نخستین نمایشگاه سایکل‌ شو ۲۰۲۰

افرادی که به‌سمت موتورهای برقی می‌آیند، مهارت‌های لازم را برای راندن دوچرخ‌ها ندارند، بنابراین سه‌ چرخ‌ ها گزینه‌ های مناسب‌ تری برای آنها به‌ نظر می‌رسند. ازسوی‌دیگر این وسیله‌ای است که امکان استفاده خانم‌ ها در مسافت‌ های کوتاه را هم فراهم می‌کند. روند اخذ استانداردها انجام شده است و درحال‌ مذاکره با پلیس راهور هستیم

به گزارش «اخبار خودرو»، برکسی پوشیده نیست روند روبه‌رشد برقی‌سازی در صنعت خودرو می‌تواند در سال‌های آتی در صنعت دوچرخ و سه‌چرخ‌ها هم تکرار شود. نمونه‌های کاربردی این گزینه‌ها نیز به‌رغم قیمت نسبتا بالا در ایران هم پیدا می‌شود. بنابراین حتی برخلاف خودروهای تمام برقی که نمونه‌ای از آنها را در ایران نمی‌توان یافت، در بخش موتورسیکلت شاهد حضور برندهای خوشنام و استارت‌آپ‌های موفق تولید موتورسیکلت در کشور هسیتم و از آن خوشحال‌کننده‌تر اینکه نسبت‌ به برقی‌سازی خودرو تلاش‌ های بیشتری برای تولید موتورسیکلت برقی بومی انجام شده است.

بررسی دلایل این موضوع را به زمان دیگری موکول می‌کنیم و به گزارش نمایشگاهی می‌پردازیم که اگرچه محوطه برگزاری آن بسیار محدود و فعالان حاضر در آن محدودتر بودند، اما اکثر غرفه‌داران آن از معرفی محصولات برقی غافل نشده‌ بودند.

کویر موتور با ۹‌محصول جدید

کویرموتور به‌عنوان شرکتی که بیشترین سهم از بازار خودروهای برقی را در اختیار دارد، بزرگ‌ترین غرفه این نمایشگاه را نیز به خود اختصاص داده بود. همچنین از میان 9محصول تازه معرفی‌شده در این نمایشگاه نیمی از آنها صرفا با پیشرانه برقی و باتری حرکت می‌کنند. به این ترتیب انتظار داریم با افزایش تنوع محصولات برقی کویر، خدمات و توجه بیشتری به مشتری‌های این محصولات از سوی کویرموتور ارائه شود.

برای بررسی صحت این امر سراغ مجید رضایی، مدیرارشد شرکت یکتاز سیکلت‌ کویر رفتیم. کویرموتور که بر اساس شواهد بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات برقی در ایران است این‌بار با محصولات سه‌چرخ و حتی چهارچرخ به میدان آمده است.

وقتی از شرایط برگزاری این نمایشگاه می‌پرسیم،‌ رضایی با تاکید بر معرفی محصولات جدید به بازار می‌گوید:  «هدف ما از حضور در این نمایشگاه، معرفی محصولات با توانایی جایگزینی با خودروهای تک و دوسرنشین بوده است تا با فرهنگ‌سازی و ایجاد انگیزه بتوانیم نقشی در کاهش ترافیک، ارزبری، مصرف سوخت و آلایندگی کشور و همچنین معضلات جای پارک خودرو داشته باشیم. یکی از مزایای این نمایشگاه برگزاری آن در کنار نمایشگاه وسایل‌ ورزشی است که مخاطبان این نمایشگاه می‌توانند از موتورسیکلت برای یک وسیله‌شخصی استفاده کنند. تمرکز ما هم در این نمایشگاه روی محصولات برقی است که مشتری‌های آنها اکثرا افرادی هستند که تا پیش از این به سراغ موتورسیکلت نمی‌رفتند.»

وقتی صحبت از سه چرخ‌های برقی کویر با نام‌های iTango و iTank به‌میان می‌آید نخستین سوالی که به‌ذهن می‌رسد، مشکلاتی است که بر سر راه شماره‌گذاری این وسایل‌نقلیه وجود دارد و آیا پلیس راهور حاضر به پلاک‌گذاری آنها خواهد شد یا خیر؟

رضایی در این باره می‌گوید: «افرادی که به‌سمت موتورهای برقی می‌آیند، مهارت‌های لازم را برای راندن دوچرخ‌ها ندارند، بنابراین سه‌چرخ‌ها گزینه‌های مناسب‌تری برای آنها به‌نظر می‌رسند.

ازسوی‌دیگر این وسیله‌ای است که امکان استفاده خانم‌ها در مسافت‌های کوتاه را هم فراهم می‌کند. روند اخذ استانداردها انجام شده است و درحال‌مذاکره با پلیس راهور هستیم. در یکی از قوانین استاندارهای دسته‌بندی وسایل‌نقلیه ذکر شده است موتورسیکلت‌هایی که طول محور آنها بیش‌از حد معینی باشد، در دسته L5E یا سه‌چرخ‌ها قرار می‌گیرند که روند استانداردگیری متفاوتی خواهند داشت.

باتری‌های قدیمی همچنان در محصولات جدید!

این موضوع شاید یکی از چالش‌های صنعت موتورسیکلت ایران باشد که موتورهای برقی را با باتری‌های لید اسید و توان پایین به بازار عرضه می‌کنند. مشکلی که گویا کویرموتور هم برای عبور از آن منتظر بازخورد رفتار مشتری است و آنگونه که رضایی  می‌گوید در سال‌های آتی شرکت‌ها به سمت استفاده از نسل جدید باتری‌های لیتیومی خواهند رفت که علاوه‌بر عملکرد بالاتر قیمت پایین‌تری خواهند داشت. تا زمانی که مصرف‌کنندگان انگیزه خرید باتری لید اسید داشته باشند ما آن را دنبال خواهیم کرد.

نمایشگاهی ملی بدون حضور بزرگان صنعت

اینکه تولید کنندگان مطرح و صاحب‌نام یک صنعت حتی برای حضور در نمایشگاه تخصصی خود نیز تمایلی نشان نمی‌دهند، جای تامل دارد. 

بهمن ضیامقدم، دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران در این باره معتقد است اگرچه نمایشگاه امسال به‌دلیل برگزاری در شهرآفتاب و دوری از مرکزشهر از حالت عمومی خود خارج شده است اما شاهد حضور شرکت‌های تخصصی‌تر در این نمایشگاه هستیم.

ضیامقدم با اشاره به حضور پررنگ موتورهای برقی در این نمایشگاه که نشان از  عزم جدی انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها دارد، از اصلاح قانون استفاده از باتری‌های لیتیومی به جای لیداسید گفت و تاکید کرد: در متن اصلاحیه این قانون اشتباه تایپی وجود داشت که باعث سوءبرداشت شد. در اصلاحیه اول آمده بود موتورهایی با توان کمتر از ۱۰۰۰ وات باید از باتری‌های لیتیومی استفاده کنند، اما در اصلاحیه بعدی عکس آن بود. این مصوبه پیشنهاد وزارت صنعت نبود، اما حالا وزارت صنعت در حال پیگیری برای اصلاح و ابطال موارد قبلی است.»

وی بر این باور است باتوجه به اینکه اگر در آینده حمایت دولت را داشته باشیم، حجمی را باید به تولید این محصولات اختصاص دهیم. شرکت‌ها از سال‌ها پیش در این حوزه وارد شده بودند، اما به‌دلیل تقاضای پایین که آنهم به‌هزار دلیل ازجمله قیمت بالای محصول، هزینه بالای باتری، نبود زیرساخت‌های لازم و عدم توانایی و عملکرد کافی بوده، لازم است دولت حمایت‌های کافی از این بخش داشته باشد تاشاهد  استقبال بیشتری باشیم.

خلأ قانونی برای شماره گذاری سه‌ چرخ‌ ها

آنگونه که ضیامقدم می‌گوید این تیپ‌ از وسایل در قانون مشابه با موتورسیکلت‌ها نیستند و هنوز قوانین برای آنها درنظر گرفته نشده است اما باتوجه به کارایی بالای آنها به‌خصوص برای بانوان، دیدگاه مثبتی نسبت‌به آنها وجود دارد. درصورتی‌که در قوانین اصلاحاتی ایجاد شود، امکان استفاده از آن‌ها به‌صورت قانونی و با گواهینامه خاص فراهم خواهد شد.

 آیا مپنا به کمک برقی‌سوارها می‌آید؟

شاید معضل خالی کردن شارژ در میانه‌مسیر یکی از دغدغه‌هایی باشد که سبب شود کمتر کسی تمایل به خرید موتورهای برقی آنهم برای کار پیدا  ‌کند. اگرچه مپنا با صرف هزینه‌های سنگین ساخت اولین ایستگاه‌های شارژ را استارت زد اما به‌نظر می‌رسد برای حل این مشکل دولت باید نقش پررنگ‌تری را بازی کند.

تا جایی‌که دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت می‌گوید: این روند باید از طریق دولت پیگیری شود، اگر مالکیت باتری و بحث امکان تحویل باتری‌خالی یا دشارژشده با نمونه شارژشده و مدیریت موارد اینچنینی انجام شود، می‌توانیم شاهد افزایش استقبال از محصولات برقی باشیم.

همچنین باید به حضور چند شرکت دیگر در این نمایشگاه اشاره کرد که برخی از آنها فقط با محصولات برقی حاضر شده بودند. البته از میان دو تولیدکننده لاستیک موتورسیکلت‌ فقط یکی از آنها در این نمایشگاه حاضر شده بود. 

برای اولین‌بار نیز شاهد معرفی شرکتی بودیم در کشور اقدام به بسته‌بندی سلول باتری‌های لیتیومی می‌کند، اما این سوال مطرح است که باوجود این‌همه تاکید بربرقی‌سازی آیا شرکت‌های تولیدکننده قصد ندارند برای افزایش نفوذ این محصولات در بخش وسیع‌تری از جامعه شرایط خریداری این محصولات را آسان‌تر کنند؟ 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =