رضا آریا راد ، کارشناس صنعت خودرو

از مزایای تامین سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی از طریق اوراق مرابحه، جدای از منصفانه‌بودن نرخ بازپرداخت به‌نسبت سایر راه‌های تامین نقدینگی، می‌توان به خرید نقدی و به‌صرفه‌تر مواداولیه و موردنیاز تولید اشاره کرد. چراکه مقرون‌به‌صرفه‌تر از خریدهای اقساطی و نسیه است و هزینه کمتری برای قیمت تمام‌شده دارد

به گزارش «اخبار خودرو» ، این روزها شاهد لیدری گروه خودرویی بورس اوراق بهادار در جذب نقدینگی هستیم. جذابیت و کشش بازار سرمایه برای نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان آن ‌هم در سال رونق تولید را می‌توان یک حرکت تاریخی در بازگشت نقدینگی به سرمایه مولد تعبیر کرد. حجم بالای نقدینگی اگر در هر بازار غیرمولد و در مسیر انحرافی قرار بگیرد، نه‌تنها به اقتصاد جامعه کمک نمی‌کند، بلکه آثار و عوارض مخربی نیز در پی دارد. اما در مقابل، افزایش میزان سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار هر کشور نشانه رونق، جهش اقتصادی و حرکت صحیح بر مدار رشد صنعت و تولید آن کشور قلمداد می‌شود و به این ترتیب، می‌توان به‌جای حرکت سرمایه در مسیرهای انحرافی نظیر طلا، ارز، واسطه‌گری و... به آینده‌ای روشن در رشد و اعتلای صنایع کشور بدین‌ترتیب امیدوار بود.

در همین زمینه و درخصوص بحث تامین مالی خودروسازان با رضا آریاراد، کارشناس مالی و فعال صنعت خودرو گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

سرازیر شدن نقدینگی به بازار سرمایه و به‌طور مشخص به سمت خودرویی‌های بورس چه ظرفیت‌هایی را برای صنعت خودرو ایجاد می‌کند؟

جذب نقدینگی در بورس اوراق بهادار و رونق در بازار سرمایه می‌تواند به یکی از راه‌های موفق تامین نقدینگی صنایع و تداوم رونق تولید محصولات داخلی منتج شود. 

در واقع به یمن ورود نقدینگی به بازار سرمایه و رونق در این بخش، ضمن به گردش درآمدن چرخه سودآوری برای سرمایه‌گذاران، صنایع و تولیدکنندگان نیز در این چرخه، فرصت تامین سرمایه در گردش با شرایط بسیار مناسب‌تری نسبت‌به سایر راه‌های تامین نقدینگی مانند اخذ تسهیلات و وام‌های بانکی را به‌دست می‌آورند و با استفاده از این فرصت امکان تهیه مواداولیه و حرکت در مسیر تولید، داخلی‌سازی و اقتصاد مولد و شکوفا ایجاد می‌شود.

 چه راه‌هایی برای تامین نقدینگی خودروسازان از طریق بورس وجود دارد؟

یکی از بهترین راه‌های تامین نقدینگی در بورس اوراق بهادار، انتشار اوراق مرابحه است. در این نوع  اوراق، شرکت‌ها به‌منظور تامین نقدینگی، با واسطه قرار دادن یک موسسه مالی و با انتشار اوراق مرابحه از طریق شرکت تامین سرمایه، اقدام به انتقال اوراق منتشره به سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار می‌کنند و با این روش، تامین سرمایه موردنیاز برای خرید مواداولیه، تداوم تولید و رونق در تولیدوفروش محصول فراهم می‌شود.  

در این بیع، بانی (شرکت متقاضی سرمایه) متعهد می‌شود علاوه‌بر اصل سرمایه، میزان سود معین درنظرگرفته‌شده را در سررسید تعیین‌شده به سرمایه‌گذاران (خریداران اوراق) بپردازد. 

به بیان ساده‌تر بیع مرابحه به معامله‌ای اطلاق می‌شود که در آن فروشنده با اعلام خرید کالا (دارایی) موردمعامله در آینده با مبلغی بیش‌از مبلغ معامله در سررسید معین، بازپرداخت اصل و سود معین‌شده در آینده را تعهد می‌کند و بدین‌ترتیب هم سرمایه موردنیاز برای اجرای کارهای عمرانی و تداوم موثر چرخه تولید فراهم می‌شود و هم این‌که سرمایه‌گذار، علاوه‌بر مشارکت در طرح‌های عمرانی و اقتصادی کشور، در سررسید معین‌شده به انتفاع می‌رسد.

تامین مالی از طریق اوراق مرابحه چه مزایایی برای خودروسازان دارد؟

از مزایای تامین سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی از طریق اوراق مرابحه، جدای از منصفانه‌بودن نرخ بازپرداخت به نسبت سایر راه‌های تامین نقدینگی، می‌توان به خرید نقدی و به‌صرفه‌تر مواد اولیه و موردنیاز تولید اشاره کرد. 

 چراکه مقرون به‌صرفه‌تر از خریدهای اقساطی و نسیه است و در نتیجه هزینه کمتری برای تولیدکنندگان در بهای تمام‌شده تولید کالا درپی خواهد داشت.

 چه روش‌های دیگری برای تامین مالی از طریق بورس غیر از انتشار اوراق مرابحه وجود دارد؟

ازجمله روش‌های دیگر تامین نقدینگی برای شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار، می‌توان به انتشار اوراق اجاره، اوراق رهنی و اوراق خرید دین به‌منظور تامین نقدینگی اشاره کرد. 

به‌نظر می‌رسد با جذابیت بازار سرمایه و افزایش رغبت سرمایه‌گذاران و تغییرجهت نقدینگی‌ها به مسیر سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار که در سال جاری بیش‌از پیش شاهد آن هستیم، بهترین فرصت برای تامین نقدینگی (سرمایه در گردش)، تداوم موفق تولید و داخلی‌سازی و همچنین حفظ روند روبه‌رشد تولید و اشتغال در صنایع کشور فراهم شده است.

در چنین شرایطی، انتظار می‌رود مصوبه معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز هر چه سریع‌تر از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گیرد تا زمینه رشد هر چه بیشتر صنعت خودرو در بازار سرمایه و جذب سرمایه‌های سرگردان به این صنعت بیش از پیش فراهم آید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • kazem IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    1 0
    گوشت رو بدن دست گربه بره باهاش برج بسازه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =