بورس و بازار خودرو

بورس تهران این روزها همچنان روی نوار صعودی حرکت می‌کند و باتوجه به این‌ که همچنان نقدینگی قدرتمندی در بازار در جریان است، این امیدواری وجود دارد تا پایان سال همچنان رشد بازار سرمایه ادامه داشته باشد. این در حالی است که گروه خودرویی به‌عنوان لیدر این روزهای بازار، همچنان توجهات را به خود جلب کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از این‌که دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به‌طور رسمی خبر افزایش سرمایه خود از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اعلام کردند، به‌دلیل رشدی که این دو نماد قبل از رسمی‌شدن افزایش سرمایه خود تجربه کرده بودند، وارد فاز اصلاح قیمتی شدند و این روند همچنان ادامه دارد. حال باید دید این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. در‌همین‌رابطه حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» به تشریح آخرین وضعیت گروه خودرویی پرداخته است.

دلایل جذابیت این روزهای بازار سهام چیست؟

بازار سهام طی مدت اخیر با هجوم بی‌سابقه سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد و به‌خاطر کم‌بازده شدن بازارهای موازی و همچنین سیاست‌های دولت بهترین محل برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود. همچنین این‌ موضوع که بازده این بازار تاثیری بر تورم جامعه و بار روانی تورمی نداشته و همچنین محدودیتی برای ورود سرمایه‌های جدید نیز وجود ندارد، به جذاب‌ماندن بورس تهران در سال جاری کمک کرده است.

 پیش‌بینی شما از روند حرکت بورس در سال آینده چیست؟

از طرفی باتوجه به بسته‌شدن کف قیمتی دلار و روند صعودی آن، باز هم می‌توان به سال ۹۹ خوش‌بین بود. از‌سوی‌دیگر، دولت برای تامین مالی قسمتی از بودجه سال آینده، روی واگذاری قسمتی از دارایی‌های خود حساب کرده است. پس باید همچنان بورس را داغ نگهدارد تا انجام این امر میسر بوده و ورود نقدینگی جدید توجیه داشته باشد.

 درحال‌حاضر چه گروه‌هایی می‌توانند برای فعالان بازار جذابیت داشته باشند؟

در این مدت اکثر گروه‌هـــــا رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشتند و با افرایش قیمت‌ها، ریســــک بازار بالا رفته است. به همین دلیل سرمایه‌گذارها به سمت شرکت‌های بنیادی و سودساز متمایل شده‌اند. این در حالی است که گروه‌های جذاب بازار همچنان خودرویی، بانکی، فلزی‌-معدنی و پالایشی هستند.

وضعیت گروه خودرویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در گروه خودرویی همان‌طور که از مدت‌ها پیش مشخص بود، با بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها، نمادهای خودروساز با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند و مطابق معمول با شایعه رشد کردند و با وقوع آن، رشد گروه متوقف و روند اصلاحی آغاز شد. البته از نظر تکنیکالی اکثر نمادهای این گروه به مناطق حمایتی خود رسیده‌اند و انتظار نوسانات مثبت از این گروه دور از ذهن نیست. 

البته بعد از خوابیدن تب‌وتاب این خبر و تایید افزایش سرمایه‌ها باید بر عملکرد سال آتی این گروه کار کارشناسی و تحلیلی بیشتری انجام داد و شرکت‌هایی را انتخاب کرد که بعد از خارج‌شدن از زیان (با افزایش سرمایه) توان سودسازی را داشته باشند.

 درحال‌حاضر چه نماد خودرویی می‌تواند برای فعالان جذاب باشد؟

در این زمینه پارس‌خودرو گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

 وضعیت گروه خودرویی را برای سال آینده چگونه می‌توان پیش‌بینی کرد؟

برای سال آتی باتوجه به حجم نقدینگی واردشده نمی‌توان به گروه خودرویی خوش‌بین نبود، مگر این‌که اتفاق ناخوشایند سیاسی یا مساله خارج از محاسبه پیش آید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فتحی IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 0
    با سلام و احترام اینجانب افشین فتحی مرام از مطالب خوبی که برای همگان قرار دادید تشکر میکنم با اجازه شما قسمتی از مطالب شما را جهت مجموعه کتابهایی که تحت عنوان پکیج جامع آموزش بورس برای معرفی و یادگیری خرید و فروش سهام در بورس و کسب درآمد از این طریق برای عموم تدارک دیده ام، استفاده کردم. اگر این کتاب ها را که از سطح اینترنت ، با تجربه خودم ، ترجمه و غیره جمع آوری کرده ام استقبال کنند مرتب مطالب جدید به آن اضافه خواهم کرد و این کتب را به روز رسانی میکنم تا شاهد بازاری پر رونق و رفتار حرفه ای تری در بازار سرمایه باشیم.
  • م حجازی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 0
    با سلام مخواستم بدونم پس تکلیف اون سهام دارانی که سهامشام قبل از سال 99 توسط ایرانخودرو بی ارزش شد وبه یک دهم سقوط کرد چه میشود سهام بنده 3ملیون دویست هزار شده 500 هزار چگونه جبران میشود؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

آخرین اخبار