بازار خودرو

درحالی‌که قیمت خودرو در بازار روز به‌ روز درحال افزایش است، برخی فعالان این بازار نزدیک‌ شدن به شب عید را عامل اصلی این افزایش قیمت‌ می‌دانند. اما چندین دلیل مهم‌ تر نیز برای افزایش قیمت‌ها مطرح شده است.  برخی کارشناسان سال ۹۹ را سال تغییر چشمگیر قیمت خودرو می‌دانند. 

هرچند طی چندماه گذشته قیمت ارز در یک کانال مشخص بالا و پایین شده است، اما به‌نظر می‌رسد انتظار برای گرانی خودرو در سال آینده یکی از اصلی‌ترین دلایل اوج گرفتن قیمت‌ها در سال جاری باشد. طی روزهای اخیر وزیر صنعت توپ افزایش قیمت را به‌زمین دلالان انداخته و اظهار کرده قیمت خودرو از بهمن‌ماه در کارخانه‌ها تغییری نداشته و این‌که قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کرده به‌دلیل دلالانی است که در این بازار فعال شده و اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهند.

 تاثیر اجرای استانداردهای جدید بر قیمت‌ها

در کنار بحث دلالی، بحث افزایش استانداردها و اجرایی‌شدن استانداردهای یورو۵ نیز مطرح شده است؛ تولید محصولات یورو۵ قطعا باعث افزایش قیمت خودرو برای سال آینده خواهد شد و از این رو، بسیاری به‌صرافت افتاده‌اند تا پیش از سال جدید خودرو مورد نیازشان را تهیه کنند. 

گرچه بسیاری از فعالان صنعت‌خودرو گفته‌اند افزایش استانداردها تاثیری بر قیمت خودرو نخواهد گذاشت، اما پیش‌ بینی می‌شود با افزایش استانداردها حدود ۱۰میلیون تومان قیمت خودروها در کارخانه‌ها افزایش پیدا کند. همین باعث شده است بازار نسبت به این موضوع واکنش نـشان دهد و به پیشواز افزایش قـیـمت‌ها برود.

افزایش تقاضا برای خودروهای زیر ۱۰۰میلیون تومان

گزارش «دنیای‌ خودرو» از بازار خودرو حکایت از افزایش تقاضا برای انواع خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان دارد. امیر، یکی از نمایشگاه‌دارانی است که از افزایش تقاضا در بازار خودرو طی هفته‌های اخیر خبر می‌دهد. 

وی به‌ «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «تقریبا ۲ تا ۳ هفته است که مشتریان زیادی برای خرید خودرو به ما مراجعه می‌کنند و تقاضا برای خودروهایی تا بازه قیمتی ۸۰ میلیون تومان بسیار بالاست. در این رنج تنها محصولات سایپا پاسخگوی نیاز بازار است.»

این فعال بازار خودرو می‌گوید: «به‌طور کلی بازار تکان خورده، اما همچنان آن جنبش و تحرکی که نیاز بازار خودرو بوده، به‌وجود نیامده است.» 

 تبعات اتخاذ برخی تصمیمات در زمان نامناسب و بیان آن‌ ها

در همین زمینه یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» اظهار می‌کند: «متاسفانه اتخاذ برخی تصمیمات در زمان نامناسب و بیان آن‌ها تاثیر بسیار شدیدی بر بازار خودرو می‌گذارد.» 

مصطفی مصری‌پور می‌افزاید: «هرچند افزایش استانداردها بسیار اهمیت دارد، اما درشرایطی که بازار با رکود مواجه بوده و منتظر جرقه‌ای برای افزایش قیمت‌هاست، به‌نظرم می‌شد افزایش استانداردها را تا زمانی که وضعیت اقتصادی به‌ثبات نرسیده، به‌تعویق انداخت.» 

این کارشناس درخصوص ادامه روند فعلی و شرایط سال آینده بازار خودرو می‌گوید: «شاید در نگاه اول رونق‌ گرفتن بازار خودرو خوشایند باشد، اما قطعا افزایش قیمت‌ها برای سال آینده نشان از یک رکود سنگین خواهد داشت. به‌نظرم؛ درشرایط فعلی نوعی رونق کاذب ناشی از ترس مردم بابت افزایش قیمت‌ خودروها در بازار حاکم شده  است.» 

وی می‌افزاید: «با توجه به‌اینکه اقتصاد کشورمان درشرایط رکود است و ارتباطات مالی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود، افزایش قیمت‌ها تنها مردم را از خرید خودرو دورتر می‌کند. چرا که دولت توانایی پرداخت تسهیلات خرید خودرو و ایجاد رونق در این بازار را ندارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =