گفت‌ و گوی «دنیای‌ خودرو» با مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ خودرو

فرشاد مقیمی: اکنون وزارت دفاع اعلام کرده اگر پروژه‌ای وجود دارد که کسی نمی‌تواند آن را اجرا کند ما آن را خواهیم ساخت. در آینده نزدیک، «دنا» خودرو پلیس خواهد شد

چهارشنبه هفته‌گذشته، در گروه صنعتی ایران‌خودرو با حضور وزیر دفاع و وزیر صمت، خط‌تولید آزمایشی دناپلاس توربوشارژر اتوماتیک افتتاح شد. این خودرو تا پایان سال به تولید انبوه خواهد رسید. گروه صنعتی ایران‌خودرو قصد دارد سال آینده ۲۰۰هزار دستگاه از این خودرو را تولید کند. همچنین در کنار افتتاح خط‌تولید این خودرو، خودروهای سورن سال و رانا‌سال که مدل‌های بهبود‌یافته این خودروها هستند، با حضور وزرا معرفی شدند. در حاشیه این افتتاحیه و به ‌مناسبت دهه فجر، نمایشگاهی از قطعات خودکفایی‌شده و خودکفایی‌نشده در ساپکو برگزار شد که وزرا از آن بازدید کردند.

در پایان این نشست فرصتی دست داد تا با فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مورد دستاوردها و برنامه‌های توسعه این خودروساز گفت‌و‌گویی داشته باشیم. 

مهم‌ترین چیزی که هنگام افتتاح خودرو دنا مجهز به گیربکس اتوماتیک می‌توانید بگویید چیست؟ 

مهم‌ترین نکته، تجاری کردن گیربکس اتوماتیک است.  افزایش تقاضا برای گیربکس اتوماتیک از سوی مشتریان باعث شد خودروساز بزرگ‌ کشور  رشد عرضه این محصول را در دستور کار قرار دهد و برای رفع این نیاز بکوشد. بنابراین، دنا را به گیربکس اتوماتیک مجهز کردیم. چندروز پیش تاییدیه شماره‌گذاری را هم گرفتیم و از فروردین هم باید خودرو را تحویل مشتری دهیم. اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم که زمان تحویل خودرو به مشتری با تاخیر مواجه نشود. 

یکی از نقدهایی که همواره به صنعت خودرو وارد می‌شود، این‌ است‌که در این صنعت مرکز تحقیقات گیربکس وجود ندارد، شاید به‌ همین‌ دلیل تاکنون از گیربکس‌های جدید در این صنعت استفاده نشده، برای این مساله چه راهکاری دارید؟ 

یک خودروساز نمی‌تواند نسبت‌به بخش‌های مختلف خودرو حساس نباشد. از موضوعات مهم خودرو، موتور، پلت‌فرم و نهایتا گیربکس است. هرچند گیربکس نیز جزو همان مبحث پلت‌فرم محسوب می‌شود، اما اگر بخواهیم با جزئیات بیشتر به این مساله نگاه کنیم، می‌توان در این سه بخش دسته‌بندی داشت. گروه صنعتی ایران‌خودرو روی بحث موتور اقداماتی انجام داده و آن را به سرانجام رسانده است.

اکنون ما دارای موتورملی هستیم که موتور به‌روزی است. در بحث پلت‌فرم نیز می‌توان گفت، پلت‌فرم ایرانی به‌نام پلت‌فرم سمند را داریم. در زمینه تولید گیربکس هم اقداماتی انجام شده، به‌عنوان‌مثال خط‌تولید گیربکس‌های BE به کشور آورده شده‌ بود، اما آن‌ها را داخلی‌سازی کردیم. هرچند سال‌هاست در این مرحله باقی مانده‌ایم. باید گفت بهبودهایی در عملکرد و کارکرد شکل گرفته است.

به‌همین‌دلیل درباره این سه موضوع برای محصولات ایران‌خودرو نقشه‌راه دارم که نقشه‌راه موتور به تصویب هیات‌مدیره رسید. من نیز برای رسیدن به این هدف؛ اعضای هیات مدیره ایران‌خودرو را به‌صورت چرخشی به شرکت‌های زیر‌مجموعه ایران‌خودرو می‌فرستم. به‌خصوص در بخش‌هایی که کلیدی است. در دنیا چند شرکت گیربکس‌ساز وجود دارد که همه از آن‌ها خرید می‌کنند. براساس پروژه تعریف‌شده و ماموریت برای تولید گیربکس، مدیر پروژه منصوب کردم، البته شرکت نیرو‌محرکه قزوین سال‌هاست روی این موضوع کار می‌کند. 

همچنین باتوجه به کاری که رنو در کشور انجام داده بود خط‌تولیدی را در چرخشگر ایجاد کردیم. برای رسیدن به این هدف چند جلسه برگزار شد تا ببینیم برای اینکه به گیربکس‌اتوماتیک برسیم، باید چه مسیری را طی کنیم. ازجمله این که ابتدا باید گیربکس ۶‌سرعته را تولید می‌کردیم. در وهله نخست و براساس برنامه‌ریزی‌های تعریف‌شده پرتوتایپ آن تا اسفندماه رونمایی می‌شود. البته یک نمونه از این گیربکس تولید شده و روی خودرو دنا در حال تست است. در این نسل نیازی به تغییر پلت‌فرم نیست. فقط تغییراتی در پوسته داریم که به دنبال تغییر در آن هستیم تا به سمت تولید گیربکس اتوماتیک برویم.

چندی‌پیش خبری مبنی‌بر رونمایی یک یا دو محصول جدید توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو در دهه‌فجر اعلام شد، آیا مصمم به رونمایی‌ها هستید؟
بله، در تلاش هستیم در دهه فجر و شاید پیش‌از ۲۲ بهمن بتوانیم از یکی از آن‌ها رونمایی کنیم. 

بارها اشاره کردید اگر ۲۵۰۰ میلیارد تومان به گروه صنعتی ایران‌خودرو تخصیص داده شود، تا ریال آخر را به قطعه سازان پرداخت خواهید کرد. آیا بعداز پرداخت، گزارش عملکرد آن را ارائه خواهید کرد؟ 

تاکنون هر اتفاقی در ایران‌خودرو رخ داده، به نظر من به کمک قطعه‌سازان بوده است. اتحاد و همدلی سبب شد پیشرفت کنیم و باید این اتحاد را حفظ کرد. این اتحاد در هرجا شکل بگیرد، سبب تحول می‌شود. این اتحاد باید بین خودروسازان با قطعه‌سازان یا قطعه‌سازان با یکدیگر وجود داشته باشد.

به‌عنوان مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو فکر می‌کنید آیا کیفیت محصولات به‌دلیل ‌تحریم‌ها تغییر داشته است؟ 

کیفیت محصولات بعداز تحریم مقداری کاهش یافت که به‌دلیل عدم دسترسی مناسب به قطعات با‌کیفیت درپی محدودیت‌ها بوده اما در شرایط فعلی کیفیت روبه‌رشد است و درحال برگشت به جایگاهی هستیم که باید داشته باشیم. باید این نکته را ذکر کنم تلاش می‌کنیم برند ایران‌خودرو به جایگاه اصلی خود برگردد و این مهم‌ترین موضوعی است که دنبال می‌کنم. امیدوارم روزی به جایی برسیم که جایگاه اصلی برترین خودروساز کشور را نزد مشتریان به دست آوریم. 

آیا تحریم‌ها چالش یا عامل پیشرفت صنعت خودرو بوده‌اند؟ 

هرچند تحریم‌ها مشکلات و هزینه‌هایی را به سیستم کل کشور وارد کرده اما معمولا در شرایط سخت است که خلاقیت سراغ انسان می‌آید. نیاز، باعث خلق اختراع می‌شود، امروز نیز قطعه سازان در کنار ما به این جمع‌بندی رسیده‌اند و به یکدیگر اعتماد داریم. قبل از کار خلاقانه اعتمادسازی مهم است.

برای تحقق این هدف ابتدا باید تفکر را داخلی‌سازی کرد، سپس سراغ داخلی‌سازی قطعات یا سیستم‌ها رفت. زمانی که به سمت کارهای خلاقانه می‌روم انتظار دارم دستگاه نیز برای تامین مالی آن اقدام کند. داخلی‌سازی قطعه اهمیت چندانی ندارد، بلکه  سرعت انجام فرآیند تولید انبوه و رسیدن به آن مهم است.  

از میزهای ساخت داخل چه مقدار قطعات به تولید انبوه رسیدند؟

از میز نخست داخلی‌سازی که ۳۳ پروژه برای آن تعریف شده بود، حدود ۲۴ پروژه، از میز دوم ۱۲‌پروژه و از میز سوم یک پروژه به تولید انبوه رسیده‌اند. البته میز ‌چهارم داخلی‌سازی نیز درحال برگزاری بوده و همچنان نیازمندی‌ها روی میز است. زمانی که در وزارتخانه بودم، این میزها را طراحی و سه میز را با این شرایط تعریف کردم. نخست؛ تعریف نیازمندی، دوم؛ تعریف پروژه و سوم؛ ساخت داخل است. باید همیشه توجه داشت نیازمندی چیست، چرا روی میز مانده و به‌تولید انبوه نرسیده است.

باید به دنبال چراها و ارائه راه‌حل باشیم. اکنون وزارت دفاع اعلام کرده است اگر پروژه‌ای را کسی نمی‌تواند بسازد، آن را خواهیم ساخت. فقط به‌دنبال مطرح کردن نیاز و تبدیل آن به پروژه نیستیم، بلکه باید پروژه‌ها را رصد و تحلیل ریسک کنیم، به اجرا د‌رآوریم و به میز سوم برسانیم.

در حقیقت میز سوم، میز تولید انبوه است که خودروسازها باید از آن استفاده کنند. از زمانی هم که به اینجا آمدم، ۱۸‌جلسه ساخت داخل انجام داده‌ام. 

باتوجه به این که شما سکان‌دار میزهای تعمیق بودید، عملکرد آن‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

در حوزه خودرو، عملکرد مناسبی داشته‌اند، البته به نظر من از این بهتر هم می‌شد؛ اما اگر شرایط را درنظر بگیریم، باید گفت نیاز به حمایت دارند.

براساس گفته‌های شما اگر قطعه بی‌کیفیت یا کم‌کیفیت وارد خط تولید شود، ضرر و زیان آن را از قطعه‌ساز می‌گیرید، در اجرای این تصمیم چقدر مصمم هستید؟ 

باید بگویم بسیار زیاد و اکنون در حال فراهم کردن زمینه‌های آن هستیم. بسیار مهم است که قطعه بی‌کیفیت وارد خط تولید نشود. اما اگر در خط‌تولید متوجه چنین قطعه‌ای شدیم، باید متوقف شود. اجازه نمی‌دهیم قطعه بی‌کیفیت به خط برود و درپی آن محصول بی‌کیفیت تولید شود. اگر خط تولید متوقف شود، خسارت‌های وارده را از کسانی که در این فرآیند درگیر بودند، دریافت خواهیم کرد. 

از زمان مدیریت شما در مجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو، چقدر از خروج ارز جلوگیری شده است؟ 

تاکنون درباره مباحثی که گفت‌و‌گو کردیم، ۵۸‌میلیون دلار کاهش ارزبری اتفاق افتاده است که البته این رقم در توسعه اهداف بیشتر هم می‌شود. 

خودروسازی کشور برای توسعه و پیشرفت نیاز به چه حمایت‌هایی دارد؟ 

 نخست این که حاکمیت و مردم باید از این صنعت حمایت کنند. سپس خودروسازی و قطعه‌سازی در کنار یکدیگر و حامی هم باشند، هرچند برای پاسخ به این سوال، جنبه‌های مختلفی وجود دارد. به‌نظر من اگر دستگاه‌ها از محصول داخلی استفاده نکنند، چرا انتظار دارید مشتری از آن حمایت کند؟ به‌عنوان‌ مثال چرا باید خودرو خارجی در ناوگان پلیس باشد؟ اگر این ناوگان از خودرو داخلی استفاده کند، تاثیرات مثبتی بر توریست‌های خارجی و مشتریان خواهد داشت. در آینده نزدیک، «دنا» خودرو پلیس خواهد شد. 

بسیاری از مشتریان از عدم توسعه محصولات گلایه دارند، برای توسعه محصولات ایران‌خودرو چه برنامه‌ای دارید؟ 

در سبد توسعه محصولات این مورد را آنالیز و بررسی و محصولاتی از‌جمله کراس‌اوور، سدان و هاچ‌بک را درنظر گرفتیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۱۴۰۱ به بازار عرضه شوند. همچنین در برنامه توسعه و تولید خودروهای ون و وانت را نیز داریم.  

برای ورود محصولات جدید به بازار مانند ۳۲۲ زمان‌بندی‌هایی را اعلام کردید، آیا این محصولات در موعد مقرر به بازار عرضه خواهند شد؟ 

تمام سعی خود را می‌کنیم در تاریخی که اعلام کردیم، محصول به بازار و مشتریان عرضه شود. 

آیا قیمت خودروهای تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو ثابت خواهد ماند یا با جهش روبه‌رو خواهد شد؟ 

اگر شاخص‌های اقتصادی (که اکنون داریم) تغییر نکنند، طبیعتا قیمت خودرو نیز تغییر نخواهد کرد. تولید با شاخص‌ها و عوامل پیرامونی ارتباط دارد و خودرو تابعی از مواداولیه و قطعات و... است. ما به‌دنبال متناسب‌سازی قیمت‌ها هستیم. ولی تصمیمی برای افزایش قیمت نداریم.

ایمنی خودروهای ساخت داخل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

باتوجه به شاخص‌های ارزیابی، ما ایمن‌ترین خودروهای تولید داخل کشور را داریم. البته محصولات آینده نیز افزایش ایمنی و کیفیت خواهند داشت. 

چقدر به شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت می‌دهید؟ 

باید بگویم بسیار زیاد و درهمین‌داستا در آینده نزدیک یکی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را که تولید انبوه شده است، عرضه خواهد شد. ۱۹ بهمن نیز رویداد فناورانه دیگری را در ساپکو برای نیل به این هدف داریم. همیشه خواستار استقبال و یاری آن‌ها  هستیم.

آیا هزینه‌های سربار صنعت خودرو ناشی‌از انباشت و تورم نیروی انسانی زیاد در این صنعت نیست؟ 

همکارانی در گروه داریم و از زحمات آن‌ها تشکر می‌کنم. باید بگویم یکی از دلایل اصلی برون‌رفت ما از این مشکلات حضور این افراد بوده، اما مشکلی که در بخش منابع انسانی تمام سازمان‌ها در کشور دیده می‌شود عدم توزین مناسب نیروی انسانی در حوزه‌هاست. ایران‌خودرو نیز مجموعه‌ای است که سرمایه اصلی آن نیروی انسانی بوده و افراد متخصص و خلاقی را در اختیار دارد.

ازجمله موضوعاتی که در این گروه بسیار سخت مقابل آن ایستاده‌ام استفاده از پتانسیل داخل مجموعه برای پیشبرد اهداف و پروژه‌هاست. در تمام لایه‌ها افرادحاضر در ایران‌خودرو، از متوسط کشور در آن حوزه بالاتر هستند. 

مهم‌ترین رویدادهایی که از زمان مدیریت شما رخ داده‌اند، چیست؟
ازجمله آن‌ها می‌توان به تشکیل کمیته واردات برای پیشگیری از خرید خارجی اقلام قابل‌تامین، تدوین و ارائه بسته سیاست‌های تشویقی به‌منظور ایجاد انگیزه برای تعمیق و توسعه ساخت داخل قطعات، برقراری تعامل  شفاف با سازنده و تامین‌کننده و نهایتا توسعه محصولات جدید و عرضه به بازار اشاره کرد. در کنار این موارد باید از تولید کلیه محصولات با استاندارد یورو۵، توسعه موتور پرخوران گازسوز با پیمایش ۴۰۰ کیلومتر و تولید نمونه گیربکس ۶ سرعته دستی و شکستن رکورد تولید نام برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =