استاندارد دکسوس

«خالد زریک» (Khaled Zreik) سرمهندس بخش روانکارهای خودرو جنرال‌موتورز درکنفرانس روغن‌پایه و روانکارهای آمریکا درشهر نیوجرسی توضیح داد که پس از معرفی استاندارد GF-۶ توسط موسسه جهانی استاندارد گذاری روی روانکارها یا «ILSAC» در ماه می، آن‌ها تصمیم گرفتند آزمایش‌های خود را اصلاح کنند تا محصول ارائه‌شده علاوه‌بر مشخصات مورد انتظار جنرال‌موتورز استانداردهای جهانی را نیز شامل شود و منافاتی با آن‌ها نداشته باشد

به گزارش «اخبار خودرو» ، گروه خودروسازی جنرال‌ موتورز آمریکا هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد مشخصات جدید مدنظر خود برای روغن‌موتور خودروهای سواری را اعلام کند. این شرکت درماه ژانویه اعلام کرد نسل سوم از استاندارد دکسوس را در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی معرفی خواهد کرد؛ حال این شرکت تصمیم گرفته برای معرفی جزئیات کامل آزمایش‌ها را به‌تعویق بیندازد. 

البته جنرال‌موتورز به‌قول خود وفادار بوده و مشخصات اصلی استاندارد جدید خود را اعلام کرده است. 

«خالد زریک» (Khaled Zreik) سرمهندس بخش روانکارهای خودرو جنرال‌موتورز درکنفرانس روغن‌پایه و روانکارهای آمریکا درشهر نیوجرسی توضیح داد که پس از معرفی استاندارد GF-۶ توسط موسسه جهانی استانداردگذاری روی روانکارها یا «ILSAC» در ماه می، آن‌ها تصمیم گرفتند آزمایش‌های خود را اصلاح کنند تا محصول ارائه‌شده علاوه‌بر مشخصات مورد انتظار جنرال‌موتورز استانداردهای جهانی را نیز شامل شود و منافاتی با آن‌ها نداشته باشد. 

استانداردی برای پرفروش‌ترین خودروهای آمریکایی

دکسوس را می‌توان مهم‌ترین تاییدیه برای روغن‌سازهای آمریکای شمالی به‌حساب آورد که شامل خودروهای مختلفی همچون شورولت، کادیلاک، جی‌ام‌سی، بیوک، پونتیاک و هولدن می‌شود. نسل سوم از این استاندارد به‌نوعی نمونه به‌روزرسانی‌شده از نسل دوم دکسوس است که درسال ۲۰۱۷ معرفی شده بود. 

جنرال‌موتورز پیش از این اعلام کرده بود روند اخذ تاییدیه محصولات را از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد کرد، اما حالا مشخص شده این زمان به‌پایان ماه آگوست سال آینده موکول شده است. 

زریک توضیح داد برخی ادتیوسازها و شرکت‌های نفتی نگران بودند استاندارد دکسوس جدید روی محصولات فعلی آن‌ها که درخط تولید قرار دارد، تاثیر منفی بگذارد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم تاییدیه را دیرتر اعطا کنیم تا مشکل این شرکت‌ها نیز برطرف شود.

زریک اضافه کرد فکر نمی‌کند بازیگران صنعت روانکارها مشکلی با چالش‌های تکنیکی برای حل نیازهای سخت‌افزاری جدید خودرو داشته باشند. 

مشخصات استاندارد جدید جنرال‌موتورز

زریک توضیح داد در آینده گرانروی SAE ۰W-۲۰ مورد انتخاب جنرال‌موتورز برای استفاده درموتورهای درون‌سوزی خواهد بود که قرار است درکنار موتورهای برقی در اکثر محصولات جنرال‌موتورز استفاده شوند. 

با توجه به‌اینکه قرار است موتورهای جنرال‌موتورز کوچک‌تر ولی پرتوان‌تر شوند، روانکاری به‌یکی از مهم‌ترین بخش‌های نگهداری از خودرو تبدیل خواهد شد. همچنین جنرال‌موتورز امیدوار است با استفاده از روغن‌های باکیفیت بتواند مصرف سوخت و آلایندگی محصولات خود را کاهش دهد تا بتواند پاسخگوی محدودیت‌های دولتی و اهداف شرکت باشد.

زیک توضیح داد که نسل سوم از استاندارد دکسوس، شامل تمام تست‌های GF-۶ به‌غیر از بخش IIIH خواهد شد. 

جنرال‌موتورز به‌عنوان جایگزین این بخش آزمایش اکسیداسیون و ته‌نیشی اختصاصی خود را مدنظر قرار داده است.

تست‌های جنرال‌موتورز سختگیرانه‌تر بوده و به‌روغن‌هایی که گرانروی آن‌ها طی انجام مراحل آزمایش تا ۷۵ درصد افزایش پیدا کند، تاییدیه نمی‌دهد. برای انجام این آزمایش‌ها جنرال‌ موتورز اعلام کرده از پیشرانه نسل جدید شورولت «سیلورادو» استفاده خواهد کرد که مصرف‌سوخت کمتری داشته و تکنولوژی روانکار بالاتری را نسبت به‌نسل دوم دکسوس می‌طلبد. 

تغییراتی که باعث تغییر فرمولاسیون ادتیوها خواهد شد

درحالی که استانداردهای جهانی جدید حضور خاکستر سولفاته تا یک‌درصد را پشتیبانی‌ می‌کنند، نسل سوم دکسوس این رقم را به‌حداکثر ۹/۰ درصد کاهش داده است. این مورد باعث می‌شود شرکت‌های ادیتوساز مجبور باشند اصلاحاتی را روی پکیج دترجنت یا پاک‌کنندگی خود اعمال کنند. 

جنرال‌موتورز اعلام کرد افزایش سخت‌گیری روی خاکستر سولفاته به‌خاطر حفاظت از کاتالیست و کاهش آلایندگی خارج‌شده از اگزوز بوده است.

درنهایت زریک توضیح داده که تحقیقات بازار آن‌ها مشخص کرده ۴۸ درصد از بسته‌بندی‌های فعلی روغن‌های ساخته‌شده براساس دکسوس Gen۲ دچار خطاهایی است که درصورت عدم‌تصحیح آن‌ها، این گروه خودروسازی اقدام به‌لغو تاییدیه آن‌ها خواهد کرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =