قطعه‌سازی

در ستاد ساخت داخل ایران‌خودرو هر هفته با آقای مقیمی، مدیرعامل این شرکت جلساتی را برگزار می‌کنیم. طی این جلسات روش‌های تسریع و تعمیق ساخت داخل بررسی و درخصوص بسته مشوق‌های ساخت داخل قطعات هم صحبت شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، صنعت خودرو و قطعه کشور در سال‌های اخیر با چالش‌های فراوانی مواجه شده و با مشکلات بی‌شمار از تامین نقدینگی گرفته تا تامین قطعات دست‌و‌پنجه نرم کرده است. البته بین خودروسازان و قطعه‌سازان در سال‌های اخیر اصطکاک هم وجود داشته و مشکل پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان و همچنین گلایه قطعه‌سازان از خرید قطعه تا پرداخت‌هایی که به‌گفته آن‌ها در آن عدالت رعایت نشده، همگی باعث شد روابط بین آن‌ها با مشکلاتی همراه شود. با روی کار آمدن فرشاد مقیمی در گروه صنعتی ایران‌خودرو بحث همکاری مستمر و عدالت در پرداخت به قطعه‌سازان مطرح شد. در‌این‌راستا، ایران‌خودرویی‌ها با قطعه‌سازان به‌طور هفتگی جلساتی برگزار کرده‌اند. جلساتی که منتج‌به تصمیم‌گیری درخصوص پرداخت‌ها، روش‌های تامین‌ نقدینگی و موارد بسیار دیگری شده است. در همین زمینه با آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن به گفت‌وگو پرداختیم. وی به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «هدف‌گذاری تولید خودرو در سال 99 با جزئیات مشخص نشده و ابلاغ مصوب هم نشده است.»

در جلساتی که قطعه‌سازان با شرکت‌ ایران‌خودرو برگزار می‌کند، چه می‌گذرد؟
در ستاد ساخت داخل ایران‌خودرو هر هفته با آقای مقیمی، مدیرعامل این شرکت جلساتی را برگزار می‌کنیم. طی این جلسات روش‌های تسریع و تعمیق ساخت داخل بررسی و درخصوص بسته مشوق‌های ساخت داخل قطعات هم صحبت شد. همچنین روش‌های جذب تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای طرح‌های جدید و پروژه‌های ساخت داخل بررسی شده است. ضمن این‌که استفاده از منابع صندوق شکوفایی و نوآوری و صندوق پژوهش و توسعه و تسهیلات دولت برای رونق تولید به‌منظور تامین سرمایه برای صنعت قطعه‌سازی مورد بررسی قرار گرفت. شرکت ایران‌خودرو هم اعلام آمادگی صددرصدی برای عقد قراردادهای بلندمدت در رابطه‌با قطعاتی که تاکنون ساخت داخل نشده‌ و از خارج تامین می‌شدند، کرده است. در این جلسات در خصوص افزایش تیراژ خودرو هم بحث شد. درحال‌حاضر ایران‌خودرو رکورد تولید خودرو را شکسته و اقدام به تولید بیش‌از 2هزار دستگاه خودرو با همت و همکاری قطعه‌سازان کرده است. همچنین موضوع ایجاد اتاق شیشه‌ای که آقای مقیمی قول آن را در ایران‌خودرو داده بود هم بررسی شد.
 این اتاق شیشه‌ای به‌طور مشخص در چه زمینه‌ای است؟
شفاف‌سازی و ایجاد شفافیت درخصوص نحوه تخصیص منابع محدود مالی و نقدینگی به قطعه‌سازان و عدالت در پرداخت مطرح شده است که از این به بعد انجمن‌های قطعه‌سازی مشارکت بیشتری خواهند داشت. با ایجاد این اتاق شیشه‌ای و شفافیت حداکثری هم قطعه‌سازان احساس خواهند کرد که عدالت بیشتری وجود دارد. 
درحال‌حاضر هم پرداخت‌ها در ایران‌خودرو بیشتر، عادلانه‌تر و منظم‌تر شده است. امیدواریم با مشارکت انجمن‌های قطعه‌سازی این وضعیت بهتر هم شود. سیستم‌هایی در‌حال تدوین است که همه‌موارد را ضابطه‌مند خواهد کرد و شفافیت‌ به حداکثر خواهد رسید. این همکاری بین قطعه‌ساز و خودروساز هم مطرح شد همان‌طور که ایران در عرصه جنگ نظامی به توفیقات بسیاری دست یافته است، در عرصه جنگ اقتصادی هم با اتحاد بیش‌از پیش قطعه‌ساز و خودروساز و عزم جزم برای دستیابی به پیروزی در عرصه این نبرد، به‌زودی شاهد جهش‌ها و رشد و توسعه قطعه‌سازی و خودروسازی کشور باشیم.

 آیا در‌خصوص جلوگیری از تولید خودروهای ناقص هم صحبت‌هایی مطرح شد؟
قرار است به‌هیچ عنوان خودروهای ناقص تولید نشود. در گروه ایران‌خودرو، چندماه نخست سال به‌شدت خودرو ناقص تولید می‌شد.  از مقطعی به بعد تصمیم گرفته شد خودرو ناقص تولید نشود و درحال‌حاضر پارکینگ‌ها خالی و تعداد خودروهای ناقص نزدیک به صفر شده است. درصورتی‌که در مقطعی از زمان، 190هزار خودرو ناقص در شرکت‌های خودروسازی داشتیم که به صفر نزدیک شده است. این اتفاق را مرهون تلاش شبانه‌روزی قطعه‌سازان و برنامه‌ریزی درست و اصولی خودروسازان بوده عزم خودروسازان برای عدم تولید خودروهای ناقص جزم است.

در گفت‌وگوهای پیشین اشاره کردید خودروهای گازسوز از اولویت کار خودروسازان خارج شده، در شرایط فعلی اوضاع تولید خودروهای گازسوز به‌چه صورت است و آیا برنامه‌ای برای همکاری قطعه‌سازان در این خصوص وجود دارد؟
به‌طور قطع برنامه‌ سال جدید خودروسازان را در دسترس نداریم. باید در این مورد با خودروسازان صحبت کرد تا فشار رسانه باعث شود هرچه زودتر برنامه سال جدید را بدهند.  هرچه این برنامه را دیرتر اعلام کنند، برنامه‌ریزی برای ما هم سخت‌تر خواهد شد. باید از خودروسازان پرسیده شود چه تعداد خودرو گازسوز یا با استاندارد یورو5 تولید خواهد شد.
 همکاری با صنایع دفاع چگونه پیش می‌رود؟
درخصوص همکاری با صنایع دفاع، انجمن همگن دغدغه‌ها را مطرح کرد و دو شرط اساسی که باید سیاست‌گذاری کلی خودروسازی در تعامل با صنایع دفاع برای ساخت داخل قطعات داشته باشد، مطرح شد. صنایع دفاع باید در حوزه‌هایی که بخش‌ خصوصی توانایی و امکان تولید دارد، ورود نکند و موازی‌کاری با بخش خصوصی نداشته باشد.  البته این موضوع مورد‌تایید ایران‌خودرو هم بود. شرط‌دوم آن‌که در حوزه‌هایی که بخش خصوصی توان ندارد، صنایع دفاع ورود کرده و ایجاد دانش فنی کند و نمونه‌ها را بسازد و برای انبوه‌سازی به‌دست بخش خصوصی بسپارد. در معدود مواردی که تولید قطعات بسیار ویژه در اختیار بخش‌خصوصی نبوده یا موارد بسیارخاص که تولید آن توسط بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست، صنایع دفاع ورود کرده و تولید انبوه را به ثمر رساند. این سیاست‌های کلی مورد توافق تمام طرف‌ها بود. وزیر دفاع هم تاکید کرد صنایع دفاع قصد ورود به حوزه فعالیت بخش خصوصی را ندارد و تنها قصد کمک دارند. تاکید مقام معظم رهبری هم کمک صنایع دفاع به صنعت قطعه‌سازی است. با این استراتژی منظور و مقصود حاصل می‌شود.

 گفتید که برنامه خودروسازان برای سال جدید هنوز اعلام نشده است؛ آیا در جلسات هفتگی با ایران‌خودرو این موضوع مطرح شده است؟
نه؛ واقعیت این است که صحبتی در این خصوص مطرح نشده است. البته این موارد به برنامه‌های وزارتخانه و سیاست‌های کلان کشور بستگی دارد که در سال جدید هدف‌گذاری در چه تعدادی خودرو باشد. هدف‌گذاری تولید خودرو در سال 99 با جزئیات مشخص نشده و ابلاغ مصوب هم نشده است.

 آیا این که هنوز برنامه‌ سال‌ آینده اعلام نشده است، بر ساخت داخل تاثیر دارد یا خیر؟
ساخت داخل بر اساس تیراژ پیش‌بینی شده صورت می‌گیرد و در تمام قراردادهای سالانه، مثبت و منفی 25درصد نوسان تیراژ در نظر گرفته می‌شود. یعنی عملا حداقل و حداکثر تولید 50درصد نوسان دارد که قطعه‌ساز مکلف است در این بازه تیراژی قطعات را تولید کرده و تحویل دهد. به‌هرحال نفس عمل زیر سوال نمی‌رود و با هر تیراژی که ساخت داخل انجام شود، قطعه‌ساز قطعه خود را تحویل می‌دهد. اما این موضوع در تیراژ اقتصادی اثرگذار است. باتوجه به قراردادهایی که منعقد می‌شود، بسته مشوق ساخت داخل اطمینان‌خاطر دارد که تعداد حداقل تیراژ تولیدی توسط ایران‌خودرو خرید خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =