مایع ترمز

 بسیاری از راننده‌ها بررسی مایع ترمز را تنها به‌دوران گارانتی یا سرویس‌های دوره‌ای خودرو موکول می‌کنند؛ درحالی‌که بسنده کردن به‌این زمان‌ها کافی نیست و می‌تواند خطرناک نیز باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»، بسیاری از راننده‌ها بررسی مایع ترمز را تنها به‌دوران گارانتی یا سرویس‌های دوره‌ای خودرو موکول می‌کنند؛ درحالی‌که بسنده کردن به‌این زمان‌ها کافی نیست و می‌تواند خطرناک نیز باشد. توجه داشته باشید به‌دلایل فنی همچون نشتی ممکن است مخزن نگهداری مایع ترمز خالی شود و آنگاه مهم‌ترین سیستمی که ایمنی راننده و سرنشین‌ها را تضمین می‌کند، از مدار خارج شده و باید منتظر اتفاقات ناخوشایندی باشیم. 
البته قرار نیست مایع ترمز تا ابد درخودرو شما بماند و به‌خاطر خواصی همچون جذب آب (جهت جلوگیری از خوردگی) این مایع نیز طی مدت‌زمانی طولانی فرسوده شده، تغییر رنگ می‌دهد و باید از مایع جدیدی استفاده کرد. احتمالا این اتفاق در دوران گارانتی خودرو شما رخ نمی‌دهد؛ چراکه عمر یک مایع ترمز حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر است. بنابراین شاید بخواهید خودتان اقدام به‌تهیه مایع ترمز کنید. برای این‌کار در خودروهای مجهز به‌سیستم ترمز ABS حتما باید به‌دفترچه خودرو مراجعه کنید تا سطح استاندارد «DOT» که خودرو براساس آن طراحی شده است را بدانید. 
تفاوت استانداردهای DOT در درجه جوش، خواص گرانروی و برخی دیگر از خواص شیمیایی است که باعث می‌شود هرنوع سیستم ترمزی برای یکی از سطوح ۲، ۳، ۵ و جدیدا ۵.۱ از استاندارد DOT طراحی شود. درمورد خودروهای فاقد ABS می‌توان از روغن‌های با پایه سیلیکاتی استفاده کرد که از استاندارد DOT پیروی نمی‌کنند. 
در اینجا ما لیستی از برترین‌ مایع‌های ترمز درسطح جهان به‌شما معرفی می‌کنیم تا خیالتان از بابت یکی از حساس‌ترین روانکارهای خودرو راحت باشد.

۱کاسترول «SRF Racing»
این محصول همان‌طور که از نامش پیداست جزو محصولاتی است که از سطح خیابانی فاصله گرفته و حتی امکان استفاده از آن درخودروهای مخصوص پیست نیز وجود دارد. وقتی فشار زیادی روی پدال ترمز وارد می‌کنید یا ترمز درشرایط دمایی بالا قرار گرفته، به‌خوبی تفاوت عملکرد این مایع با سایر گزینه‌های موجود دربازار مشخص می‌شود. اما حتی دررانندگی عادی نیز تفاوت این روغن مشهود است. 
مشخصات فنی این محصول مخصوصا درجه جوش این مایع فراتر از استاندارد DOT سه و چهار است. اما تنها دلیلی که ممکن است شما را از خرید این محصول منصرف کند، قیمت بسیار بالای آن است.

۲ موتول «RBF 600»
دلایل محبوبیت مایع ترمز موتول دربازار جهانی اثبات فرمولاسیون سنتتیک آن نسبت به‌سایر برندهاست. استاندارد نسخه رایج این مایع DOT4 بوده، ولی نسخه گران‌تری از آن با استاندارد DOT 5.1 نیز عرضه شده است. نکته قابل ذکر درمورد محصول موتول، دمای جوش ۳۱۲ درجه‌سانتی‌گرادی این محصول است که باعث شده یک پله نسبت به‌سایر محصولات عملکرد بهتری داشته باشد. 
شاید مهم‌ترین نقطه‌ضعف این محصول بسته‌بندی نیم‌لیتری آن باشد که باعث شده است برای تعویض کامل از چندبسته آن استفاده شود.

۳لوکاس سنتتیک 
محصول شرکت آمریکایی لوکاس باوجود اینکه از استاندارد DOT 3 پیروی می‌کند، اما دربین محصولاتی که با این استاندارد عرضه می‌شوند، خواص عملکردی بالاتری دارد.
 به‌همین خاطر هم هست که قیمت آن نسبت به‌سایر مایع‌ ترمزهای DOT 3 تا حدی بالاتر است.
البته لوکاس باتوجه به‌قدیمی‌تر بودن خودروهایی که از این استاندارد تبعیت می‌کنند، سعی کرده خواص حفاظت از قطعات و ضدخوردگی این مایع را هم افزایش دهد، بنابراین طول عمر قطعات با این محصول بیشتر تضمین می‌شود.

۴پنتوسین سوپردات ۴
اگر به‌دنبال محصول آلمانی دراین لیست می‌گردید، پنتوسین سوپردات ۴ را به‌شما معرفی می‌کنیم. باوجود قیمت پایین‌تر محصولات پنتوسین نسبت به‌سایر رقبا، اما سطح بالای تکنولوژی مهندسان شیمی این شرکت کمک کرده کیفیت عملکرد آن نسبت به‌سایر محصولات ارزان‌قیمت بالاتر باشد. 
از مهم‌ترین خواص این روغن قابلیت بالای محلول کردن آب درفرمولاسیون خود است که باعث می‌شود آب بخارشده درجوار شلنگ‌های پلاستیکی باعث ایجاد خلل در رفتار ترمز نشود. توجه داشته باشید محصول پنتوسین همچون سایر مایع‌های ارزان‌قیمت درچین تولید نشده است.

۵راونول دات ۵.۱
دربین محصولاتی که استاندارد dot 5.1 را پاس می‌کنند، محصول راونول را برگزیدیم که به‌غیر از خواص بالای مایع‌هایی که از این استاندارد تبعیت می‌کنند، خواص شیمایی خاصی برای جلوگیری از خوردگی دارد. ادتیو استفاده‌شده در این محصول، به‌غیر از بحث خوردگی از خواص روانکاری بالایی بهره می‌برد و درحالت خشک دمای جوش آن برابر با ۲۸۰ درجه سانتی‌گراد است. درمجموع این مایع برای افراد سخت‌پسند بهترین گزینه‌ است.

۶«ATE TYP 200»
دربین مایع‌های ترمز برند «ATE» جزو قدیمی‌ترین و پرافتخارترین نام‌ها به‌حساب می‌آید که سازنده آن تضمین عملکرد را طی سه‌سال ارائه کرده است.
 همچنین قیمت رسمی آن در بازار زیر ۲۰ دلار است که باعث شده به‌محصول لوکسی تبدیل نشود؛ اما اینکه «ATE» هیچ‌تغییری طی ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته اعمال نکرده، باعث شده است برخی به‌دنبال محصولات جدیدتر بروند. اما هنوز هم این مایع با استاندارد DOT 4 از بهترین‌های بازار به‌حساب می‌آید که از عملکرد بسیار بالایی برخوردار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =