تایر

تقاضا برای خرید لاستیک در سال ۲۰۱۹ نسبت‌به ۲۰۱۸ افت ۱.۵درصدی داشت تا حجم کلی بازار این محصول محدود به ۲۸میلیون و ۷۰۰هزار تن شود. اما گروه بین‌المللی تحقیق لاستیک (IRSG) پیش‌بینی کرده این شرایط در سال ۲۰۲۰ تغییر خواهد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس اعلام این موسسه با رشد ۱.۵درصدی در بخش تایرها و رشد ۴.۳درصدی لاستیک‌هایی به غیر از تایر، در مجموع سال ۲۰۲۰ با رشد ۲.۶ درصدی نسبت به ۲۰۱۹ به پایان خواهد رسید. 

همچنین این موسسه پیش‌بینی کرده است در سال ۲۰۲۱ رشد سالانه ۲.۸ به‌صورت میانگین رخ خواهد داد. در متن پژوهشی که روز ۳۰‌دسامبر منتشر شد، تحلیل گسترده‌ای روی حجم تولید، مصرف، قیمت‌گذاری و قیمت مواد اولیه ازجمله کائوچو طبیعی و مصنوعی انجام شده است.

بر همین اساس تقاضا برای کائوچو طبیعی طی ۱۲ماهه گذشته نسبت‌به ۲۰۱۸ رشد ۴.۱درصدی داشته و به حجم ۱۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تن رسیده است. برای پیش‌بینی آمار سال ۲۰۲۰، موسسه بین‌المللی سرمایه‌گذاری مونتری به کمک این گروه آمده و در نهایت مشخص شده است کاهش حاشیه سود یک‌دهم درصدی سال ۲۰۱۹ در سال ۲۰۲۰ بازیابی خواهد شد و حاشیه سود، رشد ۱.۹ درصدی خواهد داشت. 

در مورد کائوچو مصنوعی که در سال ۲۰۱۸ شاهد رشد تقاضا تا حجم ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بودیم، پس از افت ۲.۸ درصدی در سال ۲۰۱۹ و محدود شدن حجم تقاضای این ماده تا ۱۴ میلیون و ۹۸۰ هزار تن ، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی ۳.۴ رشد نسبت به ۲۰۱۹ ثبت شود

.در حالی که پیش‌بینی‌های بین‌المللی حکایت از رشد تقاضا برای خرید تایر و رونق گرفتن بیشتر این بازار دارد. ‌بازار تایر ایران از هم‌اکنون به‌دلایل مختلف با رونق بالایی روبه‌رو است،‌ درحالی‌که با وجود ادعای چندباره شرکت‌های تایرساز مبنی‌ بر تامین تایر به مقدار کافی در بازار،‌اما هنوز هم فاصله قیمتی بین آنچه سازمان حمایت برای رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی تعیین کرده است، با آنچه در بازار خرید و فروش می‌شود، فاصله‌ای حتی دو برابری دارد.

حقیقتی که مشخص نیست چرا سازمان‌های نظارتی برای  یافتن علت و مقابله با آن ورود نمی‌کنند. زیرا به اذعان شرکت‌های تولیدی تمام شبکه فروش ملزم به رعایت قیمت‌های مصوب هستند ولی با این اوصاف همان تایر به وفور در بازار آزاد یافت می‌شود.

شاید باید دلیل تفاوت بین بازار تایر در دنیا با ایران را قیمت‌گذاری‌های اجباری ازسوی دولت دانست که تایرسازان را برای به کرسی نشاندن نظر خود برای بالا بردن رسمی قیمت مجبور به توزیع زیرکانه تایر در بین برخی عوامل فروش و بالا بردن قیمت‌ها در بازار  می‌کند.

از سوی دیگر ناتوانی در رقابت بین برندهای وارداتی با تولیدات داخلی به‌دلیل تعرفه‌های بالا این بازار  را بازهم انحصاری‌تر کرده است. حال  باید دید آیا پیش‌بینی کارشناسان بین‌المللی درمورد افزایش تقاضا در سال جاری میلادی برای بازار ایران چگونه خواهد بود و آیا بازار بی‌رقیب تایرهای سواری در  ایران،‌ رقبایی از اروپا،‌ کره و ژاپن را به‌خود خواهد دید و این بازار سامان خواهد یافت یا خیر؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =