بورس

بازار سرمایه همچنان داغ‌ترین بازار کشور است و شاید بتوان گفت تنها بازار پررونق کشور محسوب می‌شود. این روند صعودی بورس بیش از هر چیز مدیون ورود نقدینگی جالب توجه به این بازار است. قدرت روند صعودی فعلی به حدی بوده که روزهای منفی بسیار کوتاه‌مدت شده و گاه به دو روز هم نمی‌رسد و صف‌های فروش بازار به سرعت بلعیده می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو​»،بورس تهران طی فروردین‌ماه در ادامه روند درخشان خود در سال گذشته، همچنان بازدهی غیرقابل تصوری را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه دارد. این روند تا آن‌جا پیش رفته است که امروز مردم عادی نیز برای دریافت کد بورسی صف‌های چندصدنفری تشکیل می‌دهند. اما این استقبال غیرقابل تصور به‌مانند شمشیر دولبه است؛ از سویی این نقدینگی باعث می‌شود همچنان روند رشد بورس ادامه داشته باشد، ولی از سوی دیگر با ورود تازه‌واردان ممکن است روند بورس دچار اختلال شود و آن اصلاح بزرگی که از مدت‌ها بیش همگان انتظار آن را داشتند، رخ دهد. در‌عین‌حال، گروه خودرویی این روزها چون نماد دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل افزایش سرمایه ناشی‌از تجدید ارزیابی دارایی‌ها ممنوع‌المعامله و متوقف هستند، خودرویی‌ها این روزها از صنایع دیگر عقب افتاده‌اند. هرچند نمادهای دیگر ازجمله پارس‌خودرو توانسته‌اند همپای بازار رشد کنند، اما به‌دلیل این‌که این دو خودروساز بزرگ به‌عنوان لیدرهای این صنعت بورسی محسوب می‌شوند، تا زمانی‌که به تابلوی معاملاتی بازنگردند، نمی‌توانند لیدری بازار را پس بگیرند. حال باید دید ایران‌خودرو و سایپا چه زمانی به بازار بازخواهند گشت. درهمین‌خصوص با حمیدرضا افشار، فعال و کارشناس بازار سرمایه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

وضعیت کلی بازار سرمایه را بعد از گذشت یک‌ماه از سال‌ چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بازار سرمایه همچنان داغ‌ترین بازار کشور است و شاید بتوان گفت تنها بازار پررونق کشور محسوب می‌شود. این روند صعودی بورس بیش از هر چیز مدیون ورود نقدینگی جالب توجه به این بازار است. قدرت روند صعودی فعلی به حدی بوده که روزهای منفی بسیار کوتاه‌مدت شده و گاه به دو روز هم نمی‌رسد و صف‌های فروش بازار به سرعت بلعیده می‌شود. از مشخصات بارز بازار در سال جدید که البته روند آن از اواخر سال گذشته آغاز شده، روآوردن معامله‌گران به سهم‌های بزرگ و بنیادی است که این مساله جای خوشنودی دارد و باعث کاهش سفته‌بازی و ضرر احتمالی معامله‌گران در بازه زمانی بلندمدت خواهد شد .ازسوی‌دیگر، قدرت روند فعلی به حدی است که حتی معضل کرونا و یکسری قوانین عجیب و خلق‌الساعه نیز مانع از رشد بازار نمی‌شود.

 نقش دولت در این رشد شتابان بورس چیست؟
دولت باید نقش حمایتی و تبلیغاتی خود را ایفا کند و با توجه به اینکه شرکت‌های زیرمجموعه دولت در صف عرضه در بورس هستند، می‌توان به ادامه این حمایتها امیدوار بود. ازسوی‌دیگر، به دلیل این‌که بازار سرمایه این روزها پذیرای نقدینگی قدرتمندی است، دولت می‌خواهد از این بازار حمایت کند. افزایش عرضه‌های اولیه و عمق‌بخشی به بورس مساله‌ای است که این روزها در دستور کار مسئولان قرار گرفته است. زمانی‌که شرکت «شستا» عرضه اولیه و در یک روز چندهزار میلیارد تومان نقدینگی از کف بازار جمع می‌شود، این امر نشان‌دهنده آن است که این بازار پتانسیل بسیار زیادی دارد.

آیا قرار است تغییراتی در نحوه محاسبه شاخص‌کل به‌وجود آید؟
به‌تازگی بحث‌هایی در مورد تعدیل شاخص به میان آمده است که این موضوع خود می‌تواند حاکی از حفظ روند فعلی با ایجاد بار روانی مثبت ناشی‌از کاهش شاخص دارد.

آیا همه صنایع بازار به یک میزان با رشد همراه بودند؟
در روزهای اخیر همه گروه‌ها با تأخر و تقدم رشد داشته‌اند و در این بین باید حواس معامله‌گران به عدم خرید سهم‌های بی‌بنیاد باشد تا برای فروش به مشکل برنخورند.

وضعیت گروه خودرویی را چگونه می‌بینید؟
گروه خودرویی بعد از ثبت افزایش سرمایه و بسته شدن دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، همگام با بازار، رشدهای قابل‌توجه‌ای را تجربه کرد و خودروهایی از نظر چارتی از اکثر مقاومت‌ها با قدرت عبور کردند.

وضعیت دو نماد بزرگ خودروساز چگونه است؟
در مورد دو نماد ایران‌خودرو و سایپا با توجه به خارج‌شدن از زیان با اعمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها، بازار انتظار شروع یک روند سودسازی از این دو شرکت را دارد و با توجه به اینکه قرار است امسال توجه خاصی شامل تولید داخلی شود، احتمالا موانع موجود از پیش روی این دو شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه برداشته خواهد شد. به نظر من، باتوجه به نمودارهای دو نماد و همچنین بار روانی حاصل از کاهش قیمت ناشی از افزایش سرمایه، بعد از بازگشایی این نمادها می‌توان انتظار ازسرگیری روند صعودی را در قالب موج 5 صعودی داشت و به احتمال زیاد این عقب‌افتادگی از رشد بازار را در میان‌مدت برای این دو شرکت جبران خواهند کرد.

بر اساس تصمیم شورای پول‌واعتبار قرار شده است نرخ سود بانکی کاهش یابد. این امر چه تاثیری بر روی بازار خواهد گذاشت؟
به‌طور قطع کاهش سود بانکی نقدینگی بیشتری را روانه بورس می‌کند. ازسوی‌دیگر، با‌توجه به سیاست دولت مبنی‌بر تزریق نقدینگی به بازار سرمایه برای کنترل تورم، امیدها برای ادامه روند صعودی به قوت خود باقی است. بر این اساس، تغییر سیاست اقتصادی از بانک‌محوری به بورس‌محوری در دستور کار دولت قرار گرفته است.

این روزها شاهد هستیم که تازه‌واردان زیادی به بورس قدم گذاشته‌اند. آن‌ها باید چه سیاستی را در پیش بگیرند تا دچار ضرر و زیان نشوند؟
این افراد باید با آگاهی و کسب آموزش‌های لازم وارد بازار شوند. در همین رابطه، در صدور کدهای آنلاین جدید محدودیت وجود دارد و این افراد حداقل تا یک ماه نمی‌توانند اقدام به خریدوفروش کنند. از سوی دیگر، با تازه‌واردان بورسی مواجهیم که اغلب تنها براساس هیجان و جو روانی موجود در بورس اقدام به خریدوفروش می‌کنند که این امر بازار را به‌هم می‌ریزد و در زمان‌هایی که معاملات روند عادی دارد، با ایجاد موج فروش، بازار را نزولی می‌کند. در چنین شرایطی باید این افراد احتیاط لازم را به خرج دهند، زیرا اگر بی‌محابا اقدام به خریدوفروش کنند، به‌طور قطع با ضرر و زیان هنگفتی روبه‌رو خواهند شد.

آیا در چنین شرایطی بهتر نیست این افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، پول‌های خود را سرمایه‌گذاری کنند؟
بله؛ این مساله گزینه مطمئنی برای تازه‌واردان است و آن‌ها دیگر با زیان روبه‌رو نمی‌شوند و روند معاملات را نیز دچار اخلال نمی‌کنند. اگر شما نگاهی به وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته بیندازید، یک صندوق سود 416درصد داده و سایر صندوق‌های نیز سودهای بالای 200 و 300درصد داده‌اند. بنابراین این امر بسیار مهم است که از ظرفیت صندوق‌ها نیز استفاده شده و روند معاملات در کلیت بازار با ریسک کمتری دنبال شود.

آیا چشم‌انداز بورس را تا پایان سال مثبت تصور می‌کنید؟
 بله؛ باتوجه به این میزان نقدینگی که در بازار وجود دارد و روزبه‌روز هم بر حجم آن افزوده می‌شود، چشم‌انداز بورس صعودی خواهد بود. ازسوی‌دیگر، تا زمانی‌که این نقدینگی به‌صورت قدرتمند و هوشمند به بازار تزریق شود، بورس تهران همچنان پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری کشور خواهد بود. همچنین به‌دلیل این‌که بازارهای موازی ازجمله سکه، طلا، ارز، خودرو و مسکن در رکود به‌سر می‌برد، مادامی که آن‌ها نیز در چنین وضعیتی قرار داشته باشند، می‌توان به صعود رو به رشد بورس امیدوار بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =