آلودگی هوا

روز گذشته با وجود آلودگی هوا در شهر تهران همایشی تحت عنوان «سی‌ان‌جی ؛ فرصت توسعه پایدار» درخصوص بررسی راهکارهای این صنعت در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی‌شریف برگزار شد.

به گزارش «اخبار خودرو» ، در این نشست علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد توزیع و تولید هدفمند انرژی کمک بسزایی در بهبود و رشد اقتصاد خواهد داشت. ازسویی، احتراق با هر سوختی دارای آلایندگی است و برای کنترل آلایندگی باید متناسب هر کلانشهر ظرفیت احتراق تعریف شود تا براساس آن سبد سوخت را تدوین کرد.

در ادامه این نشست سیدمصطفی میرسلیم، عضو و دبیر کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام و موسس شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) بیان کرد اگر وزارت نفت اعلام می‌کند سبد سوخت ۶۰‌درصد بنزین، ۲۰درصد گاز و ۲۰درصد گازوئیل است، به آن عمل کند.

حدود ۲۶‌درصد مصرف سوخت ما در بخش ترابری است، از این رو لازم است سوخت گاز در ترابری مورداستفاده قرار بگیرد. از ۲۰سال پیش تاکنون شاهد تحول در مصرف انرژی کشور از نفت به سمت گاز هستیم و شبکه گازی ارزشمندی را نیز با این هدف ایجاد کردیم.

همچنین باید شیوه‌ رانندگی را متناسب فرهنگ و رفتار رانندگی در کشور تدوین و تنظیم کنیم،  نباید از شیوه‌های دیگر کشورها بـــرای پایش آلایندگی استفاده کنیم. 

هرچند در این نشست قرار بود مدیران عامل ایران‌خودرو حاضر باشند،‌اما حضور نداشتند فرصتی مغتنم دست داد تا برای بررسی میزان آلودگی هوا و توسعه سوخت سی‌ان‌جی در کشور با مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و یکی از مدیران تحقیقات موتور ایران خودرو(ایپکو) به گفت‌وگو بپردازیم که بخشی از آن را در ادامه از نظر خواهیم گذراند.

امیر وکیل‌ زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

باتوجه به گسترش آلودگی هوای در کلانشهرها، آیا عامل اصلی آلودگی هوا سوخت  است یا تکنولوژی خودروها؟ 

به‌رغم آنکه تخصص من درزمینه سوخت نیست اما می‌دانم سوخت توزیع‌شده در جایگاه‌ها استاندارد است. این سوخت دارای استاندارد یورو و مطابق با مصوبات هیات وزیران و قانون است و در کلانشهرها سوخت یورو۴ را عرضه می‌کنیم.

بنابراین وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهیم، حال باید بررسی شود آیا مصرف‌کننده‌ها، خودرو،  یا احتراق ناقص در خودروها سبب می‌شوند این ذرات معلق وارد فضا شوند یا خیر که  این مهم را باید از متخصصان خودرو پرسید. اما من به‌عنوان مسئول توزیع سوخت در کشور اعلام می‌کنم سوخت کاملا استاندارد است. 

برخی مالکان خودرو ادعا می‌کنند بعد از اتمام سوخت‌گیری در جایگاه‌ اگر کارت را بلافاصله پیش از گذاشتن نازل خارج کنیم، از میزان سوخت موجود در کارت کسر می‌شود. در این زمینه چه راهنمایی دارید؟ 

ما مکررا اطلاع‌ رسانی کردیم کارت را زمانی از دستگاه خارج کنند که نازل را در جای خود قرار داده‌اند. شیر برقی وسیله‌ای است که فرمان قطع را می‌گیرد، تا زمانی که بسته شود، اندکی زمان‌بر است. در همین مدت، فرآورده درحال شمارش است، برای همین توصیه می‌شود ابتدا نازل را قرار بدهند، سپس کارت سوخت را از دستگاه خارج کنند.

آیا نوع سوخت توزیعی در کلانشهرها یورو ۵ بوده و دسترسی به سوخت یورو ۴ چگونه است؟ 

میزان تولید سوخت یورو ۵ بسیار کم است، ما موظف به تولید یورو ۴ هستیم که در حال انجام است. من وظیفه توزیع را برعهده دارم، بنابراین اگر تولیدکننده سوخت را با استاندارد مطابق قانون تحویل بدهد، وظیفه توزیع آن برعهده من است. 

در کدام شهرها گازوئیل یورو ۴ در دسترس است؟ 

به‌طورکلی گازوئیل در کلانشهرها با استاندارد یورو۴ توزیع می‌شود به‌خصوص در مبادی مواصلاتی که خودروهای سنگین تردد دارند، براساس توافقی که با  سازمان محیط‌زیست داریم، در جایگاه‌ها ویژه درحال توزیع هستیم.

عمرمخازن گاز  خودروها چقدر است و اکنون چه وضعیتی دارند؟ 

به‌طورکلی عمر مخازن گاز خودروها ۱۵‌سال است اما عمر مخازن خودروهایی که در آغاز طرح توسعه صنعت سی‌ان‌جی دوگانه‌سوز شدند، رو به اتمام است.

گازسوز کردن خودروها چه میزان بر کاهش مصرف بنزین تاثیر خواهد داشت؟ 

مصرف سوخت سی‌ان‌جی در کشور روزانه ۲۰ میلیون‌ متر مکعب  است که توسط ۲هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه می‌شود. این سوخت موردنیاز حدود ۴میلیون خودرو گازسوز است. خودروها در مقیاس استانداردهای جهانی یک‌ لیتر بیشتر بنزین مصرف می‌کنند، اگر خودروسازی ارتقا پیدا کند و طرح گاز سوز کردن توسعه یابد، با احتساب ۱۷میلیون خودرو بنزین‌سوز در کشور ۱۷ میلیون لیتر صرفه‌جویی ایجاد خواهد شد.

علی مشیری‌ موحد، رئیس سامانه‌ ها و روش‌ های شرکت ایپکو

از آنجا که این همایش در راستای توسعه پایدار سی‌ان‌جی است، دراین‌زمینه چه اقداماتی را باید انجام داد ؟ 

ابتدا باید پایدار را تعریف کنیم. پایداری سه شاخصه دارد؛ نخست این‌که باید به سوددهی برسد و از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه باشد.

دوم‌آن‌که محصول و فرآیند تولید آن دوستدار محیط‌زیست باشد.

سومین نکته این‌که نسبت به اجتماع مسئولیت داریم که این امر یا درباره آینده یا در مورد شرایط فعلی صادق است.

سی‌ ان‌ جی و پیشرانه پایه گازسوز که تعریف شده، در جهت دستیابی به همین عوامل پایداری است. زیرا مقدار آلایندگی که این سوخت در زمان احتراق نسبت‌به سایر سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌کند (باتوجه به وجود موتور ملی) بسیار کمتر است.

آیا زنجیره تامین برای تولید خودروهای گازسوز در صنعت خودرو کشور با چالش مواجه نیست؟ 

قیمت تمام‌شده قطعات سی‌ان‌جی مانند خودروهای دیزلی به‌دلیل داشتن متعلقات بیشتر، دلتای قیمتی بالایی دارد. این رقم  را باید دولت به‌عنوان یارانه به قطعه‌سازان و خودروسازان پرداخت کند و خودروهایی با موتور پایه گازسوز را توسعه بدهد، زیرا دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی موجود به روش کارگاهی ممکن است آلایندگی را تشدید کند.

دولت درخصوص توسعه جایگاه‌های سی‌ان‌جی برای خودروهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی توجه بیشتری داشته باشد. اگر دولت حمایت‌های لازم را از خودروهای گازسوز انجام بدهد و بازار هم متقاضی گازسوز کردن خودروها باشد، قطعا هزینه‌های تولید خودروهای داخلی کاهش خواهد یافت.

حمید قاسمی، معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش

اگر استفاده از سوخت سی‌ان‌جی در خودروها توسعه یابد، میزان آلودگی چند درصد کاهش خواهد یافت؟ 

مولفه ذرات معلق (PM)در سوخت گاز تقریبا صفر است.  اگر میزان CO۲ را برای قیاس با سوخت بنزین در ‌نظر بگیریم،  میزان انتشار این آلاینده ۳۵‌درصد کاهش دارد. این دو مولفه اصلی در آلودگی موثر هستند. 

چه برنامه‌هایی برای ترغیب مشتریان و همچنین صنعت برای استفاده از سوخت گاز دارید؟ 

به‌ خودروسازان اعلام کردیم می‌توان هزینه‌هایی را که برای کیت، مخزن و سایر قطعات پرداخت می‌کنند از محل مصوبه به آن‌ها پرداخت کرد. یعنی با خودروسازان قرار می‌بندیم و این هزینه‌ها را می‌پردازیم. برای سایر محصولات مانند ون سرمایه‌گذاری عمده انجام می‌دهیم و حاضریم به‌شکل زیرساختی وارد این بخش شویم. امیدواریم خودروسازان مخزن را روی پلت‌فرم جانمایی کنند تا تعلق‌خاطر بیشتری برای مشتری ایجاد شود. 

چندسال پیش درزمینه توسعه خودروهای گازسوز اقداماتی صورت گرفت اما پس‌از مدتی به فراموشی سپرده شد. حال باتوجه به طرح توسعه گازسوز کردن خودروها آیا این اقدام ادامه خواهد یافت؟ 

در دنیا و در بسیاری‌از کشورهای اروپایی، قیمت سی‌ان‌جی تقریبا یک‌پنجم قیمت سایرحامل‌های انرژی است. ولی در کشور ما گازوئیل و بنزین ارزان هستند، اما با جهش قیمتی که اتفاق افتاد، امیدوار هستیم با ثابت نگهداشتن حامل انرژی گاز بتوانیم آن را مدیریت کنیم. 

روی طرح سی‌ان‌جی بسیار کار شده است، البته باتوجه به آینده‌ای که برای صنعت متصور هستیم، پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ واردکننده بنزین شویم، این درحالی است که با طرح توسعه گاز از این مهم نه تنها پیشگیری‌ بلکه صرفه‌جویی نیز ایجاد می‌شود. 

آیا با دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی که در شهرها تردد می‌کـــنند، موافق هستید؟ 

چاره‌ای نداریم جز این‌که خودروهایی را که درحال تردد هستند، به سمت‌ دوگانه‌سوز کردن هدایت کنیم. همچنین درباره تکنولوژی‌های تبدیل هم فکر کنیم، البته پروژه‌هایی درراستای حمایت از پیشرانه‌های پایه گازسوز نیز داریم.

کیفیت سوخت گاز و پالایش آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

پالایش، فرآیند بسیار پیچیده‌ای است که روی سوخت گاز انجام می‌شود. در استخراج گاز؛ آب‌زدایی، نمک‌زدایی و سولفورزدایی صورت می‌گیرد. همین عامل سبب می‌شود گاز شیرین در شبکه‌ها توزیع شود. با اطمینان می‌گویم گاز ما دارای کیفیت قابل‌رقابت در دنیاست. 

در پارس‌ جنوبی درحال راه‌ اندازی واحدهایی هستیم که از تکنولوژی روز دنیا و کاتالیست‌ های به‌ روز برخوردارند. البته در آینده طرح‌هایی برای توسعه سوخت گاز در نظر گرفته شده است، به‌این‌صورت که یارانه‌ای با یک ضریب مشخص در کارت گاز قرار می‌گیرد تا مالکان راحت‌تر از آن استفاده ‌کنند.

درواقع ۲۰ تا ۲۵ درصد به‌آن‌ها تخفیف خواهیم داد البته این عدد به اسم کارت گاز در کنفرانس ملی گاز ثبت شد. این اقدام سبب می‌شود گاز را ارزان‌تر به مشتریان عرضه کنیم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =