کد خبر: 227751
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
محمود خیامی

محمود خیامی ، بنیانگذار گروه صنعتی ایران‌ خودرو در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش «اخبار خودرو»، زنده‌ یاد خیامی با تاسیس و راه‌ اندازی خطوط تولید ایران‌ خودرو در دهه ۴۰، صنعت‌خودرو را وارد ایران کرد. محمود خیامی (زاده ۱۳۰۸ مشهد- ایران و درگذشته در نهم اسفند ۱۳۹۸ لندن-انگلستان) معروف به‌ پدر صنعت‌ خودرو ایران، از عمده‌ ترین صاحبان صنعت‌ خودرو در ایران بود.

برادر بزرگ‌ تر وی سید احمد خیامی نیز از بنیانگذاران و شریک وی درشرکت ایران‌ ناسیونال بود.

محمود خیامی به‌همراه برادرش کارگاه مونتاژ خودرو ایران را در سال ۱۳۴۱ تاسیس کرد. زمانی که شرکت آن‌ها با تشکیلات جدید و نام رسمی «ایران‌ ناسیونال» درسال ۱۳۴۶ و با سرمایه ۴۰ میلیون‌ تومانی ثبت شد، تنها می‌توانست روزانه ۱۰ خودرو سبک و هفت خودرو سنگین (اتوبوس و کامیون بنز) تولید کند.

هفت‌سال بعد از تاسیس ایران‌ ناسیونال، این شرکت اعلام کرد سرمایه شرکت درهمین مدت کوتاه، بیش از ۱۲ برابر شده و ایران‌ ناسیونال از نظر کیفیت و کمیت تولید، در ردیف بزرگ‌ ترین خودروسازان آسیا قرار گرفته است.  

پس از آن، درسال ۱۳۵۲ ایران‌ ناسیونال اعلام کرد خودکفایی در تولید قطعات یدکی را در رأس برنامه‌ هایش قرار داده است.

از این رو، خیامی‌ها علاوه‌بر پایه‌گذاری صنعت‌خودرو در ایران چندین کارخانه و موسسه تولیدی دیگر راه‌اندازی کردند که لاستیک‌سازی «بریجستون ایران»، «پیستون‌سازی ایران»، «ایدم» درتبریز برای تولید موتور، «پلی‌رنگ» (تولیدکننده رنگ اتومبیل)، فنرسازی درجاده کرج، «ریخته‌گری» و شرکت «رضای مشهد» از جمله آن‌ها هستند. وی برای راحتی مسافران، کارگاه ساخت صندلی را نیز احداث کرد. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاسم IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    1 0
    این مرحوم اگر این روزهای ۲ خودروساز داخلی را پیش بینی میکرد شاید هرگز چنین کاری نمی کرد
  • محمد حسین مخلق آذر IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    0 0
    مرده آن است که نامش به نکویی نبرند ایشون از بنده های خاص خداوند بوده چون برای رفاه بنده خدا تلاش کرد و ایران رو در صنعت خودرو به دنیا شناسوند حیف قدرش رو ندونستیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =