شاهین

محصولات جدید سایپا که سال گذشته در ساختمان هیات‌دولت مورد بازدید رئیس‌جمهوری قرار گرفتند، می‌توانند استانداردهای ۸۵گانه را دریافت کنند. این موضوعی است که معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز به‌تازگی بر آن صحه گذاشته است.

 به گزارش «اخبار خودرو​»، محصولات جدید سایپا که سال گذشته در ساختمان هیات‌دولت مورد بازدید رئیس‌جمهوری قرار گرفتند، می‌توانند استانداردهای ۸۵گانه را دریافت کنند. این موضوعی است که معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز به‌تازگی بر آن صحه گذاشته است. وحید مرندی‌مقدم گفته است: «استانداردهای ۸۵گانه برای ایمنی مردم و ارتقای خودروهای داخلی است و جزو استانداردهای سختگیرانه محسوب نمی‌شود.» وی با بیان این‌که شیوع ویروس کرونا باعث نخواهد شد رعایت استانداردهای ۸۵گانه با اغماض همراه باشد، تصریح کرده است: «تمام خودروها براساس دستورالعمل شورای عالی استاندارد و طبق زمان‌بندی‌هایی که به شرکت‌های خودروسازی ارائه شده است، تولید خواهد شد.» به گفته وی، خودروهای قدیمی امکان پاس‌کردن استانداردهای جدید را ندارند، ولی خودروهای جدیدی که توسط شرکت‌های خودروسازی در حال تولید است، می‌توانند استانداردها را پاس کنند.
   بازتعریف مفهوم پلت‌فرم ملی
بنا بر اعلام گروه خودروسازی سایپا، دو محصول سدان و کراس‌اوور تولیدی گروه سایپا با اتکا به مگاپلت‌فرم کاملا ایرانی  SP100 طراحی شده‌اند و قرار است امسال‌ به تولید انبوه برسند و به بازار عرضه شوند. مدل سدان این خودروها که اکنون «شاهین» نامیده می‌شود، در چند تیپ مختلف و با بهره‌گیری از موتور توربوشارژ و سایر امکانات روز تولید خواهد شد. مدل کراس‌اوور نیز که با استایل شکیل، به ‌روز و در رده خودروهای مدرن طراحی شده در انتهای سال و در چند تیپ با بهره‌گیری از استانداردها و امکانات روز جهانی عرضه خواهد شد. گروه خودروسازی سایپا برنامه‌ریزی برای تولید انبوه مدل سدان  SP100 را آغاز کرده و قرار است در ماه‌های آتی این محصول به بازار عرضه شود. 
همچنین این گروه قصد دارد به‌زودی از محصول کراس‌اوورجدید خود که با تکیه بر توان و دانش جوانان ایرانی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی طراحی شده است، به‌طور رسمی رونمایی کند. 
برخی کارشناسان خودرویی، مگاپلت‌فرمSP100 سایپا را با توجه به این‌که از ابتدا برای ایران و به‌صورت چندمنظوره طراحی و ساخته شده، از لحاظ فنی‌مهندسی و راهیابی به بازارهای صادراتی نسبت به پلتفرم‌های دیگر قابل اتکا ارزیابی می‌کنند.

   پلت‌فرم الکتریکی سایپا
بهمن‌ماه سال گذشته خبر امضای تفاهم‌نامه همکاری میان گروه خودروسازی سایپا و گروه مپنا برای پروژه مشترک تولید نخستین خودرو برقی ایرانی
 اعلام شد. 
بر اساس این تفاهم‌نامه، شرکت‌های سایپا و مپنا اقدام به مشارکت و همکاری درخصوص طراحی، نمونه‌سازی، تست، تجاری‌سازی و تولید خودروهای جدید با پلت‌فرم الکتریکی خواهند کرد. عباس علی‌آبادی، مدیرعامل مپنا در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات‌ونوآوری صنایع خودرو سایپا با اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای سایپا در زمینه توسعه محصول و طراحی خودروهای جدید گفت: «برای اولین‌بار از نزدیک شاهد برنامه‌ریزی‌ها و پیشرفت‌ها و موفقیت‌های سایپا برای تولید خودروهای جدید کیفی بودم و به متخصصان این مجموعه تبریک می‌گویم که در آینده محصولاتی زیبا و باکیفیت مناسب برای عرضه به بازار در دست طراحی و تولید دارند.» 
وی در ادامه با بیان این‌که سایپا روند رو به پیشرفت صنعت خودرو جهان در زمینه برقی‌سازی حمل‌ونقل را به‌خوبی درک کرده است، اظهار داشت: «تلاش می‌کنیم محصولات برقی در شأن مردم تولید کنیم تا هم منافع اقتصادی سرشاری نصیب کشور کنیم و هم به ذینفعان دو مجموعه سود برساند.»

   محصولی در سطح استانداردهای روز بین‌المللی
تولید خودروهای برقی در زمینه میزان آلایندگی زیست‌محیطی و نیز مقدار انرژی مصرفی مورد نیاز، برای مردم به‌صرفه و برای کشور بسیار سودمند خواهد بود و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را در پی خواهد داشت. همکاری مپنا و سایپا نیز نخستین گام در زمینه تولید خودروهای برقی در کشور است و با ایجاد پیوند و مشارکت میان دو مجموعه، از دانش و توانمندی‌های دو طرف و نیز فناوری‌های نوین موجود در کشور استفاده خواهد شد. 
به گفته مدیرعامل مپنا، این گروه و گروه سایپا در آینده همکار و شریک خوبی برای هم خواهند بود. بر این اساس، تیمی توانمند متشکل از متخصصان هر دو گروه تشکیل شده است تا محصولی باکیفیت و در سطح استانداردهای روز بین‌المللی تولید کنند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =