ضد یخ‌ ضد جوش

ضدیخ‌های ناشناس با موتور خودرو شما سر دوستی ندارند! این را  هرکارشناسی که چند صباحی درصنعت روانکارها فعالیت کرده باشد، به‌خوبی درک می‌کند و برای آن دلایل زیادی نیز وجود دارد.

به گزارش «اخبار خودرو» ، برای چندهزار تومان هزینه کمتر نباید موتور و سیستم خنک‌کننده خودرو را با چالش زنگ‌زدگی و خوردگی مواجه کرد و بهتر است هنگام خرید ضدیخ‌ضدجوش کمی منطقی فکر کرد. اگر به‌عنوان مالک یک خودرو و حتی مدیر یک اتوسرویس قصد خرید ضدیخ‌ضدجوش داشته باشید، بی‌شک علاوه‌بر برندهای اسم‌ورسم‌دار با نام‌های ناشناس بسیاری مواجه می شوید که حاضرند محصولات خود را خیلی ارزان‌تر از محصولات باکیفیت و صاحب‌نام بازار به‌شما بفروشند. اما علت این تخفیف‌ها و تفاوت قیمت‌های عجیب و غریب چیست و چه‌چیزی باعث شده تا تولیدکنندگان متفرقه، محصولات خود را با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر ازتولیدات شرکت‌هایی همچون بهران،‌ ایرانول،‌ پارس،‌ فومن‌شیمی و سپاهان به‌بازار عرضه کنند؟

مواد اولیه بی‌کیفیت،‌ شاه‌ کلید ارزان‌ فروشی 

ماده اصلی تولید ضدیخ‌ضدجوش، مونواتیلن گلیکول است که اهالی صنعت به‌آن «MEG» می‌گویند. تصور کنید مسئول خرید مواداولیه برای یک شرکت بزرگ و معتبر تولیدکننده ضدیخ هستید و درخواست خرید این ماده به‌واحد شما رسیده است.  

نخستین و تنها راه برای خرید ماده‌اولیه، خرید از شرکت‌های پتروشیمی آن‌هم از طریق بورس است. دراین شیوه شما «MEG» را با کیفیت بالا خریداری می‌کنید و ماده اولیه‌ای که به‌کارخانه می‌آورید از گرید مناسبی برخوردار است. 

اما وقتی پای ارزان تمام شدن کالا به‌میان می‌آید و قرار است یک شرکت ناشناس و متفرقه به‌بهای صدمه زدن به‌خودرو مردم، سود زیادی به‌جیب بزند،‌ مامور خرید به‌سراغ بورس و خرید از پتروشیمی نخواهد رفت و درعوض «MEG» با گرید پایین‌تر را که ممکن است به‌عنوان پسماند از سوی پتروشیمی‌ها فروخته شود، خریداری می‌کند. از  آن بدتر  زمانی است که شرکت‌های بی‌هویت به‌سراغ «MEG»های بازیافتی می‌روند.

ضدیخ‌ های بازیافتی در رادیاتور خودروها!

این تخلف شاید بزرگ‌ترین ظلمی باشد که شرکت‌های متفرقه درحق مصرف‌کنندگان می‌کنند. این شرکت‌ها به‌جای خرید «MEG» از پتروشیمی‌ها اقدام به‌خرید ماده اولیه حاصل از بازیافت ضدیخ‌ضدجوش‌های استفاده‌شده درصنایعی مانند صنایع نساجی کرده و محصول خود را با ماده اولیه‌ای ارزان‌تر و البته بی‌کیفیت تولید و روانه بازار می‌کنند.

استاندارد هایی که حداقل را نشان می‌دهند

نکته جالب در این صنعت، ‌استانداردهایی است که  حداقل‌ها را برای حک کردن نشان استاندارد روی قوطی محصول می‌پذیرد. پس اگر به‌عنوان یک شرکت متفرقه از «MEG» کم‌کیفیت و ادتیوهای نامرغوب استفاده کنید و بتوانید حداقل‌های استاندارد را پاس کنید، برای حضور در بازار مشکلی نخواهید داشت. اما به‌عنوان یک مصرف‌کننده بهتر است به‌پیشینه کارخانه سازنده و برند محصول دقت کنید و سلامت موتور خودرو را فدای خرید ارزان‌تر نکنید. 

چراکه به‌دلیل حضور آب،‌نمک و دیگر عناصر درترکیب ضدیخ نمی‌توان به‌درستی کیفیت آن را ارزیابی کرد و تنها باید به‌تست‌های خوردگی طولانی‌مدت اکتفا کرد.

محافظت از خوردگی وظیفه اصلی ضد یخ‌ ضد جوش 

ضد یخ‌ ضد جوش علاوه‌ بر اینکه قرار است از یخ زدن یا جوش آوردن آب رادیاتور خودرو شما جلوگیری کند، وظیفه مهم‌تری نیز دارد. این ماده پرخاصیت که کم‌تر به‌آن توجه می‌شود باید از خوردگی قطعات پلاستیکی و شش‌فلز به‌کاررفته در موتور و سیستم خنک‌کننده جلوگیری کند. 

فلزاتی مانند چدن، ‌فولاد،‌ آلومینیوم،‌ مس،‌ برنج و قلع. حالا تصور کنید از یک ضدیخ کم‌کیفیت با «MEG» نامرغوب و ادتیوهای ضعیف استفاده کرده‌اید. شک نکنید «MEG» نامرغوب باعث بالارفتن خاصیت اسیدی  آب رادیاتور می‌شود و درآینده‌ای نه‌چندان دور باید منتظر آسیب رسیدن به‌موتور خودرو خود باشید.

با این شرایط به‌نظر می‌رسد عاقلانه‌ترین کار انتخاب ضدیخ‌ضدجوش باکیفیت و مناسب براساس پیشینه کاری شرکت سازنده است و تخفیف و قیمت‌های ارزان را باید فدای کیفیت بیشتر کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =