرکت ادامه پیدا کند باید در روند پرداخت تجدید نظر کنند. 

 ارزیابی شما از بازار لوازم یدکی امسال چیست؟ 

بازار قطعه‌سازی در سال ۹۸ و بعد از آن به‌سوی  توسعه ‌و بهبود خواهد رفت البته این امر مشروط بر این است که دولت این مسیر را ادامه دهد و سیاست رونق تولید را بیش‌از پیش اجرایی کند.

 آیا امسال مانند سال‌های گذشته تندیس دریافت کردید؟

بله این شرکت در سال ۹۸ به‌عنوان واحد نمونه در «روز صنعت» مورد تشویق قرار گرفت و از وزیر صنعت،معدن و تجارت لوح تقدیر دریافت کرد.

 باتوجه به آغاز فعالیت نمایشگاه قطعات در تهران، این نمایشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

نمایشگاه قطعات خودرو امسال و سال‌های گذشته به‌گونه‌ای شده است که فقط در نمایشگاه شرکت می‌کنیم. هرکس که با خودرو در ارتباط است، لنت‌پارس را می‌شناسد و ما هم به‌همین‌دلیل شرکت کرده‌ایم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =