بورس

بازار بورس همچنان روزهای آفتابی را تجربه می‌کند و کم‌کم در حال تطبیق‌ خود با دلار بالای ۱۲ هزار تومان است، البته رشد بسیاری‌ از گروه‌ها کنترل شده و با شیب ملایم صورت می‌گیرد و هر ازچندگاه برخی اخبار خاص نیز باعث مثبت شدن گروهی می‌شود.

این روزها بازار سرمایه دوباره روی نوار صعود قرار گرفته و شاخص‌کل محدوده ۳۵۰ هزار واحد نیز عبور کرده است، باتوجه به این موضوع به‌نظر می‌رسد نقدینگی جدیدی وارد بازار سهام شود بنابراین می‌توان انتظار داشت این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند. از سویی در این بین گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام باتوجه به افزایش سرمایه شرکت‌های بزرگ خودروساز می‌تواند به تکرار روزهای خوش گذشته بسیار امیدوار باشد.

در این زمینه حمیدرضا افشار، کارشناس و فعال بازار سهام در گفت‌وگو با «‌دنیای‌ خودرو» به تشریح وضعیت این روزهای بورس تهران و به خصوص گروه خودرویی پرداخته است.

 وضعیت کلی بازار سرمایه را طی این روزها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازار بورس همچنان روزهای آفتابی را تجربه می‌کند و کم‌کم در حال تطبیق‌ خود با دلار بالای ۱۲ هزار تومان است، البته رشد بسیاری‌ از گروه‌ها کنترل شده و با شیب ملایم صورت می‌گیرد و هر ازچندگاه برخی اخبار خاص نیز باعث مثبت شدن گروهی می‌شود.

 بودجه ۹۹ چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟

 در مورد روند آتی بازار چه در پایان سال و چه در سال ۹۹ توجه به چند نکته حائزاهمیت است؛ نخستین نکته، بودجه خواهد بود. باتوجه به‌ لوایح پیشنهادی می‌توان به تورم احتمالی سال آینده که به‌دلیل کسری بودجه است، پی‌برد. موضوع مهم بعدی نرخ دلار است که پیش‌بینی می‌شود برای سال آتی همچنان روندی صعودی داشته باشد. ازسویی در بودجه سال ۹۹بحث برداشت ۳۰هزارمیلیاردتومانی از صندوق توسعه ملی مطرح شده است که همین موضوع می‌تواند منجر به افزایش قیمت دلار شود.

از طرفی دولت باتوجه به کاهش چشمگیر صادرات نفت برای تامین منابع درآمدی، فروش دارایی‌های منقول و غیرمنقول خود را در دستور کار قرار داده که قسمتی از آن از فروش سهام شرکت‌های در اختیار دولت است.

همین مطلب می‌تواند این موضوع  را به‌ ذهن‌ متبادر کند   برای سال بعد نیز می‌توان انتظار بازاری جذاب در بورس تهران را داشت که همین امر می‌تواند در زمینه نقدشوندگی سهام شرکت‌های دولتی کمک شایانی کند.

با این تفاسیر می‌توان آینده روشنی را برای بورس متصور بود؟

بله، وقتی تمام این مسائل را در کنار هم قرار می‌دهیم آینده روشنی برای بازار سرمایه  متصور خواهیم بود و فقط مسائل بین‌المللی پیش‌بینی نشده و اعمال تحریم‌های جدیدتر در مورد شرکت‌های صادرات‌محور می‌تواند کمی از خوش‌بینی ما بکاهد. این در حالی است که باتوجه به صعودی بودن شاخـــــــص‌کل، اهداف ۴۵۰ و ۵۰۰ هزار واحدی با دلار بالای ۱۵ هزار تومـــــان چندان دور از ذهن نیست.
 در مورد گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای امروزه بازار، چه تحلیلی می‌توان ارائه داد؟

گروه خودرویی همچنان منتظر خبر افزایش سرمایه ناشی‌از تجدید ارزیابی دارایی‌های دو شرکت ایران‌خودرو و سایپاست که کارهای اداری آن در مرحله اجرا قرار دارد و تا پایان سال باید محقق شود.

البته در این رابطه شنیده‌ها حاکی‌از افزایش سرمایه بالای ۲۰۰۰‌درصدی ایران‌خودرو است که این محرک می‌تواند قیمت سهام این خودروساز را تا حدود ۱۵۰۰تومان  بالا ببرد. اگر این اتفاق رخ بدهد، سایر شرکت‌های خودرویی و قطعه‌ساز نیز این امر منتفع خواهند شد.

 آیا برخی نمادهای گروه خودرویی در حال اصلاح قیمتی هستند؟

بله،اکثر نمادهای گروه خودوریی این روزها در فاز اصلاح قیمتی هستند و باتوجه به این موضوع پتانسیل مناسبی برای رشد تا پایان سال در این گروه مشاهده می‌شود. در این راستا پارس‌خودرو و زامیاد از نظر تکنیکالی شرایط مناسبی برای رشد دارند.

 در شرایط فعلی مهم‌ترین مانع برای عدم اجرای افزایش سرمایه شرکت‌های خودرویی چیست؟

 باتوجه به اینکه در حال حاضر مصوبه مالیاتی افزایش سرمایه ناشی‌از تجدید ارزیابی دارایی‌ها به تائید شورای نگهبان نرسیده، خودرویی‌ها منتظر این موضوع هستند. شورای نگهبان معتقد است این مصوبه برای دولت بار مالی دارد و به‌همین‌دلیل این مصوبه نهایی نشده، اما باتوجه به رایزنی‌هایی که در جریان است، می‌توان گفت درنهایت این معافیت مالیاتی تصویب می‌شود و خودرویی‌ها با تکیه بر آن می‌توانند سرمایه خود را از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش بدهند و از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    0 0
    12000 سهم باافزایش سرمایه ایران خودرو مقدار سهام چقدر میشه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =