عباس تابش، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

هرچند مدیران صنعت خودرو بارها از تولید با زیان در صنعت خودرو ابراز ناراحتی کرده و از این‌که قیمت‌گذاری همچنان دستوری انجام می‌شود، گلایه داشته‌اند اما به‌ نظر می‌رسد باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور و برخی مشکلات، خودروسازان تمایل چندانی به درخواست برای افزایش قیمت خودرو ندارند

به گزارش «اخبار خودرو»، قیمت‌گذاری نه‌تنها در صنعت خودرو بلکه در بسیاری از صنایع کشور به چالش بزرگی تبدیل شده است. از سال 97 که خودروسازان اعلام کردند تولید با قیمت‌ قدیمی عملا زیان‌ده است و امکان‌پذیر نیست تا امروز بارها بحث افزایش دوباره بها و رساندن به قیمت حاشیه بازار را مطرح کرده‌اند. هرچند به اعتقاد کارشناسان، فروش خودرو در حاشیه بازار تنها برای کنترل بازار و جلوگیری از دلالی بوده است، اما با وجود رشد قیمت‌ها از بهمن‌ماه سال گذشته، خودروسازان معتقدند بار دیگر باید افزایش پیدا کند. 

رشد هزینه‌ها همراه با نوسان قیمت ارز و افزایش استانداردها

سال گذشته در پی نوسان نرخ ارز، هم خودروسازان و هم قطعه‌سازان خواهان افزایش قیمت‌ها باتوجه به رشد هزینه‌های تولید بودند. طی چند هفته اخیر بازهم قیمت ارز روند صعودی پیدا کرده و در این بین بحث افزایش استانداردها نیز مزید بر علت شده است تا بسیاری از کارشناسان نسبت‌به افزایش قیمت خودرو طی سال‌ آینده و همچنین رکود شدید ناشی‌از آن هشدار دهند. چراکه شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای نیست که انبوه مشتریان خودروسازان که از اقشار متوسط جامعه هستند، همپای افزایش قیمت‌ها، افزایش درآمد داشته باشند. 

به‌هرحال افزایش استانداردها برابر با افزایش هزینه تولید است. از این منظر پیش‌بینی می‌شود باتوجه به کاهش درآمد مردم و افزایش هزینه‌ها، درصورتی‌که سال آینده افزایش قیمتی وجود داشته باشد، رکود شدیدی بر بازار و البته صنعت خودرو کشور حاکم خواهد شد.

آیا قیمت‌ خودروها افزایش می‌یابد؟

در همین زمینه و در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش استانداردها منجر به رشد قیمت خودرو خواهد شد یا خیر؛ عباس تابش، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به «دنیای‌ خودرو» گفت: «درخصوص این‌که قیمت‌ها افزایش خواهد یافت یا خیر، باید بگویم هنوز در این رابطه مستنداتی به ما نرسیده است و تا زمانی که مستندات به ما نرسد، نمی‌توان در این زمینه تغییری ایجاد کرد.»

بررسی افزایش قیمت خودرو درصورت تقاضای خودروسازان

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مساله افزایش قیمت ‌خودرو برای سال آینده را نه رد می‌کند و نه تایید  اما آن را منوط به ارائه مستندات از سوی خودروسازان می‌داند و اظهار می‌کند: «هنوز هیچ مستندات و درخواستی به‌منظور افزایش قیمت به ما داده نشده، رشد قیمت ارز، تورم و افزایش استانداردها همگی جزو مسائلی است که می‌تواند باعث افزایش قیمت خودرو برای سال آینده شود. اما در این رابطه غیر از اظهارنظرهای غیررسمی ازسوی مدیران خودروسازی، درخواستی برای افزایش قیمت مطرح نشده است.  هرچند مدیران صنعت خودرو بارها از تولید با زیان در صنعت‌ خودرو ابراز ناراحتی کرده و از این‌که قیمت‌گذاری همچنان دستوری انجام می‌شود، گلایه داشته‌اند اما به‌نظر می‌رسد باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور و برخی مشکلات، خودروسازان تمایل چندانی به درخواست برای افزایش قیمت خودرو ندارند.»

افزایش قیمت خودرو منوط به متغیرهای اقتصادی است

عباس تابش با بیان این‌که افزایش قیمت خودرو در سال آینده بستگی به متغیرهای اقتصادی کشور دارد، اظهار کرد: «تقاضا برای افزایش قیمت خودرو باید از طرف خودروسازان مطرح شود؛ وقتی تقاضایی مطرح نشده است، پس افزایش قیمتی هم وجود نخواهد داشت.» 

پیش‌از این تابش اظهار کرده بود: «براساس بند ۳ مصوبه شماره ۷۰۱۱۸ مورخ ۲۹/‏۰۵/‏۱۳۹۷ شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، هرگونه تصمیم‌گیری در مورد نرخ، ضوابط قیمت‌گذاری، تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات که به موجب قوانین و مقررات مختلف، در اختیار دستگاه‌ها و شوراهای مختلف قرار گرفته بود، منوط به تایید در ستاد تنظیم بازار است. بنابراین صرفا تعیین قیمت خودروهایی که سابقه قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت داشته‌اند، در دستور کار ستاد تنظیم بازار بوده است.»

عدم تعیین قیمت به‌صورت روزانه

وی افزود: «بر این اساس، بدیهی است سایر خودروها که به تشخیص شورای رقابت، مشمول قیمت‌گذاری نبوده‌اند نیز کماکان مطابق رویه قبل رأسا از ناحیه خودروسازان قیمت‌گذاری می‌شوند؛ بنابراین در شرایط فعلی قیمت فروش‌های فوری اعلامی توسط خودروسازان، بر مبنای قیمت حاشیه بازار بهمن‌ماه سال ۹۷ تعیین و از طریق شرکت اعلام می‌شود و تعیین قیمت به‌صورت روزانه انجام نمی‌شود.»  

معاون وزیر صمت تاکید کرد علاوه بر این، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، براساس دستورالعمل ساماندهی بازار خودرو، ضمن اخذ اسناد و مدارک مرتبط از شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو، پس از بررسی و احصای قیمت هر محصول، مراتب را برای تایید و تصویب به کمیته خودرو مستقر در معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌کند تا هرگونه اتخاذ تصمیم، بر اساس مصوبات کمیته مذکور انجام شود.

عدم خواست وزیر صمت برای افزایش قیمت‌ خودرو

در حالی وزارت صمت مساله افزایش قیمت را منوط‌به درخواست خودروسازان کرده است که وزیر صمت بارها بر ثبات قیمت در صنعت خودرو تاکید می‌کند و به نظر نمی‌رسد وی طرحی برای افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی اقتصاد که قیمت‌ها روزبه‌روز در بازار درحال افزایش است، داشته باشد.  ازسوی‌دیگر، کارشناسان معتقدند باتوجه به این‌که ظرفیت و سقف افزایش قیمت خودرو پر شده، بهتر است خودروسازان به فکر کاهش هزینه‌های تولید از مسیر دیگری باشند. چراکه بیش‌از این نمی‌توان روی افزایش قیمت‌ خودروها حساب کرد. زیرا در میزان درآمدهای مردم تغییری به وجود نیامده و تورم همچنان از درآمد بخش بزرگی از جامعه جلوتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =