تاکسی‌

همزمان با افزایش قیمت بنزین یکی از گروه‌ هایی که از این موضوع  و تخصیص‌ نیافتن سهمیه بنزین گلایه کردند، رانندگان تاکسی‌ های اینترنتی بودند.

روز گذشته در میانه هجوم اخبار کرونا، خبرهایی درباره سهمیه‌بندی بنزین تاکسی‌های اینترنتی اعلام شد.  جزئیاتی که البته به گفته سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی خبر تازه‌ای نیست و تنها درباره نحوه پیمایش آن شفاف‌سازی شده است. جزئیاتی که رضا الفت‌نسب در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» آن را شرح می‌دهد. 

سهمیه ۳۰۰ لیتری تاکسی‌های اینترنتی جدید نیست 

تاکسی‌های اینترنتی، بخش اصلی سیستم حمل‌ونقل شهری شده‌اند و بسیاری از شهروندان این نرم‌افزارها را در تلفن‌همراه خود دارند. آنها همان بخشی هستند که با شکستن قیمت، بازار آژانس‌ها و برخی تاکسی‌ها را کساد کردند. اما نرخ جدید بنزین، بازار آنها را تحت‌شعاع قرار داد و خواهان سهمیه ویژه بنزین شدند.

عضو هیات‌مدیره تاکسیرانی‌های اینترنتی درباره جزئیات تاکسی‌های اینترنتی گفت: «تمام فعالان حوزه‌های اینترنتی در حمل‌ونقل عمومی چه خودرو و چه موتورسیکلت موظف هستند اطلاعات خود را در سامانه سامانه اطلاعات سفر (سماس) وارد کنند.»

به‌گفته الفت‌ نسب، موضوع سهمیه تاکسی‌های اینترنتی خبر جدیدی نیست.

او ادامه داد: «دریافت سوخت و سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی، سرویس مدارس و آژانس‌ها فرمول مشخصی دارد و براساس پیمایشی که داشته‌اند، سهمیه سوخت به آن‌ها اختصاص می‌یابد.»

به گفته او تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند براساس میزان پیمایش تا سقف ۳۰۰لیتر سوخت دریافت کنند. آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی نیز ماهانه تا سقف ۲۰۰ لیتر از این سهمیه سوخت می‌توانند استفاده کنند.

الفت‌نسب درباره سامانه «سماس» تاکید کرد: «این سامانه هنوز به صورت تکمیل‌شده راه نیفتاده و فقط در حدی است که راننده کد ملی خود را وارد می‌کند و برحسب پیمایشی که انجام داده است، متوجه می‌شود چه میزان سهمیه‌بنزین به او تعلق گرفته است.» 

نحوه پیمایش به چه صورت است؟

الفت‌ نسب درباره نحوه این پیمایش که به نظر می‌رسد تاکنون به صورت گنگ مطرح شده است و اطلاعات دقیقی درباره آن وجود ندارد، بیان کرد: « پیمایش به این صورت نیست که روی خودرو افراد سامانه‌ای نصب شود و تنها شرکت‌ها آن را محاسبه می‌کنند. محاسبه هم به این صورت است که راننده از مبدأ تا مقصد حرکت و مسافتی را بر حسب کیلومتر طـــی می‌کند. شرکت تاکسیرانی اینترنتی طبق این کیلومترشمار میزان پیمایش را اعلام خواهد کرد تا سهمیه‌ای از طرف شرکت سوخت به رانندگان تعلق بگیرد.» 

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی اضافه کرد: «در گام دوم، این پیمایش به‌صورت رندوم توسط وزارت کشور بررسی می‌شود و راستی آزمایی خواهد شد.» 

ضد عفونی تاکسی‌ های اینترنتی آغاز شده است

همزمان با شیوع ویروس کرونا، سیستم حمل‌ونقل عمومی نیز تغییر شکل داده و تلاش شده است برای حفظ ایمنی و سلامت شهروندان به‌طور مرتب ضدعفونی شود. 

الفت‌ نسب درباره اقدامات شرکت‌ های تاکسیرانی اینترنتی برای مقابله با شیوع کرونا ادامه داد: «دستور و پروتکلی از سوی مقامات ابلاغ نشده است اما خود شرکت‌ها اقداماتی مانند تمیز کردن و ضدعفونی تاکسی‌ها انجام داده‌اند و این روند ادامه خواهد داشت». 

با شیوع کرونا حجم ترددها کاهش یافته است که این امر به خصوص در وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس و مترو محسوس است.   

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =