مهم‌ ترین وقایع خودرویی ۲۰۱۹

فیات کرایسلر بالاخره یک همکار پیدا کرد، کاری که تا پیش از مرگ سرجیو مارشیونه امکان‌پذیر نبود. همچنین خبرهای تکان دهنده دیگری که حاصل آنها جدایی یا نزدیک‌تر شدن بسیاری از خودروسازان با یکدیگر شد. مواردی همچون اتحادیه‌های کارگری که پس از انتخاب مجدد ریاست این اتحادیه، تحولاتی طی یک ماه اخیر در حال رخ دادن است. همچنین امسال اتفاقاتی رخ داد که خارج از فضای مدیریتی و سیاسی خودروسازان بود و بیشتر به خاطر فشارهایی بود که میلیارد توییتری یعنی ایلان ماسک به سایر خودروسازها وارد شده بود.

به گزارش «اخبار خودرو»، با توجه به سپری شدن آخرین روزهای سال ۲۰۱۹ ، در ادامه به بررسی مهم‌ترین وقایع خودرویی ۱۲ ماه گذشته می‌پردازیم.

۱. گروه PSA توانست فیات-کرایسلر را به ادغام راضی کند

ادغام فیات‌-کرایسلر با گروه PSA منجر به تشکیل چهارمین خودروسازی جهان خواهد شد، حتی بزرگتر از فورد و جنرال‌موتورز و همچنین باعث می‌شود که ابعاد مورد نیاز مارشیونه برای شرکتی که قرار است برای آینده آماده شود را محیا کند. ممکن است که در آینده سهم آمریکایی‌ها از این کمپانی کاهش پیدا کند، اما مایک منلی و کرولس تاوارس از جمله شاخص‌ترین مدیران این صنعت هستند که می‌توانند از عهده انجام این ادغام بربیاییند. پس از PSA گروه دو رگه ایتالیایی-آمریکایی قرار بود با خودروساز دیگری از فرانسه یعنی با رنو ادغام شود، اما ظاهرا همکاران ژاپنی‌ آنها مانع این تصمیم شدند.

۲. جنرال‌موتور اتحادیه کارگری را به جان FCA انداخت

جنرال‌موتورز دادخواستی را ایجاد کرد که طی آن فیات-کرایسلر برای رسیدن به اهداف خود به اتحادیه کارگری رشوه داده است. اما درنهایت مشخص شد که این دادخواست به عنوان پاسخ به توطئه‌ای بوده که مارشیونه به جنرال‌موتورز کرده و آنها را از کسب میلیاردها دلار محروم کرده بود. به همین خاطر فیات-کرایسلر هم اعلام کرد که جنرال‌موتورز صرفا قصد داشته که ادغام‌شان با FCA را برهم بزند و روابطشان با اتحادیه کارگری را تیره و تار کند. اما به هر حال جنرال‌موتورز از سودآوری میلیارد دلاری محروم شده بود و حالا پس از چندین سال به دنبال این رقم در دادگاه‌ها می‌گردد.

۳. پیگیری اتحادیه کارگری برای صیانت از مواضع خود

گری جونز مدیر این اتحادیه در این میان اعتراف کرد که بحث بر سر مذاکراتی بوده که با سه شرکت بزرگ دیترویتی انجام شده بود و قرار بود که پس از عقد قرارداد با این شرکت‌ها به صورت سالیانه حقوق کارگران مشخص شود. اما مسائلی به وجود آمد که پرونده این قرارداده‌ها بسته شد. دادستان‌ها کشف کردند که رهبران پیشین این اتحادیه بودجه‌های پرداخت شده برای تاسیس باشگاه‌های فرهنگی ورزشی را به حساب بانکی خودشان منتقل می‌کردند. نورود جول و جو اشتون جزو مدیرانی از اعضای سابق این اتحادیه بودند که به عنوان متهم این پرونده مطرح شدند.

۴. تحصن ۴۰ روز و ۴۰ شبی کارگران

آشفتگی ایجاد شده توسط مسائلی که در خبر ۲ و ۳ آمد باعث شد که اعضای این اتحادیه که همان کارگران خطوط تولید خودروسازان بودند، تصمیم بگیرند که بزرگترین تحصن تاریخ این کشور طی نیم قرن گذشته انجام دهند. این اعتصاب باعث خواهد شد که بیش از ۴۶ هزار نفر از کارگران جنرال‌موتورز خطوط تولید را به مدت شش هفته ترک کنند. اما پیش از رخ دادن چنین اتفاقی اتحادیه آنها موفق به عقد قراردادی شد که باعث می‌شود حقوق و مزایای افرادی که تازه استخدام شده بودن افزایش پیدا کند و مسیر رسیدن به خاسته‌های کارگران کوتاه‌تر شود. این موضوع باعث خواهد شد که تا سال ۲۰۲۳ اتحادیه کارگران خودروسازی در میز مذاکره حضور قوی داشته باشند.

۵. آثار پس از ترک گون

یک سال پس از دستگیری کارلوس گون در خاک ژاپن به جرم تخلف‌های مالیاتی در نیسان، حتی جایگزین او هم در رنو و نیسان تغییر پیدا کرد. رنو پس از شکست در طرح ادغام با فیات-کرایسلر سودآوریش کم شد و در مورد نیسان هم پس از اخراج ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از کارگرانش در سراسر دنیا این اتفاق افتاد. بنابراین در تعداد زیادی از مدیران میانی، سطح پایین و حتی در بالاترین سطوح مدیریتی این شرکت هم تغییرات ایجاد شد. در همین حین نیسان متوجه شد که سرمایه‌گذاری زیادی روی بازار ایالات‌متحده انجام داده است و استراتژی گون برای در اختیار گرفتن این منطقه چندان صحیح نبود بنابراین سرمایه‌گذاری خود را از آمریکا به چین منتقل کرد.

۶. مشکلات ترامپ در کالیفرنیا

رئیس‌جمهور آمریکا سعی کرد که تصمیم کالیفرنیا برای افزایش محدودیت‌های آلایندگی را منتفی اعلام کند. اما این تصمیم باعث افزایش تنش بین خودروسازان و ترامپ شد.

فورد موتور، گروه فولکس‌واگن، ب‌ام‌و و حتی هوندا موتور نسبت به این تصمیم کاخ سفید موضع گرفته و علاقه‌ خود را نسبت به اجرای آنها نشان دادند.. این درحالی است که جنرال‌موتورز، فیات-کرایسلر و تویوتا اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر را مضرر دانسته و با ترامپ همراهی کردند. در نهایت این مردم بودند که علیه خودروسازان حامی ترامپ کمپینی را برگزار کرده و از خریداری این محصولات جلوگیری کنند.

۷. افزایش سرمایه‌گذاری روی برقی‌ها

فولکس‌واگن سرمایه‌گذاری خود روی محصولات برقی را افزایش داد و از سوی دیگر ب‌ام‌و هم اهداف بلندمدت خود برای برقی‌سازی محصولاتش را اعلام کرد. جنرال‌موتورز که با شورولت بولت در بین محصولات برقی تجربیات خوبی را کسب کرده، تصمیم گرفت که خط تولیدی را برای باتری در نزدیکی سایت اوهایو خود احداث کند.حتی تویوتا که معتقد بود هنوز زمان ورود برقی‌ها نشده، با معرفی نخستین محصول تمام الکتریک خود اعلام کرد که آخرین تکه از پازل خودروهای برقی را پیدا کرده است. فورد از نسخه شاسی‌بلند و برقی موستانگ رونمایی کرد و پورشه با تایکان دومین موج برقی‌سازی خود را راه‌انداخت.

۸. فضای مه‌ آلود جنگ تجاری

ترامپ کماکان بر طبل جنگ تجاری با چین می‌کوبید. تعرفه فلزات مختلف هر روز افزایش پیدا می‌کردند، اما توافق پرزیدنت ترامپ با ژاپن باعث شد که امیدها به جامعه جهانی بازگردد. بازگشت توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی هم که پیش از این بین مکزیک، کانادا و ایالات‌متحده منعقد شده بود، یکی دیگر از مسائلی بود که نشان می‌داد کاخ سفید در حال عقب نشینی از مواضع خود است. حالا پیش از تعطیلات سال نو میلادی خبرهای جدید از انجام مذاکره با چین برای توافق و پایان آخرین موضوع جنگ تجاری شنیده می‌شود. اما در این میان بریتانیا است که برای خارج شدن از اتحادیه اروپا دچار مشکل شده است.

۹. چالش‌های چین

پس از شروع جنگ‌ تجاری ایالات‌متحده با چین، روند رشد اقتصادی این کشور کاهش پیدا کرد. در برخی از شاخص‌ها شاهد روند نزولی این کشور بودیم. از جمله حجم فروش خودروها طی این مدت در چین کاهش پیدا کرد، موردی که باعث شده بود چین تبدیل به بزرگترین بازار خودرو در جهان تبدیل شود، حال در حال تحلیل رفتن بود. اما در همین روند دولت به حمایت از تولید محصولات برقی ادامه داد و همین مورد باعث شد که اقبال چینی‌ها نسبت به محصولات برقی از قبل هم بیشتر شود. نتیجه این سیاست را می‌توان در احداث دومین گیگافکتوری تسلا در خاک چین دانست که محصولاتی را به مشتریان چینی تحویل می‌دهد که با حمایت دولتی قیمتی پایین‌تر دارند.

۱۰. استرس نمایندگی‌ها

نماینده‌های خودروسازان و مراکز نمایش و خدمات پس از فروش خودروسازان نیاز بیشتری به کمک‌های مالی خودروساز برای ادامه حیات کسب‌وکار خود پیدا کردند. به غیر از کاهش تقاضا بازار و تضعیف شرایط اقتصادی، مشکلات زیادی نسبت به انبارداری و بازپرداخت وام‌های خود پیدا کردند. این روند را می‌توان در ورشکستگی گروه فروشندگان رگائور -دایکس در تگزاس مشاهده کرد. نمونه برجسته دیگری گروه پرایم بودند که پس از مشکلات قانونی که برسر راه‌ آنها به وجود آمد، کاهش سودآوری و اعتماد مشتری باعث شد که نمایشگاه‌های آنها تک به تک تعطیل بشود. به نظر می‌رسد که در صورت عدم حمایت از این نمایندگی‌ها وضعیت هر روز غیرقابل مدیریت‌تر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =